EG Freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EG Freesmachine

Bericht door bartL »

random12349 schreef: 07 mar 2021 12:43 Bedankt! Hoe bepaal ik of het 3 of 5 dient te zijn? Veilige optie zou dus 5x D zijn.
Zoals gezegd, hier is geen regel voor. Feitelijk is het zo, des te langer des te beter. Des te verder de bout opgerekt wordt des te minder kan heb je op loslopen. Bij een M5 bout die je 5xD gebruikt (dus 25mm tussen kop en draad) krijg je na opspannen op het juiste moment (bij 8.8) zo'n 0,05mm reklengte met daarbij een opp.spanning van ca300n/mm² onder de kop. De meeste aluminium soorten vinden dit al niet leuk waarmee je die 0,05mm dus zo weer kwijt bent en je uiteindelijk niks aan die lange bout hebt.
random12349 schreef: 07 mar 2021 12:43 Klopt het dat bij monteren in aluminium met inserts deze stelregel dan wel te gebruiken is?
Hoe wil je dat doen met inserts? Als je die gebruikt trek je de plaat toch niet meer vast aangezien de insert weer los in de alu plaat zit? Of wil je die ook getrapt maken?

Vwb de vlakheid vs evenwijdigheid, ik heb het vroegah eens zo uitgelegd gekregen.
Als je een tafelblad parallel t.o.v de vloer tolereert moet het blad tussen 2 vlakken liggen die de waarde van jouw tolerantie van elkaar en parallel met de vloer liggen.
Als je op dat tafelblad alleen een vlakheid tolerantie zet moet het blad tussen 2 vlakken liggen die de waarde van jouw tolerantie van elkaar liggen maar kan je gerust 2 poten onder die tafel vandaan zagen en voldoet hij nog steeds aan jouw tolerantie.
M.a.w. jouw toepassing bepaald de juiste keuze.
random12349
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:43

Re: EG Freesmachine

Bericht door random12349 »

Arie Kabaalstra schreef: 07 mar 2021 19:47 als je de metalen strippen in je basis wat verder uit elkaar had gelegd, dan verbreedt je daarmee je basis, en daarmee vergroot je de stabiliteit.. omdat het zadel van je machine op die manier een grotere basis heeft, en dus de tafel een kortere arm, het berekenen van de optimale constructie is schuiven met de getalletjes.. een centimeter of 2 hier, scheelt een newtonmetertje daar,

Zoals ik altijd pleeg te zeggen "Een optimale constructie is de som van de minst beroerde opties"

'k zou zeggen.. zet de rails voor de Y-as zo ver mogelijk naar buiten.. voor het draagvermogen maakt dat niet uit.. 't ligt aan de onderkant toch volop in de EG.. niet heel veel aan het handje dus..

Ik heb in het verleden met een Fadal VMC 15 gewerkt, die ook een tafel had de rails aan de onderkant had.. je beperkt hiermee wel de slag van de machine, maar op zich, omdat de machine een breed zadel had, was ie wel heel stabiel.. 't was een oud beestje.. mijn toenmalige werkgever, Kevin Damen had die machine ooit min of meer in een opwelling gekocht, de prijs was ernaar, en ik heb daar toch prettig mee gewerkt.
't was een zuivere machine..

er zijn wel meer machines met een soortgelijke opbouw, doorgaans is de slag van de tafel minder lang dan de tafel zelf.. dat kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel..

maarja.. zoals Johan Cruijff het al zei "elk voordeel heb ze nadeel"
Bedankt voor de input en leuk en interessant om kennis opgedaan met werkelijke machines mee te krijgen!

De basis nu nog verbreden wordt lastig, dus ik zal moeten kijken wat nu de beste aanpak is. Ik begrijp niet wat jij precies bedoelt met "zet de rails voor de Y-as zo ver mogelijk naar buiten". Bedoel jij:
a) de afstand tussen de rails zo groot mogelijk maken (in de x-richting)?
b) de rails langer maken en niet meer op de tafel monteren en de karretjes dan aan de uiteinde van de tafel monteren? Langer rails is nodig om dezelfde slag te halen.
22962
c) niet de rails, maar de karretjes verder naar buiten plaatsen?
22963

Ik heb er toch aan gerekend om inzicht te krijgen in hoeveel verplaatsing de overhang tot gevolg heeft.
Setup:
22967

Input data:
gewicht van het geheel: 50 kg
22964

Results:
22965

Conclusie: orde grootte verplaatsing op punt 2: 2um dat lijkt mij verwaarloosbaar. Heb ik iets over het hoofd gezien?
Wat ik nu niet meegenomen heb zijn de eigenfrequenties van het systeem (lees: tafel die uitsteekt). Mogelijk dat die roet in het eten gaat gooien?
random12349
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:43

Re: EG Freesmachine

Bericht door random12349 »

bartL schreef: 07 mar 2021 22:17 Zoals gezegd, hier is geen regel voor. Feitelijk is het zo, des te langer des te beter. Des te verder de bout opgerekt wordt des te minder kan heb je op loslopen. Bij een M5 bout die je 5xD gebruikt (dus 25mm tussen kop en draad) krijg je na opspannen op het juiste moment (bij 8.8) zo'n 0,05mm reklengte met daarbij een opp.spanning van ca300n/mm² onder de kop. De meeste aluminium soorten vinden dit al niet leuk waarmee je die 0,05mm dus zo weer kwijt bent en je uiteindelijk niks aan die lange bout hebt.
random12349 schreef: 07 mar 2021 12:43 Klopt het dat bij monteren in aluminium met inserts deze stelregel dan wel te gebruiken is?
Hoe wil je dat doen met inserts? Als je die gebruikt trek je de plaat toch niet meer vast aangezien de insert weer los in de alu plaat zit? Of wil je die ook getrapt maken?

Vwb de vlakheid vs evenwijdigheid, ik heb het vroegah eens zo uitgelegd gekregen.
Als je een tafelblad parallel t.o.v de vloer tolereert moet het blad tussen 2 vlakken liggen die de waarde van jouw tolerantie van elkaar en parallel met de vloer liggen.
Als je op dat tafelblad alleen een vlakheid tolerantie zet moet het blad tussen 2 vlakken liggen die de waarde van jouw tolerantie van elkaar liggen maar kan je gerust 2 poten onder die tafel vandaan zagen en voldoet hij nog steeds aan jouw tolerantie.
M.a.w. jouw toepassing bepaald de juiste keuze.
Bedankt voor de uitleg en goed punt m.b.t. de insert. Borging met e.g. loctite is dus nodig om los trillen tegen te gaan bij aluminium begrijp ik? Ik zal hier nog eens naar zoeken.

M.b.t. vlakheid vs evenwijdigheid, leuke uitleg! Ik begrijp ook wat je zegt en ik bedoel hem vooral andersom:
- als ik een totaal niet vlakke tafel heb (e.g. bollingen van 10cm), dan krijg ik die toch nooit evenwijdigheid aan de vloer met een kleinere tolerantie dan de vlakheid van de tafel (e.g. binnen 1 cm << 10 cm) ook al shim ik de poten met 0.1mm shims en is de vloer super vlak?
- Tenzij je het gemiddelde neemt, maar als ik de norm goed interpreteer(zie afbeelding vorige post) is dat niet de bedoeling?
Zo lees ik nu die brochure, 6um/m evenwijdigheid, 0.3 mm/m vlakheid..; mijn punt: dat kan niet beide waar zijn, correct?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

22962

Die bouwwijze heb ik dus, maar de wagentjes en de rails voor de Y-as staan bij mij verder uit elkaar.. daarmee verklein je de effectieve overhang van de X-as

je kunt ze op die metalen strippen in je voet nog een eindje naar buiten zetten.. elke millimeter is meegenomen, persoonlijk zou ik ze echt op de randjes zetten..

Afbeelding

Dit is mijn machine, tijdens de bouw van de omkasting.
de "brug" waar de X-as op loopt is 600 mm, de tafel zelf is 280 mm, en de rails op de Y-as staan op het randje van de basis.. verder dan dat kon ik ze niet uit elkaar zetten.. of ik had een bredere basis moeten maken..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EG Freesmachine

Bericht door bartL »

random12349 schreef: 08 mar 2021 20:19 Bedankt voor de uitleg en goed punt m.b.t. de insert. Borging met e.g. loctite is dus nodig om los trillen tegen te gaan bij aluminium begrijp ik?
Nee is niet nodig maar kan wel helpen. Het is belangrijk te beseffen dat wanneer er bijvoorbeeld 5xD aangehouden wordt bij een aanhaalmoment voor een 8.8 bout je in aluminium misschien wel 10xD nodig hebt om dezelfde reklengte te bereiken aangezien je de bout niet op dit moment aan kan halen ivm het overschrijden van de vlaktedruk. Daarom vind ik getrapte inserts wel een mooie oplossing omdat je die een groot aanligvlak kan geven op het aluminium deel waardoor je hem wel "gewoon" op het juiste moment kan aanhalen.
random12349 schreef: 08 mar 2021 20:19 M.b.t. vlakheid vs evenwijdigheid, leuke uitleg! Ik begrijp ook wat je zegt en ik bedoel hem vooral andersom:
- als ik een totaal niet vlakke tafel heb (e.g. bollingen van 10cm), dan krijg ik die toch nooit evenwijdigheid aan de vloer met een kleinere tolerantie dan de vlakheid van de tafel (e.g. binnen 1 cm << 10 cm) ook al shim ik de poten met 0.1mm shims en is de vloer super vlak?
- Tenzij je het gemiddelde neemt, maar als ik de norm goed interpreteer(zie afbeelding vorige post) is dat niet de bedoeling?
Zo lees ik nu die brochure, 6um/m evenwijdigheid, 0.3 mm/m vlakheid..; mijn punt: dat kan niet beide waar zijn, correct?
Ik zie dat ik wat onduidelijkheid heb gezaaid in een eerdere post door het verkeerd op te schrijven. Je hebt inderdaad gelijk dat wanneer je beide toleranties op hetzelfde vlak zet de vlakheid kleiner dient te zijn dan de evenwijdigheid. Wat ik bedoelde te zeggen is dat sommige mensen weleens denken (zoals jij ook al eerder vroeg) dat de vlakheid als gemiddelde wordt gezien en dit gemiddelde binnen de evenwijdigheid dient te vallen en je daar vervolgens de vlakheid bij op kunt tellen. Maar dit is dus niet zo.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: EG Freesmachine

Bericht door Sven »

Ik zou zelf altijd voor bewegende rails kiezen ipv bewegende wagens.
De ruimte die het inneemt tijdens frezen is volgens mij gelijk maar de ruimte bij stilstand is kleiner.

En...
Bij bewegende rails kan je je t-sleuf groter nemen, dan kan je je spangereedschap buiten de slag kwijt. Nu heb je de t-sleuven even lang als de slag....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: EG Freesmachine

Bericht door Michel »

Misschien wel een leuke tip voor de opspantafel
https://link.marktplaats.nl/m1659324520 ... ialbuttons

Ik ga er komende maandag een ophalen voor een soortgelijk project

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
random12349
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:43

Re: EG Freesmachine

Bericht door random12349 »

Nog bedankt voor de reacties

@Michel, bedankt voor de tip! Ik heb zelf nog lopen zoeken, maar verwacht toch te kiezen voor t-slot table steel van bijv. sorotec (link)

Ik heb het e.e.a wat verder uitgewerkt en ik ga waarschijnlijk toch voor bewegende wagens. Hiermee kan ik de hoogte minimaliseren (20+ mm reductie). Ik heb de HGW (wide flange wagens) verplaatst naar boven om montage te vereenvoudigen.
23107

Het plan is nu (zie ook afbeelding hierboven):
Item geel: 4030 T-slot steel table: (link, €329,- incl btw)
item rood: 300x400x10mm 1.1730 van bijv. telma staal (300x500x10 = €84,- excl, zelf op maat maken, slijptol? :?: )
Item oranje: 50x25x640mm 1.1730 van bijv. telma staal (halen uit 1030x50x25 =€42,- per stuk, zelf op maat maken met lintzaag van het werk)
Item groen: 200x640x8mm 1.1730 van bijv. telma staal (halen uit 1030x200x8 = €88,-, zelf op maat maken)
(Voor het eerst de som gemaakt: totaal zo'n €640,- incl. btw, hmm, zijn er opties om het goedkoper uit te komen?)

Twee vragen m.b.t. de volgende info:
23106
Vraag 1: wat betekent "met bewerkingstoegift" nu precies? Dat de delen een overmaat hebben van ong. 20mm?
Vraag 2: bij tolerantie op de lengte staat +20mm. Hoe moet ik dit lezen? Ik mis een de minimale grens, e.g. -0/+20 mm


Montage:
Tafel monteren aan HD16 bracket (Le nodig van 7.9mm, uitgaande van Re0.2 = 350 MPa, Rm=650MPa en voor de bout 8.8 Re0.2=640MPa, Rm=800MPa) --> 10mm rode plaat.
23101
Monteren tafel aan wagens y-as en aan rode plaat. L/D van 6.25 voor M4 bouten voor wagens en L/D van 3 voor M5 bouten voor t-slot aan rode plaat. Ik heb ook de bouten verbindingen doorgerekend en qua stress zit dat goed (door gebruik te maken van 1.1730 ipv alu, Le voor M5 bouten van 4.9mm).
23098
Monteren y-as op x-as en HD16 bracket. Ik kies ervoor op de HD16 bracket op de achterste oranje balk te monteren om zo de afstand naar het lagerblok te minimaliseren. Verder kan ik dan een relatief dunne plaat gebruiken (8mm 1.1730) om de twee oranje balken met elkaar te verbinden. De oranje staven verbind ik met de groene plaat m.b.v M5 bouten. L/D van 4 met een Le van minimaal 4.9mm.
23099

Het idee is om de volgende delen te laten slijpen (prijs nog opvragen) zodat deze vlak zijn
23105
23104 (gaten voor montage aan rode plaat missen nog in deze afbeelding)

Nog tips of opmerkingen met betrekking tot het ontwerp of materiaal keuze/shops?

Groeten,
Jasper
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: EG Freesmachine

Bericht door Kars-cnc »

random12349 schreef: 28 mar 2021 13:47 Vraag 1: wat betekent "met bewerkingstoegift" nu precies? Dat de delen een overmaat hebben van ong. 20mm?
"Met bewerkingstoegift" betekend dat dikte en breedte een paar tiende mm meer zijn zodat je marge hebt om het zelf exact op maat te frezen, slijpen of wat dan ook. In de tabel die jij toont zie ik dat niet aan de maten. Bij b.v. Abrams Premium Staal staat in de tabel dan steeds een maat die 0.3mm groter is. Bijvoorbeeld 10.3 x 30.3 voor 10 x 30 stafmateriaal. De tolerantie van +0.25/-0 geldt dan voor die 10.3 en 30.3. De lengte staat er een beetje los van, die zagen ze een beetje slordig maar ik heb nog niet meegemaakt dat het te kort was.

Zelf zou ik het materiaal niet met een slijptol op maat gaan maken, maar goed het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe handig je bent met de slijptol...

Voor wat betreft het laten slijpen van de twee oranje staven, als je precisie geslepen staal koopt (wat je tabel aangeeft volgens mij) zou dat niet nodig moeten zijn. De dikte over 1 lengte is zeer constant is mijn ervaring (<0.01mm), als die twee delen uit 1 lengte te halen zijn zit je ook goed met de onderlinge hoogte. Als je daarvoor twee keer eenzelfde staf moet kopen zou ik even vragen of ze kunnen zorgen dat ze uit dezelfde batch komen, of dat ze de dikte gelijkheid voor je uitzoeken. Bij Abrams heb ik dat gedaan voor twee keer 80x25mm die ik nodig had voor mijn portaalfrees. Elk hebben ze die tolerantie van +0.25/-0 dus het kan nog al afwijken. Wat ik kreeg had een verschil in hoogte van 0.04mm. Dat viel me eigenlijk nog tegen t.o.v. wat ze kunnen, maar was wel heel acceptabel voor mij.
random12349
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:43

Re: EG Freesmachine

Bericht door random12349 »

bedankt voor de uitleg Kars

Het gaat inderdaad om precisie geslepen staal. Wat kan ik verwachten van de precies geslepen platen (of brede staven)? Is dit wederom <0.01 mm bij een breedte van 300mm? Dat zou betekenen dat na montage slijpen niet nodig is, dat zou mooi zijn. Ik heb in ieder geval de vraag uitstaan naar de kosten.

Mooi project van jouw trouwens!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EG Freesmachine

Bericht door Kjelt »

De t-slotplaat is ook al fijngeslepen te koop maar is vrij prijzig:

https://www.vakuumtisch.de/Steel-T-slot ... ely-milled
random12349
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:43

Re: EG Freesmachine

Bericht door random12349 »

Update!


Ondertussen heb ik zowel de x als y as een eerste keer gemonteerd en aangestuurd.

23479
23478
23477

Precieze afstelling dien ik nog te doen en T-slot tafel dient nog besteld te worden. De motor brackets heb ik momenteel 3d geprint, die zal ik later vervangen.

Voor de aansturing gebruik ik ODrive motor driver met brushless dc motoren (Turnigy 4250-350kV - 900W (met goede koeling)) en AMT102-V encoder (8192 cpr) - kosten ong. €150,-per as. Ik zit nog te kijken welke aansturing software ik ga gebruiken. Ik neig erna om eerst eens linuxCNC nader te bekijken en te proberen in samenwerking met deze motor drivers.

Verder ben ik contact geweest met meerdere seller op alibaba voor aanschaf van een BT30 spindle: https://wfit.en.alibaba.com/product/605 ... 30a90ndRxT

Kosten:
23480

Ik neig tot aanschaf van alleen de spindle met pneumatische cylinder en bracket. Shipping cost zakt dan tot 250USD.
Ik vind de 12000 rpm motor incl. driver wel duur en wil eerst bekijken of ik die deze met een brushless DC motor kan aansturen met de ODrive motor driver.
Iemand nog advies m.b.t. deze spindle? Slechte/goede koop?

Het ontwerp van de Z-as ziet er nu als volgt uit:
23481
De groene delen zijn van staal en zorgen ervoor dat het geheel 3x zo stijf wordt. Ik wil dit ontwerp komende tijd ook afronden zodat ik ergens in de komende maanden de Z-as ook heb staan.

vragen, opmerkingen of advies is welkom :)

Groeten,
Jasper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EG Freesmachine

Bericht door Kjelt »

Die motor driver is niet CE certified staat er.
Ik weet niet wat die kost maar zou zelf dan naar een 2e hands Danfoss of Omron kijken.
Die hebben makkelijkere configuratie en zijn uiterst betrouwbaar.
Ik vind het trouwens best veel geld voor alleen een losse 12krpm motor.
En de verzendkosten, ter vergelijk ik was $165 kwijt voor een kist van 18kg met vierdaagse luchtverzending per tnt. De toolholders zijn weer heel goedkoop, ik weet niet hoe goed ze zijn maar zou ze dan meteen ruim inslaan als je toch de hele kist laat komen.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: EG Freesmachine

Bericht door Papaatje »

Respect! :shock:
Mooie machine. :P
Plaats reactie