Meten van fout proximity sensor op Z as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 08 aug 2021 12:37 Waarom gebruik je geen bltouch/3d touch

Ding zit bij mij binnen de 0,005mm (met 8mm trapezium spindels 8mm pitch), en kost ruwweg een tientje.

Code: Selecteer alles

// probe accuracy results: maximum 3.092500, minimum 3.080000, range 0.012500, average 3.084250, median 3.083750, standard deviation 0.003544
Best knap, want die heeft ook nog een bewegende taster als ik het goed begrepen heb.
Heb je enig idee waarmee die de meting doet? ik dacht ooit een microwsitch gezien te hebben.

En alle tests hier besproken gaan uit van min / max, niets met standaard deviatie, dat scheelt wel.

Ik denk dat de hele exercitie aan toont dat we eigenlijk helemaal niet betrouwbaar kunnen meten onder de 0.01 mm (voor mezelf ga ik van 0.02 uit)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door bartL »

@Kjelt,
Ok duidelijk. Mijn kennis rijkt gelukkig nog wel ver genoeg dat ik weet wat een condensator is maar ik begreep de toepassing niet helemaal.
Nu vraag ik me alleen nog af wat je verstaat onder "lange kabel"? De kabels onder mijn machine zijn allemaal <3m (voordeel van een knee-mill) is dit ook al lang of valt dit nog onder kort?

Ik heb een stelletje sensoren bij Ali besteld, deze zijn allemaal NPN NC. Ik vraag me alleen af of ik of ik nu nog jumpers om moet zetten op de Eding kaart? Ik gebruik nu NC schakelaars.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 08 aug 2021 13:29 De kabels onder mijn machine zijn allemaal <3m (voordeel van een knee-mill) is dit ook al lang of valt dit nog onder kort?
Welke diameter geleider ? Maar dat zou op zich geen probleem mogen zijn. De stromen zijn natuurlijk ook niet dusdanig groot. Maar mocht je schakelnauwkeurigheid zoals bij Caesar flink afwijken kan het geen kwaad dat eens te onderzoeken.

Ik heb een stelletje sensoren bij Ali besteld, deze zijn allemaal NPN NC. Ik vraag me alleen af of ik of ik nu nog jumpers om moet zetten op de Eding kaart? Ik gebruik nu NC schakelaars.
Bedoel je met NC dat die proxies continu naar 0V sturen behalve bij detectie ?
Dan zou je volgens Eding gewoon de NPN/PNP jumpers op het bord op NPN moeten zetten en de HomeInputSenselevel op 1 moeten zetten (zie plaatje). En dan even testen met een schroevendraaier of iets anders van metaal er langs bewegen in de idle stand dan zou het gele lampje in de GUI moeten branden. Dat zou ik eerst testen voor ik de machine liet bewegen ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 aug 2021 13:15
serum schreef: 08 aug 2021 12:37 Waarom gebruik je geen bltouch/3d touch

Ding zit bij mij binnen de 0,005mm (met 8mm trapezium spindels 8mm pitch), en kost ruwweg een tientje.

Code: Selecteer alles

// probe accuracy results: maximum 3.092500, minimum 3.080000, range 0.012500, average 3.084250, median 3.083750, standard deviation 0.003544
Best knap, want die heeft ook nog een bewegende taster als ik het goed begrepen heb.
Heb je enig idee waarmee die de meting doet? ik dacht ooit een microwsitch gezien te hebben.

En alle tests hier besproken gaan uit van min / max, niets met standaard deviatie, dat scheelt wel.

Ik denk dat de hele exercitie aan toont dat we eigenlijk helemaal niet betrouwbaar kunnen meten onder de 0.01 mm (voor mezelf ga ik van 0.02 uit)

werkt met een hall sensor en een magneetje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door Kjelt »

Ik begrijp eigenlijk niet waarom er geen sensoren te koop zijn met dezelfde techniek als de 1um digitale meetklokjes. Ik denk dat dit ook Hal sensoren zijn met een schacht van minimagneetjes maar weet het niet zeker.
Die klokjes kun je nieuw al voor 4 tientjes kopen incl lcd display etc. etc. Dan zou de schakelaar toch wel voor twee tientjes in het schap kunnen komen ? Dan weet je zeker dat je een 1 a 2 um schakelgedrag hebt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 08 aug 2021 13:39 Welke diameter geleider ?
Weet ik niet precies (ben op vakantie😎) maar mezelf kennende zijn ze sowieso veel dikker als nodig is :lol:
Kjelt schreef: 08 aug 2021 13:39 Maar mocht je schakelnauwkeurigheid zoals bij Caesar flink afwijken kan het geen kwaad dat eens te onderzoeken.
Das een goeie om te onthouden inderdaad.
Kjelt schreef: 08 aug 2021 13:39 Bedoel je met NC dat die proxies continu naar 0V sturen behalve bij detectie ?
Zeg jij het maar😋 dit zijn de sensoren die ik ervoor heb liggen in de "kleur" NPN NC
https://a.aliexpress.com/_mrETnZl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door Kjelt »

Ja dan klopt het wat ik voorheen heb gezegd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door serum »

Met welke snelheid home je?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door Kjelt »

Tegen wie heb je het serum? Als je mij bedoeld dan staat dit in de openingspost ;-) 10 en 3 mm/s
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door Caesar »

benkr schreef: 08 aug 2021 12:19
Caesar schreef: 08 aug 2021 10:46 Interessante materie Kjelt.

Het zou zomaar kunnen dat mijn gebruikte proxies niet zijn, zoals het labeltje adverteert, sterker nog, ik was onder de indruk dat precies niet makkelijk rond 0.01mm kon meten n.a.v. mijn ervaring met mijn proxies. , Maar dat lijkt nietwaar te zijn.

Ik gebruik voor de z een spoed van 5mm, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Ik zal jouw meetopstelling proberen te herproduceren als uit terug ben en meten, zowel enkel als in de dual setup, op dezelfde dag en rond dezelfde tijd zodat temperatuur marginaal van invloed zal zijn.
Rene, ik heb wel een paar Omron proxy's liggen voor je, nieuw in gesloten verpakking, ze werken alleen voor de meeste toepassingen precies verkeerd om, maar dat zou met jouw printje geen probleem moeten zijn dus.
Ik zal ze bij de AMP tangen en het vaatje leggen, komt helemaal goed.
Ik houd me aanbovelen, dank je wel! Volgende week ben ik thuis, dan kom ik langs, even bijkletsen!
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door bartL »

Eindelijk heb ik mijn machine ook kunnen voorzien van proxy's op de X en Y as, Z deed het al goed met de microswitch welke erop zitten.
Omdat ik benieuwd was hoe nauwkeurig dit zou zijn heb ik de test zoals Kjelt hem in zijn openingspost heeft omschreven herhaald. Misschien wel leuk om te delen, dus zie hieronder de resultaten.

Als eerste heb ik de systeemfout op dezelfde manier als Kjelt gemeten met het verschil dat ik alleen een 0.01mm Mitutoyo meetklokje tot mijn beschikking heb. Hierbij was ik zeer blij verrast dat ik geen enkel meetbaar verschil kon zien tussen de metingen (Steeds 30mm heen en terug op een Feed van 300mm/min op alle assen). Deze heb ik dus maar als verwaarloosbaar bestempeld en niet meegenomen in de resulaten.
Daarna de machine steeds gehomed en naar de klok terug laten bewegen, dit was +/-50mm op alle assen. De resultaten geven de afwijkingen in micrometers weer, dit is in mijn geval dus een schatting afgelezen tussen 2 streepjes op de klok.
Wat mij als eerste opvalt is dat bij alle assen de grootste afwijking gelijk in de eerste meting plaats vindt, de metingen erna (m.u.v. de laatste op de Y-as) blijven redelijk in de buurt van de eerste meting, zou dit misschien met microstepping te maken kunnen hebben?
Misschien toch maar eens een micron klokje aanschaffen 8) Desalniettemin ben ik nu al erg tevreden dat ik nu op 1/100mm nauwkeurig kan homen met slechts een paar Ali sensoren en wat materiaal uit de ronde ton. :mrgreen:
Home_nauwkeurigheid.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door Kjelt »

Apart dat bij jou de metingen allemaal negatief zijn.
Mooi dat je ook goede resultaten hebt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 23 aug 2021 20:11 Apart dat bij jou de metingen allemaal negatief zijn.
Mooi dat je ook goede resultaten hebt.
Ja dat snap ik ook niet helemaal. Daarom dacht ik dat dat misschien met de microstepping te maken zou kunnen hebben? Alleen rijmt dat niet helemaal met de metingen tbv de systeemfout, hier had ik die afwijking namelijk niet. Het begon pas na de eerste keer Homen na de systeemfout metingen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door Kars-cnc »

bartL schreef: 23 aug 2021 20:01 Wat mij als eerste opvalt is dat bij alle assen de grootste afwijking gelijk in de eerste meting plaats vindt
De vorm van de curves en de drift een kant op doen erg aan een temperatuur settling effect denken. Kan het zijn dat de werkruimte nog aan het opwarmen was? Bedenk ook dat de sensor een stukje (interne) eigen opwarming zal hebben, al zou ik verwachten dat die na een kwartiertje wel gestabiliseerd moet zijn. Waarschijnlijk stond jou machine al langer aan?

Wel mooi te zien dat het resultaat zo stabiel en herhaalbaar is, bedankt voor het delen!
Plaats reactie