Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kjelt »

Ik wil mijn ospf ipv de bekende 40x80 ribben gaan voorzien van een 30mm bodemplaat van toolingplate. Zeg maar het idee van Michael Heyders M5 PFM2.x machines.

Alleen wordt deze plaat dan 120kg zwaar en dat is zelfs met twee man compleet onhanteerbaar in mijn kleine garage.
Mijn vraag als mechanische noob is dan ook is er een mogelijkheid om hier bv twee losse platen voor te gebruiken en behalve de lange Xassen die over de hele lengte de twee platen verbinden wat zou ik dan nog meer moeten doen om de mechanische sterkte te borgen.
Of ben ik dan alle voordelen van een bodemplaat kwijt ? :oops:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Sven »

"Onhanteerbaar" speelt denk ik op twee momenten, bouw en verplaatsen.

Voor bouw zou ik denk ik de voorkeur hebben om de boel in een stuk te houden en meer mensen regelen en de plaatsing voor elkaar zien te krijgen.

Verplaatsen (bijv. verhuizen) is misschien meer de moeite waard om alleen te kunnen.

Ik denk dat je met twee delen vooral precisie opoffert. Stijfheid theoretisch gezien ook wel maar of je daar wat van gaat merken is maar de vraag.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door serum »

Je komt weg met nog eens 30mm minder Z bereik? Meen dat het plaatsen van een lage machineklem al een uitdaging was?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Sven »

Als je de plaat onderop schroeft verlies je toch geen hoogte?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door DaBit »

Je gaat grofweg 1000 euro uitgeven aan toolingplate, en dan is 'slechts' 120kg een probleem? Ik zou het eerder zoeken in motortakel en/of stapelaartje huren, of desnoods even tijdelijk van wat balkjes een 'portaalkraan' maken ofzo als je de plafondbalken al niet kunt gebruiken.

Ik zou het niet doen, uit twee stukken. Maar als je het toch doet: zorg er dan voor dat het hetzelfde stuk toolingplate is dat ze in tweeen gezaagd hebben. Dan zouden de bovenkanten vrijwel in 1 vlak moeten liggen als je ze op een drager schroeft. Ik denk verder dat je niet veel hoeft te doen, of als je toch wat wil doen dan is een drup epoxy vast voldoende.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door serum »

Nee, dan niet. Maar dat kan onmogelijk bedoeling zijn van zo'n knap stuk toolingplate van ~800 euro? Die Hoch machines gebruiken de plaat ook als bed, die werd als referentie aangehaald.

ik gebruik een aantal 240x40 schwer profielen met daaronder rechtop een paar 160x40 profielen in een box. Bed is daardoor 200mm dik. Intentie was dat af te vullen met zand, maar tot nu toe niet gedaan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 26 apr 2021 09:50 "Onhanteerbaar" speelt denk ik op twee momenten, bouw en verplaatsen.
Voor bouw zou ik denk ik de voorkeur hebben om de boel in een stuk te houden en meer mensen regelen en de plaatsing voor elkaar zien te krijgen.
Verplaatsen (bijv. verhuizen) is misschien meer de moeite waard om alleen te kunnen.
Gaat inderdaad om het verplaatsen.
1. Van leverancier naar huis
2. van huis tzt naar nog te zoeken bedrijf die gaten voor de X profielen wil frezen en na montage X profielen deze te vlakken
3. van bedrijf weer naar huis
4. uit auto naar de eindplaats.

Al met al komt er best wel een aantal verplaatsingen bij kijken.
En zoveel kennissen die net zo breed als hoog zijn ken ik niet :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 26 apr 2021 10:35 Je komt weg met nog eens 30mm minder Z bereik? Meen dat het plaatsen van een lage machineklem al een uitdaging was?
Ik win juist 40mm Z bereik door de balken te vervangen door de bodemplaat ;-)
Daarnaast wil ik de X wagens van 15mm verhogen naar 60mm en misschien ook nog wat met de Y profiel naar 80x160 maar dat moet ik nog even bekijken anders wordt het giga veel werk en kan ik net zo goed helemaal overnieuw beginnen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 26 apr 2021 11:15 Maar als je het toch doet: zorg er dan voor dat het hetzelfde stuk toolingplate is dat ze in tweeen gezaagd hebben. Dan zouden de bovenkanten vrijwel in 1 vlak moeten liggen als je ze op een drager schroeft. Ik denk verder dat je niet veel hoeft te doen, of als je toch wat wil doen dan is een drup epoxy vast voldoende.
Ja zoiets was mijn gedachte en dan wat ik met hout altijd doe domino's gebruiken. Aan beide uitzijde 1 domino om uit te lijnen.
Ik heb geen idee of de Festool domino freesje door aluminium gaat, maar daar kom ik dan wel achter :mrgreen:

Maar denk je dat het constructietechnisch qua stijfheid e.d. weinig doet ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 26 apr 2021 11:49
serum schreef: 26 apr 2021 10:35 Je komt weg met nog eens 30mm minder Z bereik? Meen dat het plaatsen van een lage machineklem al een uitdaging was?
Ik win juist 40mm Z bereik door de balken te vervangen door de bodemplaat ;-)
Daarnaast wil ik de X wagens van 15mm verhogen naar 60mm en misschien ook nog wat met de Y profiel naar 80x160 maar dat moet ik nog even bekijken anders wordt het giga veel werk en kan ik net zo goed helemaal overnieuw beginnen.
Geen idee om gewoon die machine van Hoch te kopen? Zoveel duurder is dat bouwpakket niet en de boel is dan al uitgelijnd. Je wilde de brug van het X profiel toch ook vervangen door een 80160? (of was dat weer een andere gebruiker).

Ik zou een MKII bouwen met de verkregen inzichten en deze weer van de hand doen. Aluminium profielen zijn zonder nabewerkingen tameklijk ongeschikt voor de bouw van een nauwkeurige CNC machine. En het is getrokken ipv gegoten dus je krijgt geen garantie wat die spanningen over tijd in je profiel gaan doen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat is de exacte reden?
Wil je nauwkeuriger en stabieler, dan heb je dat denk ik alleen voor andersoortige onderdelen echt nodig, en die zijn waarschijnlijk meestal stukken kleiner.
Dus misschien een overweging ook een kleinere en nauwkeurigere versie te bouwen. Iets met een bereik van 300x300 mm. Waar je dan een goede machine klem op kunt zetten, en een paar T-gleuven voor kikkers.

Die schapen met 5 poten hebben meestal meer nadelen dan voordelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Sven »

Als je de plaat in twee delen neemt dan wordt goed opstellen ook wel een dingetje, je kan 'm met gemak geknikt neerzetten.
Als dat al goed op te vangen is met hoe je de boel neerzet blijft het denk ik kwetsbaar voor externe invloeden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 26 apr 2021 12:46 Je wilde de brug van het X profiel toch ook vervangen door een 80160? (of was dat weer een andere gebruiker).
Klopt , maar is nog niet 100% zeker, ben aan het orienteren hoeveel voeten het allemaal in de aarde heeft.
Ik zou een MKII bouwen met de verkregen inzichten en deze weer van de hand doen.
Ik begrijp je achterliggende reden maar dit is niet mogelijk. Het is makkelijk praten zo maar even reeel: nog afgezien van de afschrijving, ik heb een full time baan en gezin, dit is hobbie. De hoeveelheid uren en energie die het opnieuw bouwen kosten dat zou zonder gekheid betekenen dat ik vrijgezel en alleenstaand zou worden. Zonder gekheid.
Aluminium profielen zijn zonder nabewerkingen tameklijk ongeschikt voor de bouw van een nauwkeurige CNC machine.
In principe mee eens. Ook een stalen frees zonder goed nagloeien en precies affrezen van alle kritische delen is net zo ongeschikt.
Dus kwestie van de kritische delen goed af laten frezen en de haaksheid bij montage borgen.
En het is getrokken ipv gegoten dus je krijgt geen garantie wat die spanningen over tijd in je profiel gaan doen.
Ook als je gegoten aluminium eenzijdig affreest krijg je spanningen. Montage op ribben of onderzetter krijg je ook weer spanningen.
Hoe lang blijven die spanningen er in ? Een jaar ? Twee jaar ? Ik meet regelmatig na en vind het allemaal reuze eigenlijk reuze meevallen maar dat hangt ook van je verwachting af. Ik ben voor een portaalfrees dik tevreden met 0,05 mm of beter eindresultaat, ik hoef geen 5um werkstukken te maken. Wat ik tot nu toe heb gemaakt was veel beter, afhankelijk van de freespositie en ook feed uiteraard (ivm Y balk).
Als ik linksachter op de Gerardi 150mm klem frees dan wat het heel erg goed wat er uit kwam (vond ik).
Nu ik een Jianken spindel heb met een runout <1,5u verwacht ik nog mooiere resultaten te halen maar ik wil het eerst zelf zien en meten voor ik het zeg.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 apr 2021 13:07 Wat is de exacte reden?
De echte reden is: ik heb een Jianken ATC spindel aangeschaft en wil meer Z-hoogte / vrijheid dan de huidige 12cm.
Dus ben bezig overal Z-hoogte te winnen en meteen als het niet al teveel moeite en geld kost een structurele verbetering doorvoeren.
Dit in combinatie met een mogelijke hele interessante aluminium/kg prijs voor die toolingplate leek het me zeer interessant worden.
Behalve het belachelijk hoge gewicht dan wat na afloop alleen maar voordeel is, is tijdens transport en bouw toch wel een flink nadeel. :roll:

De bodemplaat is wel een hele grote aanpassing, levert 40mm Z-as hoogte op, en denk voor de X-assen als ik de profielen dan ook laat nafrezen een verbetering ga krijgen. Maar misschien ook wel niet.
Dus misschien een overweging ook een kleinere en nauwkeurigere versie te bouwen. Iets met een bereik van 300x300 mm. Waar je dan een goede machine klem op kunt zetten, en een paar T-gleuven voor kikkers.
Als ik de ruimte zou hebben en de tijd (zie post boven) dan .............
Kunnen ze die pensioenleeftijd grens niet weer eens tig jaar naar beneden zetten, zoveel projecten...............
Plaats reactie