Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kars-cnc »

PE1BEY schreef: 28 mar 2021 19:39 Kun je dat "hobbelen met de meter over de tanden" niet ondervangen door er een voelermaatje tussen te houden ??
Ja, dat moet best wel kunnen lijkt mij, ik heb daar niet zo direct aan gedacht.
serum schreef: 28 mar 2021 20:55 Ik heb daarvoor andere meetvoetjes bij mijn metertjes. daar zit niet voor niets schroefdraad op. Hoeft niet perse met een taster,mag ook gewoon met een meetklok.
Ik heb inderdaad ook veel met een meetklok gewerkt i.p.v. de taster op de foto, dat is iets robuster maar het bleef rustig draaien. Een breder meetvoetje was wel ideaal geweest denk ik. Misschien toch maar eens bestellen op Ali, nu het nog kan zonder BTW 8)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kars-cnc »

De laatste tijd ben ik voornamelijk bezig geweest met allerlei "detail" toevoegingen en afwerkingen. Wat een tijd kost dat nog... Toen eind januari de boel mechanisch in elkaar zat en goed uitgelijnd was dacht ik op wat afwerk dingetjes na met de besturing te kunnen beginnen, maar dat viel behoorlijk tegen...

Zo bleek na uitgebreid meten dat sommige punten nog wat versterking nodig hadden. De zijsteunen op de Z-as plaat en de schoren naast de FK15 lager steunen heb ik een tijdje terug al over gepost. Inmiddels heb ik ook de versterkingen ter vermindering van het schranken van de brug gemaakt.

23354

Het schranken bij 40kg trekkracht in de X-richting in nu gereduceerd van 40um naar 15um. Helaas niet de 10um ik die mijzelf tot doel had gesteld, maar goed genoeg.

Met het unster aan de onderrand van de Z-as plaat en de Z-as in de hoogste stand is de flex van het frame in alle richtingen nu kleiner dan 15um. Met de Z-as 40mm boven het bed is de flex in de Y-richting 40um. Dit is exclusief de KO spindels, die voegen daar zo'n 15um aan toe. Dat is iets wat me dwars blijft zitten en ik heb al diverse scenario's bedacht om dat te verbeteren, maar ik heb me voorgenomen hier voorlopig geen energie in te stoppen. Eerst maar eens frezen en kijken waar dan weer de zwakste punten liggen. Misschien valt de KO spindel flex dan wel helemaal in het niet vergeleken met andere zaken...

Ter vergelijk heb ik ook even aan m'n BF20 gemeten, daar is de flex in de X-richting 150um bij 40kg, en in de Y richting 75um. Dit is met alle assen vast gezet, dus zonder de flex in de trapezium spindels, al verwacht ik dat die vrij klein zal zijn.

Ik heb een gasveer op de Z-as gezet om te voorkomen dat die gaat zakken als de spanning wegvalt.

23358


Jullie kennen mij inmiddels, die gasveer moest natuurlijk even gemeten worden voor de definitieve montage :lol:.

23355

Ik had een 250N gas veer besteld. Bij gelijkmatig induwen was ca. 300N nodig en bij gelijkmatig ontspannen ca. 240N. Conclusie; de veer is ca. 270N met +/- 30N slipstick. Ik heb hem goedgekeurd :lol:.

Een probleem wat ook nog opgelost moest worden was het kunnen smeren van de KO moeren van de X-as en Z-as. Die zitten tussen de brug, de tussenplaat en de Z-as plaat in en daar kom ik niet zomaar meer bij. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 4mm kunststof leidingen die hier speciaal voor bedoelt zijn.

23357

Deze leiding is erg hard en stug maar door warm maken met een hete lucht verfbrander laat hij zich goed in kleine bochten buigen. In de KO moer zit een insert, gemaakt van een afgedraaide vetnippel, met M6 buitendraad en M4 binnendraad. Die M4 binnen draad heb ik uitgeboord tot 3.9mm en dan nog moest ik de leiding een beetje warm maken om hem er in te kunnen draaien. Het andere uiteinde is open gehouden. Ik heb zo'n naald gekocht voor op de vetspuit en die laat zich goed op de 2mm ID van deze leidingen plaatsen.

Nadat in viewtopic.php?f=9&t=19608 de conclusie was dat eindschakelaars overbodig zijn en een stukje fietsband genoeg om de mechanica te stoppen zonder schade, heb ik besloten mij te beperken tot een strookje 5mm dik EPDM rubber voor de mechanische eindstops.

23356

Dit werkt, al is mijn ervaring dat het niet zo soepeltjes afstopt als in bovengenoemd topic gedacht. Dabit had natuurlijk gelijk, 100mm/s is langzamer dan een omaatje met een rollator, 150kg bevat op die snelheid slechts 2 joule energie (ik heb het niet nagerekend maar geloof het graag) en zelf had ik al bedacht dat de 3500N die de servo maximaal kan ophoesten ook geen wereldschokkende kracht is. Maar iets wat bij deze redenaties er niet in zat is de massa traagheid van de servo rotor. Als ik de brug op een lagere snelheid in het rubber laat lopen stop de servo na het rubber 1 a 1.5mm te hebben ingedrukt, geen enkel probleem dus. Maar op volle snelheid wordt het rubber toch echt bijna fijn geknepen. Een strook van 50 x 10mm kan ik in de bankschroef niet tot minder dan 2.7mm indrukken zonder het gevoel m'n bankschroef te zullen beschadigen (125mm, stevige gietijzeren bankschroef). De brug op 125mm/s drukt echter met gemak door tot minder dan 2.4mm. Op de foto is de afdruk van de brug dan ook al te zien in het rubber.

Ik vind het goed genoeg voor iets wat slechts zelden zou mogen gebeuren maar bij regelmatig botsen zou ik een robuustere oplossing willen.

Ik ben nu begonnen de home schakelaars te monteren, die van de Z-as zit er al op.

23359

Die voor de X-as en Y-as moeten nog maar alle bevestigingsgaten zijn er al dus dat moet snel gaan, en dan kunnen eindelijk de eerste experimenten met de besturing beginnen (je kunt op deze foto ook goed de uiteinden van de 4mm vetleidingen zien, er moet nog een afdichtkapje o.i.d. op komen).

Uiteindelijk wil ik graag een twee traps-homing maken met een sensor op de as en een op de spindel poelie, maar voor nu hou ik het even simpel, eerst maar eens de besturing aan de praat krijgen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kjelt »

Knap werk weer Kars 8)
Het zIet er allemaal goed uit.
Al dat blanke staal hoe ga je dat als je klaar bent beschermen ? Moet ie dan weer helemaal uit elkaar :shock:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kars-cnc »

In eerste instantie had ik dat wel zo gedacht maar ik ben me nu een beetje aan het orienteren op anti corrosie middelen zoals je in jou topic over LPS3 misschien hebt gemerkt. In mijn garage roest staal nauwelijks maar ik wil eigenlijk wel dat het ook goed gaat als hij eens een poosje in een minder droge ruimte staat.

Zo kreeg ik het advies om hem 1 keer per jaar met Boeschield in te smeren, dat zou voldoende zijn. Dank zij jou topic weet ik nu dat ik mij misschien nog wat beter moet oriënteren wat het beste is, maar ik voel er wel wat voor om het eerst eens op die manier te proberen. Tenslotte, als je gaat schilderen of spuiten moet je sowieso alles ontvetten en schuren. Het maakt dus niet zoveel uit of ik dat nu meteen doe of nadat gebleken is dat een anticorrosiemiddel toch niet voldoende is...
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Papaatje »

klasse Kars!
Super leuke topic om te volgen. :P
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kars-cnc »

Er zit beweging in!

Inmiddels zijn de home switches voor de Y-as en de X-as ook gemonteerd.

23501

Ik heb ze zo ver mogelijk weggestopt om de kans dat er spanen op komen te minimaliseren, al gaat het nergens over want ze zitten straks ook nog eens achter een afscherming tegen spanen.

Vervolgens heb ik een en ander provisorisch bedraad met snoeren uit de rommelbak

23502

Tenslotte, laten we eerlijk zijn: kabelrupsen vangen toch alleen maar spanen, installatie kastjes zijn heel onhandig als je er later wat bij wilt plaatsen en afgeschermde kabels is voor watjes🤣🤣🤣

Na het aansluiten van een en ander op het Eding CNC760 Axis break-out bordje had ik nog wel even een zwaar moment. In eerste instantie wilden alle assen een kant op bewegen maar niet de andere kant. Dus de scoop op het step, dir en enable signaal en dat klopte inderdaad niet, de signalen leken wel verschoven, alsof de opdruk op het Eding break-out bordje niet klopte. Dus het bordje er maar weer af om door te piepen, maar alles klopt. Dan maar eens op de CNC760 connector zelf meten, ook in orde. Het bordje weer terug om nog maar eens te checken. Nu klopte het nog steeds niet, maar wel anders dan de eerste keer. Weer de boel er af, alles nog weer eens dubbel checken, maar geen fout te vinden totdat ik het bordje er weer opdrukte. Na een aantal keren begon toch echt even aan mezelf te twijfelen! Tot ik het volgende ontdekte:

23503

De header connectoren op de CNC760 hebben aan beide zijden ruimte voor 1 rij over t.o.v. de female connectoren op het break-out bordje. Hierdoor kan het break-out bordje er in drie verschillende posities op gedrukt worden. Alleen de middelste positie werkt, maar waarschijnlijk, omdat ik steeds voelde waar de aanslag met de connector rand zat voor ik het bordje er op duwde, had ik steeds een van de foute posities...

Afijn, nadat dat duidelijk was bewogen alles assen volgens verwachting en kon ik beginnen met instellingen als soft-limits, acceleraties etc.

Bij gebrek aan een spindelmotor heb ik een timmermanspotlood gemonteerd om een praktijk test te doen. Met F-engrave de G-code voor het schrijven van mijn naam gegenereerd, en dat werkte.

23504

De twee kleinkinderen die net te logeren waren wilden wel eens zien of hun naam ook CNC geproduceerd kon worden, vandaar die extra namen op het stukje MDF. Je ziet dat elke volgende naam een dikkere lijn heeft doordat de punt van het potlood steeds platter afslijt :P
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kjelt »

Goed bezig Kars.
Maar hoe je dat breakout bordje er nou verkeerd op hebt kunnen krijgen?
Jij mazzel dat er niets kapot is gegaan, zijn alle connectoren qua pinout gelijk ?
Misschien even aan Eding melden dat ze er een extra alignment connector opzetten bij een herdesign :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 15 mei 2021 10:05 Misschien even aan Eding melden dat ze er een extra alignment connector opzetten bij een herdesign :lol:
of de eerste en laatste connector als 14 polig uitvoeren?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 15 mei 2021 10:05 Maar hoe je dat breakout bordje er nou verkeerd op hebt kunnen krijgen?
Dat ging net zo gemakkelijk als goed erop...
Het waren allemaal optocouplers die er op aangesloten zaten, die konden wel tegen een ompoling. Dat had ook heel anders gekund.
Ik ga nog een melding doen bij Eding.
hugo stoutjesdijk schreef: 15 mei 2021 10:11 of de eerste en laatste connector als 14 polig uitvoeren?
Zoiets lost het inderdaad helemaal goed op, maar voorlopig zou een briefje bij de doos in, of een sticker op het bordje ook al heel mooi zijn.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door remon_v »

Ziet er heel goed uit, mooi dat er beweging in zit!
Denk je niet dat je (veel) te weinig opspangaatjes hebt?
Die afdicht dopjes zien er wel goed uit? Had je die ontworpen en 3D geprint?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kars-cnc »

remon_v schreef: 15 mei 2021 14:29 Denk je niet dat je (veel) te weinig opspangaatjes hebt?
Dit 100 x 100 mm raster is inderdaad niet heel comfortabel. M'n machine klemmen (2 stuks) passen er wel mooi op en daar doe ik veel mee, tenminste nu op de BF20. Misschien laat ik de machine, als hij helemaal af is en ik er vertrouwen in heb, wel meer gaatjes boren. Alhoewel ik ook ideeën heb om met b.v. een stuk T-slot plaat te werken wat op het 100 x 100 mm raster vastgezet kan worden en dan meer vrijheid biedt.
remon_v schreef: 15 mei 2021 14:29 Die afdicht dopjes zien er wel goed uit? Had je die ontworpen en 3D geprint?
Ja, 3D geprint, dat werkte heel goed.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mei 2021 10:11
Kjelt schreef: 15 mei 2021 10:05 Misschien even aan Eding melden dat ze er een extra alignment connector opzetten bij een herdesign :lol:
of de eerste en laatste connector als 14 polig uitvoeren?
Aan beide kanten een jumper er tegenaan plakken met een druppel snellijm en je probleem is weg, heb ik al vaker gedaan, is precies de goede maat.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kars-cnc »

Ik wil nog even een correctie/aanvulling geven op mijn stelling dat het afstoppen van de assen met rubber een nogal ruwe aangelegenheid zou zijn.

Ik heb nog even wat verder geëxperimenteerd en na ongeveer verdubbelen van het rubber oppervlag gaat het veel beter en soepeler. Ik had in eerste instantie juist wat krap rubber gebruikt omdat ik dacht dat het anders te hard zou afstoppen, maar dat is dus niet zo...

Het is een beetje gokken maar ik denk dat het volgende aan de hand was: het rubber geeft waarschijnlijk een exponentieel (of zoiets) toenemende kracht bij verder indrukken. Gedurende het eerste, soepele, stuk bleef de servo doordrukken om pas nadat de vering er wel zo'n beetje uit was in storing te gaan. Met meer oppervlak valt de servo eerder in storing en is er nog genoeg rubber vering over om netjes tot stilstand te komen.

Moraal van het verhaal: niet te weinig of te zacht rubber gebruiken. Of nog beter, er even een beetje mee experimenteren tot je een goed resultaat hebt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 22 mei 2021 21:05 Moraal van het verhaal: niet te weinig of te zacht rubber gebruiken. Of nog beter, er even een beetje mee experimenteren tot je een goed resultaat hebt.
Of gewoon op tijd stoppen misschien?
Plaats reactie