Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. "foutje... bedankt!" momentje.. die hebben we allemaal wel eens gehad.. , net als de "help, mijn werkstuk wordt meer dan 2 meter (G20/G21)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 04 okt 2021 15:07 Ja.. "foutje... bedankt!" momentje.. die hebben we allemaal wel eens gehad.. , net als de "help, mijn werkstuk wordt meer dan 2 meter (G20/G21)
ja, je blijft zo wel scherp! ;-)
Gewoon lachen en doorgaan of opnieuw beginnen. :lol:

Ps Arie, ik heb die gasveren van de zonnebank gevonden op mijn zolder, maar die moesten een zonnebankklep van zo'n 60 kilo omhoog houden. :shock:
Kon ze met de hand niet eens indrukken. :lol:
Van de week moet ik nog ff naar Hornbach, die hadden wat lichtere exemplaren voor mijn klepje. ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eerste project.

Bericht door Kjelt »

Papaatje schreef: 04 okt 2021 15:05 Dit gebeurt er als je de chamfer-functie aan de verkeerde kant van het getekende lijntje zijn werk laat doen. :shock:
Dat is niet grappig :shock:
Wel vreemd dat hij bij het binnenste gedeelte van de pocket juist wel de buitenkant van de lijn heeft gekozen terwijl hij voor de omtrek de binnenkant heeft gepakt.
Daar is inderdaad iets dubbel fout gegaan.
Ach aldoende leert men als de kosten voor het leren maar niet al te hoog is.
Ik zag vanmorgen een duitser die zijn Hermle cnc frees 2,5cm te laag tegen het werkstuk parkeerde, kosten waren spindel vervanging ter waarde van een tweede hands auto.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Kjelt schreef: 04 okt 2021 16:40 Wel vreemd dat hij bij het binnenste gedeelte van de pocket juist wel de buitenkant van de lijn heeft gekozen terwijl hij voor de omtrek de binnenkant heeft gepakt.
Daar is inderdaad iets dubbel fout gegaan.
Ach aldoende leert men als de kosten voor het leren maar niet al te hoog is.
Ik zag vanmorgen een duitser die zijn Hermle cnc frees 2,5cm te laag tegen het werkstuk parkeerde, kosten waren spindel vervanging ter waarde van een tweede hands auto.
ja Kjelt, dat heb je goed opgemerkt. Ik had de beide lijnen aangevinkt, maar had er niet opgelet waar de frees langs zou gaan. De pijl aan de binnen of buitenkant. Dit was de eerste keer dat ik deze functie bij het cammen gebruikte. ;-)
Maar het kostte minder werk om er even met een afbraammesje langs te gaan dan de frees te vervangen door een spotdril. :lol:

Die duitser wilde door zijn bed heen? :lol:
Ik heb vroeger, toen ik als CNC frezer werkte, een keer een frees het bed in zien rammen. De rem, die het hele gevaarte omhoog hield en moest afremmen was versleten. Stond te trillen op mijn benen. :shock: :oops:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eerste project.

Bericht door DaBit »

Maar als-ie verkeerd begint, waarom laat je dan toch het hele pad aflopen? Je stond ernaast, want een ATC heb je niet (toch?)
Dat vind het puntje van je afschuinfrees meestal toch niet heel grappig. Loopt vol met aluminium en zegt al dan niet krak.

Beter direct de cyclus afbreken. En de cyclus beginnen met voeding-% knop aardig richting 0 en opdraaien als je ziet dat het goed gaat scheelt ook freesjes en werkstukken.

Voor de rest: als de heren psychologen en psychiaters van ons CNCzone-fanaten af wisten zou het druk worden op de CNC-zone dag met logen op veldtoer. Daar pas jij prima tussen en we snappen elkaar allemaal :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

DaBit schreef: 04 okt 2021 17:32 Maar als-ie verkeerd begint, waarom laat je dan toch het hele pad aflopen? Je stond ernaast, want een ATC heb je niet (toch?)
Dat vind het puntje van je afschuinfrees meestal toch niet heel grappig. Loopt vol met aluminium en zegt al dan niet krak.

Beter direct de cyclus afbreken. En de cyclus beginnen met voeding-% knop aardig richting 0 en opdraaien als je ziet dat het goed gaat scheelt ook freesjes en werkstukken.

Voor de rest: als de heren psychologen en psychiaters van ons CNCzone-fanaten af wisten zou het druk worden op de CNC-zone dag met logen op veldtoer. Daar pas jij prima tussen en we snappen elkaar allemaal :lol:
ja, ik weet het DaBit, ik had gelijk in moeten grijpen, maar ik liet de frees gelijk met 100% erin graven. :shock: Het zijn maar kleine kikkertjes, en het was klaar voordat ik het wist.
Ach, leermomentje, gebeurd me niet meer. :roll: (vast wel....... :lol: )
En ja, het puntje van de frees zat helemaal vol. Ik heb het meeste eruit gepulkt en de frees de hele middag in de gootsteenontstopper gehad. 8) Ziet er nu redelijk schoon uit. Zal van de week eens met de microscoop kijken, zal wel schrikken zijn. :roll:

Ik heb vorige maand afscheid genomen van mijn psychiater, dus kan jullie niet meer lid maken van de GGZ-club. :lol:
Maarre, misschien kunnen we de CNCzone laten sponsoren door hun? 8) ;-) Scheelt vast heel wat crisissen. :shock:

Misschien praten we die dag met elkaar, zou leuk zijn. Bedankt. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Papaatje schreef: 04 okt 2021 16:13
Arie Kabaalstra schreef: 04 okt 2021 15:07 Ja.. "foutje... bedankt!" momentje.. die hebben we allemaal wel eens gehad.. , net als de "help, mijn werkstuk wordt meer dan 2 meter (G20/G21)
ja, je blijft zo wel scherp! ;-)
Gewoon lachen en doorgaan of opnieuw beginnen. :lol:

Ps Arie, ik heb die gasveren van de zonnebank gevonden op mijn zolder, maar die moesten een zonnebankklep van zo'n 60 kilo omhoog houden. :shock:
Kon ze met de hand niet eens indrukken. :lol:
Van de week moet ik nog ff naar Hornbach, die hadden wat lichtere exemplaren voor mijn klepje. ;-)
als je de arm korter maakt.. dan krijg je ze wel ingedrukt.. je moet proberen het zo in te bouwen dat de kap je niet Knock-out slaat als ie omhoog zwenkt.. :lol:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 04 okt 2021 23:59
Papaatje schreef: 04 okt 2021 16:13
Arie Kabaalstra schreef: 04 okt 2021 15:07 Ja.. "foutje... bedankt!" momentje.. die hebben we allemaal wel eens gehad.. , net als de "help, mijn werkstuk wordt meer dan 2 meter (G20/G21)
ja, je blijft zo wel scherp! ;-)
Gewoon lachen en doorgaan of opnieuw beginnen. :lol:

Ps Arie, ik heb die gasveren van de zonnebank gevonden op mijn zolder, maar die moesten een zonnebankklep van zo'n 60 kilo omhoog houden. :shock:
Kon ze met de hand niet eens indrukken. :lol:
Van de week moet ik nog ff naar Hornbach, die hadden wat lichtere exemplaren voor mijn klepje. ;-)
als je de arm korter maakt.. dan krijg je ze wel ingedrukt.. je moet proberen het zo in te bouwen dat de kap je niet Knock-out slaat als ie omhoog zwenkt.. :lol:
Je hebt gelijk, je krijgt natuurlijk genoeg moment van de kap om met dat kleine armpje de gasveer in te laten drukken.

Maar ben eerst ff bezig mijn superduper deluxe toetsenbord van alie aan mijn touchscreen te bevestigen. :lol:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

kijk en huiver. :lol: :P
Je klikt hem er gewoon tussen. ;-)

23940
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

kleine update: ;-)

Ik weet dat jullie gek op plaatjes zijn, dus: "Enjoy" 8)

ten eerste een ander toetsenbord aangeschaft, die kleine was niks. :lol:
23967


Dan het "gasveer-project" :roll:

Eerst gasveren gekocht bij Hornbach, deze waren voor keukenkastjes. :lol:
Veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te licht.
23974

Toen toch maar de zonnebank-gasveer geplaatst. Het onderste montagepunt had ik ff om te proberen in het hout geboord. Het uiteindelijke punt komt ergens anders, maar ik ben het hele aluminium frame aan het verstevigen, daarna bepaal ik het uiteindelijke punt.
23973

Zwaardere gasveer op bovenste punt:
23972

Detail van het bovenste draaipunt:
23971


De volgende foto durfde ik bijna niet te laten zien..... :oops:
23963

Ik had de gaten voor de verzonken boutjes te diep verzonken in de dunne strippen waar ze doorheen gingen. Hierdoor kwam de verzonken kop, bij vastdraaien, in de gaten van het plexiglas. Je snapt dat een verzonken kop, vastgezet tegen die plexiglasplaat, een spanning teweeg brengt die gelijk scheuren verzoorzaakt. :roll:
Stom van me. Ik heb het glas nu aan beide kanten waar het bevestigd wordt beplakt met hele dikke tape, en de gaten in het glas ook verzonken zodat de boutjes ze niet raken. Hoop dat jullie het nog snappen. :shock:
Ik had gewoon vlakke koppen met ringen moeten gebruiken, hierdoor krijg je geen piekbelasting in het plexiglas. Ach, kan altijd nog het glas vervangen door nieuwe, eerst kijken hoe dit zich houdt.
De constructie van het framewerk was ook veel te fragiel, dit ben ik nu stevig aan het maken.

De aluminium zijkant versteviging gefreesd, klaar voor tappen en montage:
23962
23964
23966

Oh ja, heb ook nog een strip achter in de kast, onder de Y-stappenmotor, hier valt een plaat in. De foto's na montage komen nog. ;-)
23965

Op naar de volgende update, groetjes Eric. :P
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eerste project.

Bericht door Goudgele »

Altijd mooi om te zien! De machine verbeteren met....de machine :lol:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Goudgele schreef: 22 okt 2021 13:30 Altijd mooi om te zien! De machine verbeteren met....de machine :lol:
de hobby is gewoon TE leuk. ;-)
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste project.

Bericht door hobbycnc23 »

Hoi papaatje, Erik geloof ik hè?
Je hebt een hele mooie machine, heb je “ eerste project” af en toe gevolgd, maar nu de laatste posts vanaf 2 okt gelezen, met de vele foto’s! Toppie.
Wat je schreef over je collega’s als jong broekie maakt nu mijn zoon met adhd mee.....heel herkenbaar.
Het is een eind rijden vanaf drachten naar aalburg, maar hoop je toch te ontmoeten en ff te babbelen. Veel sterkte met je persoonlijke situatie
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

eindelijk tevreden over de gasveer. ;-)

De kast weegt dan ook 11 kilo. Het is nu zo'n beetje zelfdragend, zodat er weinig spanning op het kunststof glas staat.

23975

De volgende foto's geven de standen aan van beneden(rust) naar de bovenste. Ik denk dat ik boven nog een aanslag maak zodat de gasveer daar spanningsloos staat.

23976

23977

23978

23979

gr Eric
Plaats reactie