Wisslplaat beitels

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Wisslplaat beitels

Bericht door benkr »

Ik had er al een topic over geopend, maar dat is in de update strijd verloren gegaan denk ik, ik kan het in ieder geval niet meer terug vinden.
Ik zoek voor mijn Hembrug AI een setje wisselplaat beitels, de opname die ik max kwijt kan is 20 mm, dus ik zoek 20 mm beitels met wisselplaatjes.
Ik heb een aantal beitelhouders van 6, 8, 10 en 12 mm met Chinese wisselplaatjes, maar die kwaliteit is echt bagger.
Ik heb in het verleden geprobeerd om een paar KO spindels af te draaien, dat lukte echt niet, toen ben ik daar mee naar mijn voormalige werk gegaan en heb ze daar af laten draaien, dat ging probleemloos, allemaal afgedraaid met één en hetzelfde beitelplaatje. Dat wil ik nu dus ook, maar welke houders en plaatjes moet ik daar voor hebben c.q. bestellen, en waar?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Wisslplaat beitels

Bericht door javanree »

De kwaliteit van de wisselplaat zelf is inderdaad van groot belang , naar mijn mening de kwaliteit van de houder minder , binnen zekere grenzen.

Je wilt sowieso enige standardisatie om het aantal soorten plaatjes in de klauw te houden ; je hebt per vorm plaat al gauw 2-4 varianten nodig (gecoat voor staal/RVS en geslepen voor aluminium , voor nadraaien misschien behalve een 0.4mm ook een 0.2 of zelfs 0.1mm neusradius etc)

Ik ga veel Marktplaats en eBay af voor restjes , waarbij ik me dan beperk tot de bekende merken als PH Horn, Sandvik , Toshiba , Widia , Iscar etc. Tot nu toe heb ik daar meestal voor prijzen vrijwel gelijk aan chinese import redelijk kunnen vinden wat ik zoek.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wisslplaat beitels

Bericht door assink »

turningtoolshop heeft vaak leuke restpartijen van de bekende merken.
Maar die prijzen zijn natuurlijk een stuk hoger dan ali & co
Korloy schijnt een alternatief te zijn dat er tussen ligt qua prijs.
Maar ook die worden alweer nagemaakt, dus kopen bij een echte verkoper die geen troep verkoopt.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wisslplaat beitels

Bericht door benkr »

assink schreef: 19 mei 2021 11:45 turningtoolshop heeft vaak leuke restpartijen van de bekende merken.
Maar die prijzen zijn natuurlijk een stuk hoger dan ali & co
Korloy schijnt een alternatief te zijn dat er tussen ligt qua prijs.
Maar ook die worden alweer nagemaakt, dus kopen bij een echte verkoper die geen troep verkoopt.
Ik was er al achter dat de Chinese prijzen geen kwaliteit kunnen hebben, dat is ook logisch vind ik.
Daarom wil ik nu het andere pad bewandelen, een set echt goede aanschaffen en daar zuinig op zijn.
Maar voor welke plaatjes, type en model, moet ik gaan, ik wil ze in 20 mm beitelhouders gaan gebruiken, ook daar heb ik nog geen keuzes gemaakt, ik zie eigenlijk alleen maar bomen, geen bos tot nu toe.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wisslplaat beitels

Bericht door assink »

Wat wil je verspanen?
Als je machine voldoende stijf is, en je wil flinke snedes in staal kunnen maken kun je bijvoorbeeld voor CNMG platen gaan.
Dat kun je de onder en bovenkant kunnen gebruiken, deze hebben een ruiter vorm. Dus 4 scherpe "punten" en 4 stompe. Die kun je ook gebruiken met een speciale houder. Maar in de praktijk gebruik je die niet vaak.
WNMG platen zijn wat dat betreft nog leuker, daar heb je 6 identieke snijkanten die je met 1 houder kunt gebruiken.

Bovenstaande heb je altijd wel een negatieve snijhoek en dit vergt wel wat meer van je machine qua stabiliteit en vermogen.
Wil je veel aluminium en kunststof verspanen, kom je snel weer op je CCMT/CCGT platen uit, want daar ben je gewoon een positieve snijgeometrie voor nodig. Zijn wat dat betreft iets meer allround, maar dan wel helaas maar 2 bruikbare snijkanten.
En nog 2 stompe hoeken, die je in de praktijk ook niet veel gebruikt.

Ik gebruik doorgaan nog steeds veel de grotere CCMT platen, en in staal de CNMG.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wisslplaat beitels

Bericht door skillalot »

Hebben hier zowel hele dure plaatjes van WNT als goedkope van aliexpress, en ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk in kwaliteit of standtijd.
Plaats reactie