De opbouw van een VMC - staal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Kars-cnc »

Jantje2k schreef: 10 aug 2021 15:33 Ik heb een ATC BT30 belt-driven spindle
Mooie compacte spindel zoals ik het in het filmpje zie! Zo'n belt-driven spindle heeft mijn interesse ook wel (met of zonder ATC). Zou je kunnen delen welk type je hebt?
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

kawarider schreef: 10 aug 2021 22:25
Arie Kabaalstra schreef: 10 aug 2021 19:07
Jantje2k schreef: 10 aug 2021 15:33 Bovendien heb ik ook toolholders BT30. Het probleem is echter dat de ATC de toolholder niet oppakt. Ik heb een filmpje om dat te demonstreren:
https://youtu.be/dgg1eUM-b60

:lol:
Gouwe ouwe Arie.

Pull studs zijn snel te krijgen in Schaijk. Prijzen zijn heel redelijk. Naam ben ik ff kwijt. Kijk wel goed welk type je nodig hebt.
Ja, ik heb er inmiddels 20 besteld in China, maar ook 1 bij VDH in utrecht om alvast te kunnen testen.
Kjelt schreef: 10 aug 2021 22:50 Mij was het tegenovergestelde overkomen met iso20 houders.
Ruud had zelf iso30 geloof ik en die waarschuwde me dat er bij de toolholders standaard geen pullstuds geleverd worden. Dus ik tien extra pullstuds besteld, komen die toolholders compleet met pullstud aan :roll: Kennelijk is dit bij iso20 dan wel standaard ?

Check trouwens ook even hoeveel lucht aansluitingen je hebt.
Er zijn twee versies.
Een: een enkele aansluiting die de zuiger van de cilinder naar beneden duwt en je klem opent om de toolholder te accepteren. Daar zit dan een sterke veer aan zodra de druk wegvalt trekt de veer de toolholder vast aan.

Twee: twee aansluitingen, een om de zuiger van de cilinder naar beneden te duwen en een tweede om hem weer omhoog te duwen.
Daar heb je dan een 5/2 ventielklep voor nodig.
Nee, dit is gewoon een enkelwerkende cilinder, dus dat zit wel goed. Het ventiel zat er ook standaard al bij, dus daar hoef ik in principe niets meer aan te veranderen. Maar wel een goed punt om te checken inderdaad.
Kars-cnc schreef: 11 aug 2021 07:18
Jantje2k schreef: 10 aug 2021 15:33 Ik heb een ATC BT30 belt-driven spindle
Mooie compacte spindel zoals ik het in het filmpje zie! Zo'n belt-driven spindle heeft mijn interesse ook wel (met of zonder ATC). Zou je kunnen delen welk type je hebt?
Jazeker, ik had hem hier gekocht. Is wel een handelaar volgens mij, maar dat maakt me niet zo uit. Ik weet echter niet of zo'n belt driven spindle goed werkt op een portaalfrees. Of wilde je die gaan gebruiken voor je BF25?
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Nou, het probleem zat hem inderdaad uitsluitend in die pullstuds. Ik had er even 1 besteld om te testen, en dat werkt uitstekend! Hij zit er goed in, vanochtend bezig geweest om de motor werkend te krijgen, qua instellingen in de driver. Dat is gelukkig ook gelukt, dus nu moet ik de motor nog een keertje op de freesmachine gaan krijgen. Is volgens het plaatje zo'n 38,7 kilo
IMG_20210812_111719.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Ballegooijen »

Wat 1 zo'n boutje voor verschil kan maken he :P
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Ballegooijen schreef: 12 aug 2021 19:25 Wat 1 zo'n boutje voor verschil kan maken he :P
Tja, het is allemaal nieuw voor mij natuurlijk. Dus het kan inderdaad een groot verschil zijn helaas, maar ik ben super blij dat het uiteindelijk is gelukt! :P
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Kars-cnc »

Jantje2k schreef: 11 aug 2021 09:25 Ik weet echter niet of zo'n belt driven spindle goed werkt op een portaalfrees. Of wilde je die gaan gebruiken voor je BF25?
Het idee was wel voor de portaalfrees, maar misschien is dat toch niet zo'n goed idee. Ik zie ook dat die van jou toch nog behoorlijk groter is dan ik vanuit de foto dacht... Bovendien had ik eigenlijk al besloten niet voor een ATC te gaan, maar ja als je dan zoiets voorbij ziet komen begint het toch weer te kriebelen 8)
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Kars-cnc schreef: 13 aug 2021 09:09
Jantje2k schreef: 11 aug 2021 09:25 Ik weet echter niet of zo'n belt driven spindle goed werkt op een portaalfrees. Of wilde je die gaan gebruiken voor je BF25?
Het idee was wel voor de portaalfrees, maar misschien is dat toch niet zo'n goed idee. Ik zie ook dat die van jou toch nog behoorlijk groter is dan ik vanuit de foto dacht... Bovendien had ik eigenlijk al besloten niet voor een ATC te gaan, maar ja als je dan zoiets voorbij ziet komen begint het toch weer te kriebelen 8)
Ja, ik dacht ook al dat je zei geen ATC te nemen voor de portaalfrees haha.

Maar volgens mij moet is zo'n belt driven spindle voornamelijk geschikt voor VMC's, een portaalfrees kun je beter uitrusn me een spindle met ingebouwde ATC. Maar ja, dan moet je toch al gauw aan een 1500 euro denken, dus dan is handmatig wisselen prijs-technisch waarschijnlijk interessanter.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Ballegooijen »

Maar ja, dan moet je toch al gauw aan een 1500 euro denken, dus dan is handmatig wisselen prijs-technisch waarschijnlijk interessanter.
Ik ben ook begonnen met een "normale" spindel met ER opname. Ik had daar gauw genoeg van. Telkens veel puzzelen om zo min mogelijk toolwissels te maken en daardoor soms toch een beetje rare dingen doen. Ik heb nu een spindel ATC er op zitten en ik vindt het een zegen! Ook al wissel ik de tools handmatig, het scheelt mij toch heel veel tijd.
De volgende stap zal wellicht zijn om de ATC automatisch te gaan gebruiken maar zo ver ben ik nog niet.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Ballegooijen schreef: 13 aug 2021 18:26
Maar ja, dan moet je toch al gauw aan een 1500 euro denken, dus dan is handmatig wisselen prijs-technisch waarschijnlijk interessanter.
Ik ben ook begonnen met een "normale" spindel met ER opname. Ik had daar gauw genoeg van. Telkens veel puzzelen om zo min mogelijk toolwissels te maken en daardoor soms toch een beetje rare dingen doen. Ik heb nu een spindel ATC er op zitten en ik vindt het een zegen! Ook al wissel ik de tools handmatig, het scheelt mij toch heel veel tijd.
De volgende stap zal wellicht zijn om de ATC automatisch te gaan gebruiken maar zo ver ben ik nog niet.
Ja, dat was voor mij inderdaad ook de reden om voor ATC te gaan. Maar ik wil er uiteindelijk ook gewoon een paraplu maken, zodat ik weg kan lopen terwijl het frezen doorgaat.

Ik zag het wel gebeuren in de toekomst dat je het gewoon zat wordt om steeds de tools moete vervangen, inmeten, enzovoort,
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door stef110 »

ATC FTW🤟 als je het eenmaal gewend bent wil je nooit meer terug. Jou machine is zeker een mooie basis om een simpele Umbrella atc aan de zijkant te hangen. Het lastigste deel heb je al dat is het pneumatische kunnen lossen van je tools.

Stef
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

stef110 schreef: 13 aug 2021 22:22ATC FTW
Eens.. 't is alleen dat een ATC spindel zo veel munten kost.. vanwege het kleine formaat van mijn machine.. zou ik er het liefst een HSK 25 spindeltje op hebben.. maar 1 houder kost al 160,- :shock:

of ik moet gewoon zelf wat verzinnen.. en dan de houders ook maar zelf maken.. :lol:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Mcgyver »

Arie Kabaalstra schreef: 14 aug 2021 00:28
stef110 schreef: 13 aug 2021 22:22ATC FTW
Eens.. 't is alleen dat een ATC spindel zo veel munten kost.. vanwege het kleine formaat van mijn machine.. zou ik er het liefst een HSK 25 spindeltje op hebben.. maar 1 houder kost al 160,- :shock:

of ik moet gewoon zelf wat verzinnen.. en dan de houders ook maar zelf maken.. :lol:

Daar heb je het nou al 10 jaar over, wanneer ga je ze bouwen? :lol: :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door nieles »

Arie Kabaalstra schreef: 14 aug 2021 00:28
stef110 schreef: 13 aug 2021 22:22ATC FTW
Eens.. 't is alleen dat een ATC spindel zo veel munten kost.. vanwege het kleine formaat van mijn machine.. zou ik er het liefst een HSK 25 spindeltje op hebben.. maar 1 houder kost al 160,- :shock:

of ik moet gewoon zelf wat verzinnen.. en dan de houders ook maar zelf maken.. :lol:
HSK25E/32E/40E zie ik de laatste tijd redelijk vaak op Aliexpress voorbij komen en voor rond de 50 euro.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

nieles schreef: 20 aug 2021 09:14 HSK25E/32E/40E zie ik de laatste tijd redelijk vaak op Aliexpress voorbij komen en voor rond de 50 euro.
Interessant .. heb je een linkje?.. ik heb ze nog niet kunnen vinden.
Plaats reactie