Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Hallo allemaal,

Even voorstellen:

Docent wiskunde en parttime controller bij een aannemersbedrijf met een leeftijd van 54 jaar.

Ik ben nu bijna twee jaar bezig met het ontwerpen van een cnc machine met een bereik van ong. 1200mmx800mmx200mm.

23391

Ondertussen heb ik de besturing bij elkaar gesprokkeld en gebouwd. Iets te veel "spaghetti" voor m'n gevoel, maar hij werkt! (en een beetje overdimensionering op de 48v voeding)

23392
23393
23394

Ik heb veel baat gehad bij het lezen van de vele onderwerpen in het forum. Dank daarvoor!

X- en Y-as ga ik aandrijven met 3 nema24 motoren 4Nm van stepperonline, Z-as nema23 2Nm; alles closedloop.

Maar nu de mechanica. Ik wil met extrusieprofielen bouwen van 80x80mm. Veel gezocht en gevonden, o.a. via cnczone, maar het is lastig om binnen mijn budget te blijven. Zeker nu ik de kogelomloopspindels bij Damencnc ga bestellen. Niet de goedkoopste, maar wel betrouwbaar. Heeft iemand nog een "linkje" naar een leverancier die ik nog niet gevonden heb m.b.t. de extrusieprofielen?

Het grootste knelpunt is nu dat ik geen cnc-machine heb die ik wel nodig heb om de benodigde aluminium onderdelen te maken. Nu heb ik her en der gelezen dat er mensen op het forum zijn die dat wel kunnen. Kan iemand van jullie dat of kan iemand een aanbeveling doen?

Deze plaat had ik in gedachte.

https://onlinealuminium.nl/gegoten-plaa ... m-x-600mm/

Gevonden via cnczone 8)

Verder wil ik nog even kwijt dat ik erg gelukkig wordt van cnczone en alle enthousiasme en input!

Groet,

Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen@home op 02 mei 2021 09:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jantje2k »

Voor de aluminiumprofielen: volgens mij is aluxprofiel.nl relatief goedkoop.

Verder vind ik de machine, voor zover ik kan beoordelen, er netjes uitzien.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Bedankt voor de tip Jan. Ik heb een prijs aangevraagd bij Aluxprofiel, maar nog geen reactie. Ze hebben het erg druk wordt gezegd. Ik denk dat ik het het daar wel ga vinden.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Ik heb overigens nog een Chinese vfd over omdat ik over een Bosch-rexroth struikelde. Eventueel als (deel)compensatie voor het freeswerk?
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Goudgele »

Ik raad ook Aluxprofiel aan. Je kan gewoon de maten invoeren op de website en dan krijg je meteen een prijs. Ik heb daar al zo'n 8 machineframes vandaan voor verschillende machines (waaronder een aantal cnc portaalfrezen). Ik heb wel begrepen dat dit wat minder stijve profielen zijn dan bij veel andere leveranciers, dus vergelijk dit even voor je een keus maakt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Kjelt »

Anders de duitse SMT die hebben diverse keuze en scherpe prijs.
Onder bv twee zware kwaliteit 80x80. Prijzen zijn ex btw.
Het enigste nadeel is soms de hoge transport prijs, afhankelijk of het via de bekende koeriersdiensten kan of apart via een expeditiebedrijf.

https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/90.htm

https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/1083n.htm
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Kjelt »

Kijk wel even naar de gespecificeerde weerstandsmoment en oppervlaktetraagheidsmoment bij het vergelijken.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Hallo Kjelt, dat is een goeie. Ik heb meteen een aanvraag gedaan. Dank!
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door keesfrees »

Jeroen@home schreef: 01 mei 2021 11:10 Verder wil ik nog even kwijt dat ik erg gelukkig wordt van cnczone en alle enthousiasme en input!
Dat vind ik fijn om te lezen, zo denk ik er ook over, maar ook fijn als iemand dat ook eens verwoordt.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Papaatje »

lekker gevoel, he? Als je aan het begin bent van het uitwerken van je plannen. :P

Veel bouwplezier Jeroen Het is geweldig hier op het forum met al de kennis van de jongens. ;-)
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door remon_v »

Mooi ontwerp!
Waarschijnlijk kan je er nog niet veel over zeggen, maar wat vind je van die NVEM controller?
Daar was ik namelijk ook naar aan het kijken.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Hallo Remon,

Ik heb voor de NVEM gekozen omdat deze goedkoop is en omdat je tot en met 6 assen kan. Ik gebruik er 5: , X-as met A-as slave, Y-as, Z-as, B-as rotary.

Nadeel vind ik dat hij communiceert met 12v, terwijl de vfd en de sensoren dit met 24V doen. Ik heb er optootjes tussen gezet.

Nog een voordeel is dat Mach3 wordt meegeleverd. En dat voor 75,00 euro. Op de "werkbank" werkt alles perfect. Afwachten hoe het straks aan de machine gaat. Ik heb al wel in mijn achterhoofd in de toekomst over te stappen naar Eding, maar dan moet ik nog wel overtuigt worden of te voordelen opwegen tegen de kosten.

https://www.edingcnc.com/products.php?productid=51

Groet,

Jeroen
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door benkr »

De ervaring die ik met NVEM heb is slecht, om de haverklap hangen, haperen en totaal geen support van de leverancier, ook geen updates.
Ja, het is goedkoop, maar ik ga het never nooit meer gebruiken.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door hobbycnc23 »

Ik weet niet waar je woont, maar metaal handel Theunissen in Eindhoven heeft volgens mij nog zware 80 x 80 profielen liggen.
Wel gebruikt, hier en daar een krasje maar wel €3,= per Kg!
Plaats reactie