Proximity sensoren

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Proximity sensoren

Bericht door Kjelt »

Nee kan bij Eding niet zover als ik weet.
Homen met twee snelheden zou alleen kunnen als de huidige positie al ongeveer bekend is. Als de machine nieuw is of de waardes gewist dan zou de sturing niet weten wanneer om te schakelen naar een lagere snelheid.
Ik vind het eigenlijk een non issue, voor hetbuitzetten voer ik een G30 uit die op alle drie de assen 5mm verder staat dan de home positie. Homen kost dan de volgende keer 20 seconden.
Snelle beweging tijdens het homen heeft mijn inziens alleen echt nut voor bedrijven waar iedere minuut eurocenten kost , een grote portaalfrees waarbij het homen in de tegenovergestelde positie een minuut zou duren. Je hoeft het ook maar 1x per dag te doen dus je kunt beter je geld besteden aan het snel evt automatisch nullen van je werkstuk, dat ga je veel vaker gebruiken en tijd dus geld besparen.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Proximity sensoren

Bericht door Floppy »

Eding home't met 2 snelheden. Met de ingestelde snelheid naar de home positie, als die triggert dan met hele lage snelheid terug totdat de switch of proxy weer uit is. Dat is dan de home positie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Proximity sensoren

Bericht door Kjelt »

Floppy schreef: 06 aug 2021 09:37 Eding home't met 2 snelheden. Met de ingestelde snelheid naar de home positie, als die triggert dan met hele lage snelheid terug totdat de switch of proxy weer uit is. Dat is dan de home positie.
Ja maar die tweede snelheid kun je toch niet instellen ? Dat is een vaste snelheid. Je kunt zover als ik weet alleen de homing snelheid instellen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Proximity sensoren

Bericht door serum »

Is 1/5 of 1/10e van je homing snelheid.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Proximity sensoren

Bericht door bartL »

Nog even hardop denkend, vergeef me mijn onwetendheid op dit gebied😅
Stel dat mijn machine een overshoot heeft van <1 omwenteling. Dan zou het wel moeten kunnen? Als ik dan een detectievlak voor de proxy neem van pak 'm beet, een halve omwenteling dan kijkt de machine maar waar hij precies stopt mits het in dat vlak gebeurt. Vervolgens draait hij achteruit terug totdat het vlak niet meer gedetecteerd wordt en heb je een nauwkeurigere positie als direct op de langsbeweging?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Proximity sensoren

Bericht door TomAndKobus »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 aug 2021 12:41
Is dat niet een beetje erg over de top, of gewoon 'omdat het kan' .
Wat mankeert er aan de vertrouwde opstelling met kogeltjes en pennetjes, of een proxy-sensor passeren?


Hugo, ik heb nu ook proxisensoren voor tool hoogte en tool lengte. Maar het idee leek me leuk met een piezo. Voor X en Y gebruik ik een camera.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Proximity sensoren

Bericht door hfjbuis »

Stel dat mijn machine een overshoot heeft van <1 omwenteling. Dan zou het wel moeten kunnen?
Dan kan het
en heb je een nauwkeurigere positie als direct op de langsbeweging?
Als 1 mm langsbeweging minder is dan de verplaatsing van de as (magneet) gemeten aan de omtrek van de as, dan wel.

Rekenvoorbeeld:
1 mm langs verplaatsing
Spoed 5 mm
As verdraaid 72 graden (1/5 x 360)
Omtrek van de as 30 mm
Verplaatsing gemeten aan de omtrek 6 mm (1/5 x 30)

Al met al, factor 6 betere detectie resolutie. (6/1)

Bij een spoed van 2 mm, is de verbetering een factor 15
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 06 aug 2021 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Proximity sensoren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 06 aug 2021 15:34 Hugo, ik heb nu ook proxisensoren voor tool hoogte en tool lengte. Maar het idee leek me leuk met een piezo. Voor X en Y gebruik ik een camera.
Dat is een volledig geldig argument. :lol: ;-) En dan zijn we altijd benieuwd naar de oplossing en resultaten.
Ook als achteraf blijkt dat het niet 'gewoon' kon.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Proximity sensoren

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 06 aug 2021 15:43 Als 1 mm langsbeweging minder is dan de verplaatsing van de as (magneet) gemeten aan de omtrek van de as, dan wel.
Dat dacht ik dus ook inderdaad. Stel dat ik de proxy op een diameter van 70mm (pulley) kan laten schakelen en de KO heeft een 5mm spoed. Dan wordt 1mm langsbeweging toch zo'n 44mm op de pulley. Dat kan toch niet anders als een flinke verbetering in de nauwkeurigheid geven. Dit alles even los van of het uitvoerbaar is natuurlijk want de rolschakelaar moet wel weer op tijd contactloos zijn en of dat uitvoerbaar is weet ik nog niet.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Proximity sensoren

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 05 aug 2021 22:47 Dat die as te ver doordraait heeft alles te maken met je acceleratie. Dezelfde waarde wordt gebruikt voor de-acceleratie.
Waar staat je acceleratie op? De mijne staat doorgaans rond de 2500mm/s2.
Dat was ook mijn eerste gedachte maar de acceleratie staat op 1000mm/s2. Met 10mm/s homing snelheid zou de as toch in 0.01mm stil moeten kunnen staan maar in de praktijk is het ca. 3mm.
bartL schreef: 06 aug 2021 19:27 Dit alles even los van of het uitvoerbaar is natuurlijk want de rolschakelaar moet wel weer op tijd contactloos zijn en of dat uitvoerbaar is weet ik nog niet.
Nog even over je idee om met de rolschakelaar de voedingspanning van de proxy te schakelen; mijn eerste ingeving was: niet doen. De proxy heeft een opstart tijd nodig voor hij correct werkt en ook zou hij bij het in inschakelen van de voeding spanning wat ongedefinieerde signalen op de uitgang kunnen geven. Er nog eens over nadenkend veranderde dat in; misschien kan het best wel. Waarschijnlijk heeft de proxy maar enkele tientallen milliseconden nodig om op te starten, die zijn er met de Eding overshoot wel :mrgreen: En glitches tijdens opstarten; als het opstarten in niet geactiveerde toestand is zou dat wel eens mee kunnen vallen. Of het voordelen biedt t.o.v. het contact gewoon in serie of parallel aan de proxy weet ik niet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Proximity sensoren

Bericht door hfjbuis »

Kars-cnc schreef: 06 aug 2021 21:48 Nog even over je idee om met de rolschakelaar de voedingspanning van de proxy te schakelen; mijn eerste ingeving was: niet doen
Die ingeving was goed. Als je spanning op een sensor zet, dan is tijdens het opstarten de uitgang niet op spec ten zij deze sensor er speciaal voor gemaakt is, dan is de prijs er ook naar. Daarom niet doen.

Je kunt bij een NC proxy een NC schakelaar parallel zetten.
Bij een NO proxy kun je een NO schakelaar in serie met de proxy zetten. De volgorde is dan: controller uitgang, NO schakelaar, uitgang NO proxy.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Proximity sensoren

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 06 aug 2021 19:27 Dat dacht ik dus ook inderdaad. Stel dat ik de proxy op een diameter van 70mm (pulley) kan laten schakelen en de KO heeft een 5mm spoed. Dan wordt 1mm langsbeweging toch zo'n 44mm op de pulley. Dat kan toch niet anders als een flinke verbetering in de nauwkeurigheid geven.
Je verhoogt de resolutie. Of het ook nauwkeuriger wordt hangt van meer zaken af:
  • De controller moet dit ook zo nauwkeurig kunnen registreren.
  • De mechaniek moet deze positie ook telkens kunnen reproduceren
  • De sensor moet ook reproduceerbaar schakelen (doen de meeste proxy's)
Op mijn Chinese draaibank met TR2 spindel, magneet op een as van 30 mm en een grbl besturing haal ik een reproduceerbaarheid beter dan 0.005 mm gemeten over 6 maanden. Dat is echter het positioneren van de spindel. Daarmee corrigeer ik niet voor de invloed van de temperatuur op dat stuk ijzer en alle andere invloeden zoals (her)plaatsing nauwkeurigheid van de beitel, nauwkeurigheid tool offsets, etc.
Ik ben super tevreden met het resultaat. Ik hoef bij buitendraaiwerk nog maar hoogst zelden te corrigeren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Proximity sensoren

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 07 aug 2021 00:31 Je verhoogt de resolutie. Of het ook nauwkeuriger wordt hangt van meer zaken af:
1. De controller moet dit ook zo nauwkeurig kunnen registreren.
2. De mechaniek moet deze positie ook telkens kunnen reproduceren
3. De sensor moet ook reproduceerbaar schakelen (doen de meeste proxy's)
De punten 1 en 3 blijven (op de step resolutie na) hetzelfde of de sensor nu op de as zit of op de pulley. In die zin zou ik denken dat als je een 44 op 1 hefboom tussen het schakelmoment en de afgelegde afstand realiseert dat die afwijkingen ook een factor 44 minder zijn. Ik ben met je eens dat er in de praktijk nog een heleboel factoren van invloed zijn waardoor het plaatje weer een stuk minder rooskleurig wordt.
hfjbuis schreef: 07 aug 2021 00:31 Ik ben super tevreden met het resultaat. Ik hoef bij buitendraaiwerk nog maar hoogst zelden te corrigeren.
Kijk, daar doe je het allemaal voor 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Proximity sensoren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 07 aug 2021 00:31 Je verhoogt de resolutie. Of het ook nauwkeuriger wordt hangt van meer zaken af:
Dit onderscheid zou misschien wat vaker genoemd moeten worden. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie