Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eerste project.

Bericht door Goudgele »

Precies. Om een beetje te hobby'en en kennis te maken is het erg leuk met de 500W spindle. Wil je serieuzer aan de slag met CNC en wat sneller kunnen frezen, dan zal je naar de 1,5kW of 2,2kW moeten, maar dat kost ook wat.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste project.

Bericht door hfjbuis »

Op mijn (handbediende BF16) freesmachine zit een 600W DC motor. Daar frees ik zacht staal mee met een 16 mm HSS frees, 4 snijder, 640 RPM, over de volle breedte van de frees met een freesdiepte van 1 mm. De motor zakt dan 50 RPM in toeren. De motor kan wel dieper frezen maar de stabiliteit van de freesmachine laat dit niet toe.
Mijn "grote" draaibank heeft een 1.5 kW (DC) motor, ook die daalt hooguit 50RPM (1850 rpm) als ik 20 mm staal draai met een afname van 1 mm.

Op een portaalfrees wordt toch hoofdzakelijk een "kleine maat" frezen gebruikt. Knap als je daarmee 1.5 kW energie kunt overbrengen.

Ik kan mij voorstellen dat de lagering van een 1.5kW freesmotor beter is dan die van een 500W en dat je daarmee dan nauwkeuriger in staal kunt frezen.

Natuurlijk hebben hoogtoerige freesmotoren maar een beperkt koppel, misschien is dat het probleem?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eerste project.

Bericht door Goudgele »

Ja dat is het probleem. Die 500W spindle bijvoorbeeld is echt bedoeld voor het frezen van hout. Gaat tot 12.000 rpm, maar dan houd je weinig koppel over. Voor hout en kleine freesjes dus geschikt, voor metalen niet.
Die 1,5kW is al wat beter. Gaat tot 24.000 rpm en het koppel is in ieder geval prima voor aluminium en andere zachte metalen. Staal heb ik nog nooit aangedurfd/nog nooit de behoefte gehad.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste project.

Bericht door hfjbuis »

Het vermogen (kW) = 0.105 x Koppel (Nm) x RPM / 100
Het koppel = kW x 1000 /(0.105 x RPM)

De 500W motor heeft bij 12000 RPM een koppel van 0.4 Nm
De 1.5 kW motor heeft bij 24000 RPM een koppel van 0.6 Nm

Het zijn wisselstroom motoren met een VFD. Die leveren een koppel dat grotendeels bij alle toerentallen hetzelfde is. De 1.5 kW motor kan een stuk harder draaien en daarmee kan (moet) je ook een stuk sneller voeden.
Bij de 1.5 kW motor staat op de snijkant maximaal 0.6 Nm. Bij een 10 mm één snijder frees (radius 0.005 m) is dat een kracht van 120kg. Bij een 2 snijder toch nog altijd 60kg. Best veel voor zo'n freesje en het portaal moet dat ook kunnen hebben.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eerste project.

Bericht door Goudgele »

De 500W motor is een DC motor. Met de 1.5kW MOET je natuurlijk geen 24k rpm draaien. In hout pak ik meestal 15-18k

Maar volgens mij heeft TS hier allemaal niks aan :lol:

Mijn advies blijft: begin lekker met de 500W motor en een eenvoudig machientje voor 400-500 euro. Dan zie je vanzelf wel of je een duurdere machine wil. De besturing kan je in veel gevallen gewoon overzetten (zo was dat bij mijn 2e machine ook het geval)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste project.

Bericht door hfjbuis »

Goudgele schreef: 20 sep 2021 18:17 Mijn advies blijft: begin lekker met de 500W motor en een eenvoudig machientje voor 400-500 euro. Dan zie je vanzelf wel of je een duurdere machine wil. De besturing kan je in veel gevallen gewoon overzetten (zo was dat bij mijn 2e machine ook het geval)
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zie de 1e frees/draai/3d printer/cnc machine ook als leermoment. Leren werken met de beperkingen ervan, is onderdeel van het leerproces.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Eerste project.

Bericht door PieterH1954 »

Bedankt voor jullie adviezen. Ik denk inderdaad dat het goed is om met de 500 W versie te beginnen. In eerste instantie is eea bedoeld voor houtbewerking. Zoals eerder gezegd ben ik geen metaalman.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

PieterH1954 schreef: 21 sep 2021 09:50 Bedankt voor jullie adviezen. Ik denk inderdaad dat het goed is om met de 500 W versie te beginnen. In eerste instantie is eea bedoeld voor houtbewerking. Zoals eerder gezegd ben ik geen metaalman.
ik wens je in ieder geval veel CNC plezier. :P
Pas op, het is verslavend. ;-)
PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Eerste project.

Bericht door PieterH1954 »

Papaatje schreef: 21 sep 2021 16:21 ik wens je in ieder geval veel CNC plezier. :P
Pas op, het is verslavend. ;-)
I know. Net als mijn houtdraaien en bierbrouwen.
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Eerste project.

Bericht door Pascal »

Mooi project, ter verbetering van het origineel las het vandaag
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Eerste project.

Bericht door Pascal »

Heb ook altijd last waar te beginnen met het bouwen van een frame maar misschien is dit wel een mooie basis om te beginnen.
Om van machine,machine te bouwen 8)
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Eerste project.

Bericht door Pascal »

Deze cnc frees doet het goed maar heb wat beperkingen kwa bereik.
Al wel mooie spullen met gefreesd..
En wil wat groter met niet al te veel aan kwaliteit verlies
Laatst gewijzigd door Pascal op 24 sep 2021 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Eerste project.

Bericht door Pascal »

Ai foto niet mee 8)
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Eerste project.

Bericht door Pascal »

Deze dan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Plaats reactie