CNC Portaalfrees gekocht

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door hfjbuis »

Pouln schreef: 21 jun 2021 10:19 De moeren voor de x-assen hebben hele kleine gaatjes waar nu een inbusschroefje in zit (m3). Ik neem aan dat dit de smeerpijp is?
Aan beide uiteinden van de moer zit een schraap/stof afdichting. Die zit vaak vast met een klein imbusje.
Pouln schreef: 21 jun 2021 10:19 OK, ik heb de flens die om de kogelmoer (Rexroth) voor de y-as zit gedemonteerd. Er zit idd een gat in de moer, maar op een plek waar ik nooit bij zal kunnen om te smeren.
Dan af en toe demonteren en smeren. Als het niet anders gaat, de spindel zelf smeren.
Pouln schreef: 21 jun 2021 10:19 Volstaat het om deze nu vol te spuiten met vet en verder de geleiders een beetje vettig te houden en dan af en toe de zaak te demonteren om er weer vet in te doen?
Je hebt blijkbaar geen andere keus en dit volstaat bij beperkt gebruik.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door benkr »

Pouln schreef: 21 jun 2021 10:19 De moeren voor de x-assen hebben hele kleine gaatjes waar nu een inbusschroefje in zit (m3). Ik neem aan dat dit de smeerpijp is?
Nee, die inbusboutjes zijn bedoeld om de speling er uit te stellen, dat boutje is dus essentieel voor een spelingsvrije beweging. Zorg ook dat het met wat LocTite geborgd zit, ik heb Tony zijn machine hier 2 keer gehad omdat er zo'n inbusje voor een flink deel uit was gelopen en toen bleef haken achter iets waardoor het portaal niet meer kom bewegen.
Boutje teruggedraaid, wat LocTite er aan en nooit meer een probleem geweest.
Ik heb ze verder nooit gesmeerd, bij de montage flink wat ooievaars-kuitenvet er in en gaan met die banaan, let op dat te veel ook niet goed is, daar is simpelweg geen plek voor en de kogeltjes gaan dan glijden ipv rollen.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: CNC Portaalfrees gekocht

Bericht door Pouln »

Dank heren. Weer wat geleerd.

Dan toch nog weer de vraag of er iemand is die man kan helpen met de benodigde aanpassingen aan de motorophangingen?
Ik woon in Mijdrecht en kan natuurlijk best wel een eindje rijden naar iemand die daar de apparatuur (werkend) voor heeft.
Werkzaamheden:
1. Inkorten basisplaat van de y-as. (Zaag en/of freesmachine)
2. Nieuwe gaten in dezelfde plaat voor de montage van de z-as ((2 gaten boren, m6 tappen)
3. Vulplaat maken 80x45x6mm voor de ophanging van motor voor de y-as (freeswerk)
4. Afstandhoudertjes voor de ophanging van de motor van de z-as maken (draaiwerk)
Later, Poul
Plaats reactie