Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

xander janssen schreef: 07 apr 2021 10:26 Mooie machine, nette omkasting. Welk hout heb je gebruikt en hoe en waarmee heb je dit gelakt? Moet zelf nog een omkasting voor freesbank en draaibank bouwen en ben wat aan het uitzoeken welke materiaal en afwerking ik wil.

Staal/aluminium is mooi en duurzaam, zeker icm koeling, maar voor mij niet op deze afmetingen te bewerken. Hout is stuk minder bestand tegen invloeden tenzij goed afgewerkt, wat jij hier zo te zien goed gelukt is.
https://www.opmaatzagen.nl/
Bij deze webshop heb ik het hout laten zagen (hier heb ik gekozen voor berken multiplex. Niet te duur en erg fijn te bewerken!
Vervolgens heb ik bij de action grondverf, plamuur, grijze lakverf en spuitverf gehaald.

-grondverf en plamuur een 3x herhalen tot het hout geen lak meer opneemt en alle oneffenheden uit het hout zijn.
-twee maal de kast aflakken in de tussenkleur die erg in de buurt komt van de spuitbus kleur (na drogen schuren)
-vervolgens de kast met de spuitbus de eind kleur geven. Dit heb ik gedaan om een even kleur te krijgen zonder rollersporen of vuiltjes.
Stel ik stoot tegen mijn kast aan in de toekomst zal ik altijd nog de dikke grijze onderverf kleur hebben die de beschadiging camoufleert.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Bjornski1976 »

Dit gaat een hele mooie machine worden, goed bezig.

Wat betreft die drivers, dat zijn geen servo drivers maar drives voor stappen motoren. Kan me niet voorstellen dat ze niet goed zijn.

Ik heb eventueel wel interesse mocht je er last van blijven hebben.

Ga zo door, dit is leuk om te volgen
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

Bjornski1976 schreef: 08 apr 2021 19:13 Dit gaat een hele mooie machine worden, goed bezig.

Wat betreft die drivers, dat zijn geen servo drivers maar drives voor stappen motoren. Kan me niet voorstellen dat ze niet goed zijn.

Ik heb eventueel wel interesse mocht je er last van blijven hebben.

Ga zo door, dit is leuk om te volgen
Bedankt, maar ik heb nu alleen de drivers over, de motoren met feedback gebruik ik nog.
De data van de encoder lees ik in op een externe controller en gebruik ik als limit switch na het nullen van het totaal systeem.
Ik heb nu deze gekocht:
https://www.damencnc.com/nl/advanced-di ... 3685?c=424

Wat een verademing, een stepper driver met een fatsoenlijke datasheet. Binnen 10 minuten de driver goed ingesteld en werkend.

Verder heb ik vandaag een Playstation 2 controller omgebouwd tot jog bediening, ziet er gaaf uit!
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door skillalot »

Welke chinese closed loop steppers had je gekocht dan? Die moeten toch gewoon kunnen werken lijkt me. Wat deden ze wel en wat deden ze niet?
Waarschijnlijk heb je de encoder of de draairichting verkeerd aangesloten.
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

skillalot schreef: 08 apr 2021 21:48 Welke chinese closed loop steppers had je gekocht dan? Die moeten toch gewoon kunnen werken lijkt me. Wat deden ze wel en wat deden ze niet?
Waarschijnlijk heb je de encoder of de draairichting verkeerd aangesloten.
https://www.ebay.com/itm/NEMA23-2N-m-57 ... SwZexdJVzD

Nee de drivers waren goed aangesloten. Wat ik alleen hoorde was een soort tik/piep in de motor en vervolgend ging de driver op error modus. Ik heb een keer gehad dat 1 van de 3 drivers spontaan begon te werken, maar dat was van korte duur.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Papaatje »

Indrukwekkend! Mooi apparaat. ;-)
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door skillalot »

Stefan Ketelaars schreef: 09 apr 2021 08:48 Wat ik alleen hoorde was een soort tik/piep in de motor en vervolgend ging de driver op error modus.
Dat is precies wat je krijgt als je ze verkeerd aangesloten hebt. Dat ie dan even een paar microsteps iets doet, en dan in position error gaat
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

skillalot schreef: 09 apr 2021 10:27
Stefan Ketelaars schreef: 09 apr 2021 08:48 Wat ik alleen hoorde was een soort tik/piep in de motor en vervolgend ging de driver op error modus.
Dat is precies wat je krijgt als je ze verkeerd aangesloten hebt. Dat ie dan even een paar microsteps iets doet, en dan in position error gaat
Geloof mij maar dat ik weet wat ik doe. Dat is het in jou geval onverklaarbaar dat 1 as het een tijdje heeft gedaan.

Hier trouwens een foto van de elektronica verzameling en de PS2 controller:
23246
23247

Onder het motto, niet omdat het moet maar omdat het kan.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door skillalot »

Stefan Ketelaars schreef: 09 apr 2021 12:32 Geloof mij maar dat ik weet wat ik doe.
Ok
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Papaatje »

Pfffffffffffffffff, jaloers!!! ;-) :roll:
Echt mooi. :shock:
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

Papaatje schreef: 10 apr 2021 08:45 Pfffffffffffffffff, jaloers!!! ;-) :roll:
Echt mooi. :shock:
Bedankt!

Langzaam maar zeker begint het einde in zicht te komen:
23258
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door serum »

Probleem met de motoren al opgelost? Je boort je wel hulp door de neus als je een houding aanneemt van 'geloof mij maar, ik weet wat ik doe'. Vermoedelijk niet zo bedoeld, maar het staat er ronduit nukkig.

Er staat mij een verhaal bij dat er een foute pinout van de leadshine encoderkabels in circulatie is die een soortgelijke fout geeft.

Misschien mist er achtergrondinformatie die een ander licht werpt op de genoemde storing
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

serum schreef: 10 apr 2021 15:41 Probleem met de motoren al opgelost? Je boort je wel hulp door de neus als je een houding aanneemt van 'geloof mij maar, ik weet wat ik doe'. Vermoedelijk niet zo bedoeld, maar het staat er ronduit nukkig.

Er staat mij een verhaal bij dat er een foute pinout van de leadshine encoderkabels in circulatie is die een soortgelijke fout geeft.

Misschien mist er achtergrondinformatie die een ander licht werpt op de genoemde storing
Ik heb contact gehad met Damen cnc en daaruit is een beter alternatief gekomen.

Het staat daar zoals ik het bedoelde, ik maak geen fouten met bekabeling.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Tonybryden »

Stefan Ketelaars schreef: 10 apr 2021 20:36
serum schreef: 10 apr 2021 15:41 Probleem met de motoren al opgelost? Je boort je wel hulp door de neus als je een houding aanneemt van 'geloof mij maar, ik weet wat ik doe'. Vermoedelijk niet zo bedoeld, maar het staat er ronduit nukkig.

Er staat mij een verhaal bij dat er een foute pinout van de leadshine encoderkabels in circulatie is die een soortgelijke fout geeft.

Misschien mist er achtergrondinformatie die een ander licht werpt op de genoemde storing
Ik heb contact gehad met Damen cnc en daaruit is een beter alternatief gekomen.

Het staat daar zoals ik het bedoelde, ik maak geen fouten met bekabeling.

Je bent nogal zeker van je zaak, bespeur zelfs een beetje arrogantie .
Ieder mens maakt vouten😉
Plaats reactie