De opbouw van een VMC - staal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Haha, ik dacht inderdaad opeens dat het misschien niet klopte. Maar ik ga inderdaad maar eens beginnen met de voet.

Zaterdag maar eens beginnen met uitzoeken waar het mis gaat, dan kan ik daarna gaan bepalen hoe het kan worden opgelost.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om te bepalen of je tafel vlak is, hoef je daar alleen maar je meetklokje, of je tastertje op te zetten, dan zie je snel genoeg of de bovenkant evenwijdig is met de Y-as geleiding.. zo niet.. moet je de tafel nabewerken..
Als dat gebeurd is, dan pas kun je meten of je Kolom verticaal staat.. maar dan moet je wel een grote blokhaak hebben.. of een Meet-driehoek.. , grote machinewaterpas (Raamwaterpas) moet ook kunnen.. die zijn ook haaks..
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Nou, de tafel is wel vlak, want dat heb ik met een haarlineaal van tevoren gecontroleerd.

Maar het zou natuurlijk goed kunnen dat de tafel zelf niet haaks is, of dat de voet niet haaks is. Dus dat zal ik moeten gaan meten en controleren
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vlak en evenwijdig zijn 2 verschillende dingen.
Verzinnen hoe je juist moet meten is zo'n beetje het belangrijkste, kan helemaal geen kwaad om daar een poosje mee bezig te zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jun 2021 07:47 Verzinnen hoe je juist moet meten is zo'n beetje het belangrijkste, kan helemaal geen kwaad om daar een poosje mee bezig te zijn.
Heb je voor hem (ons) wellicht nog een tip voor vakliteratuur betreffende dit onderwerp, boek, pdf, link ? ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 18 jun 2021 09:56
hugo stoutjesdijk schreef: 18 jun 2021 07:47 Verzinnen hoe je juist moet meten is zo'n beetje het belangrijkste, kan helemaal geen kwaad om daar een poosje mee bezig te zijn.
Heb je voor hem (ons) wellicht nog een tip voor vakliteratuur betreffende dit onderwerp, boek, pdf, link ? ;-)
Je gezonde boeren verstand is het belangrijkste. En eerst maar eens echt goed kijken wat je aan het doen bent.
Die vakliteratuur (ik zou er zo snel niet weten, maar er zijn natuurlijk normen voor machine afname) gaan allemaal uit van de meest optimale meet instrumenten, en wij moeten over het algemeen gewoon creatief zijn.
In dit geval stond z'n meetklok gewoon op de juiste plek, alleen wat er gemeten werd was iets anders.
Leg een wig van 10 graden op die tafel en klok nog eens, dan zie je gelijk wat je aan het meten bent.
Ze die magneet voet scheef en je ziet dat er niets veranderd.
(het is echt veel simpeler dan de juiste stroom door je ledje uit rekenen)
En als je er over nadenkt, eerst verzinnen met een afwijking van een paar cm. Dat is nl. hetzelfde maar makkelijker voor te stellen.
Dat die tafel eerst evenwijdig met z'n eigen geleiding moet zijn is belangrijk, anders heeft het haaks stellen van de kolom ook geen nut. (even met 10graden scheefstand voor jezelf op een kladje tekenen)
Maar 1 ding is belangrijk, onderaan beginnen, elke volgende stap is afhankelijk van de vorige. Net als de fundering van je huis.
Als je geen omslagmeting kunt doen, is haaks meten eigenlijk alleen met een blokhaak te doen.

Met een beetje google werk vind je van alles:
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/port ... 444971.pdf
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 18 jun 2021 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door benkr »

Hier sluit ik me voor 200% bij aan, eerst nadenken over je meting, en inderdaad de mogelijke fout veel groter maken om de effecten beter te zien, en dan pas echt gaan meten, dan weet je ook wat je van welke fout kunt verwachten en waar de oorzaak gezocht moet worden.

Ik heb vroeger veel met optiek gemeten, ook hoeken en vlakheid, de optische principes zijn echt zo eenvoudig dat je in het begin elke keer weer terug moet gaan nadenken over wat je meet en waarom je dingen zo meet. En in de boeken vind je ook niets, dat beslaat hooguit 1 bladzijde van een boek, zo simpel is het in de basis.
Bij optiek is het zo dat je meestal kijkt vanuit het oneindige, en daar komen alle lijnen te samen, aan de ene kant simpel en duidelijk, maar voordat je dat ook in je denkproces meeneemt heb je al veel tijd vergooid met andere aannames.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 18 jun 2021 11:03 Bij optiek is het zo dat je meestal kijkt vanuit het oneindige, en daar komen alle lijnen te samen, aan de ene kant simpel en duidelijk, maar voordat je dat ook in je denkproces meeneemt heb je al veel tijd vergooid met andere aannames.
Kijk daar gaat het bij mij al fout, kan dat oneindige nooit vinden. :lol: ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jun 2021 10:48 Als je geen omslagmeting kunt doen, is haaks meten eigenlijk alleen met een blokhaak te doen.
Maar.. met een Omslagmeting kun je eigenlijk alleen meten of je spindel haaks op je tafel staat, de haaksheid van de kolom kun je daar niet mee meten.., of je moet een spil zuiver haaks op de tafel kunnen zetten, loodrecht op het vlak waar de kolom in zou moeten vallen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

dus.... rule 2:
hugo stoutjesdijk schreef: 18 jun 2021 10:48 Als je geen omslagmeting kunt doen, is haaks meten eigenlijk alleen met een blokhaak te doen.
Best lastig, lezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jun 2021 10:48 Met een beetje google werk vind je van alles:
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/port ... 444971.pdf
Ik zocht meer een stap voor stap uitlijning en meting van je portaalfrees. Ik had eigenlijk verwacht dat er op het forum zoiets al zou zijn ;-)
Dit lijkt me een mooi boek helaas zelfs het boek is al zeer prijzig laat staan de instrumenten die er in staan en die kun je niet bij de Boels huren :mrgreen:

https://link.springer.com/book/10.1007/ ... 19-25109-7
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Ik begon vandaag met even kijken waar het probleem nou zat. Nu blijkt dat het zadel zelf scheef is. Aan de ene kant is het hoger dan aan de andere kant (gemeten met een schuifmaat). Ik wilde even uitsluiten of dat het enige probleem is, dus ik had nog een stuk geslepen staal liggen. Die heb ik even op de wagentjes gelegd (zonder vastschroeven), maar toen bleef het meetklokje netjes stil staan (nou ja, schoof een beetje heen en weer tussen 2 honderdste, maar dat is acceptabel).

Blijkbaar zit het probleem dus echt in het zadel. Nu maar eens kijken hoe ik dat ga oplossen. Ik twijfel een beetje, want ik vond het zadel al een beetje aan de kleine kant (qua werkbereik) dus misschien ga ik gewoon een nieuwe (laten) maken.

Iemand die toevallig 75 * 35 cm aan kan op z'n frees? 8)
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door joopbos »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jantje2k schreef: 19 jun 2021 12:08 Aan de ene kant is het hoger dan aan de andere kant
Bedoel je dat het zadel aan één kant dikker is dan aan de andere kant?..
Makkelijk te controleren, monteer het zadel 180° gedraaid op de machine, en meet dan nog eens.. dan zal de afwijking de andere kant op moeten zijn..

Meet dan ook de hoogte van de wagentjes op de rails, vanuit een vast punt.. daar mag ook geen verschil in zitten..
Plaats reactie