Zelfbouw Vacuümtafel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 04 apr 2021 11:08 Even zo maar een brainstormideetje,
Denk dat je het veel eenvoudiger kan doen. Als het vacuum te ver wegvalt in een bepaalde zone, sluit je die klep gewoon. Heb al eens nagedacht over zoiets in mechanische vorm. Balklep, met regelbare bypass. Flow te hoog en de bal sluit die betreffende zone af. Vacuum eraf en de zwaartekracht reset het weer. Had er alleen geen toepassing voor.. (aan de andere kant, wat moest ik met wit zand, Herman Finkers).
nonkeldw
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 okt 2013 20:19
Contacteer:

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door nonkeldw »

Ik beschik over een Bush SE0300, deze ik voorzien heb van een frequentiedrive zodat ik het debiet kan gaan regelen.
Dannyvn
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2021 12:05

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door Dannyvn »

Goedendag

Ik ben op zoek naar een vacuüm tafel om (diverse) frontpanelen te frezen uit een 2mm aluminium plaat .
Werkoppervlakte is 1000x600mm.

We gaan aluminium zwart geanodiseerde 2mm platen bestellen/laten maken, van waarschijnlijk 1000x600. Wat ook het maximale werkbereik is.
Waar we diverse losse frontpanelen uit willen frezen in 1 keer voor productie. Dus veel dezelfde frontpanelen uit plaat. Met diverse gaten per frontpaneel.
We willen vacuum gebruiken omdat dat (meestal) toch makkelijker en sneller werkt, dan klemmen/plakken.

Ik heb deze zijkanaalventilator op het oog, type VC 330-710 met 318 m3, overdruk/onderdruk : 290/270 mbar, 3,0 kW en 72 dB op het oog.

En deze Vacuum Table VT10060 SEAL, maar met een levertijd van 2 a 3 weken. Net iets te lang voor het mooie, en in DE ligt ie ook niet op vrrd.
https://www.damencnc.com/nl/cnc-accesso ... ut-kunstof
Nu zou deze tafel (icm die pomp) geschikt moeten zijn (Vacuum Table VT10060 SEAL) , maar niet echt snel leverbaar.

Heeft iemand miss een tafel liggen, of tekeningen voor een tafel. Zodat iemand hier hem kan maken ?


mvg Danny
Laatst gewijzigd door Dannyvn op 14 mei 2021 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door keesfrees »

Dannyvn schreef: 14 mei 2021 10:01 om (diverse) frontpanelen te frezen
Met doorlopende gaten en/of graveer werkt ?
De doorlopende gaten laten lucht door en bij graveerwerk is de vlakheid belangrijk, de tafelvlak maken is niet moeilijk maar de rubber koorden kunnen de boel verstoren.

Hier een voorbeeld wat eenvoudig is om te maken :
15662
Dannyvn
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2021 12:05

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door Dannyvn »

geen graveer werk nog :-)
maar in de toekomst miss wel, en dan is dit model denk ik niet handig.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door keesfrees »

Maar wat zoek je dan ? Of ben je dat nu aan het onderzoeken.
Klemmen, vastschroeven, altijd steviger en meer zeker.

Frees je de delen uit een plaat of gebruik je voorgefabriceerde blanco platen ?

Hoe dan ook, je kunt de rand en gaten gebruiken om het vast te zetten, met overname.
Ik bedoel, je klemt eerst aan de rand, maak de gaten, daar een schroef in dan de omtrek frezen.
Dannyvn
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2021 12:05

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door Dannyvn »

Miss idd even beter beschrijven :oops:

We gaan aluminium zwart geanodiseerde 2mm platen bestellen/laten maken, van waarschijnlijk 1000x600. Wat ook het maximale werkbereik is.
Waar we diverse losse frontpanelen uit willen frezen in 1 keer voor productie. Dus veel dezelfde frontpanelen uit plaat. Met diverse gaten per frontpaneel.

We willen vacuum gebruiken omdat dat (meestal) toch makkelijker en sneller werkt, dan klemmen/plakken.
Nu zou deze tafel (icm die pomp) geschikt moeten zijn (Vacuum Table VT10060 SEAL) , maar niet echt snel leverbaar.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door keesfrees »

Ga je (veel) koelvloeistof gebruiken ?

Als je een CNC machine hebt dan maak je het toch zelf, van trespa(-achtig) en hier is nog een pomp te koop (?) :
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=20&t=19734

Als mat kun je tafelkleed of vloermat anti-slip gebruiken.
Niet elke soort, je moet de vlakke soort hebben, verticale gaten zonder lek naar de zijkant.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door Ballegooijen »

Misschien is een plaat MDF op het bed vastzetten en daar je aluminium plaat opschroeven nog niet zo gek Danny.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door keesfrees »

Dat dacht ik dus ook, dikke plaat, een dunne verlies plaat er bovenop, ivm koelvloeistof folie er tussen en/of het MDF insmeren met lijnolie oid.
Dannyvn
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2021 12:05

Re: Zelfbouw Vacuümtafel

Bericht door Dannyvn »

Bedankt voor de goede ideeën.
Ik laat het even bezinken, en miss gewoon doen idd :P
Plaats reactie