Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Probleem gelokaliseerd,

Alles nagelopen qua besturing, niets gevonden. Omloopmoeren nagelopen en het probleem was weg.

Heeft iemand tips om de voorspanning van Isel omloopmoeren op de juiste voorspanning te zetten?

Toch mechanisch dus :|

Toch niet dus; drivers van twee motoren met verschillend koppel verwisseld. :oops:
Laatst gewijzigd door Jeroen@home op 29 nov 2021 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jeroen@home schreef: 24 aug 2021 17:28 Alles nagelopen qua besturing, niets gevonden. Omloopmoeren nagelopen en het probleem was weg.
Heeft iemand tips om de voorspanning van Isel omloopmoeren op de juiste voorspanning te zetten?
Heb je ze losser of strakker gezet?

Eerlijk gezegd vind ik dat je er te makkelijk mee weg denkt te komen. :lol: Voor nu lijkt het opgelost, morgen kom je terug met het bericht dat er toch nog iets aan de hand is.

Als de moeren te strak stonden, kwam dat door de spoedfout van de spindel, ze moeten natuurlijk zo strak staan dat ze nog soepel over het hele gebied bewegen.
Wat voor soort spindel met moer is dat eigenlijk?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door benkr »

Jeroen@home schreef: 24 aug 2021 14:12
benkr schreef: 23 aug 2021 23:42 Als je dat slave gebeuren even aan de kant schuift en beide X-as motoren vanuit hetzelfde stuur signaal voedt werkt het dan precies hetzelfde,
Als je als voorbeeld de X-as vanuit pin 2 (STEP) en pin 3 (DIR) stuurt, doe dat dan ook voor de slave as, dus voor de A-as (als dat je slave as is) pin 2 (STEP) en pin 3 (DIR).
Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar dit kan toch niet?
Waarom zou dit niet kunnen of mogen?
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 aug 2021 19:54 Heb je ze losser of strakker gezet?

Eerlijk gezegd vind ik dat je er te makkelijk mee weg denkt te komen. :lol: Voor nu lijkt het opgelost, morgen kom je terug met het bericht dat er toch nog iets aan de hand is.

Als de moeren te strak stonden, kwam dat door de spoedfout van de spindel, ze moeten natuurlijk zo strak staan dat ze nog soepel over het hele gebied bewegen.
Wat voor soort spindel met moer is dat eigenlijk?
Ik heb de volgorde van monteren waarschijnlijk niet goed gevolgd. Het zijn Iselmoeren en spindels 25mm. Morgen maar even calibreren. Ik heb vandaag getest tot 8000mm/min. Achteraf de gebruikershandleiding lezen is niet zo handig.

Als dit voor nu de oplossing is kan ik nog even verder sparen voor Eding cnc760.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

benkr schreef: 24 aug 2021 21:01
Jeroen@home schreef: 24 aug 2021 14:12
benkr schreef: 23 aug 2021 23:42 Als je dat slave gebeuren even aan de kant schuift en beide X-as motoren vanuit hetzelfde stuur signaal voedt werkt het dan precies hetzelfde,
Als je als voorbeeld de X-as vanuit pin 2 (STEP) en pin 3 (DIR) stuurt, doe dat dan ook voor de slave as, dus voor de A-as (als dat je slave as is) pin 2 (STEP) en pin 3 (DIR).
Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar dit kan toch niet?
Waarom zou dit niet kunnen of mogen?
Als ik de pinnr's in Mach wijzig moet ik ze ook fysiek wijzigen; anders heb ik geen signaal. Ik geloof niet dat ik twee drivers met de zelfde pin's van de interface kan aansturen. Maar ik doe het met de kennis die ik heb. Al het nieuwe is welkom.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door benkr »

Jeroen@home schreef: 24 aug 2021 21:15
benkr schreef: 24 aug 2021 21:01
Jeroen@home schreef: 24 aug 2021 14:12

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar dit kan toch niet?
Waarom zou dit niet kunnen of mogen?
Als ik de pinnr's in Mach wijzig moet ik ze ook fysiek wijzigen; anders heb ik geen signaal. Ik geloof niet dat ik twee drivers met de zelfde pin's van de interface kan aansturen. Maar ik doe het met de kennis die ik heb. Al het nieuwe is welkom.
Probeer het eens, en je zult zien dat het gewoon werkt.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

benkr schreef: 24 aug 2021 21:25
Jeroen@home schreef: 24 aug 2021 21:15
benkr schreef: 24 aug 2021 21:01

Waarom zou dit niet kunnen of mogen?
Als ik de pinnr's in Mach wijzig moet ik ze ook fysiek wijzigen; anders heb ik geen signaal. Ik geloof niet dat ik twee drivers met de zelfde pin's van de interface kan aansturen. Maar ik doe het met de kennis die ik heb. Al het nieuwe is welkom.
Probeer het eens, en je zult zien dat het gewoon werkt.
Wellicht ga ik het eens proberen. Voorlopig werkt alles naar behoren. Vandaag “droog” geoefend met een toolpad en dat ging vlekkeloos.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Bijna klaar en dan dit!

De onboard 12v van de Novusun heb ik blijkbaar overbelast; stuk dus. Het ging mis bij de aansturing van de vfd.

Zojuist dan toch maar diep in de buidel getast en de Eding cnc760 met bob's besteld.

Dit plan lag er al, maar dat was meer voor de lange termijn bedoeld.

Nu moet ik dus de besturing gaan ombouwen. Wat betreft de software kan ik wel een aantal onderwerpen vinden op het forum over Eding-cnc, maar over het hardware-matige deel, de bedrading dus, heb ik nog nergens een topic kunnen vinden.

heeft iemand een goede tip?
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Goudgele »

De hardware manual al eens bekeken?
https://www.edingcnc.com/upload/files/C ... Manual.pdf
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door benkr »

En de beschrijving van de OSPF, die gaat ook best wel diep in op de hele hardware bedrading en zo.
Niet specifiek voor de Eding 760 kaart, maar wel voor de bedrading in het algemeen.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Goudgele schreef: 06 sep 2021 21:38 De hardware manual al eens bekeken?
https://www.edingcnc.com/upload/files/C ... Manual.pdf
Deze heb ik inderdaad. Daar moet ik dus wel even heel goed voor gaan zitten. De Eding is 10x zo duur, word ik nerveus van.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

benkr schreef: 06 sep 2021 22:11 En de beschrijving van de OSPF, die gaat ook best wel diep in op de hele hardware bedrading en zo.
Niet specifiek voor de Eding 760 kaart, maar wel voor de bedrading in het algemeen.
Ik ben er doorheen gewandeld. Er staan zeker nuttige dingen in, maar het gaat tijd kosten.
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Goudgele »

Tuurlijk kost dat tijd. Je gaat een hele nieuwe besturing leren! Zowel hardware als software. Maar na het investeren van die tijd ga je er ontzettend veel profijt van hebben dat jij precies weet hoe jouw machine in elkaar steekt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door bartL »

Je leert er zeker veel van! Ik leerde bijvoorbeeld toen ik klaar was dat Eding helemaal niet rigid kan tappen :evil: toch wel 1 van de zaken die ik graag had willen kunnen.
Maargoed dat had ik misschien zelf beter uit moeten zoeken. :mrgreen:
Plaats reactie