Milling Gantry

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Milling Gantry

Bericht door diepchess »

Goudgele schreef: 10 mei 2021 18:23 Als je je druk maakt om verminderde nauwkeurigheid ivm een paar graden temperatuurverschil zou je het voordeel van een closed loop systeem ook wel moet begrijpen....maargoed het is jouw feestje natuurlijk.

En dat een 1605 'tricky' is op een z-as raakt kant noch wal. Wat maakt dat tricky dan?
Kan in zomer oplopen tot hoog in de 30 graden in dat hok - en dan hebben we 't nog niet over additionele kilowatts gehad die CNC machines produceren. Dat is een te groot uitzettingsverschil zomer versus winter staal versus aluminium voor een stijve gantry. Reken maar eens na. We praten niet over paar honderdste maar stevig wat tiendes. Uitzettingskrachten zijn enorme krachten.

Een paar honderd euro voor een chiller om 't lekker chill te hebben heb ik daar wel voor over :)
Zo'n chiller elimineert 1 van de grootste nadelen van bouwen met aluminium simpelweg en misschien ben ik dan ook wel vaker in dat hoek te vinden in de zomer :)

En dan hopen dat de stroom niet uitvalt als 't net 35 graden is buiten :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Milling Gantry

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 10 mei 2021 17:18 ...[snip]...chiller...
Chiller is dus het idee nu ook en die CW5200 series lijkt het meest betaalbaar. De 3000 serie heeft zoals je al zei geen compressor.

Idee is nu een kleine kast bouwen om de gantry, die moest er toch al komen, maar dan eentje die warmte beetje isoleert. Dat zal vast op heel primitieve manier vormgegeven worden misschien heeft iemand er wel ideeen over. Dan de chiller gaat enkel het hokje koelen waar de gantry in staat.

Als ik 'm dan wil gaan gebruiken en 't is warm in kantoorhok waar hij instaat - dan de airco tijdje aan voor ik begin met frezen en aan laten staan natuurlijk tot na 't frezen.

Dan vervolgens na 't frezen even via een uitgang in de kast alle lucht even naar buiten blazen met ventilatortje (lees eventuele fijnstof). Dan pas kast openen en kun je nog beter zien of 't allemaal geniaal is verlopen (plan al een webcam op te hangen voor beter beeld - door de plexiglas hier heenkijken van de BF25 lukt me namelijk al niet erg goed.

Vraag 1 is dan: hoe de vloeistof de gantry in dat hokje te laten koelen? Zo'n 5200 heeft dus 1 uitgangsslang van 10mm begrijp ik, daar past dan 12/16 slang hopelijk goed op en daar kan ik natuurlijk ook geen overdreven gekheden mee uithalen. 't door paar extrusies heen laten lopen komt ook niet zo professioneel over natuurlijk. Ik tast even in 't duister daar of aantal radiators parallel zetten goed idee is of dat ik 't ook door paar extrusies heen moet laten lopen - want dat moet dan weer waterdicht en om daar dan de lucht uit te krijgen is ook weer zo'n dingetje - wat dan vast niet de brug zal zijn. Dat aluminium van die extrusies is weliswaar dik maar is wellicht 6061 en vraag me af hoe geschikt dat is om daar water in hoge snelheid doorheen te pompen.

Vraag 2: moet het ding hoger staan dan waar 't water komt te lopen of kan hij onder de gantry? Zo daar ruimte is in dit laatste geval.

Vraag 3: in geval iemand ervaring heeft met zo'n type: hoeveel geluid maakt hij als hij weinig werk te verzetten heeft? Op de youtubes zover ik die met de CW5200 kan vinden komt er takkeherrie uit.

Hok3 hier waar airco is en waar ik zelf meestal zit - daar een herrieschopper neerzetten die 24/24 een takkegeluid produceert is geen fris idee.
Ik kan 'm dan wel ergens anders neerzetten waar nu de BF25 staat bijvoorbeeld en langere slang maken - geen airco echter daar.

In 95% van tijd gevallen is die CNC freesmachine niet aan 't frezen natuurlijk - enkel het kleine kastje eromheen dient op temperatuur gehouden te worden aan de binnenkant. Dus hoeveelheid geluid die hij produceert als er niet zo heel veel gekoeld hoeft te worden is interessant om te weten.

Als om de paar minuten een compressor aanslaat die sirenegeluid produceert - dat is ook geen fris idee natuurlijk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Milling Gantry

Bericht door Kjelt »

Let dan ook op met condens. Als je in de zomer bij zeg 35C en 80%rlv de profielen naar 20C terug koelt dan gaat daar best wat condens op neerslaan.
Maar goed daar kan aluminium wel tegen alleen het zal een beetje zooi kunnen worden. Let wel op dat je dan je kabels goed afmonteert en niet zoals in een ander topic met kroonsteentjes e.d.
Eerlijk gezegd zou ik zelf in dat geval voor een airco gaan. Kost je welliswaar dik €1000.- maar dan heb je ten eerste de hele kamer lekker op temperatuur zodat je zelf ook fijner hebt en de condens wordt bij de binnenunit opgevangen en afgepompt.
Vraag 2: moet het ding hoger staan dan waar 't water komt te lopen of kan hij onder de gantry? Zo daar ruimte is in dit laatste geval.
10 meter oppomphoogte stond er gespecificeerd uit mijn hoofd. Laat het de helft zijn nog geen probleem.
Vraag 3: in geval iemand ervaring heeft met zo'n type: hoeveel geluid maakt hij als hij weinig werk te verzetten heeft? Op de youtubes zover ik die met de CW5200 kan vinden komt er takkeherrie uit.
Maakt die chiller een takkeherrie ? Ik heb hem staan maar nog niet aangesloten. Hmmm eens testen tzt dan.
De slang kan natuurlijk vrij lang zijn dus desnoods zet je hem ergens anders , liefst waar het wat koeler is dan is hij ook efficienter. Er zit een alarm uitgang op dus als je die naar de frees terug een seintje laat geven bij alarm weet je voldoende.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Milling Gantry

Bericht door diepchess »

Het idee is dus dat hokje waar gantry instaat continue op dus 20C te houden of welke temperatuur dan ook.

Airco heb ik al in dit hok. Die slaat bij vochtig weer buiten heel snel uit. Echt 3 minuten en hop gedaan en dan zit er 1 liter condens erin en valt het ding niet meer vooruit te branden tot hij helemaal geleegd is. Een noodoplossing is die slang waar de condens uitkomt verlengen en enorme ton eronder zetten die je overigens dan wel graag standaard luchtdicht maakt want het is een dikke soep van allerlei muggen en al andere rotbeesten wat wij nauwelijks waarnemen wat onder de eikenbomen hier vandaan komt (kantoor zit op eikenlaan met grote dikke Amerikaanse eiken waarin vanalles zich huisvest inclusief een vleermuizenpopulatie die hier vaak komt jagen in de zomer - en ik ben wellicht 1 van de weinigen hier die heel blij met die beesten is - want sinds begin jaren 90 gemeente is opgehouden met jaarlijks gif sproeien hebben we jaren van rampzalige muggenplagen hier onder die bomen gehad in de straat - met de komst van vleermuizen die zijn verdreven waar nu nieuwe woonhuizen staan worden die muggen met huid en haar opgegeten door de vleermuizen).
Kjelt schreef: 12 mei 2021 15:51 ..kroonsteentjes..
Goede opmerking. Voor mij zijn kroonsteentjes een geschenk uit de hemel voor zelfbouw van mij,
dus die blijven tenzij iemand er alternatief voor weet anders dan solderen, want solderen ben ik geen held in.

Voor de 3d printers gebeurt dat wel - maar als ik dat zelf moet doen - dat is enorm gedoe - en dan van die loodgeuren inademen - man man man - terwijl soldeer zonder lood daar lukt mij echt letterlijk NIETS mee.

We praten in dit geval dan over de steppers die korte draadjes hebben - de rest van de elektronica zit niet in de gekoelde kast maar staat onder de tafel. Tafel die ik TZT vervang door eigen bouw tafeltje van hout vermoed ik. Alu Extrusies zijn gewoon erg duur om mee te bouwen. Die kunnen hooguit voor kast om gantry heen gebruikt worden.
10 meter oppomphoogte stond er gespecificeerd uit mijn hoofd. Laat het de helft zijn nog geen probleem.
Waterhoogte die 't ding bereiekt heeft an sich niks met vraag te maken. Wel heb ik ervaring met fiks wat pompjes daar. Naar ik aanneem hebben de chillers capabele sterke pompen en geen theoretisch gebazel daar wat zo'n pomp nooit haalt. Zo heb ik hier heel wat pompen die hun specs totaal niet halen. Vooral niet als de waterflow ook nog door radiators heenmoet.

Geluid van de chiller die je daar hebt hoor ik graag!

Alarm sluit ik vast aan maar heeft weinig praktisch nut als statistische kans is dat je die niet horen gaat!

In die hokken hier die op noorden uitkijken onder de eikenbomen - daar wordt het pas heet 's avonds heel laat. Dus piek hitte is vaak rond uur of 10 's avonds in de zomer. Het is dan vaak wat meer windstil en de ramen zitten potdicht met extra sloten al uren eerder om de muggen en inbrekers buiten te houden. Totdusverre zijn ze hier alleen nog gewapend binnen geweest, maar van die sneldieven moet je niet vrijwillig uitnodigen.

Dus dan wordt het heet met name als de airco uitstaat en je d'r niet bent vanzelfsprekend (want dan stond airco aan).

Die airco valt om de haverklap uit als je 'm 24/24 zou laten proberen te draaien. Een liter water heb je hier zo te pakken van buiten naar binnen toe.
Dat kan binnen paar minuten letterlijk als 't dreigt te gaan regenen buiten - vooral onder de bomen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Milling Gantry

Bericht door remon_v »

diepchess schreef: 12 mei 2021 16:33 Goede opmerking. Voor mij zijn kroonsteentjes een geschenk uit de hemel voor zelfbouw van mij,
Als je niet kan solderen zijn er goede alternatieven hoor, zoals dit:
https://a.aliexpress.com/_mPJfKCH

Rijgklemmen zou ook kunnen...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Milling Gantry

Bericht door diepchess »

Dat zijn krimpkousen lijkt 't? Hoe stop je die over de kroonsteentjes heen? Je moet toch eerst de koperdraad of tegenwoordig steeds meer aluminiumdraad aan elkaar knopen op 1 of andere manier voor je een krimpkous eromheen doet?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Milling Gantry

Bericht door remon_v »

Je stopt het draad aan de ene kant er in, het andere draadje aan de andere kant. En je gaat er met je föhn/heat gun over heen en het soldeer achtig spul smelt en zorgt voor een perfecte verbinding.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Milling Gantry

Bericht door Kjelt »

diepchess schreef: 12 mei 2021 16:33 Goede opmerking. Voor mij zijn kroonsteentjes een geschenk uit de hemel voor zelfbouw van mij,
dus die blijven tenzij iemand er alternatief voor weet anders dan solderen, want solderen ben ik geen held in.
Wago 221 serie klemmen ideaal tijdens prototypen omdat ze in 1 seconde weer open en dicht zijn, maar zelfs voor permanent factor 20x beter dan een kroonsteentje. Neemt iets meer ruimte in beslag, dat dan weer wel.

Als je klaar bent met prototypen en het ook vochtdicht moet zijn, dan zijn de 3m zwakstroom lasdoppen een optie of andere krimptang oplossingen uit de automobieltak. Genoeg mogelijk.
https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... -lasdoppen
Die airco valt om de haverklap uit als je 'm 24/24 zou laten proberen te draaien. Een liter water heb je hier zo te pakken van buiten naar binnen toe.
Dat kan binnen paar minuten letterlijk als 't dreigt te gaan regenen buiten - vooral onder de bomen.
Lijkt me dat dit het eerste is waar je eens naar gaat kijken want dit is gewoon prima op te lossen met een condenspompje of afschot naar buiten toe of hoe dat dan ook gaat.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Milling Gantry

Bericht door diepchess »

De elektronicaoplossingen worden allemaal genoteerd - wagoklemmen - goh toen ik kluste in nieuwbouwhuizen zag ik die kregen ook gebruikt worden nu je 't zegt... ...zal er stelletje bestellen net als de krimpkousen met tin erin. Fikkie eronder stoken gaat wel lukken.

Ja dat lossen we wel op met die airco en chiller. Enige lullige is dus dat kans groot is dat als die CW5200 een takkeherrie maakt dat hij komt te staan in kamertje zonder aircootje. Dat verspilt mega energie natuurlijk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Milling Gantry

Bericht door Kjelt »

Neem de 221 serie die is stukken kleiner dan de oudere 222 serie en je ziet of de draden contact maken.
Je hebt ze in 2, 3 of 5 draads uitvoeringen. Kroonsteen vervanger per draad is dan de 2 versie, 3 of zelfs 5 is handig voor bv voedings spanning en gnd waar je er toch meer voor nodig hebt.

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... s100-99413
https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... ds50-99414
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Milling Gantry

Bericht door diepchess »

Zit even met wat vragen t.a.v. een simpele 4e as welke Z-hoogte onder brug door nodig is.

Bij herontwerp gantry naar ietsjes kleiner voor materialen die ik hier nog heb liggen (lengte -200mm ongeveer en breedte -60mm en uiteindelijk bereik op Y-as van 1000mm naar 750mm ongeveer omdat ik hier 4x1 meter rails lengte in bezit heb en niet 1300mm), zit ik nu op 114 millimeter z-hoogte maar echt lekker voel ik me er niet bij nog. Moet nog wennen aan idee. Idee was eerst bij wijze van spreken 90mm z-as bereik maximaal.

De 4e as hoeft hier alleen licht werk te doen en is niet belangrijkste - als 't niet samengaat met een aluminium gantry - pech gehad.

Met name wat schaakstukken waar ik met kunstenaar mee wil experimenteren gaat 't om - heel af en toe wat cnc draaiwerk van andere materialen. Heel zelden staal en als dat er ooit ingestopt wordt dan is 't alleen afdraaien van TR's.

't hout voor die schaakstukken is dan ondermeer buxushout (nu weet ik verder niks van draaien af laat staan hout draaien).

Dat heeft wel forse diameters (fors als we praten over schaakstukken die meestal heel klein qua diameter zijn) gezien het custom karakter ervan.

Wat voor soort 4e as moet ik dan aan denken en welke Z-as hoogte heb je ervoor nodig?
Had zelf op aliexpress allerlei aanbiedingen gezien zoals deze:

https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... web201603_

Hij staat op 65mm hoogte deze dus logischerwijze zou ik dan denken dat je 130mm onder brug door moet kunnen laten gaan dan.

Waar ik aan denk is dan nooit met brug over de nema34 en klauw te laten gaan maar alleen over die tailstock. Die als 102mm hoogte wordt opgegeven. Om er dan toch overheen te kunnen met de frees zou 't stukje hout qua diameter nooit meer mogen zijn dan pak 'm beet 2* (114 - 65) = 2 * 49 = 98mm begrijp ik.

Klopt dit?

Natuurlijk hebben we 't dan niet over hoe de beitel te fixeren op de brug gehad - daar heb ik nog niet eens over nagedacht :)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Milling Gantry

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 12 mei 2021 16:41 Als je niet kan solderen zijn er goede alternatieven hoor, zoals dit:
https://a.aliexpress.com/_mPJfKCH
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als ik deze test zie wordt ik niet echt enthousiast.
Zijn eIndoordeel: zou bruikbaar kunnen zijn voor dunne draden die weinig stroom hoeven te geleiden maar zeker niet voor voedingsdraden of motorstroomdraden gebruiken.

https://www.youtube.com/watch?v=unxEdyW8RP8&t=503s
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Milling Gantry

Bericht door hrscharft »

Whaha Diep is weer in de bocht.
Hele berg onnozelheid posten en geneuzel in de marge maar verder niets tonen of bouwen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Milling Gantry

Bericht door diepchess »

Update machine:

SMT kan de grote extrusie waarop deze machine is gebaseerd de 60x240 niet meer uitleveren. Zeker niet tot medio volgend jaar. Reden geven ze niet maar lijkt erop dat prijs 't probleem is. Met prijs bedoel ik kiloprijs. Ze stonden er voor 5 euro de kilo bruto op de website.

Misschien kunnen ze 40x240 nog wel uitleveren (althans dat kon gisteren nog). Herontwerp 2 (met de 40x240 extrusies ipv 60x240) heb ik dan 2 platen naast elke extrusie van 4mm dik aluminium en ik kom dan ineens aan 240 extra t-slot nuts om die vast te maken om de 40x240 wat stijver te maken.

Geen best idee.

ITEM kan kennelijk 240x60 nog uitleveren en hoop op papier te krijgen of dat ook zo is (nog geen leverdatum gehad) en nog geen leesbare prijs gehad inclusief transport hier naar toe.

De rest kan SMT dan leveren. Heb zitten rekenen met offerteprijs (waarop stond dus dat 240x60 niet lieferbar is en ook de T-nuts voor Reihe12 is gewoon te duur per stuk dus die frees je zelf en moest je toch al zelf frezen want ook M5 t-nuts hebben ze niet voor Reihe12).

dus dat is dan voor herontwerp 1 waar we over praten. Gantry is dan nog 1311mm lang maar dus rond de 60mm kleiner over de Y-as en met 1000x500mm T-nut bed van Vakuumtisch.

Dan komt offerte van SMT uit naar verwachting op 800 euro. Ze zijn handig in zaagkosten. Klein stukje afzagen kost 4 euro, langer stuk afzagen kost 20+ euro of meer en boven bepaalde lengte gaan de vervoerskosten weer dramatisch omhoog omdat dan helemaal uit Duitsland een zware truck 1200 kilometer moet rijden (600 KM heen en 600 terug).

Dus zelf zagen heeft dan bijna geen zin meer (terwijl ik lintzaagmachientje heb al is heel erg recht ermee zagen erg lastig ondankt verwoede pogingen 'm zo in te stellen).

Naast wat Reihe8 t-nuts die er nog bijzitten en waar gewicht niet van wordt meegerekend in deze berekening kom ik dan uit op 10.96 euro per kilo aluminium extrusie. Of te wel bijna 73 kilo aluminium met wat t-nuts voor 800 euro inclusief verzending is dat.

Dat maakt prijs steep van de gantry. Veel duurder dan ik had gehoopt. In afwachting op ITEM's aanbod. Dan weet ik totaalprijs.
Plaats reactie