De kart.
Moderators: audiomanics, Moderators
De kart.
De vorige topic,s
was ik met de kart bezig, eerst met stalen kokers gebouwd toen met aluminium profielen.
allebei niet het juiste,
de koker had te weinig materiaal om de bout dit ging vreten,
de aluminium profielen zijn handig maar je loopt tegen dingen aan hoe goed je het ook opsluit dan hou je helemaal geen ruimte meer over.
En wat nu ?
Ik ga voor staal 52.
plaat van 4mm knippen vervolgens zetten als U met een kantbank dan heb je genoeg vlees om je bout zitten voor het vreten,
Dan heb ik chassisbalken van 40x70x4 met lengte van 2 meter.
Als je dan terug kijkt naar de koker dan vreet deze bout niet en het verschuift ook niet en het is sterk.
was ik met de kart bezig, eerst met stalen kokers gebouwd toen met aluminium profielen.
allebei niet het juiste,
de koker had te weinig materiaal om de bout dit ging vreten,
de aluminium profielen zijn handig maar je loopt tegen dingen aan hoe goed je het ook opsluit dan hou je helemaal geen ruimte meer over.
En wat nu ?
Ik ga voor staal 52.
plaat van 4mm knippen vervolgens zetten als U met een kantbank dan heb je genoeg vlees om je bout zitten voor het vreten,
Dan heb ik chassisbalken van 40x70x4 met lengte van 2 meter.
Als je dan terug kijkt naar de koker dan vreet deze bout niet en het verschuift ook niet en het is sterk.
Re: De kart.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: De kart.
Las apparaten hebben we wel.
Ik ga eerst gewoon de balken boren.
Dan ga ik uitmeten welke grote flens ik op mijn boutenkop las en aan mijn moer
zodat deze echt goed aansluit op de balken.
Ik ga eerst gewoon de balken boren.
Dan ga ik uitmeten welke grote flens ik op mijn boutenkop las en aan mijn moer
zodat deze echt goed aansluit op de balken.
Re: De kart.
Friesland is niet makkelijk maar je leert er juist veel van.
Re: De kart.
Eigenwijs is ook wijs. Goeie eigenschap. Only dead fish go with the flow.
Maar als je dan twee keer je eigenwijsheid botgevierd hebt word het toch eens tijd dat je je af gaat vragen waarom de rest van de wereld dat soort frames gewoon last, en dat combineert met wat je geleerd hebt van je eerdere pogingen. Zeker als je op het punt bent gekomen dat er kantbanken bij komen kijken.
Maar als je dan twee keer je eigenwijsheid botgevierd hebt word het toch eens tijd dat je je af gaat vragen waarom de rest van de wereld dat soort frames gewoon last, en dat combineert met wat je geleerd hebt van je eerdere pogingen. Zeker als je op het punt bent gekomen dat er kantbanken bij komen kijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: De kart.
Via China bedoel je denk ik
Het leven is maar kort, alles zelf leren lukt je niet, je moet ook van anderen leren leren ( nee, geen tikfout ).
Want, daar kan je veel van leren in korte tijd.
En, dan kan je ooit nog karten in je kart.
CNC you later
Re: De kart.
Een voorwaarde van een kart is dat die niet te zwaar wordt, daarom neem je stalen u-profiel van 4mm dik? Waarom geen koker, is sterker dan een u-profiel.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13373
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: De kart.
Maargoed..
Waarom U-profielen?..de meeste kartframes zijn van buis gemaakt..en dat heeft een reden.. buis is in alle richtingen even stijf.
er zijn ook wel karts gebouwd van vierkante kokers.. makkelijker te lassen.. en ook voldoende stijf..
Re: De kart.
Ik heb gesproken staalbedrijf en ben bij de kartwinkel geweest,
Beiden zeggen ze het kan,
De kart winkel zegt je hebt gewoon een gewicht van 115 kilo alleen als kart zelf en de wielen per stuk kunnen wel 150 kilo aan.
De staalleverancier zegt als je jou frame zo laat zoals je nu hebt dan is dat wel te bouwen van staal en bouten dan heb je de verbinding wel sterk genoeg alleen heb je meer kilos aan staal besteed, hij zegt maar dat is jou keus.
Beiden zeggen ze het kan,
De kart winkel zegt je hebt gewoon een gewicht van 115 kilo alleen als kart zelf en de wielen per stuk kunnen wel 150 kilo aan.
De staalleverancier zegt als je jou frame zo laat zoals je nu hebt dan is dat wel te bouwen van staal en bouten dan heb je de verbinding wel sterk genoeg alleen heb je meer kilos aan staal besteed, hij zegt maar dat is jou keus.
Re: De kart.
tombarink schreef: ↑12 jan 2021 19:06 Ik heb gesproken staalbedrijf en kartwinkel
Beiden zeggen ze het kan,
De kart winkel zegt je hebt gewoon een gewicht van 115 kilo alleen als kart zelf en de wielen per stuk kunnen wel 150 kilo aan.
De staalleverancier zegt als je jou frame zo laat zoals je nu hebt dan is dat wel te bouwen van staal en bouten dan heb je de verbinding wel sterk genoeg alleen heb je meer kilos aan staal besteed, hij zegt maar dat is jou keus.
Re: De kart.
net bij zenro geweest ook staal bedrijf hun gaven mij deze uitleg..
warm gewalst en koud gewalst zit ook verschil kwa sterkte.
Staal 37 en staal 52 zijn allebei even soepel alleen staal 52 is sterker. Hogere staalsoorten gaan knappen of scheuren. Chrome molybdeen is daar ook gevoelig voor.
De man zij ga proberen zoveel mogelijk te bouten. En maak het af met wat kleine las plekjes die je erin kunt klemmen op manier.
warm gewalst en koud gewalst zit ook verschil kwa sterkte.
Staal 37 en staal 52 zijn allebei even soepel alleen staal 52 is sterker. Hogere staalsoorten gaan knappen of scheuren. Chrome molybdeen is daar ook gevoelig voor.
De man zij ga proberen zoveel mogelijk te bouten. En maak het af met wat kleine las plekjes die je erin kunt klemmen op manier.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13373
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: De kart.
heel verhaal.. twijfelachtige constructie.. nog steeds geen foto's..
Re: De kart.
Dit was mijn eerste montage, hiervan waren achteraf alleen de 3 losse constructies delen goed bedacht. die manier van profiel keus niet,
Ik heb wel foto van de aluminium profiel montage soort gelijks hiervan,
Ik ga nu met staal verder en begin eerst met de 3 losse constructie delen weer maar dan van u,