Zelfbouw Vacuümtafel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

nonkeldw
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 okt 2013 20:19
Contacteer:

Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door nonkeldw »

Beste Forumleden

Ik heb een vacuümpomp (3f) kunnen bemachtigen, het zou zonden zijn om hier niets met te gaan doen.
Wat zijn zowat de vuistregels voor het goed bouwen van een vacuümtafel?
Mijn huidig design is een MDF plaat van 18mm, met gaatjes in van 5mm.

Mijn werk oppervlak: 1.2x0.8m.

Bedankt!
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door keesfrees »

Nog geen reacties, dat zal zijn omdat de vraag te open is gesteld. Maar, ik weet het, te veel details geeft weer verwarring, het is ook nooit goed :-)

Wat voor pomp heb je bv, type, vermogen, luchtverplaatsing, max onderdruk.
Daar zijn vele soorten in.

En, vacuüm is nu nmi typisch iets waar je ervaring mee op moet doen om het juiste gevoel er bij te krijgen, voor wat ik doe ben ik er helemaal uit maar dat heeft wel wat tijd en vele misbaksels (vacuümtafels) gevergd.

Maar, wat wil je vasthouden, hoe groot bv ?
nonkeldw schreef: 01 apr 2021 18:34 een MDF plaat van 18mm, met gaatjes in van 5mm
Gaatjes ? Niet nodig, niet handig nmi.

En, vacuüm is een hulpmiddel maar niet de oplossing voor alles. (nmi)
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door Portje »

Ik heb ook nog nooit zoiets gehad maar als ik eens een keer een vacuümpomp op de kop kan tikken wil ik eens zoiets maken:
https://www.cnc-step.nl/zelfbouw-vacuumtafel/
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb zelf 2 vacuumtafels, één voor elke freesbank.. de ene past wel in de andere.. maar omgekeerd niet. :lol:

Ik heb een pomp die vooral hoog vacuum trekt, maar weinig debiet heeft.. dat betekent dus dat ik vooral moet voorkomen dat ik te veel door mijn werk heen ga.. meestal bewerk ik mijn onderdelen dan ook op een Polystyreen "spoilplate".

Mijn Vacuumtafels zijn van Aluminium, en ik heb op de kleine, die voor de Beagle bedoeld is, 3 gaten in het raster om lucht weg te zuigen.
Rastertje ingefreesd waar ik een snoertje Mosrubber van 3 mm in kan rijgen.
Moet wel om de boutgaten heen leggen, want die lekken, of ik moet een pakking onder de boutkoppen leggen.. Vooralsnog geen zin an.

't Vacuum wat ik met die tafel en pomp trek, maakt dat als ik er een plaat van 280 x 140 mm op heb liggen, dat het 8 seconden duurt nadat de pomp is uitgeschakeld eer ik het werk van de tafel kan halen.
Pomp schakel ik met M8 en M9, gewoon op de Coolant uitgang dus, met een SSR
't is niet dé, maar wel een goede oplossing.. ik heb een aantal platen kunststof moeten bewerken, en daar zaten geen gaten door en door in.. dus daar was ie geknipt voor
'k wil nog een keer aanslagen maken aan de zijkanten van 't kleine tafeltje, dan kan ik platen er snel en zuiver opleggen.. bij Programma start programmeer ik altijd een G4 P4 na de M8, om de tafel de tijd te geven om Vacuüm te trekken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door serum »

ik heb een grotere pomp met een hoog debiet bij een diep vacuum voor mijn grotere machine,


Voor 'niet lekkende vacuum' dus zeg maar op maat gemaakte vacuummallen en een gesloten vacuumraster, kan je uit met een laag debiet en een diep vacuum. Daarvoor gebruikte ik een edwards rv8, maar daar heb je eigenlijk een oliefilter op nodig, omdat deze wel een heel diep vacuum trekt, maar daarbij ook wat olienevel uit spuugt. Nu gebruik ik daarvoor een stille compressor die weer een vaatje van 8L (officieel het compressievat) leeg trekt en met een schakeling tussen de -740 en de -920mbar afschakelt.

Voor het beluchten van de vacuumtafel gebruik een handmatige klep die bij het losdraaien het vacuum meteen van de tafel haalt.

Sommige pompen mag je wel en anderen weer niet onder vacuum afschakelen. Let hier op voor je toepassing. Daarnaast is de ene pomp gevoeliger voor vuil dan de andere, dus kan het raadzaam zijn een filter in je vacuumtraject op te nemen. (doorgaans een aanrader).
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door keesfrees »

A !
Ik heb wat op gang gebracht.
Over dit onderwerp is al veel geschreven op dit forum, maar is lastig terug te zoeken, er is geen echte structuur in, helaas, zou wel handig zijn, maar hoe dat te doen ?
Op een forum in de VS zag mijn eigen bijdrage terug in een wiki, met vermelding, maar wie steekt daar tijd in ? Ik even niet voorlopig.

Wat nu in dit draadje al weer wel duidelijk wordt middels oa de bijdrage van Arie, die zit in veel opzichten meestal helemaal aan de andere kant van het spectrum, is het globaal in 2-en delen van de vacuüm opspan technieken.
De zuignap ( zo noem ik dat) van Arie
en
De lekkende poreuze plaat, dat gebruik ik meestal.
serum schreef: 02 apr 2021 19:20 Sommige pompen mag je wel en anderen weer niet onder vacuum afschakelen.
Inderdaad, de pomp gaat dan de andere kant uit draaien wat niet bevorderlijk is voor de pomp, dat geldt in ieder geval voor een schuifschottenpomp.
Ik heb dat opgelost met een terugslagklep.
serum schreef: 02 apr 2021 19:20 . . . de ene pomp gevoeliger voor vuil dan de andere, dus kan het raadzaam zijn een filter in je vacuumtraject op te nemen. (doorgaans een aanrader).
Vaak meerdere filters achter elkaar, maar in mijn geval is er nooit een open verbinding, altijd door mdf, dus ook weinig vuil in het filter.
Nu ik er aan denk, ik zal toch eens kijken.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door ruudderooy »

Ik heb zelf zoiets gemaakt
ik maak de volgende keer of pas deze aan de eilandjes kleiner(dus meer sporen), en dat is dan puur om meer vaccum oppervlakte te krijgen.
want meer oppervlakte betekend meer houdkracht, en ik gebruik 4mm neopreen snoer voor afdichting. https://www.vakuumtisch.de/neoprene-cor ... -the-metre
17614

Gr Ruud
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door P1-Engineering »

Hangt een beetje van de toepassing af en het type pomp, welk ontwerp het beste past.

Als je verwacht voornamelijk platen te doen, waar je ook verwacht door het materiaal heen te gaan is een plaat met gatenpatroon het beste. Hiervoor heb je een pomp nodig met een hoge flow. Vaak zie je een 5mm gat, en dan een zeer kleine doorgang, 1mm of nog kleiner. Dit beperkt het vacuumverlies mocht een gat niet meer afgedekt zijn.

Grid pattern plaat is voor een hogere zuigkracht, belasting, Hierbij is het van belang dat de zone die je afbakent met het rubbersnoer in takt blijft. Hiervoor gebruik je meestal een pomp met een hoge zuigkracht en kleinere flow.

Zelf heb ik een grid-pattern plaat met een pomp welke een relatief hoog vacuum kan behalen. Met daarbij een buffervat van paar meter 125mm pvc.
Wat ik nog wil doen is een nieuwe bovenplaat frezen welke gebruik maakt van het patroon wat Datron hanteert en dit gebruiken met de Datron Vacuum cards. Hierdoor heb je het beste van beide werelden, hoog vacuum en je kan door je materiaal heen zonder een al te groot verlies qua vacuum.

Zal ten allen tijde een vacuum-switch meebedraden in je alarm circuit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 03 apr 2021 00:33 Wat ik nog wil doen is een nieuwe bovenplaat frezen welke gebruik maakt van het patroon wat Datron hanteert en dit gebruiken met de Datron Vacuum cards. Hierdoor heb je het beste van beide werelden, hoog vacuum en je kan door je materiaal heen zonder een al te groot verlies qua vacuum.
Dat is een goed idee, ga je dan ook dat specifieke Datron patroon van de kanaaltjes in je vacuumtafel frezen?
Zeg maar onderstaande "meander" patroon ?

23140
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door P1-Engineering »

Kjelt schreef: 03 apr 2021 10:06
P1-Engineering schreef: 03 apr 2021 00:33 Wat ik nog wil doen is een nieuwe bovenplaat frezen welke gebruik maakt van het patroon wat Datron hanteert en dit gebruiken met de Datron Vacuum cards. Hierdoor heb je het beste van beide werelden, hoog vacuum en je kan door je materiaal heen zonder een al te groot verlies qua vacuum.
Dat is een goed idee, ga je dan ook dat specifieke Datron patroon van de kanaaltjes in je vacuumtafel frezen?
Zeg maar onderstaande "meander" patroon ?

23140
Yes, exact. En ook de kunststof schijfjes, dopjes, die je ziet waarmee je een sectie open of dicht zet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 03 apr 2021 22:33 Yes, exact. En ook de kunststof schijfjes, dopjes, die je ziet waarmee je een sectie open of dicht zet.
Als je tzt daar mee bezig bent heb ik grote interesse om mee te doen, misschien de dxf file delen en samen de onderdelen in grotere hoeveelheden aanschaffen ofzo.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door serum »

Datron gebruikt pompen met een hoog debiet en een diep vacuüm.. door het ontwerp (geen perfecte afsluiting) heb je een altijd lopende pomp. Wat ik er bij Koetje van gezien heb was het een olieschottenpomp. En dan niet zo'n truttig dingetje om airco's mee te vacuumeren. Een stuk groter dan mijn edwards 15m3 exemplaar. Heb toen een stukje van dat karton meegekregen. Heb nog wat geexperimenteerd met ademende stucloper.

De tafels van vacuumtisch hebben weer kleine ,3 of ,4 mm gaatjes in een raster van 10mm in 5mm gaatjes verzonken. Daarover ligt een rubber matje met soortgelijk 10mm raster. Als je dan onderdelen losfreest kan het vacuüm ontsnappen via het 0,3mm gaatje. Afhankelijk van het debiet van je pomp kan je zo wat lek permiteren. Voordeel van het rubber is dat het frictie heeft in x/y.. Nadeel is dat het altijd iets veert. Daarnaast kan het rubber ook dempen.

Nadeel van (schuim) rubber koorden is dat je last kan hebben van de veerkracht van het rubber. Daardoor kan je z variëren wanneer je meer of minder vacuüm hebt. Dit geldt ook voor bovenstaand systeem van vakuumtisch.

Je hebt relatief weinig uitsteek van het koord boven het bed nodig, aangezien de luchtkolom net zo hard aan de zijkant tegen het koord duwt als op het werkstuk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door Kjelt »

Even zo maar een brainstormideetje,
Als iedere vacuumnozzle nou zijn eigen klep en vacuum sensor krijgt dan kun je na het vacumeren constant het vacuum van die sectie testen door de klep even te sluiten en te monitoren of en hoe snel het vacuum verdwijnt. Als dat boven een bepaalde grenswaarde uitkomt dan kun je de klep gesloten houden om de lekkage te stoppen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 04 apr 2021 10:40 Datron gebruikt pompen met een hoog debiet en een diep vacuüm.. door het ontwerp (geen perfecte afsluiting) heb je een altijd lopende pomp. Wat ik er bij Koetje van gezien heb was het een olieschottenpomp. En dan niet zo'n truttig dingetje om airco's mee te vacuumeren. Een stuk groter dan mijn edwards 15m3 exemplaar. Heb toen een stukje van dat karton meegekregen. Heb nog wat geexperimenteerd met ademende stucloper.
Ze adviseren "rotary vane" or "dry claw" vacuum pompen zie filmpje 7:45 maar inderdaad wel met een capaciteit van 20CFM tot 200CFM.
Dat is dus 34m^3/h tot 340m^3/h :shock:
Mijn Edwards 35i zit dus net op de startgrens met 35m^3/h

https://www.datron.com/9-vacuum-chuck-questions/
Plaats reactie