Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Hoi allemaal,

Hierbij een kort verslagje met foto's van de nieuwe portaalfrees die ik gebouwd heb voor mezelf. Ik heb een tijd geleden voor iemand anders een vergelijkbare machine gebouwd, met werkbereik van 1300x1300x60mm. Ik besloot toen om het ontwerp wat aan te passen en voor mezelf een wat kleinere versie te bouwen.
Mijn doel is om er een standaard plaat (122x61cm) op kwijt te kunnen. Ik wil ook houten 3D objecten gaan frezen en zo af en toe een stukje aluminium mishandelen.

Het bed moet nog afgemaakt worden (t-slots en spoilboards), de elektra moet aangesloten worden en Mach3 moet worden ingesteld.

Hierbij eerst wat specs:

Werkbereik; 900x680x120mm
Frame;
-4040, 40160 en 8080 alu profielen
-5083 alu toolingplate 8mm-15mm

Geleiding; MRS15W Rollon
Overbrenging; Ballscrews 1605
Aandrijving;
-Nema 23 1,8 Nm (motoren van mijn eerste (prul)machine, worden wss later vervangen door 3 Nm)
-Leadshine DM542 drivers
-1,5kW air cooled square spindle 24k rpm + VFD

Voeding;
-48V6,7A (Y-as)
-36V10A (X en Z-as)
-24V2A (proxy sensoren en BoB)

Besturing;
-Mach3 via lpt poort en simpele 5-axis breakout board

En dan natuurlijk de foto's :P

23593

23592

23591

23590

23594

Schiet maar ;-)
Laatst gewijzigd door Goudgele op 06 okt 2021 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door remon_v »

Ziet er goed uit!
Wat ik er mooi aan vind is dat het een 'eenvoudig' ontwerp is en dat de brug iets verder doorloopt.
Veel plezier ermee!
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Bedankt Remon! Het ontwerp heb ik inderdaad zo eenvoudig mogelijk gehouden, zodat ik alles zelf kon maken. Ik heb alle aluminium onderdelen kunnen maken met alleen een kolomboor en een hand tap setje.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door remon_v »

Ja dat is mooi als je alles zelf kan maken inderdaad. Wat ik daar lastig aan vind om de gaten exact uit te tekenen en te boren... maar dat zal wel aan mijn skills liggen :mrgreen: En dan heb ik het nog met een schuifmaat gekrast in het aluminium...
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Ik heb de 2D tekeningen uit het CAD pakket uitgeprint en op het aluminium geplakt, zo had ik een boormalletje. Zal zeker niet super nauwkeurig zijn, maar ik denk dat het wel prima is voor mijn doeleinde.

Voor gaten in de kopse kant van platen heb ik malletjes 3D geprint, zodat de boor recht blijft en de gaten mooi in het midden zitten.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door remon_v »

Goudgele schreef: 16 jun 2021 09:15 Ik heb de 2D tekeningen uit het CAD pakket uitgeprint en op het aluminium geplakt, zo had ik een boormalletje. Zal zeker niet super nauwkeurig zijn, maar ik denk dat het wel prima is voor mijn doeleinde.

Voor gaten in de kopse kant van platen heb ik malletjes 3D geprint, zodat de boor recht blijft en de gaten mooi in het midden zitten.
Ja dat zal wel werken inderdaad! heb je dan wel wat stelruimte gelaten, dus de gaten iets groter geboord? En heb je dan alles nagemeten met een meetklokje/taster?
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Bijvoorbeeld de gaten voor de Rollon rails heb ik inderdaad 1mm groter geboord, zodat alles lekker past. Ik heb niks nagemeten met een klokje etc.

Ik zorg dat het soepel loopt door het portaal/de plaat met X of Z karretjes steeds 1 'gatpositie' door te schuiven en dan een bout aan te draaien. Is misschien niet hoe het 'hoort', maar ik ben niet van plan om op de bekende micrometer te jagen, aangezien ik vornamelijk houtwerk ga doen en het aluminiumwerk zal bestaan uit eenvoudige contourtjes en pockets (geen passingen etc dus)
Het is voor mij belangrijk dat alles soepel loopt, dat is alles.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door WillyH »

Mooi! Alleen vraag ik ma af of dit de beste oriëntatie is voor de proximity sensoren. Gaat de brug daar bij het homen niet tegen knallen?
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

WillyH schreef: 16 jun 2021 09:43 Mooi! Alleen vraag ik ma af of dit de beste oriëntatie is voor de proximity sensoren. Gaat de brug daar bij het homen niet tegen knallen?
Bedankt! Over welke sensor/as heb je het dan? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door WillyH »

De X-as (dus niet de brug). Of je moet sensoren hebben die 50mm kunnen detecteren, wat ik betwijfel. Na activatie van de sensoren staat de brug niet op 1mm stil, dus die gaat tegen de sensoren botsen.
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Ik denk dat ik het nog niet helemaal kan volgen. Zo'n sensor heeft toch een detectieafstand van zo'n 3mm. De boel stopt dan toch 3mm VOOR de sensor. (Y en Z as) Zo kan het toch nooit gaan botsen?

De enkele sensor voor de X-as detecteert de achterkant van de plaat waar de X-karren op zitten. Hier zit dus een ruimte van een paar mm tussen, die ik nog kan aanpassen door de positie van de sensor in de houder te verschuiven.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Als je homing snelheid maar laag genoeg staat dan zal het wel goed gaan echter oppassen bij G0 X0 moves ;-)
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Kjelt schreef: 16 jun 2021 10:30 Als je homing snelheid maar laag genoeg staat dan zal het wel goed gaan echter oppassen bij G0 X0 moves ;-)
Dat denk ik inderdaad ook. Homen doe je toch maar 1x, dus ik was niet van plan om dat op hoge snelheid te gaan doen :lol:

@ willy, ik denk nu dat je het niet hebt over een botsing tijdens het homen, maar dat je een soort overshoot bedoelt bij snelle bewegingen naar die sensor toe? Dat is inderdaad iets om op te letten
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

Als de software de home switch detecteert loopt ie nog even door voor de as gestopt wordt. Ik denk om zeker te zijn dat de home switch voldoende gepasseerd is om bij terugloop een goed gedefinieerd schakelmoment te krijgen. Bij Mach3 is dat inderdaad vrij weinig als ik mij goed herinner, al ging ik het homen op de 3040 zo langzaam dat ik er ook niet zoveel over kan zeggen.

Bij Eding is dat toch nog wel een redelijk stukje (vele millimeters) en afhankelijk van de homing snelheid. Het lijkt erop dat Eding een bepaalde tijd wacht i.p.v. een aantal millimeters. Wel jammer, als ik tijd heb ga ik nog eens zoeken of dat in de homing macro of ergens anders in de software nog aangepast kan worden.
Plaats reactie