remon_v_CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Kjelt - dat is allemaal niet beter dan aluminium extrusies in de praktijk zijn.

(die hebben overigens een ISO/DIN die 0.5mm per meter garanderen zou maar dat is verder niet relevant want we weten hoe 't werkt in de praktijk - wat krom is gaat richting Nederland)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: remon_v_CNC

Bericht door Kjelt »

diepchess schreef: 03 mei 2021 14:58 Kjelt - dat is allemaal niet beter dan aluminium extrusies in de praktijk zijn.
Nou volgens mij zeker wel, een gegoten en nagegloeide plaat is stukken beter dan een getrokken aluminium profiel.
Niet perfect nee, maar prima als basis.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 03 mei 2021 15:08
diepchess schreef: 03 mei 2021 14:58 Kjelt - dat is allemaal niet beter dan aluminium extrusies in de praktijk zijn.
Nou volgens mij zeker wel, een gegoten en nagegloeide plaat is stukken beter dan een getrokken aluminium profiel.
Niet perfect nee, maar prima als basis.
Zo'n profiel is tig keer stijver dan zo'n plaat.

Je moet eerst ERGENS die plaat stukken uit zien te frezen - en dat frezen moet enorm nauwkeurig - om er een koker van te maken en ben daar nog niemand tegengekomen die dat goedkoop even voor je doet op die lengte. Dan moet je eindeloze rijen gaten boren en tappen en bouten erin - en je ontwerp moet ook stijf zijn - en dat lukt hier al bijna geen hond die voor 't eerst een gantry ontwerpt.

Je zadelt dan mensen met een 1000x groter probleem op dan als ze met wat extrusies gaan bouwen - die je feitelijk gewoon in elkaar kunt zetten - zo lang je maar niet IKEA bouwmethodieken hanteert (in elkaar zetten alvorens te meten - wie deed dat ook alweer hier?).
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Kjelt - fiks wat aluminium extrusies daar zijn de interne krachten al behoorlijk uit gehaald direct na het vormingsproces van de extrusie.

Dus er is weinig verschil daar tussen je toolingplate en extrusies qua interne krachten - tenzij d'r weer een nieuwe grappenmaker op de markt is die alles weer goedkoper wil doen :)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door andrefc101 »

Begint een beetje op stalken te lijken hier….
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

andrefc101 schreef: 03 mei 2021 17:04 Begint een beetje op stalken te lijken hier….
8)
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Onderplaat is besteld en wil daar graag gaten in frezen en tappen om later iets op te kunnen spannen.
Wat zou een goede h.o.h. maat zijn voor de gaten en welke M maat is het beste om te tappen? M6/M8/M10?
Of moet ik juist gaten pakken met verschillende M maten?

Als ik zo naar het Duits ontwerp kijk, lijkt het me M6 met een h.o.h. van 25mm (gokje)
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: remon_v_CNC

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 03 mei 2021 18:57 Onderplaat is besteld en wil daar graag gaten in frezen en tappen om later iets op te kunnen spannen.
Wat zou een goede h.o.h. maat zijn voor de gaten en welke M maat is het beste om te tappen? M6/M8/M10?
Of moet ik juist gaten pakken met verschillende M maten?

Als ik zo naar het Duits ontwerp kijk, lijkt het me M6 met een h.o.h. van 25mm (gokje)
De maat zou ik denk ik M6 of M8 kiezen, de afstand hangt sterk af van je spanmiddelen, als het ene gat het net niet haalt dan moet je vanaf het volgende gat die afstand kunnen overbruggen.
Wat wel is aan te raden om ze in lijnen onder 45 graden te plaatsen, dus diagonaal over de tafel.
Ik zou ook aanraden om te kiezen voor heli-coils in die gaten, dat is toch wat robuuster, maar dat zou later ook nog kunnen als er een of meerdere gaten geen schroefdraad meer hebben.
Ook kunststof schroefjes of dekseltjes in die gaten is een optie om te zorgen dat de gaten niet dicht gaan zitten met spanen en stof.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 03 mei 2021 20:10 De maat zou ik denk ik M6 of M8 kiezen
Juist 1 van de 2 inderdaad.
benkr schreef: 03 mei 2021 20:10 de afstand hangt sterk af van je spanmiddelen
Ik zat te denken aan zoiets, dan zou het M8 worden:

https://a.aliexpress.com/_mLcq0R7
Die zijn overigens makkelijk zelf te maken denk ik, maar even als voorbeeld.

Dit lijkt me goed om hout op te spannen... maar een machineklem zou ik ook graag kunnen gebruiken.
benkr schreef: 03 mei 2021 20:10 Wat wel is aan te raden om ze in lijnen onder 45 graden te plaatsen, dus diagonaal over de tafel.
Goede tip, wat jij denk ik bedoelt het gaten patroon laten verspringen, soort van ruiten patroon.
benkr schreef: 03 mei 2021 20:10 Ik zou ook aanraden om te kiezen voor heli-coils in die gaten, dat is toch wat robuuster, maar dat zou later ook nog kunnen als er een of meerdere gaten geen schroefdraad meer hebben.
Ook een goede tip! Ja eerst denk ik gewoon schroefdraad...
benkr schreef: 03 mei 2021 20:10 Ook kunststof schroefjes of dekseltjes in die gaten is een optie om te zorgen dat de gaten niet dicht gaan zitten met spanen en stof.
Juist, dekseltjes ontwerpen en 3D printen... zag ik bij Kars geloof ik.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: remon_v_CNC

Bericht door FSSF »

Hier een 25mm alu plaat als bed met m6 gaten met 30mm h.o.h gaten. Was m5 en dat is toch wat te klein, het veranderen naar m6 was al genoeg werk, van overal een helicoil indraaien ga je niet blij worden dus daar zou ik niet aan beginnen. Bevalt nu prima goed voor al het kleinere werk.

Afbeelding
Afbeelding
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

FSSF schreef: 03 mei 2021 22:39 Hier een 25mm alu plaat als bed met m6 gaten met 30mm h.o.h gaten.
Een h.o.h. van 30mm lijkt me wel een goede maat.

Ik heb nu ook een 25mm dikke plaat besteld, hoe diep heb je de gaten gemaakt?

Mooie machine trouwens!
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Kleine update:
23422

De opspan gaatjes zijn getekend, heb nu M6 h.o.h. 50mm getekend. Dus al flink wat gaatjes zo. Diepte van de gaatjes zijn nu 12mm.
Verder nog wat kleine aanpassingen gedaan.

Vraagje, hoe kan ik nu het beste de motoren van Y-as en X-as monteren?
Via een koppeling, of via een riem en wat zijn de voor- en nadelen van de ene keuze t.o.v. de andere?
Persoonlijk vind ik via een riem mooier en wat praktischer... dan steken die motoren niet zo uit (maar dat is meer de praktische en esthetische kant).
Laatst gewijzigd door remon_v op 15 jun 2021 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: remon_v_CNC

Bericht door JoepS »

Met een tandriem is compacter, je zou de Y-as met een enkele motor kunnen aandrijven en je kunt de overbrengingsverhouding aanpassen. Ik vermoed wel dat je met een tandriem misschien wat speling zou kunnen introduceren en dat een directe koppeling met de motor daar minder last van heeft.

Heb je trouwens nu gewoon een plaat tooling plate besteld? Zonder freeswerk/gaten erin? Waar en wat heeft het gekost als ik mag vragen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: remon_v_CNC

Bericht door DaBit »

remon_v schreef: 04 mei 2021 17:40 De opspan gaatjes zijn getekend, heb nu M6 h.o.h. 50mm getekend. Dus al flink wat gaatjes zo. Diepte van de gaatjes zijn nu 12mm.
Ik heb ook een 50mm raster, had ik achteraf bekeken wat kleiner moeten doen.
Ik heb de gaten wel diep geboord; 25mm. Onder de plaat zit direct de electra, dus daarom wilde ik niet doorboren, anders had ik dat gedaan.
Met die 25mmben ik wel heel blij mee, zeker met kikkers moeten de boutjes er soms toch wat dieper in. Alternatief is boutjes die per 5mm oplopen kwa lengte, ook niet handig.
Vraagje, hoe kan ik nu het beste de motoren van Y-as en X-as monteren?
Via een koppeling, of via een riem en wat zijn de voor- en nadelen van de ene keuze t.o.v. de andere?
Persoonlijk vind ik via een riem mooier en wat praktischer... dan steken die motoren niet zo uit (maar dat is meer de praktische en esthetische kant).
Een goede uitlijning en koppeling is het meest nauwkeurige met het minste inertie, en het goedkoopste ook. Tandriem is wel praktischer en je hoeft niet perse 1:1 te gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie