Cnc frees bouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Portje schreef: 03 feb 2021 15:01
serum schreef: 03 feb 2021 14:23 Volledig mee eens hoor. Maar je was Ben zo lekker aan het plagen. Een machine kan geen perfect ronde gaten frezen als ie in de X en Y in actie moet komen om dat gat te maken. Hij doet zijn best wel, maar het resultaat zal altijd afwijken van rond. Maar het is toch altijd feest als dat lager er fijn ingaat.
Moet ik er nu van uit gaan dat de ronde gaten die ik straks eens wil frezen ovaal zijn?
Kan ik dan niet beter meteen ovale gaten tekenen, dan komen ze er met een beetje geluk rond uit.
gewoon Kotteren.. als je echt zuiver wilt zijn.. is een Kotterkopje de beste optie voor mooie gaten.. de tafel interpoleert cirkels.. de spindel niet..
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

Arie Kabaalstra schreef: 03 feb 2021 17:45
Portje schreef: 03 feb 2021 15:01
serum schreef: 03 feb 2021 14:23 Volledig mee eens hoor. Maar je was Ben zo lekker aan het plagen. Een machine kan geen perfect ronde gaten frezen als ie in de X en Y in actie moet komen om dat gat te maken. Hij doet zijn best wel, maar het resultaat zal altijd afwijken van rond. Maar het is toch altijd feest als dat lager er fijn ingaat.
Moet ik er nu van uit gaan dat de ronde gaten die ik straks eens wil frezen ovaal zijn?
Kan ik dan niet beter meteen ovale gaten tekenen, dan komen ze er met een beetje geluk rond uit.
gewoon Kotteren.. als je echt zuiver wilt zijn.. is een Kotterkopje de beste optie voor mooie gaten.. de tafel interpoleert cirkels.. de spindel niet..

Waarvan akte, daarnaast vraag ik mij eigenlijk af. Heb hiervoor het vak geleerd van een oud baasje. Dus leren beitels slijpen etc etc. En dat als mechatronicus..

Zou hier een mooi hulpstuk voor te verzinnen zijn of te koop dat je een klein kotterkopje in de router kan plaatsen? Met een ronde stift. Heb natuurlijk een kotterkop voor de freesbank.

Uiteraard niet teveel massa want dan wordt het eng.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 feb 2021 14:15 Als het precies volgens tekening moet maak ik die tekening wel als het werk klaar is.
In het kader daarvan: als je deze nog niet gezien hebt moet je echt even kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=0XB4TI73HD4

Als je niet de tijd voor hele video wilt nemen, dan even kijken vanaf 7:10
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door K.J. »

benkr schreef: 03 feb 2021 12:39
K.J. schreef: 03 feb 2021 09:46
Heb jij het idee dat jouw machine beter is dan die 0,1 mm?

En je aanname van die kostprijs klopt volgens mij ook niet. Ik heb toevallig vorige week Portje zijn machine bij hem thuis afgeleverd.
Ik had Portje beloofd om voor 1000 Euro een machine voor hem te bouwen, dat zal niet helemaal gelukt zijn, maar het is ook niet zo dat ik dat doel ruimschoots heb overschreden.
Was te snel er stond 0,01mm ipv de door mij aangehaalde 0,1mm. En er stond geen criterium bij dus ga ik uit van elke gemaakt product. Van rond 1mm t/m rond 100mm.


Over het hele bereik van mijn machine , zoals jij aangeeft heb ik dat ook nog nooit gemeten.
Maar de onderdelen/ gaten die ik frees, wijken max. 0.05mm af.

Het budget kan het goedkoper, maar dan zul je de eisen idd minder hoog moeten leggen. Qua nauwkeurigheid en snelheid.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

Goedenavond, inmiddels al wat verder gevorderd met de plannen. Het oriënteren is nogsteeds druk bezig. Inmiddels al een idee wat de plaats afmetingen mogen zijn. Ik kom hier ongeveer op 800x600/700.

Even wat testjes gedaan en als ik koker plaats op de lange slede (700mm lang) kon ik hier naar mijn idee best nog een aardig werk bereik uithalen. Hebben jullie tips om het werk bereik verder te optimaliseren? Zat nu uit mijn hoofd op 450x350mm..

Tevens wat vraagjes over de 'import' geleiding, heb gezien dat je blokgeleiding kan kopen voor niet al te gek veel geld (china origine) is dit wat? Daarnaast hetzelfde als de kogelomloops, heb even zitten rekenen maar als je een trapezium as neemt kom je ongeveer hetzelfde uit compleet als een kogelomloop compleet (china). Uiteraard alle waar naar zijn geld

Hoor graag wat jullie te vertellen hebben.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

Goedemiddag,

eerste globale model is getekend, heb hierbij zoveel mogelijk helder en detaillering toegevoegd. Waarbij het frame 700x600mm is

22695

het frame is hier geconstrueerd uit een tweetal liggers van 160x80x6mm (legering nog bepalen i.v.m. voorhanden).
op deze twee liggers worden strippen gelast (hecht lassen) deze strippen worden vervolgens nagewerkt (een zijde een rand gefreesd voor stellen geleiding) en gevlakt.

Deze twee liggers worden bijeen gehouden door een balk constructie van koker 3x uitgevoerd 60x40x4mm waar aan de kopzijde platen gelast waar de twee zijsegmenten aan worden gebout (voldoende speling in de gaten om te stellen). Eventueel deze zijde voor de montage vlakken (maar uitvullen mag ook denk ik).

plaatsing voor de kogelomloop / trapezium heb ik nog niet bepaald.

maar het idee is dat ik de twee balken welk gevlakt zijn op dezelfde hoogte kan stellen en uit kan reien/waterpassen en vervolgens de midden balken uit meet dat deze 'vlak' liggen ten opzichte van elkaar.

Voor het bevestigingsmiddelen moet wel ruimte worden gemaakt in de plaat (nu grijs). Vandaar dat er afscherm lijsten overheen zijn geplaatst i.v.m. spanen.

Wellicht hebben jullie al ideeën hoe het een en ander verbeterd kan worden, hoor ik dit natuurlijk graag.

De reden dat gekozen is voor losse segment opbouw is dat de machine CNC waar ze eventueel op nagewerkt worden maximaal 800mm lang aan werkstuk kan hebben.

en uhh ja ik weet dat de geleiding nu gespiegeld is :)

Groet!

Daan
Laatst gewijzigd door Bytheax op 15 feb 2021 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door bbg »

Dit begint te lijken op hoe ik mijn freesmachine heb opgebouwd (zie viewtopic.php?p=203828#p203828).

Ik heb de liggers (ik noem die "schouders") aan boven en onderzijde nabewerkt. de "balk constructie" (die noem ik weer liggers :lol: ) wordt dan aan de onderkant van de liggers bevestigd. Hierdoor is het redelijk parallel stellen gemakkelijker.

De liggers leg ik op vierpunten op het onderframe. Zodoende kan ik met stelvoeten de boel waterpas zetten. In de praktijk bleek het onderframe redelijk stijf is zodat er weinig stel mogelijkheid is. De montage platen heb ik dan ook aan het onderframe vastgelast nadat de boel eerste orde gesteld was.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

bbg schreef: 15 feb 2021 17:37 Dit begint te lijken op hoe ik mijn freesmachine heb opgebouwd (zie viewtopic.php?p=203828#p203828).

Ik heb de liggers (ik noem die "schouders") aan boven en onderzijde nabewerkt. de "balk constructie" (die noem ik weer liggers :lol: ) wordt dan aan de onderkant van de liggers bevestigd. Hierdoor is het redelijk parallel stellen gemakkelijker.

De liggers leg ik op vierpunten op het onderframe. Zodoende kan ik met stelvoeten de boel waterpas zetten. In de praktijk bleek het onderframe redelijk stijf is zodat er weinig stel mogelijkheid is. De montage platen heb ik dan ook aan het onderframe vastgelast nadat de boel eerste orde gesteld was.
Heb je topic al een keer gelezen en begint er chique uit te zien! Ik had ook een opzetje gemaakt om de gantry uit staal te vervaardigen. Echter was ik in het opzetje een beetje bang dat het al snel een zwaar geheel wordt. Uiteraard kan dit worden opgevangen door motoren etc. Maar meer massa accelereren kost nu eenmaal meer energie..

Wat betreft de andere zaken die je hebt genoemd moet ik inderdaad nog goed naar kijken.. Ik heb in het verleden weleens portaal robots gebouwd (zelfs 3d betonprinters). Hier werden de balken (liggers/ schouders) altijd gesteld door draadeinden op een paar punten.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door bbg »

Bytheax schreef: 15 feb 2021 17:52 Ik had ook een opzetje gemaakt om de gantry uit staal te vervaardigen. Echter was ik in het opzetje een beetje bang dat het al snel een zwaar geheel wordt. Uiteraard kan dit worden opgevangen door motoren etc. Maar meer massa accelereren kost nu eenmaal meer energie..
Heb je daar aan gerekend? Er zit een grote overbrenging tussen (de kogelomloop) en daardoor is de motor inertia dominant. Ik was er niet zo bang voor...
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

bbg schreef: 15 feb 2021 18:22
Bytheax schreef: 15 feb 2021 17:52 Ik had ook een opzetje gemaakt om de gantry uit staal te vervaardigen. Echter was ik in het opzetje een beetje bang dat het al snel een zwaar geheel wordt. Uiteraard kan dit worden opgevangen door motoren etc. Maar meer massa accelereren kost nu eenmaal meer energie..
Heb je daar aan gerekend? Er zit een grote overbrenging tussen (de kogelomloop) en daardoor is de motor inertia dominant. Ik was er niet zo bang voor...
Ik heb er niet direct aangerekend, was meer een gevoel. Wat betreft de spindel die aangedreven wordt goedpunt! Ik had de spindel niet op die manier beschouwd.. (als overbrenging)

Vanavond maar even rekenen...
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

Goedemiddag, een update van mijn kant...

Ik ben inmiddels wat verder met de ideeën, deze heb ik in een model verwerkt.

de gantry is nu globaal toegevoegd, gemaakt uit 120x80x5 koker, waarbij de platen aan de zijde gesneden zijn uit 20mm staal..
22775

Heb het idee om de gantry te koppelen doormiddel van gezetten 6mm plaat aan de kogelomloop moeren, denken jullie dat dit fatsoenlijk werkt?

Ik heb er een eindige elemente analyse op los gelaten en resultaten leken hier acceptabel..
Nu komt de uitdaging voor de motoren en spindels (weinig plek).. en uiteraard alles herzien.

Zoals strippen op de koker monteren (gantry)

hebben jullie nog ideeen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gezette strip om de moer te koppelen lijkt me niet de handigste oplossing. (lastig om de uitlijn nauwkeurigheid te halen)
En als ik het zou doen, gewoon een L zetten, en daar de moer onder hangen. Dan heb je in 2 richtingen stelmogelijkheid.
Waarom trek je die zijwang niet door naar beneden en set daar die moer tegen aan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 feb 2021 16:39 Gezette strip om de moer te koppelen lijkt me niet de handigste oplossing. (lastig om de uitlijn nauwkeurigheid te halen)
En als ik het zou doen, gewoon een L zetten, en daar de moer onder hangen. Dan heb je in 2 richtingen stelmogelijkheid.
Waarom trek je die zijwang niet door naar beneden en set daar die moer tegen aan.
Top! Ik ga kijken hoe ik dat beter kan maken. Lijkt me inderdaad beter om meer stelmogelijkheid te hebben.

Ik zat even te rekenen met weliswaar chinese spindels en kogelomloop. Maar dan haal ik eerder genoemde prijzen bij lange na niet. Wat betalen jullie gemiddeld voor frames bijvoorbeeld? Dus al het snijdwerk etc?

Ik heb zitten rekenen en kom via via op een totaal van het staal gesneden en gelast, op ongeveer 140 euro..

Motoren en spindels etc goede 700 euro en heb dan nog het eea zelf liggen. Waar mis ik iets?

Machines bouwen voor de industrie heb ik meer ervaring mee, alleen dat kan ik hier niet echt mee vergelijken omdat het hier niet allemaal 1000% hoeft te zijn.. Is voor de hobby namelijk.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door bbg »

Bytheax schreef: 21 feb 2021 20:40 Ik zat even te rekenen met weliswaar chinese spindels en kogelomloop. Maar dan haal ik eerder genoemde prijzen bij lange na niet. Wat betalen jullie gemiddeld voor frames bijvoorbeeld? Dus al het snijdwerk etc?

Ik heb zitten rekenen en kom via via op een totaal van het staal gesneden en gelast, op ongeveer 140 euro..

Motoren en spindels etc goede 700 euro en heb dan nog het eea zelf liggen. Waar mis ik iets?

Machines bouwen voor de industrie heb ik meer ervaring mee, alleen dat kan ik hier niet echt mee vergelijken omdat het hier niet allemaal 1000% hoeft te zijn.. Is voor de hobby namelijk.
Even een BOM maken zoals je (hopelijk) ook voor de industrie machines doet. Inschattingen erbij, reservering voor onvoorzien, optellen en je hebt een inschatting. Dan kunnen wij ook kijken of je iets "mist". Anders blijft het een hoog glazenbol gehalte.

Sommige mensen hebben de strategie om juist niet van te voren willen weten wat het gaat kosten. Heeft ook zijn voordelen. :lol:
Plaats reactie