Uitvlakken bodem

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
fosh
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2017 18:31
Locatie: Kaulille

Uitvlakken bodem

Bericht door fosh »

Dag iedereen!

Ten eerste wil ik iedereen nog een gelukkig Nieuwjaar wensen!
Enkele jaren geleden heb ik mijn eerste cnc gemaakt. Dit was nog voor mijn opleiding elektromechanica. Het onderstel was uit stalen koker gemaakt en het bovenstel uit multiplex. Alle elektronica en mechanica kwamen uit China.

Het werd tijd dat ik een serieuzere machine ging maken. Met kerst kwam ik een zoekertje tegen op marktplaats waar iemand aluminium extrusie profielen verkocht. Hij wou hier zelf ook een cnc van maken maar wegens plaats en tijdgebrek is hij hier niet aan toegekomen. Of dat is allesinds wat hij mij vertelde.

De profielen waren al allemaal op maat gezaagd. Ik heb ondertussen alle gaten geboord en verzonken om deze te monteren.

Ik heb de bodem (onderstel) al gemonteerd, maar ik weet niet goed of deze wel vlak is. Ik beschik niet over een vlakke ondergrond of tafel. Heeft iemand een tip hoe ik deze vlak krijg?
Afbeelding
Hierna kan ik de 2 profielen monteren waarop de geleidingen van de x-as komt. Ieder profiel heeft 3 steunen van (als ik me niet vergis) 12cm hoog. Helaas zijn deze niet perfect haaks en even lang gezaagd.. pak maximum 1mm verschil in lengte..

Afbeelding

Hebben jullie ook een idee/tip hoe ik de 3 steunen mooi op dezelfde hoogte krijg? De steunen opvullen met iets?

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Uitvlakken bodem

Bericht door K.J. »

Het op maat maken van de staanders, zou misschien een mede forum lid voor je kunnen doen op de freesbank of draaibank. Als je vermeld waar je woont is er misschien wel iemand die je kan helpen.

Vlakheid kun je daarna meten met klok op de lineair rails en dan het "bed" meten
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Uitvlakken bodem

Bericht door serum »

Je kan de bouten beter niet dwars door het profiel heen doen. Je trekt het profiel makkelijk uit verband. (vervormd zondermeer bij het aandraaien) Vlakken is geen eenvoudige opdracht. Het mooiste is als je een machine kan vinden die zuiver is en die de referentievlakken voor de rails vlakt. maar dan moet je de boel wel spanningsvrij op kunnen spannen, anders trek je het frame vast aan het bed en bij het losdraaien ontspant hij zich weer en staat ie alsnog krom.

Hoe recht en zuiver je staanders ook zijn; het profiel dat je erop schroeft is toch krom.

Er zijn verschillende verbinders voor aluminium. Heb een jaar terug een filmpje gemaakt over mijne kleinere machine, hier meer info. Mooiste is als je het gemonteerde frame laat vlakken, anders trek je de gevlakte stukken alsnog krom bij het aandraaien van de bouten (probleem waar ik tegenaan liep bij mijn 160x80 dikwandige profielen).

Je hebt redelijk wat apparatuur nodig om het zelf te doen. machinewaterpas en een lange rei zijn om te beginnen handige hulpmiddelen. Maar dan heb je nog de rondheid van je profielen zelf. als ze over 1m binnen 0,5mm recht zijn dan heb je al geluk.

Vraag jezelf af hoe nauwkeurig je het wilt hebben en of je die nauwkeurigheid nodig hebt over het volledige werkbereik of over een kleiner deel van de machine.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Uitvlakken bodem

Bericht door benkr »

Inderdaad, geef in je profiel aan waar je machine woont.
Het haaks en recht zagen van de profielen kan ik eventueel wel voor je doen, ik woon in Tilburg, geen idee of dat in de buurt is.
Als alles haaks en recht is, en dezelfde delen allemaal even lang zijn wordt het leven al een stuk makkelijker.
Ik zelf gebruik vaak profielen van MiniTec, die hebben voor het maken van haakse verbindingen speciale verbinders die de profielen echt strak tegen elkaar trekken en muurvast zitten dan.
Ik bedoel dan deze dingen:

10487

Ze zijn niet goedkoop maar superhandig. Ik heb er eventueel wel wat voor je, maar geen vele tientallen en voor een hele machine heb je het daar al snel over. Ze zijn ook niet goedkoop, Euro's per stuk.
Gaten boren en met inbusbouten vastzetten kan ook, is wel veel werk en redelijk precies boren, maar het kan wel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Uitvlakken bodem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gaten boren en met inbusbouten vastzetten kan ook, is wel veel werk en redelijk precies boren, maar het kan wel.
de Fischer-Technik benadering dus.. 'k heb op die manier heel wat frames gebouwd.. voor CNC machines en Horlogemakers werkbanken.
't makkelijkste gaat het als je daar een boormalletje voor maakt.. gewoon een stuk 10 mm Alu, paar gaten ø8 erin boren op een 40x 40 raster(op een plaatje is het makkelijker aftekenen), eventueel een blokje aan de kopse kant als aanslag.. en dan onder een boorstandaard gaten boren.
ik heb dat zelf ook lang op die manier gedaan, maar na een stuk of 25 werkbanken wordt je dat wel zat.. je blijft meten als je gaten niet altijd aan de rand zitten.. daarom doe ik het nu op de grote portaalmachine die ik een paar jaar geleden op de CNC-Meeting gekocht heb.

als je je eerste CNC machine nog hebt.. die gewoon gebruiken om je profielen te boren.. scheelt een hoop gedoe..

Motedis heeft ook mooie verbinders die je in de T-Gleuven schroeft, waarna je met een Hamermoer en een M6 bout de verbinding aantrekt.

https://www.motedis.nl/shop/Aluminium-p ... 94841.html

deze.. Let op.. Linkse draad.. in te schroeven met een imbusbitje in de accutol, of de boormachine.. wel eerst de M6 bout in het profiel schuiven, anders krijg je em er niet meer in.. Hamermoer erop.. en bij het aandraaien draait deze zich in de goede stand voor een sterke verbinding.
Ik gebruik deze vooral voor de dwarsverbindingen van mijn werkbanken.. kan de balken in het frame schuiven, en dan vasttrekken..
fosh
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2017 18:31
Locatie: Kaulille

Re: Uitvlakken bodem

Bericht door fosh »

Bedankt iedereen voor de raad!

Op het werk gebruiken we ook altijd van die connectoren die je in de sleuven moet draaien, super handig! Ik had eens in de offertes van de leverancier (https://easy-systems.eu/) gekeken en zag dat ze 2,70euro exclusief btw vragen per stuk. Daarom had ik besloten gewoon bouten te gebruiken. Tot grote spijt, nu zit ik met profielen die al geboord en verzonken zijn. Qua sterkte zal het geen invloed hebben, maar mooi ogen is een ander verhaal :lol:

Op motedis vragen ze 0,70 euro exclusief! Wat een verschil! Ik heb dan ook besloten de bouten aan de kant te gooien en van deze connectoren te bestellen. Dankjewel Arie voor deze site! Ongelofelijk wat een prijsverschil ten opzichte van andere sites, niet enkel de connectoren maar alles is veel goedkoper.

@Benkr, ik woon in Bocholt (BE), dicht bij Weert. Het is een klein uurtje rijden. Het zou super zijn moest je deze willen herzagen voor mij! Met wat voor machine zaag je deze, uit nieuwsgierigheid? Met een afkortzaag? Kan ik je anders eens een mailtje sturen voor wat af te spreken?

Als de profielen eenmaal haaks en even lang zijn kan ik deze wel op het werk monteren. Daar staat een cnc met een granieten blad van +- 200x300cm. Dan kan ik deze als vlakke referentie nemen. Een tip van een collega, had er zelf nog niet bij stilgestaan :roll:

Ik verwacht ook geen cnc met 0.01mm precisie is, maar ik oog toch op 0.25mm. Ik weet niet of ik nu te hoopvol ben of dat dit werkelijk haalbaar is. Dat zal de toekomst wel uitwijzen.

Nogmaals bedankt!
Groetjes Lode
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Uitvlakken bodem

Bericht door xander janssen »

Off topic,

Ik kom ook uit Kaulille :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Uitvlakken bodem

Bericht door benkr »

fosh schreef: 07 jan 2021 20:52 Bedankt iedereen voor de raad!

Op het werk gebruiken we ook altijd van die connectoren die je in de sleuven moet draaien, super handig! Ik had eens in de offertes van de leverancier (https://easy-systems.eu/) gekeken en zag dat ze 2,70euro exclusief btw vragen per stuk. Daarom had ik besloten gewoon bouten te gebruiken. Tot grote spijt, nu zit ik met profielen die al geboord en verzonken zijn. Qua sterkte zal het geen invloed hebben, maar mooi ogen is een ander verhaal :lol:

Op motedis vragen ze 0,70 euro exclusief! Wat een verschil! Ik heb dan ook besloten de bouten aan de kant te gooien en van deze connectoren te bestellen. Dankjewel Arie voor deze site! Ongelofelijk wat een prijsverschil ten opzichte van andere sites, niet enkel de connectoren maar alles is veel goedkoper.

@Benkr, ik woon in Bocholt (BE), dicht bij Weert. Het is een klein uurtje rijden. Het zou super zijn moest je deze willen herzagen voor mij! Met wat voor machine zaag je deze, uit nieuwsgierigheid? Met een afkortzaag? Kan ik je anders eens een mailtje sturen voor wat af te spreken?

Als de profielen eenmaal haaks en even lang zijn kan ik deze wel op het werk monteren. Daar staat een cnc met een granieten blad van +- 200x300cm. Dan kan ik deze als vlakke referentie nemen. Een tip van een collega, had er zelf nog niet bij stilgestaan :roll:

Ik verwacht ook geen cnc met 0.01mm precisie is, maar ik oog toch op 0.25mm. Ik weet niet of ik nu te hoopvol ben of dat dit werkelijk haalbaar is. Dat zal de toekomst wel uitwijzen.

Nogmaals bedankt!
Groetjes Lode
Ik heb een speciale afkortzaagmachine, zo eentje waar de zaag van onder af het materiaal in loopt.
Je bent altijd welkom, alleen heb ik er begin van de week net het zaagblad afgehaald om te laten slijpen, dat zal denk ik een week of 2 duren voordat ik het terug heb. Ik heb er nu een ander zaagblad op zitten waar het ook mee kan, alleen het resultaat is dan wel minder mooi glad.
Het doet niets af aan de haaksheid, het is puur visueel.

Stuur me maar een PB met een voorstel voor een dag. Met een uurtje of 2 zagen moet alles wel gezaagd zijn, misschien wel korter nog.
Ik zelf hoef niet meer naar een baas, dat heb ik 44 jaar lang gedaan, nu heb ik 'grote' vakantie.
Plaats reactie