remon_v_CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

remon_v schreef: 02 mei 2021 23:31
diepchess schreef: 02 mei 2021 23:28 0.13mm dat is de dikte tolerantie - niet vlakte van de plaat.
Dat leek me logisch, maar wat is dan de tolerantie van de vlakheid?
Die bestaat alleen in DINs en ISO's en die is dan ook belachelijk groot. Een halve millimeter per meter is heel normaal als papieren standaard.
Je snapt dat gros extrusies stuk rechter zijn dan dat want anders verkoop je niet veel meer natuurlijk!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: remon_v_CNC

Bericht door Kjelt »

diepchess schreef: 02 mei 2021 23:28 0.13mm dat is de dikte tolerantie - niet vlakte van de plaat.
Jawel, informeer en kijk nou zelf ook eerst eens voor je gaat typen.
En voor de tweede keer gebruik nou ook eens de eenheid van vlakheid ipv lengte, als je het over vlakheid hebt.

Dus max 0,15 mm/m is wel degelijk de vlakheid van de 25mm en 30mm toolingplate:

23414
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: remon_v_CNC

Bericht door Kjelt »

FSSF schreef: 02 mei 2021 23:47 Als het een paar duizend euro en een hoop arbeid gaat kosten kan het wijzer zijn een (china) fabrieksmachientje te kopen, die wat aan de passen naar je wensen en spanen maken maar. Tenzij het doel mede is de machine zelf te bouwen, dat is altijd goed natuurlijk. :lol
Op zich mee eens hoor alleen ben je dan incl invoer en transport snel over de 10k kwijt en moet je ook nog goed informeren waar je hem koopt en precies vertellen welke spullen je wilt. En aangezien ik zelf al logistieke problemen heb met een plaat van 120kg denk ik dat een stalen ros van 700kg het er niet gemakkelijker op maakt :mrgreen:
Voordeel van zelf bouwen is dat je hem ook zelf kunt repareren.
Nadeel (heb ik nu ondervonden) dat je steeds iets kunt en dus ook wilt verbeteren.
nico
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 apr 2011 12:55
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door nico »

kijk hiereens https://docplayer.nl/13700199-Vorm-plaa ... nties.html voor vorm en plaats toleranties, dan wordt het een en ander wat duidelijker.
M.V.G. Nico
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: remon_v_CNC

Bericht door keesfrees »

Wat was de bedoeling van deze machine ook al weer ?
Het lijkt ietwat uit de hand te lopen.

Uit het openingsbericht :
remon_v schreef: 11 apr 2021 22:55 Werkbereik wordt ongeveer 900x600,
remon_v schreef: 01 mei 2021 00:10 Ik zal voornamelijk hout gaan frezen.
Een plaat mdf op het bed en vlak frezen en "alle" afwijkingen zijn gecompenseerd.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

keesfrees schreef: 03 mei 2021 13:41 Wat was de bedoeling van deze machine ook al weer ?
Het lijkt ietwat uit de hand te lopen.

Uit het openingsbericht :
remon_v schreef: 11 apr 2021 22:55 Werkbereik wordt ongeveer 900x600,
remon_v schreef: 01 mei 2021 00:10 Ik zal voornamelijk hout gaan frezen.
Een plaat mdf op het bed en vlak frezen en "alle" afwijkingen zijn gecompenseerd.
Ik snap wat je bedoeld Kees, maar wat discussies mag best van mij hoor... alleen draven we een beetje door inderdaad.
Ik weet prima wat ik wil, het laatste ontwerp is redelijk uitgetekend... zoiets moet het gaan worden.
Alleen helaas hoor ik daar geen commentaar op, dat was wel de bedoeling van dit topic...
Ondertussen ben ik bezig met dingen uitzoeken en bestellen, dat komt goed.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Kjelt - dat zegt niks over hoe vlak hij is versus een vlakplaat.

Dikte != vlakheid over de hele lengte.

De meeste platstaf die ik hier krijg is binnen paar honderdste qua dikte over hele lengte - maar ook dat zegt niks over hoe vlak het is over de hele lengte.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Remon - commentaar hier was duidelijk - we vinden 't zonde van 't geld wat je getekend hebt.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Met tolerantie bedoelt dat bedrijf dat als jij 40mm dikte bestelt dat het dan toch minimaal 40 - 0.15 = 39.85mm dik is wat je gegarandeerd krijgt.

Meeste platstaf die ik hier binnenkreeg zitten binnen 0.1mm daar.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Remon - kun je niet je oorspronkelijke plan uitvoeren van een stalen gantry?

Je pakt 2 balken - IPE die vrij hoog zijn.

Overdwars bout je paar kleine balken.Liefst heel kleine wegens het bed.

Dan met slijpertje breng je het tegen de 0.1mm vlak en redelijk parallel - wat schrapen. Niet zo overdreven goed als je in de video's ziet.

Hop rails erop en als bed een grote dikke triplex plaat (MDF is troep - ben ik hier maanden ziek van geweest van dat spul).

Dit kost geen drol en de rest van de componenten had je al. Die smijt je erop en hop klaar is je gantry.

2e hands balken kosten niet zoveel.

En dan als brug knal je er een koudgevormde koker erop. Die schraap je klein beetje. Rails en kogelomloop erop en hop klaar.

Waar je je freesmotor op monteert en ook de Z-as dat is zijn relatief kleine platen - dat kun je makkelijk van alumnium maken dan.
Dat is wat platstaf bestellen waar je dat op monteert. Die is vlak genoeg hoor.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr

Zit vast een handelaar in de buurt die dit ook heeft 2e hands.

250 euro per balk van 8 meter. Als 2 stukjes van zeg 1.3 meter wilt hebben dus 2.6 meter bij elkaar kan hij 't vast ook wel zagen voor je tegen kleine vergoeding. 43 KILO de meter die IPE300 volgens mijn tabelletje hier.
Laatst gewijzigd door diepchess op 03 mei 2021 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: remon_v_CNC

Bericht door Kjelt »

diepchess schreef: 03 mei 2021 14:08 Kjelt - dat zegt niks over hoe vlak hij is versus een vlakplaat.
Dikte != vlakheid over de hele lengte.
De meeste platstaf die ik hier krijg is binnen paar honderdste qua dikte over hele lengte - maar ook dat zegt niks over hoe vlak het is over de hele lengte.
Nee niet met een referentie maar wel als vlakheid van de plaat.
Kijk nog eens goed naar mijn geposte plaatje dat gaat niet alleen over de dikte het gaat over de
transversale en longitudinale VLAKHEID
en dat heeft volgens jou dus niets met vlakheid te maken :roll:
Je mag het uitleggen wat dat dan exact betekent maar bij vloeren is dit toch echt een indicator van de vlakheid van de vloer, misschien dat dit de reden is dat ze het daarom ook vlakheid noemen.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 03 mei 2021 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: remon_v_CNC

Bericht door Jantje2k »

diepchess schreef: 03 mei 2021 14:36 https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr

Zit vast een handelaar in de buurt die dit ook heeft 2e hands.

250 euro per balk van 8 meter. Als 2 stukjes van zeg 1.3 meter wilt hebben dus 2.6 meter bij elkaar kan hij 't vast ook wel zagen voor je tegen kleine vergoeding. 43 euro de meter die IPE300 volgens mijn tabelletje hier.
Ja, en dan heb je iets heel moois dat niet vlak is. Moet je dan dus nog laten frezen (of slijpen) en dat gaat ook gewoon weer geld kosten natuurlijk.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Jan - dat kan hij toch zelf vlakmaken. Dat is lekker goedkoop. Hij zoekt naar GOEDKOOP.

Dit is GOEDKOOP.
Plaats reactie