Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

bartL schreef: 08 sep 2021 18:15 Je leert er zeker veel van! Ik leerde bijvoorbeeld toen ik klaar was dat Eding helemaal niet rigid kan tappen :evil: toch wel 1 van de zaken die ik graag had willen kunnen.
Maargoed dat had ik misschien zelf beter uit moeten zoeken. :mrgreen:
Wat ik nu al geleerd heb is dat je de componenten in je kast niet vanaf de achterkant van de montageplaat moet vastschroeven.

Novusun eruit Eding er in => kast uit elkaar :evil:
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Eding cnc670 zit er in en ik heb beweging. Instellen van de assen is nog even goed uitzoeken.

Mijn homingsensoren zitten links achter (als je voor de machine staat). Van daar uit wil ik met de x-as (brug-as) van 0 naar +750, Y-as (tandem) van 0 naar -1180 en de Z-as van 0 naar -175 (naar beneden).

Alleen mijn X-as gaat nu naar -750, ik heb nog niet gevonden hoe dit aan te passen, of doe ik iets fout met mijn coördinatenstelsel?

Het homen met Eding is toch wel anders dan met Mach3. Ik snap nog niet helemaal hoe dat werkt met steploss en het handmatig homen etc.

Is het iemand al gelukt om de VFD met de modbus aan te sturen met Eding?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door chimaerion »

Jeroen@home schreef: 18 sep 2021 11:44 Eding cnc670 zit er in en ik heb beweging. Instellen van de assen is nog even goed uitzoeken.

Mijn homingsensoren zitten links achter (als je voor de machine staat). Van daar uit wil ik met de x-as (brug-as) van 0 naar +750, Y-as (tandem) van 0 naar -1180 en de Z-as van 0 naar -175 (naar beneden).

Alleen mijn X-as gaat nu naar -750, ik heb nog niet gevonden hoe dit aan te passen, of doe ik iets fout met mijn coördinatenstelsel?

Het homen met Eding is toch wel anders dan met Mach3. Ik snap nog niet helemaal hoe dat werkt met steploss en het handmatig homen etc.

Is het iemand al gelukt om de VFD met de modbus aan te sturen met Eding?
Ik stuur mijn VFD (omron mx2) aan met modbus via edingcnc760.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

chimaerion schreef: 18 sep 2021 16:28 Ik stuur mijn VFD (omron mx2) aan met modbus via edingcnc760.
Dan kan dat dus, goed om te weten. Mijn Bosch rexroth efc3610 moet dat ook kunnen. Kan ik dat ergens in de documentatie van Eding vinden Chiaerrion? Ik heb het zelf nog niet kunnen ontdekken.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door chimaerion »

Ik heb een handleiding geschreven. Check het forum hier aub onder subforum edingnc. Titel heet edingcncn modbus communicatie denk ik.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

chimaerion schreef: 18 sep 2021 20:58 Ik heb een handleiding geschreven. Check het forum hier aub onder subforum edingnc. Titel heet edingcncn modbus communicatie denk ik.
Dank! Super!
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door chimaerion »

Ik moet de handleiding wel nog updaten met de extra functionaliteit die ik inmiddels heb toegevoegd zoals M functions override om de spindel direct via M3/M4 en M5 te starten en te stoppen. Eveneens een functie om de spindellagers geleidelijk aan te laten warm draaien.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Update:

Assen zijn nu goed ingesteld (zoals ik denk dat het goed is). Spindel-aansturing werkt; nu nog analoog, maar ik ga over naar modbus als ik weet wat ik doe.

De homingprocedure moet ik nog wel even doorgronden. Heeft iemand tips of een procedure hoe je het portaal haaks kan zetten met de homing-sensors?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb dat zelf nog niet gedaan, maar het eerste wat je volgens mij moet doen, is uitzoeken wat de afstand tussen de respectievelijke referentiepunten op de portaal is..
dan kun je bij de master en slave as je referentiecoordinaat invullen, waarbij je ook het verschil gebruikt..

Voorbeeldje: Stel... de referentiepunten liggen 0.27mm uit elkaar., op de Master is het "0" en de andere staat dus 0.27 mm verder
wil je je referentiecoordinaat op 500 hebben.. dan is de master 500, en de slave 500.27

veel meer dan dat zou het niet moeten zijn denk ik..
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Arie Kabaalstra schreef: 20 sep 2021 19:50 Ik heb dat zelf nog niet gedaan, maar het eerste wat je volgens mij moet doen, is uitzoeken wat de afstand tussen de respectievelijke referentiepunten op de portaal is..
dan kun je bij de master en slave as je referentiecoordinaat invullen, waarbij je ook het verschil gebruikt..

Voorbeeldje: Stel... de referentiepunten liggen 0.27mm uit elkaar., op de Master is het "0" en de andere staat dus 0.27 mm verder
wil je je referentiecoordinaat op 500 hebben.. dan is de master 500, en de slave 500.27

veel meer dan dat zou het niet moeten zijn denk ik..
Dank Arie, ik denk dat het op het zelfde neerkomt als: https://www.edingcnc.com/wiki/index.php ... te-systems

Eerst de brug handmatig rechtzetten (3:4:5 driehoek) en dan de tandem-as-procedure volgen. Als ik het goed begrijp wordt het rekenwerk dan door de software gedaan. De sensoren moeten dan niet te veel positieverschil hebben lijkt me.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

Update:


24043


De meeste opstartproblemen heb ik nu wel overwonnen.

De machine presteert boven verwachting!

Ijlsnelheid staat nu op 10 m/min. Feedrate max 6 m/min. In het begin met mijn haren overeind, maar je went er snel aan.

De keuze voor kostbare kwaliteit in het mechanische deel werpt dus vruchten af.

Ook Damen Cnc en Solutio Alkmaar hebben hun onderdelen dusdanig geleverd dat ik de machine minimaal hoefde te kalibreren.

En ook van de aanschaf van de Eding besturing heb ik geen spijt.

Een aantal fouten die ik heb gemaakt:

- Drivers van twee motoren met verschillend koppel verwisseld. Dit verklaard het horten en stoten in de eerste fase.
- Te laat nagedacht over het kabelmanagement. Nog steeds een doorn in het oog.
- Positie van de sensoren had ik met een kleine aanpassing in het ontwerp veel slimmer (en mooier) kunnen bepalen.
- Monteren van de kogel-omloopmoeren beter voorbereiden. Ik kan nu wel heel goed kogeltjes zoeken en op de juiste plek terugplaatsen.
- Nog steeds niet tevreden over het bed. Met een nieuw plan heb ik toch weer een hoop werk.

Wellicht komen er wat filmpjes, maar dat kan volgens mij alleen via Youtube en daar zit ik nog niet in.

Groet,

Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen@home op 29 nov 2021 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jeroen@home »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 aug 2021 19:54
Jeroen@home schreef: 24 aug 2021 17:28 Alles nagelopen qua besturing, niets gevonden. Omloopmoeren nagelopen en het probleem was weg.
Heeft iemand tips om de voorspanning van Isel omloopmoeren op de juiste voorspanning te zetten?
Heb je ze losser of strakker gezet?

Eerlijk gezegd vind ik dat je er te makkelijk mee weg denkt te komen. :lol: Voor nu lijkt het opgelost, morgen kom je terug met het bericht dat er toch nog iets aan de hand is.

Als de moeren te strak stonden, kwam dat door de spoedfout van de spindel, ze moeten natuurlijk zo strak staan dat ze nog soepel over het hele gebied bewegen.
Wat voor soort spindel met moer is dat eigenlijk?
Vandaag kom ik met het bericht dat het probleem is opgelost (al enige tijd geleden hoor) :

Drivers van twee motoren met verschillend koppel verwisseld. Gekke was dat die optie wel degelijk ergens in mijn bewustzijn rondzweefde; maar niet het eerste was waar ik aan dacht.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Kars-cnc »

Mooi dat je het probleem met, aanvankelijk gedacht, de kogelomloopmoeren toch definitief hebt kunnen oplossen.

Het ziet er goed uit zoals de machine geworden is! En er komen strakke kerst-ornamenten uit zag ik in een ander topic :mrgreen:
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Jensorie »

Mooi formaat machine, ik ben benieuwd naar wat resultaten!


Jens
Plaats reactie