Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

marten optimum schreef: 14 nov 2020 18:14 www.fnf-metaal.nl kan ook wel wat zijn voor jouw. kun je de boel op de fiets ophalen. ;-)
ja, die was ik ook al tegengekomen, maar hun site liep steeds vast.
Nog maar ff kijken dan, bedankt. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 14 nov 2020 18:36 Is ook niet echt in de buurt, maar het kan ook per post afgeleverd worden: WWW.LOCLOODS.EU

Soms vind je ook op marktplaats wel iets, maar Kelders, JVE en Teunissen zijn voor mij toch wel echt de adressen maar je weet nooit of ze echt iets hebben liggen, dat zie je pas als je er bent.
ik heb deze ff bij mijn favorieten gezet, thanks! ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

bedankt voor alle inbreng, ben blij met dit forum. :P
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste project.

Bericht door hobbycnc23 »

Hoi Papaatje,
Ook ik heb een machientje gebouwd van alu profielen van Theunissen Ehv. Kijk maar eens naar mijn foto’s €3,= p Kg!
Ik woon in de regio Eindhoven en kom regelmatig bij Theunissen, vorige week nog. Hij heeft nog wat profielen liggen, alleen het slinkt wel.
Ik heb ook eens een keer wat voor een forumlid regio Zwolle gekocht en opgestuurd.
Als je wilt kan ik dat voor jou ook doen. Zo uit mijn hoofd heeft Theunissen nog 80x80; 40x40 (weinig) en nog wat zware 1,5 x 3 inch profielen waar mijn machine van gebouwd is.
Wat heb je nodig?

Gr Geert
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

bbg schreef: 14 nov 2020 22:29
Papaatje schreef: 14 nov 2020 08:00 Dankje Ben, voor je reaktie,

tsja, ik woon in Drachten................ das ff rijden. :roll:
Als je het leuk vindt kan je ook wel eens bij mij kijken waar ik mee bezig ben. Ik woon in Drachten dus dat is om de hoek :-) Stuur me dan even een PB.

Voor de Corona zat ik elke week in Eindhoven (nu nog slechts een enkele keer) en kwam ook regelmatig bij Teunissen. Ik heb daar mooie stukken toolingplate gescoord. Helaas heb ik nog niet zo'n adres in het Noorden gevonden.

Aluminium snelbouwprofielen bestel ik bij Boikon (Leek). Smit Staal in Heerenveen is goed gesorteerd in allerlei profielen (ijzer, RVS, Alu) en niet te duur. Voor staal profiel kan je ook terecht bij Van Iest in Drachten. Minder gesorteerd en wel even zoeken maar zeer scherp aan de prijs.

Friesland Non Ferro, Boikon en SmitStaal zijn ook de adressen die vanuit het lommerijke Bakhuuz'n makkelijk aan te rijden zijn.. de laatste tijd aardig wat staal weggesleept bij SmitStaal, inderdaad niet te duur, en ruime keuze.. "Wat heb je nodig?.. trek het maar uit het rek, hier ligt een slijptol"
afrekenen gaat op Kiloprijs, dus alles op de weegschaal.. aftikken en wegwezen.. ideaal als je "effe snel een stukkie staal" nodig hebt.

Bij Boikon koop ik de profielen die ik voor mijn Horlogemakerswerkbanken gebruik, heb er inmiddels 26 gebouwd.
Motedis is goedkoper, maar.. Ik ben, met name de afgelopen jaren minder en minder te spreken over de service en de kwaliteit.. profielen met deuken erin.. dat kan ik niet verkopen..

Aluminium koop ik doorgaans bij Friesland Non-Ferro, groot assortiment, verschillende kwaliteiten, alleen.. vroeger.. zaten ze in Leeuwarden.. was toch voor mij een stukje dichterbij..

Als "Mede Fries" Staat mijn deur ook open, als je eens wilt kijken wat er allemaal mogelijk is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eerste project.

Bericht door Kjelt »

hobbycnc23 schreef: 15 nov 2020 16:19 Ik woon in de regio Eindhoven en kom regelmatig bij Theunissen, vorige week nog. Hij heeft nog wat profielen liggen, alleen het slinkt wel.
Ja ik heb gehoord dat Portje zijn hele garage, plantenkas, BBQ stellage en poolhuis er van heeft gebouwd :lol:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

hallo zeg, wat een positieve berichten hier allemaal! :P

Ik ga aan de gang met jullie tips.

Nog ff een vraagje, ik heb vanmiddag mijn spindel aangesloten op de VFD. Eerst draaide de spindel de verkeerde kant op, wat ik opgelost heb door twee draden om te wisselen naar de motor toe. ( de tip die ik hier op het forum gevonden had ;-) )
Maar is het normaal dat de motor zo warm wordt? Als ik hem een 20 seconden laat draaien lees ik al zo'n 60 graden af met mijn meter. Duurt ook heel lang dat het afkoelt. :shock:

Gr Eric
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Nee, dat is absoluut niet goed! Lijkt erop dat je de parameters niet goed hebt staan. Is het een huanyang?
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

serum schreef: 15 nov 2020 19:07 Nee, dat is absoluut niet goed! Lijkt erop dat je de parameters niet goed hebt staan. Is het een huanyang?
nee, het is een H100 Series High Performance Vector Control Mini Inverter. Volgens het boekje van Jiangshu Deoder Electric Co,Ltd. Ze zijn gekocht als stel, horen bij elkaar. De inverter en de motor zijn beide van G-Penny volgens de sticker die erop zit.

Ik moet toegeven, ik heb helemaal geen ervaring hiermee. Heb de motor en inverter aangesloten volgens gebruiksaanwijzing, en gewoon aangezet.
Ging ervan uit dat de instellingen standaard zijn. :roll:
De spindel draaide wel eerst de verkeerde kant op, dus ik heb de draden naar de motor verwisseld tot het de goede kant op ging.

Zal me morgen eerst maar even verdiepen in de instellingen. Hoop dat er nog niks kapot gegaan is. :shock:
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Papaatje schreef: 15 nov 2020 22:18
serum schreef: 15 nov 2020 19:07 Nee, dat is absoluut niet goed! Lijkt erop dat je de parameters niet goed hebt staan. Is het een huanyang?
nee, het is een H100 Series High Performance Vector Control Mini Inverter. Volgens het boekje van Jiangshu Deoder Electric Co,Ltd. Ze zijn gekocht als stel, horen bij elkaar. De inverter en de motor zijn beide van G-Penny volgens de sticker die erop zit.

Ik moet toegeven, ik heb helemaal geen ervaring hiermee. Heb de motor en inverter aangesloten volgens gebruiksaanwijzing, en gewoon aangezet.
Ging ervan uit dat de instellingen standaard zijn. :roll:
De spindel draaide wel eerst de verkeerde kant op, dus ik heb de draden naar de motor verwisseld tot het de goede kant op ging.

Zal me morgen eerst maar even verdiepen in de instellingen. Hoop dat er nog niks kapot gegaan is. :shock:
Is het een watergekoelde spindel?
En heb je de koeling ook aangesloten?

Kun je de link naar de verkoop site aangeven?

En zet hem even niet meer aan, je bent echt niet de eerste die zijn spindelmotor in rook ziet opgaan, is echt zo gebeurd.

En als je de instellingen niet begrijpt ga er dan vooral niet mee experimenteren.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

nee, het is en luchtgekoelde spindel. De uitvoering met ceramische lagers.

https://nl.aliexpress.com/item/40013141 ... 4c4d5DF11B

ik zal maar niet verder experimenteren met die spindel dan. Moet toegeven dat ik er helemaal geen ervaring mee heb. Beetje naief om te denken dat het gelijk goed ingesteld stond van me. :shock:

Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met deze materie. :P
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Ik kan niets vinden van deze VFD dus heb ik de leverancier een berichtje gestuurd met het verzoek om een digitale kopie van het manual en de instellingen voor deze motor. Meestal duurt het een dag, en misschien nog een extra dag om een antwoord te krijgen, even afwachten dus.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

dankje voor je snelle reaktie.

ik heb al een paar fouten gevonden in de instelling in mijn ogen.

F008 stond op 380, dit is de maximum voltage, heb ik veranderd naar 220v.

en wat volgens mij ook belangrijk was F142 stond op 11, heb ik veranderd naar 8,5. Dit is de "rated current of motor", oftewel de amperes die op de motor staan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Het is een SVC controller, dat klinkt goed hoor. (sensorless vector controle, die zorgen ervoor dat de motor op lagere toeren nog iets meer koppel heeft, hoewel dat bij dergelijke motoren niet echt zoden aan de dijk zet, gezien je beperkte maximale koppel) Heb je een LVC meter waarmee je inductie kan meten? daarmee zou je de spoelen van je motor eens door kunnen meten om te kijken of hij nog heel is. Ik heb ook een dergelijke spindel als wat jij hebt, wil met alle plezier mijn spindel eens nameten om te kijken wat ik eraan meet als vergelijkingsmateriaal.
Wat je hebt gedaan om de motor andersom te laten lopen is prima hoor.

Mail de verkoper even met de vraag welke parameters je moet aanpassen. Scheelt puzzelen en onnodig zoeken in een handleiding waarbij je het risico loopt dat het desastreus afloopt :)

(hebben we hier vaker gezien op het forum, knappe spindels die in rook opgaan door goedbedoelde adviezen met het over het hoofd zien van bepaalde instellingen). Krijg je situaties als 'owwwh, ik zie nu ook waarom je spindel in rook is opgegaan! de VFD doet eigenlijk precies wat hij moet doen'.

Geloof dat de eigenaar, een jaar na datum, nog steeds stilletjes zit te snikken in het hoekje van zijn hobbyhok.
Plaats reactie