remon_v_CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Na veel lezen hier op het forum en bedenken wat ik precies wil en wat haalbaar is (qua bewerking en prijs) ben ik tot een nieuw ontwerp gekomen.
Een stalen machine zou mooi zijn, maar kan ik zelf niet bewerken en heb ik ook geen ervaring mee.
Een machine uit voornamelijk aluminium extrusieprofielen, daar heb ik niet heel veel vertrouwen in aangezien ze getrokken zijn (dus krom/scheef en interne spanningen). Als mensen het hier niet mee eens zijn hoor ik het natuurlijk graag, zelf heb ik geen ervaring met die prodielen.
Wat mij het meest aanspreekt blijft gegoten aluminium (5083 Toolingplate).

En zo kwam ik, via dit forum, bij een ontwerp van een Duitse fabrikant waar (volgens mij) forumleden best wel over te spreken zijn.
Ook hier op het forum staat daar een bouwverslag over en heb ik alle opmerkingen bekeken en het ontwerp daar een beetje op aangepast.

23380

23381

23382

23383

De basisplaat wordt dan 25mm dik Tooling plate, de brug een koker van 15mm dik Tooling plate en de rest van 20mm dik Tooling plate.
De Y-as wordt, net zoals in het Duits ontwerp, bedekt met aluminium afdekplaten waarvan de plaat aan de buitenkant wat dikker wordt voor stijfheid KO spindel plaatjes.
Ook de Z-as is nog niet ontworpen, maar die wordt zo compact mogelijk.


Graag jullie reacties!

Het originele Duitse ontwerp gebruikt een 25mm alu plaat als brug, echter is dat bereik minder wat ik heb.
In het bouwverslag van een forumlid hier, die ongeveer hetzelfde bereik heeft als 'mijn' ontwerp, spreekt hij over een 40mm alu plaat.

Wat vinden jullie, een 40mm alu plaat of wat ik nu getekend heb, een koker opgebouwd uit 15mm platen?

23384
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Zonde van 't geld die constructie.

1 grote kaartenhuisconstructie.
Kokers zijn veel sterker dan massief aluminium.

Waar koop je 40mm dik aluminium en hoeveel kost dat?

Maar laat ik je wat rekenwerk voordoen op een krabbelblaadje.
Eerst wat kladblaadjesformules die je overigens ook online kunt vinden.

Stel de doorsnede van je aluminium is 40mm dik en 100mm lang.

De krachten op de Y-as gaan in die 40mm richting.

Dus dan is de doorsnede Iyy = 40^3 * 100 / 12 = 533.333 dus 0.5 miljoen mm^4

Als je dan zo'n platstaf van 40mm een halve meter hoog de lucht insteekt hoeveel kracht heb je dan nodig om 'm 0.01mm heen en weer te laten jengelen (dus doorbuiging) als 't alleen een aluminium platstaf de lucht in is?

De constante van iets wat niet vastgemaakt is op het einde noch ondersteund wordt is 3.

Dus f(doorbuiging in mm) = P * L ^ 3 / (I * e * y )

P = kracht in newton.
We schrijven dit om naar een functie van P

P = (I * e * y * f) / L^3

En gegeven constante voor aluminium is 70000

We vullen in: P = (533.333 * 3 * 70000 * 0.01) / 500^3 = 8.96 newton = minder dan 0.9 kilo kracht ongeveer.

Een hoog kaartenhuis is dus niet erg stijf qua constructie om krachten op te vangen.

De doorsnede van een koker van 160x160 mm met wanddikte 6mm daar is de doorsnede veel sterker van.
Dus in die koker is een uitsparing van 138x138 mm omdat de wanden dik zijn. Die uitsparing trekken we in onderstaande berekening ervan af.

Dat is namelijk Iyy = (160^4 - 148^4) / 12 = 14.631.232 mm^4

Als je dus uitrekent hoeveel kracht je nodig hebt om deze koker 0.01mm te laten bewegen op 0.5 meter hoogte dan kom je uit op:

P = (14.6 mln * 3 * 70000 * 0.01) / 500^3 = 245.8 newton of te wel 24.5 kilo kracht bijna.

Maar de prijs van 40mm dik aluminium gaat veel duurder zijn dan van die koker.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: remon_v_CNC

Bericht door keesfrees »

Voor wat het (je) waard is, bij mijn CNC portaal frees steekt er niets boven het bed uit (behalve het portaal natuurlijk), de geleidingen zitten er naast dus. Dit is voor mijn gebruik erg handig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: remon_v_CNC

Bericht door Kjelt »

diepchess schreef: 30 apr 2021 22:19 De doorsnede van een koker van 160x160 mm met wanddikte 6mm daar is de doorsnede veel sterker van.
Dus in die koker is een uitsparing van 138x138 mm omdat de wanden dik zijn.
Ergens ontbreekt er 10 mm :mrgreen: (160 - (2*6)) = 148.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

@Kjelt - dank voor 't opletten! Gelukkig klopt 't rekenwerk :)
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

diepchess schreef: 30 apr 2021 22:19 Kokers zijn veel sterker dan massief aluminium.
Ja vandaar mijn vraag ook, bedankt voor het rekenwerk... daar kan ik wel wat mee.
Ik heb trouwens ook een koker getekend hé.
keesfrees schreef: 30 apr 2021 22:41 Voor wat het (je) waard is, bij mijn CNC portaal frees steekt er niets boven het bed uit (behalve het portaal natuurlijk), de geleidingen zitten er naast dus. Dit is voor mijn gebruik erg handig.
Heb je daar een bouwverslag van of wat plaatjes, ik ben wel benieuwd.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: remon_v_CNC

Bericht door keesfrees »

remon_v schreef: 30 apr 2021 23:57 Heb je daar een bouwverslag van of wat plaatjes, ik ben wel benieuwd.
Ik had al even gekeken of ik daar al een foto van had, beter dan wat hier onder staat heb ik nu niet.
Maar, mijn gebruik is zws niet dat wat jij er mee gaat doen, ik doe plaat materiaal, hout-achtigen, het bed is 3100 x 1700 mm.
Ik keek naar plaatjes van de opensource frees, dat is ook een "bak", dus blijkbaar is dat voor het gebruik van dat soort maten machines handiger, beter, wat dan ook.

10166
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Bedankt, niet een hele duidelijke foto inderdaad... maar ik snap hem. Wel een flink bereik!
Ik zal voornamelijk hout gaan frezen.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: remon_v_CNC

Bericht door FSSF »

Leuke ideeën allemaal die plakken aluminium. Ga je echt +/-1000,- euro uitgeven aan wat alu plaat of blijft het alleen bij fantaseren met wat tekeningen? Pak lekker wat alu extrusie profiel en bouw daar wat leuks van. Of ga opzoek naar een leuke vlaktafel van MP en bouw daar wat leuks op/van.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

FSSF - is juist goed dat hij alles onderzoekt eerst in plaats van maar vast wat beginnen te frezen voor de build en wat onderdelen alvast te kopen zonder dat het ontwerp helemaal af is in CAD.

(kijkt om zich heen en ziet allerlei onderdelen liggen van projecten die 't niet gehaald hebben).

Binnenkort een paar tekeningen van mijn kant met extrusies zal ik apart draadje voor starten. Begrijp dat die prijs iets te duur is voor remon hier.
Eerst iets volledig tekenen. Dan paar weken nadenken en peinzen of 't wel goed idee is. Zo ja dan hop bouwen. Maar nooit zonder volledige tekening. Wat je niet tekent kan een ontwerp compleet doen instorten als kaartenhuis soms...

Kijk die keesfrees geeft goed voorbeeld hier. Ogenschijnlijk 2 IPE's horizontaal en dan kleine HEA's over de Y-as heen. Voor wat remon wil is misschien idee die HEA's te vervangen door iets hogere HEA's maar dan 'maar' 1 laag te doen - en niet te lassen maar enkel te bouten en dan met de hand te schrapen. Kijk dat is goed betaalbaar.

En dan door 't uit te tekenen zie je welke balken net genoeg zijn om de Z hoogte te halen die je wenst.

Waar ik me al 8 jaar over verbaas is dat iedereen zo'n enorm hoog object onder de brug door wil kunnen hebben in een ontwerp. Alsof je altijd de mogelijkheid moet hebben om je eigen motorblok te ontwerpen en te frezen :)
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: remon_v_CNC

Bericht door WillyH »

diepchess schreef: 01 mei 2021 02:11 Waar ik me al 8 jaar over verbaas is dat iedereen zo'n enorm hoog object onder de brug door wil kunnen hebben in een ontwerp. Alsof je altijd de mogelijkheid moet hebben om je eigen motorblok te ontwerpen en te frezen :)
Als je plannen hebt om een 4de as te installeren in die hoogte wel een noodzaak.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

FSSF schreef: 01 mei 2021 01:42 Leuke ideeën allemaal die plakken aluminium. Ga je echt +/-1000,- euro uitgeven aan wat alu plaat of blijft het alleen bij fantaseren met wat tekeningen? Pak lekker wat alu extrusie profiel en bouw daar wat leuks van. Of ga opzoek naar een leuke vlaktafel van MP en bouw daar wat leuks op/van.
Dat is wel een serieuze optie, anders zou ik er geen moeite in steken om het te tekenen...
Ik zou heel graag met alu extrusieprofielen werken, werkt lekker makkelijk. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik lees alleen te veel negatieve reacties... zijn niet recht, en ook interne spanningen, die zul je moeten oplossen tijdens de bouw en veel moeten stellen tijdens gebruik.

Maar ik hoor graag van mensen hier of dat meevalt, extrusieprofielen is zeker nog niet uitgesloten.

Een vlaktafel heb ik op het oog van 1000x1000 van gietijzer voor een mooie prijs. Alleen mijn Y-as wordt 1160mm, daar heb ik de KO spindels al voor. Die 160mm is vast nog wel op te lossen op een of andere manier.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

diepchess schreef: 01 mei 2021 02:11 Kijk die keesfrees geeft goed voorbeeld hier. Ogenschijnlijk 2 IPE's horizontaal en dan kleine HEA's over de Y-as heen. Voor wat remon wil is misschien idee die HEA's te vervangen door iets hogere HEA's maar dan 'maar' 1 laag te doen - en niet te lassen maar enkel te bouten en dan met de hand te schrapen. Kijk dat is goed betaalbaar.
HEA’s zou kunnen inderdaad, alleen ook die zijn niet vlak en hoe ga ik die zagen? Met een metaal (hand)zaagje?
Het moet voor mij wel werkbaar zijn met relatief simpel materieel.

Betaalbaar en stijf zal het zeker wel zijn...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: remon_v_CNC

Bericht door Kjelt »

Het grootste voordeel van een toolingplate als basis is dat je een referentievlak hebt vanwaar je de frees kunt uitlijnen met name de lineaire geleiders en ko spindel.
Met ribben heb je dat niet en als je er een rij op legt met een lampje zie je meteen waarom.

Ook een toolingplate is natuurlijk geen din876/00 referentieplaat maar ja dan gaan we naar een niveau die ook weinig professionele frezen weten te halen want ik zie weinig freesbedden die met meetrapporten komen of handmatig geschraapt zijn. En dat dien je door slijtage en vervuiling op dat niveau jaarlijks te herhalen.
remon_v schreef: Die 160mm is vast nog wel op te lossen op een of andere manier.
Ik heb de laatste wat is het 120mm juist open gelaten tussen de profielen zodat ik iets vertikaal kan opspannen en frezen.
Wel moet ik zeggen heb ik het momenteel weer opgevuld om mijn dikke Gerardi klem kwijt te kunnen maar ik blijf dat wel willen kunnen.
Plaats reactie