Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

WillyH schreef: 01 jul 2021 18:40 Zeer fraai uitgevoerd! Toch zou ik voor de twee steunen van de brug geopteerd hebben voor 20mm aluminium. Voor pakweg 50 euro wordt naar mijn gevoel de brug toch een pak steviger.
Je hebt gelijk Willy, bij het aandraaien gaat het HPL delamineren. De kopse kanten kunnen niet veel hebben.

Kan jij die twee steunen voor pakweg 50 euro produceren?

En nog bedankt voor je compliment. 8)
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door WillyH »

Hey Jeroen, voor 50 euro moet je zeker ergens twee tooling plates van 20mm dik kunnen vinden lijkt me. Ik ging er nu van uit dat je wel een conventionele freesmachine hebt om de contouren te frezen en de gaten te boren. Moest ik de tijd hebben zou ik het graag voor jou doen ;-)
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

WillyH schreef: 02 jul 2021 18:01 Hey Jeroen, voor 50 euro moet je zeker ergens twee tooling plates van 20mm dik kunnen vinden lijkt me. Ik ging er nu van uit dat je wel een conventionele freesmachine hebt om de contouren te frezen en de gaten te boren. Moest ik de tijd hebben zou ik het graag voor jou doen ;-)
Mocht je tijd vinden hoor ik het graag Willy.

Ik heb een oproep geplaatst:

[url]https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=60&t=19918[url]
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Update Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Hallo allemaal,

Even een update:

De mechanica is klaar en ik heb beweging in het x-y-vlak. Uiteraard is niet alles zonder problemen verlopen, maar de besturing en de machine maken contact.

Daar is het wel een beetje mee gezegd. De assen verplaatsen zich probleemloos, individueel, met gemak met 6000mm/min.

Instellingen in mach3: steps/unit 320, snelheid 6000 mm/s, acceleratie 1000 mm/s2, puls op de drivers 1600 met pitch 5.

Homing gaat goed, soft limits ingesteld zonder problemen.

Echter: Als ik het commando geef (vanuit de oorsprong) x500 y500 gaat dit met horten en stoten; niet goed.

Als ik vanuit x500,y500 het commando x10 y10 geef gaat het weer probleemloos.

Lage snelheid (1500mm/min) maakt niet uit, acceleratie naar 100 ook niet. Lagere resolutie op de drivers lost het probleem niet op, sterker nog: het wordt erger.

Ik vrees voor de Vnem novusun interface.

Ik ga over op Eding cnc.

Maar voor de zekerheid:

Herkent iemand dit verschijnsel? Is het een instelling? Krijg ik hier met Eding ook mee te maken?
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door benkr »

Heb je de voeding al eens gecontroleerd als het fout gaat?
Lijkt me typisch een voedingsprobleem.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

benkr schreef: 23 aug 2021 19:53 Heb je de voeding al eens gecontroleerd als het fout gaat?
Lijkt me typisch een voedingsprobleem.
Dat is goede suggestie, ik was net aan het overwegen of ik het belachelijk aantal van 5x250 W voedingen ga terugbrengen naar 1x 48v met 16,6A. Lijkt me ook genoeg.

In ieder geval zet ik de drie steppers morgen op één voeding van 48v 250W. Kijken of dat iets oplevert.

In den beginne had ik het idee dat het goed zou zijn dat elke stepper zijn eigen voeding zou hebben. wellicht toch niet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Update Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Kjelt »

Jeroen@home schreef: 23 aug 2021 19:13 Echter: Als ik het commando geef (vanuit de oorsprong) x500 y500 gaat dit met horten en stoten; niet goed.
Als ik vanuit x500,y500 het commando x10 y10 geef gaat het weer probleemloos.
Lijkt wel mechanisch probleem alsof het op de home positie stroever loopt dan in het midden.
Dit gaat niet zomaar met Eding anders worden ben ik bang want dan zou het beide kanten moeten horten en stoten.
benkr schreef: 23 aug 2021 19:53 Heb je de voeding al eens gecontroleerd als het fout gaat?
Lijkt me typisch een voedingsprobleem.
Benieuwd waarom je dat vermoed.
Dat zou betekenen dat de voeding bij dezelfde beweging maar dan andersom anders zou reageren, oftewel hoe zoudat mogelijk kunnen zijn zonder dat de mechanische weerstand en dus de benodigde stroom anders is ?
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Kjelt schreef: 23 aug 2021 20:18 Benieuwd waarom je dat vermoed.
Dat zou betekenen dat de voeding bij dezelfde beweging maar dan andersom anders zou reageren, oftewel hoe zoudat mogelijk kunnen zijn zonder dat de mechanische weerstand en dus de benodigde stroom anders is ?
Het horten en stoten zit op de x-as en dat is een tandem met elke stepper een eigen voeding. Ik weet niet of het daar aan kan liggen, maar met i.i.g. die twee op één voeding sluit ik dat uit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Kjelt »

Dan nog begrijp ik niet waarom het gedrag asymetrisch is.
Maar ben benieuwd.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Kjelt schreef: 23 aug 2021 20:37 Dan nog begrijp ik niet waarom het gedrag asymetrisch is.
Maar ben benieuwd.
Ik ook niet, eigenlijk hoop ik dat het de Vnem is of Mach3. Bij kleinere verplaatsingen gaat het wel goed.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ga met Kjelt mee in het verdenken van de machanica. Niet haaks of evenwijdig of iets dergelijks.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door benkr »

Jeroen@home schreef: 23 aug 2021 20:35 Het horten en stoten zit op de x-as en dat is een tandem met elke stepper een eigen voeding. Ik weet niet of het daar aan kan liggen, maar met i.i.g. die twee op één voeding sluit ik dat uit.
Als je dat slave gebeuren even aan de kant schuift en beide X-as motoren vanuit hetzelfde stuur signaal voedt werkt het dan precies hetzelfde,
Als je als voorbeeld de X-as vanuit pin 2 (STEP) en pin 3 (DIR) stuurt, doe dat dan ook voor de slave as, dus voor de A-as (als dat je slave as is) pin 2 (STEP) en pin 3 (DIR).
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 aug 2021 22:27 Ik ga met Kjelt mee in het verdenken van de machanica. Niet haaks of evenwijdig of iets dergelijks.
Ik snap die logica, maar wel vreemd dat de assen individueel loepzuiver verplaatsen. Pas in combinatie met de brug-as gaat het mis.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

benkr schreef: 23 aug 2021 23:42 Als je dat slave gebeuren even aan de kant schuift en beide X-as motoren vanuit hetzelfde stuur signaal voedt werkt het dan precies hetzelfde,
Als je als voorbeeld de X-as vanuit pin 2 (STEP) en pin 3 (DIR) stuurt, doe dat dan ook voor de slave as, dus voor de A-as (als dat je slave as is) pin 2 (STEP) en pin 3 (DIR).
Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar dit kan toch niet?
Plaats reactie