Welk profiel is beter als brug?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door Goudgele »

diepchess, heb je hier zelf ervaring mee gehad dat dat hoekje ombuigt? Ik heb zelf alles namelijk ook op de 'normale' manier gemonteerd (dus zonder jouw stripje). Heb jij wellicht ooit gemeten wat het voordeel is dat die strip oplevert?

Groeten,
Niels
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door Kjelt »

diepchess schreef: 18 apr 2021 20:18 Zo is er een 160x160 profiel (wel prijzig) wat heel aantrekkelijk is als Brug. Die heeft Ix = Iy = 23.5 miljoen. Kun je veel verder mee overbruggen.
Dan bedoel je deze ?
Voordeel van de 80x160 is dat deze gesloten 6,8mm gaten heeft, perfect om M8 in te tappen.
Deze heeft open gaten en kan ook niet herleiden wat de diameter is. Ziet er wat ieliger uit eerlijk gezegd. Wel grappig dat deze zo sterk is met dat grote vierkante gat in het midden. Oftewel ik begrijp nog niet zoveel van mechanica :lol:


23322
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door Goudgele »

Kjelt, als je goed op de tekening kijkt zie je dat bij de open gaten R5 (radius) staat. Diameter 10 dus. Als je profielen wil vergelijken op stijfheid kijk je naar de Wx en Wy waarden. Hoe hoger, hoe stijver.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door diepchess »

goudgele in soortgelijke applicatie heb ik hier ervaring ermee dat 5mm dik aluminium niet genoeg is als krachten die simpel naar beneden kunnen drukken - dan verbuigt dat. En ja dat was dus meetbaar verbogen. Deze profielen heb ik niet natuurlijk. Maar we praten over 5mm dik aluminium.

Kjelt, al doende leren we qua mechanica!
Dat profiel keek ik eerste paar uur ook overheen. Ik ben nog eens systematisch alle profielen langsgegaan dat heeft overigens wel uren gekost.

Hij is wel stuk zwaarder en duurder deze dus misschien voldoet 80x160mm al meer dan ruimschoots voor je.

Ja dat vastzetten van je gantry aan de zijkant - is dat wel zo verstandig alleen dat te doen - want dan heb je alweer extra overbrugging nodig.
Aan zijkant wil ik 'm ook vastzetten met M12 maar dat is niet om de extrusie te dragen maar enkel om 'm niet naar voren te laten buigen.

Ben nog bezig met uittekenen maar kan principe laten zien schematisch - post ik zo direct. Het is andere keuze dan OSPF daar maakt.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door Markus »

Dan vullen met zoiets ??

https://hc-maschinentechnik.de/Polymerb ... rgussmasse

Greezt,

Markus
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door remon_v »

Heb je ook een brug van Toolingplate overwogen?
Ik ben zelf nog aan het twijfelen voor mijn ontwerp, Toolingplate/staal of extrusieprofiel.

Iedereen zegt dat die extrusieprofielen niet recht zijn... dat is gelijk al een nadeel.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door diepchess »

23323

tijdelijke foto van CAD - moet allemaal nog uitgetekend worden - gaat alleen om constructieprincipe van steunpunt van brug. Direct boven hiwin en dan brug doorlopend zodat Z-as iets verder naar links kan (en naar rechts dus) en dat de extrusie naar links doorloopt. Het compenseert dus ook gewicht van wat voor doorbuiging zorgt. Helemaal links het lichte blauw wordt pas na afstellen brug vastgemaakt. Die zorgt natuurlijk ook voor stevigheid maar met name vangt het krachten op van als de brug voorover zou vallen onder gewicht Y-carriage + Z-as. Dat aluminium moet nog uitgetekend worden. Kan ook extrusies worden natuurlijk voor driehoeksconstructie.

Op deze manier is de totale overspanning nodig voor bereik Y een stuk kleiner. Natuurlijk totale Z-as bereik is beperkt - in wat je hier ziet is die 145mm minus de plaat wat onder de brug gemonteerd wordt voor 't hoekje. Als die 5mm is dan kan er dus 140mm onder de brug door in huidige tekening.
Laatst gewijzigd door diepchess op 18 apr 2021 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door bartL »

diepchess schreef: 18 apr 2021 20:32 Dat stripje eronder is dus niet voor verbuiging van de rails maar dat de rails dat hoekje van het profiel als een wipwap kan laten trillen
Dan begrijp ik jou wel maar jij mij niet ;-) maakt niet uit. Als je oplossing werkt is het goed. Ik dacht gewoon even hardop mee.
Kjelt schreef: 18 apr 2021 20:35Ziet er wat ieliger uit eerlijk gezegd. Wel grappig dat deze zo sterk is met dat grote vierkante gat in het midden. Oftewel ik begrijp nog niet zoveel van mechanica :lol:
Dat is redelijk eenvoudig...uiterste vezelafstand. Hoe verder de "vezel" vanaf de neutrale lijn verwijderd is hoe meer hij bijdraagt aan de stijfheid. Feitelijk gewoon kracht x arm. Daarom is een dunwandige buis van flink formaat sterker dan een massieve as die veel meer weegt.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door diepchess »

bartL schreef: 18 apr 2021 21:11
diepchess schreef: 18 apr 2021 20:32 Dat stripje eronder is dus niet voor verbuiging van de rails maar dat de rails dat hoekje van het profiel als een wipwap kan laten trillen
Dan begrijp ik jou wel maar jij mij niet ;-) maakt niet uit. Als je oplossing werkt is het goed. Ik dacht gewoon even hardop mee.


No hard feelings Bart - tekeningen praat makkelijker zoals altijd :)
Kjelt schreef: 18 apr 2021 20:35Ziet er wat ieliger uit eerlijk gezegd. Wel grappig dat deze zo sterk is met dat grote vierkante gat in het midden. Oftewel ik begrijp nog niet zoveel van mechanica :lol:
Dat is redelijk eenvoudig...uiterste vezelafstand. Hoe verder de "vezel" vanaf de neutrale lijn verwijderd is hoe meer hij bijdraagt aan de stijfheid. Feitelijk gewoon kracht x arm. Daarom is een dunwandige buis van flink formaat sterker dan een massieve as die veel meer weegt.
Simpelweg de hoogte van de koker is heel belangrijke factor en bij deze extrusie is zeg maar het aluminium op de helft van de doorsnedehoogte fors dik - zeker wel 10mm zo lijkt 't.

Zelfs de sterkste extrusies - uiteindelijk is het maar millimeter of 5 a 6 aan aluminium waarop de hiwins rusten.

Dingen solide volgooien met epoxybeton is natuurlijk prachtig idee als dat dezelfde uitzettingscoefficient heeft als het materiaal waar je 't in giet.
Epoxybeton heeft ongeveer dezelfde uitzettingscoefficient als staal - terwijl al deze extrusies rond de uitzettingscoefficient 23 * 10^-6 zitten. Polymeerbeton vinden dat daar dicht in de buurt zit lijkt me lastig. Wel wordt de brug fors zwaarder hier. Wat zou 't zijn. Laten we gokken iets van 99 mm vierkant. Dus pak hem beet is dat grofweg dan 15+ kilo aan polymeerbeton (uitgaande van ongeveer 2.4 kilo de liter). (wie weet vervormt het de extrusie ook wel bij 't uitharden).

Tja het dempt wel - maar lijkt me handiger dit te doen voor stalen constructies of epoxybetonnen constructies :)
Plaats reactie