CNC Portaalfrees gekocht

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door Pouln »

Een tijdje terug naar Tholen gereden om een portaalfrees op te halen.
Dit is de staat waarin hij verkeerde:

23539
23540
23537
23535

De motoren zijn nogal divers dus ik heb besloten om nieuwe motoren aan te schaffen.

Dat zijn deze geworden:
23533

Met als drivers:
23534

Aangezien ik ook een Emco Compact 5 CNC met Mach3 besturing heb staan, heb ik besloten om deze ook met Mach3 te besturen.
Ik heb een Leafboy77 6-as bordje gekocht, verder een NUCje gescored die als besturings-PC zal dienen.

De meeste componenten heb ik inmiddels binnen, dus ben nu op een bordje bezig een proefopstelling van het geheel te maken.
Ik heb een vraagje met betrekking tot de motordrivers. Hierop zie ik Ena+ en Ena-. Deze zie ik niet op de leafboy.
De summiere beschrijving van de drivers geeft aan dat hiermee de drivers enabled worden.
Kan ik deze gebruiken om de motoren te stoppen via de noodstopknop? Plan is om deze knop te gebruiken om alle motoren stil te zetten, maar de controller en de computer onder spanning te houden.
Laatst gewijzigd door Pouln op 23 mei 2021 21:39, 6 keer totaal gewijzigd.
Later, Poul
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door Pouln »

Kan ik met de ena+ en ena- op de motor drivers de motoren stoppen als op de noodstop gedrukt is?
Alternatief is de noodstop gebruiken om de 230V van de voeding voor de motoren te onderbreken.

Wat is wijsheid?

Nog een andere vraag die me bezighoud: de tabel op de motor drivers geeft de dipswitch settings die bepalen hoeveel pulsen per omwenteling nodig zijn.
Hoe bepaal je hier de optimale waarde?
Later, Poul
benkr
Donateur
Berichten: 7777
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door benkr »

Als je Ena gebruikt dan wordt de hele eindtrap van de driver spanningsloos, dat betekent dat er niet meer gestuurd wordt, maar het betekent ook dat er veel minder afgeremd wordt. Of dat belangrijk is hangt van je toepassing af.
Ook hebben verschillende moderne drivers de onhebbelijkheid dat als je de Ena gebruikt meteen je foutcode verdwenen is, dat is niet echt handig als je gaat foutzoeken.
Bij moderne drivers kun je ook nog dingen configureren, dat gebeurd door een PC aan te sluiten op de seriële ingang van de driver, meestal heb je daar een speciaal kabeltje voor nodig.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door Pouln »

benkr schreef: 24 mei 2021 10:02 Als je Ena gebruikt dan wordt de hele eindtrap van de driver spanningsloos, dat betekent dat er niet meer gestuurd wordt, maar het betekent ook dat er veel minder afgeremd wordt. Of dat belangrijk is hangt van je toepassing af.
Ook hebben verschillende moderne drivers de onhebbelijkheid dat als je de Ena gebruikt meteen je foutcode verdwenen is, dat is niet echt handig als je gaat foutzoeken.
Bij moderne drivers kun je ook nog dingen configureren, dat gebeurd door een PC aan te sluiten op de seriële ingang van de driver, meestal heb je daar een speciaal kabeltje voor nodig.
Dankjewel, Ben (en ook voor het F360 boek).
Ik heb van Lichuan idd een kabeltje gekregen voor die configuratiepoort. Ik kan alleen nergens vinden hoe je de driver configureert.
Sorotec heeft ook beschrijvingen van deze drivers, maar daar staat dit ook niet in.
Ik zal Annie van Lichuan eens vragen of daar een beschrijving van te vinden is.

Vwb de Ena. Moet ik de aansluitingen gewoon leeg laten of moet er 5V over gezet worden om de driver te laten werken?

Zijn er nog ideeën met betrekking tot het aantal steps per omwenteling? Wat zijn de overwegingen hierbij?
Denk dat het handig is om te weten wat de overbrenging van motor op de assen is (1:1). Spoed van de kogelomlopen is: X-assen en Z-as: 5mm, Y-as: 8mm.

Ik hoop dat iemand hierin advies kan geven.
Later, Poul
benkr
Donateur
Berichten: 7777
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door benkr »

Pouln schreef: 24 mei 2021 16:25
Vwb de Ena. Moet ik de aansluitingen gewoon leeg laten of moet er 5V over gezet worden om de driver te laten werken?
Dat ligt er aan wat de vorige eigenaar heeft geprogrammeerd, moet je gewoon uitproberen dus, of dat kabeltje aansluiten en kijken wat er geprogrammeerd is.
Zijn er nog ideeën met betrekking tot het aantal steps per omwenteling? Wat zijn de overwegingen hierbij?
Denk dat het handig is om te weten wat de overbrenging van motor op de assen is (1:1). Spoed van de kogelomlopen is: X-assen en Z-as: 5mm, Y-as: 8mm.
In principe gebruik je zo weinig mogelijk stappen per omwenteling, dat vindt je sturing het leukste, die hoeft dan het minste werk te doen. Maar je hebt wel een minimum aantal stappen nodig om een bepaalde resolutie te halen, voor je 5mm/omw KO spindel geldt dat je bij elke omwenteling 5 mm verder gaat met die as, wil je dus een resolutie halen van 0,01 mm dan moet je dus 500 stapjes van 0,01 mm maken om 5 mm te verplaatsen, dat is dus 100 stapjes per mm.
Het heeft absoluut geen zin om met de machines die wij bouwen meer dan 0,01 mm resolutie te gaan halen, de rest van de machine is zo instabiel dat die extra stapjes helemaal niet brengen, erger nog je sturing begint op een bepaald moment te kraaien dat hij niet sneller kan door de grote hoeveelheid stapjes die je laat maken, dus snelheid en aantal stappen werken elkaar tegen.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door Pouln »

Dank Ben. Daar kan ik mee verder.
Overigens zijn de motoren en de driver factory new. Ik zal bij Lichuan instructies ophalen voor de programmering van de drivers (en specs voor de seriële aansluiting)
Later, Poul
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De keus voor het aantal microstappen is ook niet heel belangrijk.
Als je nu voor 1600 kiest, kun je later gewoon terug naar 400 als dat om verschillende redenen beter uitkomt, andersom kan natuurlijk ook.
(800 of een andere keuze mag natuurlijk ook :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door Pouln »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 mei 2021 09:20 De keus voor het aantal microstappen is ook niet heel belangrijk.
Als je nu voor 1600 kiest, kun je later gewoon terug naar 400 als dat om verschillende redenen beter uitkomt, andersom kan natuurlijk ook.
(800 of een andere keuze mag natuurlijk ook :lol: )
Ja, dat is natuurlijk ook zo.
Later, Poul
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door Pouln »

Ik ben weer wat verder. Ik heb op het proefbord de configuratie voor de x, y en z-as werkend.
Ben ondertussen aan de mechanische kant aan het kijken wat er nodig is om dit bankje werkend te krijgen.
Ik heb nieuwe tandriemen en wieltjes besteld en inmiddels binnen. (X en y as worden via riemen aangedreven. Z-as wordt direct aangedreven. Daar heb ik een nieuwe koppeling voor gekocht.)
Dat samen met de aanschaf van de nieuwe motoren heeft tot gevolg dat ik wat passtukken moet maken voor de y-as motorophanging en de z-as motorophanging.
Daarnaast is de doorlaat onder brug erg beperkt, omdat de basisplaat van de y-as erg lang is. Ik heb ongeveer 8cm doorlaat.
Dit is redelijk makkelijk te vergroten door de z-as in zijn geheel 4 cm hoger op de y-as te monteren en de y-as basisplaat evenveel in te korten.

Als laatste moet de motorplaat op de z-as nieuwe gaten krijgen voor de motor die ik heb gekocht (de vierkante luchtgekoelde 1,5kw chinese motor).

Het enige probleem dat ik heb is, dat ik niet de machines werkend heb waarmee ik dit kan doen.

Is er iemand niet te ver van Mijdrecht vandaan die bereid is mij te helpen met deze klusjes?

Dan nog een vraag over de smering van de kogelomlopen. Er zitten geen smeernippels op.
De enige smeernippels die ik zie zijn 4 stuks op de wagentjes van de x-as. De langsgeleiders op y- en z-as en de kogelomlopen doen het nu zonder dat ik ze kan smeren. Dat lijkt me op de lange duur niet echt geslaagd.
Wat kan ik daar aan doen en vooral hoe?

Ik heb closed loop steppers voor de assen gekocht. Dat betekent 2 kabels per motor naar de besturingskast.
Er is ruimte aan de zijkant van de portaalfrees, waar ik de motordrivers zou kunnen inbouwen. Is er een reden om dit niet te doen?
Ik denk zelfs dat ik de voedingen voor de motoren daar wel kwijt kan, hetgeen zou betekenen dat ik slechts beperkte bekabeling nodig zou hebben tussen de besturingskast en de portaalfrees (alleen dc voedingen en stuursignalen voor de drivers, alsmede natuurlijk netspanning voor de motor voedingen)
Later, Poul
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door Pouln »

Overigens snap ik niets van het gedoe met foto’s op dit forum. Het heeft vorige keer gewerkt en nu zie ik voor een deel van de foto’s in mijn eigen draadje (die allemaal in hetzelfde album staan) You are not authorized to view this image. Geen foto dus.
Later, Poul
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door hfjbuis »

Pouln schreef: 19 jun 2021 23:16 Er is ruimte aan de zijkant van de portaalfrees, waar ik de motordrivers zou kunnen inbouwen. Is er een reden om dit niet te doen?
Ik zie daar geen problemen in. Zo kort mogelijke kabels is "altijd" goed. De stuurkabel vanuit de besturingskast naar de drivers wordt daarmee langer. Dat is uiteraard een nadeel. Houd die daarom zover mogelijk van de steppper en voedingskabels weg en gebruik afgeschermde kabels.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door Pouln »

Dankjewel. Kast en machine staan niet ver uit elkaar, dus ik kan de kabels tussen controller en de motordrivers vrij kort houden (<1,5m).
Ik heb afgeschermde chainflex kabels voor deze verbindingen.
Scheiden van de kabels voor verschillende soorten stromen en signalen is ook geen probleem.

Op de 4e foto in de OP is de ruimte voor de drivers zichtbaar. Er kunnen daar makkelijk 5 drivers worden geplaatst.
De andere zijde van de frees heeft dan ruimte voor de twee 48V voedingen voor de stappenmotoren.
Dat is in deze situatie makkelijker (vooral in het kader van scheiding van kabels) dan dat ik ze in de schakelkast inbouw.

Blijven nog de volgende vragen:

1. Is er iemand in de buurt (grofweg in de driehoek Utrecht, Den Haag, Haarlem), die bereid is wat boor/freeswerk voor me te doen?

2. De smering van de kogelomlopen. Er zitten geen smeernippels op.
De enige smeernippels die ik zie zijn 4 stuks op de wagentjes van de x-assen. De langsgeleiders op y- en z-as en de kogelomlopen doen het nu zonder dat ik ze kan smeren. Dat lijkt me op de lange duur niet echt geslaagd.
Wat kan ik daar aan doen en vooral hoe?
Later, Poul
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door hfjbuis »

Pouln schreef: 20 jun 2021 13:42 2. De smering van de kogelomlopen. Er zitten geen smeernippels op.
AL zie je geen nippel, er zit waarschijnlijk wel een gat met schroefdraad voor de montage van een smeernippel.
Even goed controleren!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door Pouln »

OK, ik heb de flens die om de kogelmoer (Rexroth) voor de y-as zit gedemonteerd. Er zit idd een gat in de moer, maar op een plek waar ik nooit bij zal kunnen om te smeren.
De moeren voor de x-assen hebben hele kleine gaatjes waar nu een inbusschroefje in zit (m3). Ik neem aan dat dit de smeerpijp is? Daar kan ik wel bij.
De z-as, tsja dat wordt ook nog een lastige want het gat zit onder de plaat waarop de spindelmotor wordt gemonteerd. Het is bovendien het enige gat dat gebruikt wordt voor fixatie van de kogelmoer.

Puzzeltjes hoor.

De wagentjes voor de langsgeleiders (y- en z-as zijn ronde geleiders) hebben in het midden een schroefgaatje, maar ook daar kan je na montage van het geheel nooit meer bij. Volstaat het om deze nu vol te spuiten met vet en verder de geleiders een beetje vettig te houden en dan af en toe de zaak te demonteren om er weer vet in te doen?
Het is een machine die ik af en toe zal gebruiken (paar keer per maand).
Later, Poul
Plaats reactie