Proximity sensoren

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Proximity sensoren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 08 aug 2021 14:15 Ik denk dat de spindel aanpassen het makkelijkste is. Ik kan echter geen betaalbare 14 mm KO met een linkse spoed van 2 mm vinden.
heb je ook handwielen, anders maakt links of recht toch niet uit?
Ik heb vannacht nog eens nagedacht
dan hoor je te slapen ;-)
nauwkeurigheid is iets wat ik mij meestal zelf opleg. Het hoeft voor mij niet snel te gaan. Ik hecht veel waarde aan gemak en minder kans op fouten. Weten waar de beperking in de machine zit, daar bij het ontwerp al rekening mee houden en vaak meten als het spannend wordt, is mijn werkwijze (en dat lukt niet altijd)!

De kleine draaibank heeft nog altijd één sensor per as en dat blijft ook zo!
Voor wat betreft de draaibank kan ik me je beweegredenen wel voorstellen, die X-as moet toch 2x de gewenste nauwkeurigheid beter, en bij een draaibank is een standaard set beiteltjes vaak eenvoudiger dan een standaard set freesjes.
En verder, als het iets brengt, waarom niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Proximity sensoren

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 aug 2021 16:17 heb je ook handwielen, anders maakt links of recht toch niet uit?
Ja, dat is het probleem, ik wil de handbediening behouden.
Dat zelfde probleem heb ik ook met de freesmachine. Dat staat ombouw in de weg.
Paulimot levert sinds kort freesmachines met KO. Die hebben een spoed van 2mm (volgens de foto's). Ze zijn handbediend, dus ik verwacht linkse spoed, maar dat is een aanname!!!
Het ombouwen hiervan naar CNC is relatief eenvoudig. Ze zijn jammer genoeg net een maatje te klein, maar toch....
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie