Welk profiel is beter als brug?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Welk profiel is beter als brug?

Bericht door Kjelt »

Even kort vraagje.
Als ik een 80x160 profiel wil gebruiken als brug met de 160 in de Z richting (hoogte), welke van deze twee profielen is dan beter en welke parameter is daarvoor het belangrijkste ?

23320

23319
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door ruudderooy »

de bovenste is in alle richtingen stijver.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door serum »

Dito. Bovenste. En alles is beter dan de 40x120 die nu gebruik wordt.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door diepchess »

Het antwoord is niet simpel. Hangt met name af van wat je wilt en of je die 2e gratis krijgen kan.

Qua stijfheid hier staat 2e profiel 1126 cm^4 = 11.26 mm^4
En 1e profiel van smt-montagetechnik is 1228 cm^4

dus qua stijfheid lood om oud ijzer.

Echter profiel 1 is veel aantrekkelijker profiel om een aantal redenen.

Het lijkt erop dat je zeker met een klein truukje wat niet overdreven veel moeite kost die ik ook wil toepassen in een MillingGantry ontwerp wat ik gratis wil verspreiden.

Ik zal schematisch even tekenen
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door diepchess »

23321

idee is klein stripje eronder van alumium bij profiel (en die vastzetten vanzelfsprekend wat hier niet getekend is) zodat de rails het 'hoekje' niet kan ombuigen bij zware belasting.

(en ik heb de CAD van profiel 1 niet dus ik heb hier 80x160 hfs van misumi gepakt)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door Kjelt »

Bedankt allemaal.
@DeepChess je zou misschien ook een lange aluminium staaf kunnen frezen als t slot staaf en die in de onderste gleuf schuiven en vastzetten met een inbusboutjeper 10cm., dan heb je geen lagere brug ?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door diepchess »

Voor de iets langere overbruggingen zeg meer dan 700mm - dat is dus waar hij is vastgemaakt voor het eerst aan de X-as geleiders - zijn er nog andere heel interessante profielen. Zo is er een 160x160 profiel (wel prijzig) wat heel aantrekkelijk is als Brug. Die heeft Ix = Iy = 23.5 miljoen. Kun je veel verder mee overbruggen.

Als ik een domme puntbelasting uitreken en uitga van maximaal 2 micrometer doorbuiging bij 500 Newton totale belasting waarbij freeskrachten dan zijn meegerekend, dan kun je er al mee overspannen in de kladblaadjesberekening:

F(mm) = P * L^3 / I * e * y ==> L^3 = I * e * y * F(mm) / P <=> L^3 = 23.5 miljoen * 48 * 70000 * 0.002 / 500 = 315.84 mln <==> L = 681 mm
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door bartL »

diepchess schreef: 18 apr 2021 20:04 23321

idee is klein stripje eronder van alumium bij profiel (en die vastzetten vanzelfsprekend wat hier niet getekend is) zodat de rails het 'hoekje' niet kan ombuigen bij zware belasting.
Dat gaat zeker helpen. Maar is het dan niet makkelijker om de rails vast te zetten in de 2 slots (aan dezelfde zijde) om de kracht aan die zijde te verdelen in plaats van hem aan de onderkant "tegen te houden"?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 18 apr 2021 20:09 Bedankt allemaal.
@DeepChess je zou misschien ook een lange aluminium staaf kunnen frezen als t slot staaf en die in de onderste gleuf schuiven en vastzetten met een inbusboutjeper 10cm., dan heb je geen lagere brug ?
Kjelt, begrijp niet goed wat je bedoelt noch wat je insteek is. Hogere brug is toch geweldig omdat dan de afstand van je hiwins iets meer wordt?
Hier dus 120mm. Hoe dichter je die op elkaar zet des te meer ellende voor je Z-as.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door diepchess »

bartL schreef: 18 apr 2021 20:19 knip
Dat gaat zeker helpen. Maar is het dan niet makkelijker om de rails vast te zetten in de 2 slots (aan dezelfde zijde) om de kracht aan die zijde te verdelen in plaats van hem aan de onderkant "tegen te houden"?
Hoe zet je dan nog een kogelomloop daar tussen bart?

Je wilt graag die geleiders op wat is het 120mm afstand zetten want dat gaat hefboomconstructie worden voor je Z-as.

Verder opmerking dat we praten over een lengte van 700-800mm grofweg of meer dat de extrusie lang is wellicht en dat het over die lengte dan loopt die strip dus dat geeft een enorme kokersterkte aan de hiwinrails. Tenslotte hoef je alleen de kracht die daar opgezet wordt te overwinnen en geen newton meer.

p.s ik zou dus wel veel inserts gebruiken om die strip vast te zetten. Wat voor diameter moertjes het zijn is niet zo belangrijk. Dat worden natuurlijk verzonken moertjes - zou zeggen M6 ofzo. Die vierkante geleiders hebben meestal boutjes om de 70mm zitten. Dat is op aluminium eigenlijk erg weinig - ze zijn duidelijk voor stalen/gietijzeren constructies ontworpen om vast op te zetten.
Laatst gewijzigd door diepchess op 18 apr 2021 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door ruudderooy »

De belasting op de brug is voornamelijk in tosie richting!


ig gebruik zelf ook dat 160X80 profiel, maar als mijn as 200mm naar onder staat en ik duw daar met 300N tegen aan dan buigt hij ongeveer 0.12mm uit, door de trosie van het profiel.
wel 900mm overspanning.

Gr Ruud
Laatst gewijzigd door ruudderooy op 18 apr 2021 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door bartL »

Misschien begrijp ik je niet helemaal. Ik bedoelde eigenlijk een alu strip onder de rails die op 2 slots wordt gemonteerd om de kracht te verdelen in plaats van de rails direct op 1 slot.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door diepchess »

ruudderooy schreef: 18 apr 2021 20:25 De belasting op de brug is voornamelijk in tosie richting!
Alle richtingen op - ik zou zeggen kilo of 40 richting Z-as (20 kilo omhoog en 20 kilo omlaag). En als we kijken naar het aluminium wat het hoekje vasthoudt dan staat da bijna haaks op de kracht - ergo hij valt goed te verbuigen. Dus zekere voor onzekere nemen en zo'n stripje er op. En alle boutjes op die extrusie met torsiesleutel vastzetten - je wilt ze vooral niet te strak vastzetten want je draait anders net als ik dwars door dat aluminium heen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Welk profiel is beter als brug?

Bericht door diepchess »

bartL schreef: 18 apr 2021 20:26 Misschien begrijp ik je niet helemaal. Ik bedoelde eigenlijk een alu strip onder de rails die op 2 slots wordt gemonteerd om de kracht te verdelen in plaats van de rails direct op 1 slot.
Dat stripje eronder is dus niet voor verbuiging van de rails maar dat de rails dat hoekje van het profiel als een wipwap kan laten trillen - ga je met blote oog niet eens zien - maar ga je wel kunnen meten bij zware belastingen.

De rails zelf maakt er al kokertje van en de rails zelf is in dit geval 20mm breed en de extrusie heeft een gat van 8+ mm dus tegen de( 20 - 8) / 2 = 12 / 2 = bijna 6mm aluminium keer lengte 700mm+ = 4200 mm^2 rust de rails op. Me dunkt genoeg om de druk te verdelen.
Plaats reactie