Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 21 apr 2021 09:04
hugo stoutjesdijk schreef: 21 apr 2021 08:55 Ik heb wel vaker laten blijken dat mij de logica ontgaat van het tonen van een machine coördinaat systeem, ik zou echt de meerwaarde daarvan niet kunnen verzinnen.
Tijdens normaal frees gebruik wellicht niet maar ik vind het soms toch wel erg handig:
- tijdens calibreren slave axis homing sensoren, instellen software limieten van je machine, oftewel veel wat je doet na het bouwproces klaar is.
- afbreken freesjob einde dag of van een jig / klem op een vaste plek, nulpunt werkstuk in machine coordinaten opschrijven en je kunt morgen weer verder, zelfs al heeft bv Eding hier een geheugen voor ga ik daar niet blind op varen. Kortom de nulpunten van een vaste klem is toch wel handig in MCs te hebben liggen (vind ik).
Dat soort dingetjes.
Klopt, dat eerste hoort naar mijn gevoel thuis in een setup screen, of liever een compleet andere configuration exe, alleen op te starten als je de machine aan het configureren bent. Ik vind dat je de gebruiker niet lastig moet vallen met zaken die niets met werken te maken hebben, en door de tabbladen zo makkelijk bereikbaar te hebben, loop je dus ook kans dat er een keer iets aangepast wordt wat eigenlijk niet bedoeld was, alleen maar omdat iemand loopt te zoeken naar een oplossing voor een probleem wat hij niet begrijpt.
Dat 2e is wat je zelf al aangeeft eigenlijk alleen jouw vertrouwen, en is waarschijnlijk niet terecht. En dat overschrijven van het nulpunt kun je ook vanuit het tabblad 'variabelen' doen. (onder 'koordinaatsysteen offset')

Maar ik heb geen verstand met user interfaces :mrgreen: , alleen met het effect van onhandige user interfaces en meer dan 10 jaar gebruikers uit proberen te leggen hoe het bedoeld is. En ook al is het maar een hobby besturing, mag je best nadenken over robuust gebruikers gemak.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 apr 2021 12:47 Maar ik heb geen verstand met user interfaces :mrgreen: , alleen met het effect van onhandige user interfaces en meer dan 10 jaar gebruikers uit proberen te leggen hoe het bedoeld is. En ook al is het maar een hobby besturing, mag je best nadenken over robuust gebruikers gemak.
Datron Neo ? :lol:
Daar komt de oude garde dan waarschijnlijk niet meer snel mee uit de voeten.
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

Iedereen bedankt voor het uitleggen en meedenken!

Er zat ergens een sneltoets verborgen in de user interface waar je de offset op de as kan zetten. Dit freest een stuk gemakkelijker nu Z0 ook Z0 is. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Op't gevaar af een discussie te ontketenen over het nut van het makkelijk toonbaar maken van je Machine coordinaten, op een Heidenhain sturing kun je vrij makkelijk de vensters zo indelen dat je je machinecoordinatensysteem altijd zichtbaar hebt.. Wat je er mee moet?.. Simpel.. Machinecoordinaten zijn altijd hetzelfde ongeacht werkstuknulpunten, rotaties en andere verschuivingen..
Ik had een klein onderprogrammaatje dat de tafel altijd naar middenvoor bewoog, en de kop omhoog.. zodat ik makkelijk bij mijn werk kon als ik moest meten, of als ik er wat anders in moest gooien.. dat programmaatje was geprogrammeerd in Machine coordinaten..
Bij Eding CNC doe ik dat gewoon met G28, maar dan moet je wel weten waar ie ligt.. Middenvoor, met de kop omhoog.. úit het hoofd.. G53 X140 Y70 Z-10 (kop net niet helemaal boven)..

Op de EMCOturn 120.. staat de machine standaard in Machinecoordinaten.. is dat handig?.. mwah.. in elk geval wel bruikbaar.. stukje materiaal erin.. Joggen tot de Turret 10 mm voor het werk staat (eindmaatje er tegen), Z_Coordinaat -10, invullen in Work-Offsets bij G1 (G54).. klaar.. in modernere besturingen is het raken met de beitel, knopje drukken.. maar dit werkt ook best.. misschien neem ik het zelfs wel over in EdingCNC als ik de machine ga ombouwen..

Hoe dan ook.. ik ben van mening dat het weten waar je machinecoordinaten liggen zeker geen kwaad kan, en het kan best wel van pas komen.
Voorts.. zeg ik hier.. wat ik onlangs ook tegen @Baard zei:" de gemiddelde HobbyCNC-er weet meer van zijn machine dan de gemiddelde CNC operator, hij heeft zijn machine vaak zelf gebouwd, zelf de besturing geinstalleerd, en zelf de machine ingeregeld, de "professional" is vaak maar een "knoppendrukker" die ook een beetje kan programmeren"
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

mickomatsu schreef: 20 apr 2021 17:58 Ik heb met bewondering de bouw gelezen.
Is een mooie machine geworden👌🏻
Ben benieuwd naar de resultaten van de onderdelen die je er op gaat maken.
Hier 2 omplicatiebruggen van German Silver
23335

En hier de lagering van het tandwiel op een as van 0.6mm, de passing is zo goed dat met een klein beetje lucht het tandwiel enkele seconden door blijft draaien door de lage wrijving. (het fijne zwarte randje is de tussenruimte tussen de as en het tandwiel)

23336

Ik durf geen toleranties aan de machine te hangen, maar het is toch akelig nauwkeurig wat er uit de machine komt.

Dit resultaat heb ik gehaald met 6400 stappen/r microstepping op een 1.8 graden per stap motor met 5mm kogelomloopspindel en 75% step smoothening.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een prachtig resultaat. Vast veel voldoening van.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Kars-cnc »

Dat ziet er prachtig uit! Wat is "German Silver" eigenlijk voor materiaal?

Bij die tandwiel lagering, is daar het gat gefreesd of geboord?
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

Kars-cnc schreef: 21 apr 2021 19:26 Dat ziet er prachtig uit! Wat is "German Silver" eigenlijk voor materiaal?

Bij die tandwiel lagering, is daar het gat gefreesd of geboord?
German silver:
Nickel silver, Maillechort, German silver, Argentan, new silver, nickel brass, albata, alpacca, is a copper alloy with nickel and often zinc. The usual formulation is 60% copper, 20% nickel and 20% zinc. Nickel silver is named due to its silvery appearance.

De as de je in het midden ziet is gefreesd (1.5mm lang 0.6mm in diameter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

German Silver noemen wij volgens mij nieuw-zilver. (armeluis zilver ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 apr 2021 11:54 German Silver noemen wij volgens mij nieuw-zilver. (armeluis zilver ;-) )
NIeuwzilver of Alpaca zijn de meest gangbare benamingen in Nederland, ik gebruik dat materiaal zelf ook, met name voor Indexen op wijzerplaten, en voor wijzers en wijzerplaten.

Fijn spul om te bewerken.. lekker kortspanig
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 22 apr 2021 13:17 NIeuwzilver of Alpaca zijn de meest gangbare benamingen in Nederland, ik gebruik dat materiaal zelf ook, met name voor Indexen op wijzerplaten, en voor wijzers en wijzerplaten.
Interessant... het behoud z'n glans door de jaren heen mag dan ik aannemen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 22 apr 2021 18:13
Arie Kabaalstra schreef: 22 apr 2021 13:17 NIeuwzilver of Alpaca zijn de meest gangbare benamingen in Nederland, ik gebruik dat materiaal zelf ook, met name voor Indexen op wijzerplaten, en voor wijzers en wijzerplaten.
Interessant... het behoud z'n glans door de jaren heen mag dan ik aannemen?
Poets jij je koffielepels wel eens?.. die worden ook van dat spul gemaakt namelijk.. :)

Ja.. 't is behoorlijk edel.. op de opleiding Edelsmeden begin je met sierraden maken van Nieuwzilver, omdat het wat minder kostbaar is dan zilver, maar in de modelspoorwereld wordt het gebruikt voor de railstaven voor je modeltreintjes.. omdat het niet, of nauwelijks oxideert..
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

Arie Kabaalstra schreef: 22 apr 2021 13:17
hugo stoutjesdijk schreef: 22 apr 2021 11:54 German Silver noemen wij volgens mij nieuw-zilver. (armeluis zilver ;-) )
NIeuwzilver of Alpaca zijn de meest gangbare benamingen in Nederland, ik gebruik dat materiaal zelf ook, met name voor Indexen op wijzerplaten, en voor wijzers en wijzerplaten.

Fijn spul om te bewerken.. lekker kortspanig
Het kan aan de legering liggen die ik gekocht heb, ik vond het juist best taai spul.
Ook als ik er draad in tap merk ik dat je eerder het materiaal weg drukt in plaats van weg snijd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Kars-cnc »

Stefan Ketelaars schreef: 23 apr 2021 11:00
Arie Kabaalstra schreef: 22 apr 2021 13:17
NIeuwzilver of Alpaca zijn de meest gangbare benamingen in Nederland...

Fijn spul om te bewerken.. lekker kortspanig
Het kan aan de legering liggen die ik gekocht heb, ik vond het juist best taai spul.
Ik lees net dat de Alpaca een zuid Amerikaanse kameel is, misschien moet ie langer op staan :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie