Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 16 jun 2021 14:32 Bij Eding is dat toch nog wel een redelijk stukje (vele millimeters) en afhankelijk van de homing snelheid. Het lijkt erop dat Eding een bepaalde tijd wacht i.p.v. een aantal millimeters. Wel jammer, als ik tijd heb ga ik nog eens zoeken of dat in de homing macro of ergens anders in de software nog aangepast kan worden.
Op mijn machine zitten oldschool schakelaars met een rol hefboom voor het Homen, maar het valt mij op dat Eding (of de schakelaar) niet erg constant is bij het Homen van de machine. Er kan echt wel millimeters verschil zitten tussen de ene keer en de andere keer Homen. Is dit te verbeteren met inductiesensoren oid of is dat gewoon inherent aan Eding?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

bartL schreef: 16 jun 2021 19:38
Kars-cnc schreef: 16 jun 2021 14:32 Bij Eding is dat toch nog wel een redelijk stukje (vele millimeters) en afhankelijk van de homing snelheid. Het lijkt erop dat Eding een bepaalde tijd wacht i.p.v. een aantal millimeters. Wel jammer, als ik tijd heb ga ik nog eens zoeken of dat in de homing macro of ergens anders in de software nog aangepast kan worden.
Op mijn machine zitten oldschool schakelaars met een rol hefboom voor het Homen, maar het valt mij op dat Eding (of de schakelaar) niet erg constant is bij het Homen van de machine. Er kan echt wel millimeters verschil zitten tussen de ene keer en de andere keer Homen. Is dit te verbeteren met inductiesensoren oid of is dat gewoon inherent aan Eding?
Ik gok het erop dat het aan de schakelaar ligt…
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 16 jun 2021 20:38 Ik gok het erop dat het aan de schakelaar ligt…
Dat denk ik ook. Bij mij is het wel heel constant, ik heb er (nog) niet aan gemeten maar millimeters had ik wel gemerkt.

Een goede microswitch moet eigenlijk ook best met hooguit een paar honderdste herhaal afwijking kunnen homen. Misschien is de schakelaar niet goed meer of je schakelmoment is te vaag. Als je b.v. zo'n rol een hele slappe helling op en af laat rollen gaat er teveel afhangen van de buiging van de rolhefboom, de slipstick in de bewegende delen etc.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 16 jun 2021 19:38 Is dit te verbeteren met inductiesensoren
Ja
of is dat gewoon inherent aan Eding?
Nee
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 16 jun 2021 22:32
bartL schreef: 16 jun 2021 19:38 Is dit te verbeteren met inductiesensoren
Ja
of is dat gewoon inherent aan Eding?
Nee
Ok, dan gaan we daar ook maar eens werk van maken!
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Inmiddels ook de besturing gemaakt, Mach3 ingesteld en de machine voor het eerst in beweging gehad. Komend weekend het freesbed afmaken en de limieten opzoeken wat betreft snelheid en versnelling ;-)

23621

23620

23619
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

Dat is een heel net stukje elektro montage!
Ook verder ziet het er mooi uit.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door remon_v »

Ziet er netjes uit!
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door benkr »

Ja, het ziet er netjes uit maar of dit nu de juiste manier van opbouwen is betwijfel ik.

Ik zal altijd proberen de bedrading van de VFD zo ver mogelijk van andere bedrading vandaan te houden, volgens mij ligt hier alles in hetzelfde gootje. Ook staat de VFD precies midden tussen de voedingen en de stuurkaart.
En scheiding van netspanning voerende bedrading en stuurstroombedrading is er denk ik ook niet.

Ik denk dat de voedingen van de stepperdrivers al aangesloten zijn, en dat deze voedingen allemaal naar de klemmenstrook lopen, en dat er dan vanaf de klemmenstrook weer een kabeltje naar de voeding loopt, ik zou al die kabeltjes meteen naar de voeding brengen en ze daar allemaal onder dezelfde schroeven verbinden als dat mogelijk is, als dat niet mogelijk is dan zou ik zo'n klemmenstrookje vlak naast de voeding plaatsen. Ook zou ik de voedingsdraden in elkaar twisten om storingen zo minimaal mogelijk te houden.

Maar goed, wie weet, misschien valt het allemaal wel mee en werkt het gewoon.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Ik ben me bewust dat dit niet de "juiste' manier is (0,0 rekening gehouden met EMC), maar de ervaring leert dat ik hier geen last van ga hebben. Heb al 3 machines op deze manier gemaakt en nooit echt last gehad van stappenverlies. In ieder geval niet merkbaar.
De kabels twisten is wel iets wat ik nog even kan doen inderdaad.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door benkr »

Goudgele schreef: 01 jul 2021 20:20 De kabels twisten is wel iets wat ik nog even kan doen inderdaad.
Niet de kabels, de draden.
Dus geen kabels gebruiken maar losse draadjes.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

benkr schreef: 01 jul 2021 20:55 Niet de kabels, de draden.
Dus geen kabels gebruiken maar losse draadjes.
De kabels zijn intern getwist. Het stuk kabel wat gestript is (losse draden dus) kan ik nog wel twisten. Ik gebruikte het verkeerde woord ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door benkr »

Goudgele schreef: 01 jul 2021 21:53
benkr schreef: 01 jul 2021 20:55 Niet de kabels, de draden.
Dus geen kabels gebruiken maar losse draadjes.
De kabels zijn intern getwist. Het stuk kabel wat gestript is (losse draden dus) kan ik nog wel twisten. Ik gebruikte het verkeerde woord ;-)
Dan vervalt mijn opmerking daar over.
En ik zeg niet dat het niet zal werken, maar je kunt wel de kans vergroten dat het goed zal werken. Maar als je er al een paar gebouwd hebt zonder problemen zal het wel goed komen denk ik.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe zelfbouw portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Inmiddels zijn de eerste werkstukjes van de machine gerold. Allemaal gemaakt van 18mm beukenhout timmerpaneel.
Bloem_af.jpg
Bloem_kaal.jpg
Leeuw_af.jpg
Buffel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie