remon_v_CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door ruudpg »

diepchess schreef: 19 mei 2021 16:03 [radiele krachten]

6000 series wordt juist gebruikt bij kogelomlopen en niet voor niks.
We praten hier over klein dun 1605 kogelomloopje.

Dus de radiele thrust die je op zo'n 6001 kunt zetten zit in orde grootte 2.36 kilonewton met als piekbelasting het dubbele.

Dat is 240+ kilo constant load die je er radiaal op kunt zetten terwijl je vast niet al te vaak gaat frezen. Dat is belachelijk veel.
Factoren meer dan je motoren kunnen leveren. Die kogellager gaat je hele leven mee terwijl die 1605 vast veel eerder is versleten.

Dus prima kogellager voor wat je doen wilt.
Of de RADIALE krachten in de orde van grootte van 2,36kN zitten is natuurlijk onzin om te vermelden als je de constructie en belasting niet kent.

Verder om een opmeking te plaatsen over Europese lager fabrikanten die niet voldoen aan ABEC-normen lijkt nog al logisch omdat deze fabrikanten moeten voldoen aan DIN en ISO normeringen en niet aan Amerikaanse normen zoals ABEC dat is. Vooral veel Babi-Pangang lagers worden op het net aangeboden met ABEC normen, maar verwacht daar niet te veel van...

De 6000-serie lagers worden vaak toegepast aan de vrije zijde van een kogelomloopspindel in losse opstelling zodat hij in het lagerhuis kan bewegen om lengte wisselingen door oa. temperatuurwisselingen op te vangen en waarbij de spindel eigenlijk alleen hoeft rond te kunnen draaien, de speling er uit halen doe je aan de vaste kant waar over het algemeen ook de aandrijving zit, het mooist inderdaad met 2 hoekcontactlagers in X- of O-opstelling.

Verder is het voor deze toepassing volgens mij weggegooid geld om hoge precisie lagers als P5 of P4 toe te passen, dit heeft alleen te maken met de rondloopnauwkeurigheid, heel interessant voor frees- en draaibankspindels, maar voor een kogelomloopspindel niet zinvol, hierdoor zal je machine niet nauwkeuriger gaan werken geef in dat geval meer geld uit aan kogelomloopspindels met een hogere nauwkeurigheid als C5/C7 etc.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: remon_v_CNC

Bericht door DaBit »

Volgens mij is iedereen hier radiaal en axiaal door elkaar aan het halen....

Maar lang verhaal kort: ook de reguliere groefkogellagers zoals de 6xxx serie mag je best aanzienlijk axiaal belasten. Doe je dat ook daadwerkelijk stevig dan is de wrijving wel hoger dan van een hoekcontactlager.

Ik zou even kijken wat de axiale speling is, die eventueel met shims wegwerken, en dan de blokken gewoon gebruiken. Krijg je het niet spelingsarm of loopt het niet lekker dan kun je alsnog een paar verse hoekcontactlagers bestellen. Geen zorgen voor de dag van morgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Nog even snel wat dingen besteld voor 1 juli…

Koppelingen, heb voor extra dikke en lange gekozen. Geen idee of dat een slimme keuze is geweest, maar denk van wel:
23586

En eind/home sensoren, voor de zekerheid maar 5. Dezelfde als de OSPF:
23587
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: remon_v_CNC

Bericht door benkr »

Die koppelingen, ik kan het niet echt goed zien, maar ik meen toch echt te zien dat dat meer veren zijn dan koppelingen, kun je eens een goede foto van het zijaanzicht posten?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 14 jun 2021 19:24 Die koppelingen, ik kan het niet echt goed zien, maar ik meen toch echt te zien dat dat meer veren zijn dan koppelingen, kun je eens een goede foto van het zijaanzicht posten?
Ze voelen stevig aan…
Ik kan ze niet torderen. Wel kan ik ze iets indrukken, maar niet heel ver.

Het zijn deze:

https://a.aliexpress.com/_mPyx5Cv

23588
Laatst gewijzigd door remon_v op 14 jun 2021 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Waar ik nog naar opzoek ben is mounts voor mijn stappenmotoren (Nema24). Kan iemand iets aanraden?
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: remon_v_CNC

Bericht door benkr »

Ja, die koppelingen zijn wel okee, ik dacht even dat het andere waren.

Als motormount heb ik deze gevonden:

https://www.aliexpress.com/item/4001257 ... 996f6fe8-5

Dat is meteen ook je vastlager behuizing, met hoekcontact lagers als je wil.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 14 jun 2021 23:07 Ja, die koppelingen zijn wel okee, ik dacht even dat het andere waren.
Gelukkig :mrgreen:

Ik heb al FF12 en FK12 voor de vast en loslagers, zat eigenlijk meer aan zoiets te denken voor de X en Y-as, maar misschien zijn er ook alternatieven die beter zijn. Volgens mij passen Nema24 motors ook op Nema23 mounts, vanwege dezelfde afmetingen.

https://a.aliexpress.com/_mKuVLbr

En dan voor de Z-as deze:

https://www.damencnc.com/nl/nema-23-mot ... fk12/a3758
Laatst gewijzigd door remon_v op 14 jun 2021 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: remon_v_CNC

Bericht door benkr »

Ja, maar jij vraagt om Nema24 moutormounts, waar jij mee komt is Nema23.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 14 jun 2021 23:23 Ja, maar jij vraagt om Nema24 moutormounts, waar jij mee komt is Nema23.
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dat dezelfde afmetingen waren... blijkbaar is dat niet zo dus
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: remon_v_CNC

Bericht door benkr »

Klopt, maar zie je ook dat die ik voorstelde beduidend goedkoper is én het vastlager meteen in zich heeft, mét hoekcontactlager.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 14 jun 2021 23:41 Klopt, maar zie je ook dat die ik voorstelde beduidend goedkoper is én het vastlager meteen in zich heeft, mét hoekcontactlager.
Die van jouw is misschien iets goedkoper, maar dan tel je de verzendkosten er niet bij ;-)

Maar dit zou wel een optie kunnen zijn, ook met hoekcontactlager zo te zien:

https://a.aliexpress.com/_mqSA2Dn
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: remon_v_CNC

Bericht door benkr »

Ja, we komen er wel, gewoon even zoeken, zoals altijd.
Plaats reactie