Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 26 apr 2021 13:49 Als je de plaat in twee delen neemt dan wordt goed opstellen ook wel een dingetje, je kan 'm met gemak geknikt neerzetten.
Als dat al goed op te vangen is met hoe je de boel neerzet blijft het denk ik kwetsbaar voor externe invloeden.
Dat is wel een goede ja, de ondergrond wordt dan kritisch :(
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door remon_v »

Je zou ook de X-as profielen op de ribben kunnen monteren, i.p.v. Robben tussen de profielen. Dan ga je ook stuk omhoog.

Ik ben benieuwd waar je een hele gunstige prijs/kg voor Toolingplate weet, mag ik dat ook weten? 8)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door serum »

Ik noemde slechts een fractie van de nadelen.

Die brug op 80160 is significant. Ik heb er destijds aan gesimuleerd en heb die 12040 gauw links laten liggen. Je hebt fusion toch? simulatie is zo gemaakt.

Gegoten en nagegloeid (een redelijk standaard proces na het gieten) levert een spanningsloze plaat.

Enige factor die er overeind blijft is het bouwgemak met aluminium profielen, daarnaast zijn ze in alle opzichten inferieur aan een stalen opbouw. Waarbij je natuurlijk niet voor 1mm 20mm kokertjes moet gaan..

Ik heb de ervaring met die profielen dat ze een half jaar na het uitlijnen toch weer 0,25mm rond waren gaan staan. Je moet 2 metingen doen onder 90 graden. Op 1 as meten is geen meting. Daarna toch nog maar eens gedemonteerd om opnieuw te vlakken. Erg lollig vond ik het niet. Nu, 2,5 of 3 jaar na datum is ie nog wel recht. Ik ben pislink geweest op die aluminum troep kan ik je vertellen. (ruik je de frustratie). Als dan iemand melig zegt 'ik meet niks hoor' dan denk ik 'had ik dan zo'n pech of meet je niet goed'..

Koop een haarliniaal en kijk eens kritisch naar je profielen. Leg hem haaks op je 80160 profiel legt. de middenrib ligt in het midden zo 0,1mm lager. Maar niet echt consequent over de hele lengte. Want niks is consequent, want dan kon je ergens van uit gaan. En dat gaat niet met aluminium profielen. Als je het productieproces ziet snap je waarom dat ook niet kan zonder nabewerking. Dn heb je alsnog die spanningen die je achteraf in je kont bijten als een valse Chihuahua, zo is mijn ervaring althans. Misschien had ik net pech, maar ik heb er meer verhalen over gelezen.

Ik ben nog steeds dolgelukkig met mijn aluminium machine hoor, maak er de leukste dingen mee. Maar als ik nog eens iets maak, doe ik dat niet nog eens op deze manier van aluminium.
Laatst gewijzigd door serum op 26 apr 2021 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door remon_v »

serum schreef: 26 apr 2021 17:22 Je hebt fusion toch? simmulatie is zo gemaakt.
Dat kan (volgens mij) alleen met de betaalde versie...
Ik wil zelf ook simuleren en ga kijken naar FreeCad, daar moet het ook mee kunnen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kars-cnc »

De gietijzeren vlaktafel waar ik mijn portaalfrees op gebouwd heb weegt 150kg. Toch heb ik hem overwegend alleen kunnen hanteren. Nu zitten daar wel aan beide zijden goeie handgrepen aan, dat helpt. Maar je zou bij zo'n zware toolingplate misschien een paar gaten aan de uiteinden kunnen boren waar je dan handgrepen aan kunt bevestigen voor op het moment dat het nodig is?

Ik ben als volgt te werk gegaan; voor het ophalen had ik een pallet voorzien van zwenkwieltjes (zie viewtopic.php?f=8&t=19117, vierde afbeelding). Deze pallet heb ik op de aanhanger gezet waarmee ik hem ophaalde. De MP verkoper had een takel dus daar was het een fluitje van een cent. Eenmaal thuis kon ik de pallet m.b.v. een paar planken zo van de aanhanger de garage in rollen. Alle bewerkingen zoals ontroesten, schilderen, en een poging tot vlakken) heb ik allemaal op deze pallet gedaan. Af en toe een paar blokjes er onder om te verhogen maar dat lukte gewoon alleen. Voor transport naar de firma die hem gevlakt heeft; gewoon het geheel weer op een aanhanger gerold. Bij die firma met een heftruck er af en later er weer op, eenmaal thuis weer terug de garage in rollen.

Het opbeuren om hem op het onderstel te krijgen en weer terug op de pallet is steeds met twee man gebeurd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kjelt »

Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik ga eens beginnen met hem heel te laten dan kan ik altijd nog zelf met een circelzaag hem doormidden zagen indien noodzakelijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7787
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 26 apr 2021 23:09 Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik ga eens beginnen met hem heel te laten dan kan ik altijd nog zelf met een circelzaag hem doormidden zagen indien noodzakelijk.
Verstandig, alleen dat voornemen gaat je niet lukken met een handcirkelzaag, is ook zonde trouwens.
Maar als het eventueel zou moeten dan kom je maar langs, klaar terwijl u wacht.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door JoepS »

Ik snap niet hoe je aan 120kg komt. Hoe groot wordt die plaat dan wel niet? 1,5m bij 1m?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door serum »

Dat moet, anders is ie geen 122kg.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kjelt »

1m40 x 1m inderdaad.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kjelt »

Goed besluit staat vast, de plaat blijft een geheel. 8)
Dat geeft wel wat logistieke problemen maar dat zien we dan wel weer.

In ieder geval alvast maar een soort van takel in mijn garage gebouwd.
Een staalplaat van Joep van 35kg 2 meter bij 36cm , om het gewicht over twee balken te verdelen.
Die plaat heb ik met best wel wat moeite en trucjes van de oude egyptenaren in mijn eentje nog tegen het plafond aan gekregen.
Ik ben geen bouwkundige dus geen idee hoeveel hoekijzers voldoende waren geweest voor de totale belasting van pak m beet 300kg maar ik heb er nu genoeg om waarschijnlijk wel een ton aan te kunnen :lol:
Daarna een 600kg/m Ball-tik rail er op geschroefd en de elektrische takel.
Dat is in ieder geval gelukt. Nu de rest nog :roll:

23507
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Sven »

Van de nood een deugd maken ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bodemplaat van toolingplate wat als twee stukken?

Bericht door Kjelt »

De rest van het verhaal van deze toolingplate gaat verder in mijn OSPF topic:
viewtopic.php?p=237657#p237657
Plaats reactie