Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door serum »

En over 10 jaar zeg je waarschijnlijk nog een keer hetzelfde. :mrgreen:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Papaatje »

serum schreef: 06 okt 2021 11:23 En over 10 jaar zeg je waarschijnlijk nog een keer hetzelfde. :mrgreen:
dat denk ik ook. :roll:
Maar 1 troost; tien jaar geleden kon ik er niet eens 1 betalen, laat staan 10! :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Papaatje schreef: 06 okt 2021 11:28
serum schreef: 06 okt 2021 11:23 En over 10 jaar zeg je waarschijnlijk nog een keer hetzelfde. :mrgreen:
dat denk ik ook. :roll:
Maar 1 troost; tien jaar geleden kon ik er niet eens 1 betalen, laat staan 10! :lol:
volgens mij waren ze in het begin ongeveer €1.- (of $1.-) ik heb er toen wel eens naar zitten kijken want dat zou handig zijn als je zaken op internet ging kopen. Vond het allemaal maar ingewikkeld. Misschien had ik er iets meer tijd aan moeten besteden. :mrgreen:
Maar stel ik had toen m'n wallet voor €100.- gevuld. Hoe was het me dan al die jaren vergaan. Als ze dan op €100.- gestaan hadden, had ik ze waarschijnlijk verzilverd.
Nee hoor, er over dromen is echt veel leuker dan het bezit. Lekker een beetje fantaseren, wat als.....

Ik weet ook nog dat we op het bedrijf 1 computer hadden voor internet zoeken. Google was nog kompleet onbekend. Onze systeembeheerder wees me er op, dat die veel betere resultaten gaf. Toen had ik ook wel wat aandelen kunnen kopen.
(maar achteraf is alles makkelijk)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 okt 2021 12:58 volgens mij waren ze in het begin ongeveer €1.- (of $1.-) ik heb er toen wel eens naar zitten kijken want dat zou handig zijn als je zaken op internet ging kopen. Vond het allemaal maar ingewikkeld. Misschien had ik er iets meer tijd aan moeten besteden. :mrgreen:
Maar stel ik had toen m'n wallet voor €100.- gevuld. Hoe was het me dan al die jaren vergaan. Als ze dan op €100.- gestaan hadden, had ik ze waarschijnlijk verzilverd.
of je was je hardware kwijt, of het password, of je beheerder was gehacked of... :mrgreen:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Papaatje »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 okt 2021 12:58
Nee hoor, er over dromen is echt veel leuker dan het bezit. Lekker een beetje fantaseren, wat als.....
vind ik ook. :P
En kijk, dan had ik vast deze mooie hobby niet gehad. ;-)
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

De gravering van de bitcoins en andere crypto munten die ik maak, moet ik best veel schuren. Even met een mini stukje schuurpapier door de groeven en het is weer netjes. Opzich geen probleem, maar het zijn nogal wat groeven en ik mag aardig wat coins maken.

Ook zorgde de Chinese 6mm straight flute bij het frezen van de contour voor een geluid wat door merg en been gaat, al was het resultaat wel netjes.

In de hoop dit op te lossen, heb ik gisteren deze twee freesjes van Sorotec binnen gehad.Ik ben benieuwd...

https://www.sorotec.de/shop/End-Mill-Z2 ... -WOOD.html
https://www.sorotec.de/shop/RazorPoint- ... anguage=de
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

De nieuwe freesjes van Sorotec geven een nog strakker resultaat. Met name de gravering is erg netjes. Ik hoef een stuk minder groefjes te schuren met een mini stukje schuurpapier :lol:

Het geluid bij het uitfrezen van de vorm is alleen nog vreselijk op sommige momenten. Of dit nu chatter is, vraag ik me af, aangezien dit aan de randafwerking totaal niet te zien is. Misschien gewoon wat hardere stukjes in het hout? Ik weet het niet.
IMG_20211018_211420303.jpg
Binnen enkele weken verhuist de machine naar mijn nieuwe werkplaatsje. Daar kan ik eindelijk de tafel aan de muur vastmaken en wil ik de JMC Servo eens gaan proberen op de X-as.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Ik heb gisteren de machine verhuist naar zijn nieuwe plekje. Vandaag de machine weer in elkaar gezet en op de X-as de JMC servo gemonteerd. Wat een verschil met de oude stappenmotor zeg. Ik heb getest tot 12m/min met een versnelling van 2G. Dit lijkt geen enkel probleem voor het servo'tje.
Ik zal de boel wel een aardig stuk terug moeten tunen, totdat ik de tafel verstevigd en verankerd in de muur heb....

De servo heeft niet aan de PC gehangen, ik heb alleen de steps/mm ingesteld met de dipswitches en ben aan de gang gegaan met de motor parameters in Mach3. Zelfs zonder de software tuning gaat de motor prima naar de juiste plek en kan ik met de hand de as niet tegenhouden.

De test heeft me overtuigd om er nog 3 te bestellen, zodat de hele machine voorzien wordt van deze motoren. Voor de Z-as en X-as ga ik waarschijnlijk een wat lichtere variant (100W of 140W) nemen, omdat de 180W echt overkill is gebleken. De 180W versie die ik al heb gaat op de Y-as, dus daar zal ik dan nog een 180W voor nemen om beide kanten gelijk te houden.

Nog een kleine note; ik moest de motoren/drivers wel perse in common anode aansluiten. Common cathode kreeg ik niet werkend. Maakt verder niet uit, maar misschien is er iemand die ooit tegen hetzelfde aan loopt...

Oh en ik moet nu op zoek naar een nieuwe oplossing voor de voeding. Heb momenteel 3 voedingen in de machine zitten: 48V6.7A, 36V10A en 24V2A. Betwijfel of dat voldoende is voor 4 servo's
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik heb nog wel het een en ander aan voedingen liggen, voornamelijk 24 en 48V, ik denk dat jij 36V nodig gaat hebben, of ik die heb moet ik kijken, weet ik nu even niet. Ik heb o.a. 48V, is terug te brengen naar 45V @ 60A liggen, een beest van een voeding en dat allemaal voor 75 Euro, helemaal nieuw.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Die heb ik in een ander topic wel eens gezien inderdaad Ben. Erg mooie dingen, maar 60A lijkt me ook weer niet nodig haha. Ik houd het in gedachte, maar ik denk dat ik als aanvulling op mijn huidige 36V en 48V voedingen gewoon nog een 'kleine' 36V voeding erbij stop.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Ik heb er nu een 36V10A en een 36V11A voeding in zitten voor de 4 motoren (2x180W en 2x140W). Dit zou voldoende moeten zijn. Ik ben benieuwd! Mocht ik nog tekort komen kan ik altijd de 48V6,7A voeding nog terug stoppen, maar gebruik deze liever weer voor andere projecten als het even kan.
Plaats reactie