Meten van fout proximity sensor op Z as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door DaBit »

Het zijn leuke metingen, en ik heb ze zelf ook gedaan, maar ze meten alleen de herhaalnauwkeurigheid op korte termijn. Simpele microswitches van een halve euro zijn nog accurater.

Echter, als je tijd, temperatuur en de stand van de maan mee laat tellen zijn de resultaten minder florissant. Maar zolang je geen gereedschappen vast inmeet is dat geen enkel probleem; binnen de tijdsduur van de gemiddelde freesklus is het stabiel genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door Kjelt »

Tja als je je gereedschappen in een onverwarmde werkplaats in de winter inmeet en hartje zomer gaat gebruiken zul je inderdaad wel grotere afwijkingen krijgen. Dat geldt net zo goed voor metrology en meten, daar is alles op 20.00 graden C gecalibreerd.
Als je dat wilt zul je ieder gereedschap niet alleen voor maar ook tijdens gebruik willen nameten op de toolsetter en de tabel corrigeren. Ik ken alleen niemand die dit doet.

Mij ging het er vooral om of ik Caesars bevindingen op mijn eigen machine kon reproduceren zodat ik weet wat me te wachten staat. Voor mij is dit meer dan goed genoeg.
Als je echt een heel hoge nauwkeurigheid nodig hebt dan ontkom je er toch niet aan om dit in meerdere stappen te doen en tussentijds het werkstuk uit de machine te verwijderen, schoon te maken terug op meet temperatuur te laten komen en na te meten, en daarna verder bewerken. Tenzij je een cnc machine hebt die in zijn geheel continu op dezelfde temperatuur gehouden wordt.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 27 aug 2021 08:40
Als je echt een heel hoge nauwkeurigheid nodig hebt dan ontkom je er toch niet aan om dit in meerdere stappen te doen en tussentijds het werkstuk uit de machine te verwijderen, schoon te maken terug op meet temperatuur te laten komen en na te meten, en daarna verder bewerken. Tenzij je een cnc machine hebt die in zijn geheel continu op dezelfde temperatuur gehouden wordt.
Je werkstuk uit de klem of klauwplaat halen is de grootste doodzonde die je kunt maken, een toptechneut die ik ken roept altijd "uit de klem is uit de maat" en uit ervaring weet ik dat hij 100% gelijk heeft, het is soms maar heel weinig maar het klopt wel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 27 aug 2021 08:40 Tja als je je gereedschappen in een onverwarmde werkplaats in de winter inmeet en hartje zomer gaat gebruiken zul je inderdaad wel grotere afwijkingen krijgen.
Ja, die krijg je ook. En dat is in bijvoorbeeld mijn situatie waar de gereedschappen in een ER-spantang zitten en toch telkens overnieuw gemeten moeten worden geen probleem, want alles is relatief ten opzichte van een uur geleden.

Met ATC heb je die problemen wel, want drift is een reeel verschijnsel bij de proxen. Bij mijn 3D printer waar de temperatuurwisselingen erg groot zijn zie ik het effect duidelijk (bij de BLTouch trouwens ook). Laat je testopstelling maar eens een week of 2 staan en herhaal dan de metingen.

In het geval ATC zou ik toch eigenlijk een robuuste mechanische schakelaar op de Z aan willen raden. Ik heb zo'n ultranauwkeurige schakelaar die precies voor dat doel gemaakt is op de Z. Kost wat (als je nieuw moet kopen), maar scheelt op de lange duur een hoop koppijn. Op de X/Y gebruik ik gewoon inductieve schakelaars; ik maak het maar heel zelden mee dat her-homen op de 0,01mm nauwkeurig noodzaak is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 27 aug 2021 07:52 De vorm van de curves en de drift een kant op doen erg aan een temperatuur settling effect denken. Kan het zijn dat de werkruimte nog aan het opwarmen was?
:lol: Ik zou willen dat ik hier ja op kon zeggen maar zo luxe is mijn werkruimte helaas niet. Mijn machine staat in een vrij grote ongeisoleerde schuur (niet goed, weet ik) waar de temperatuur tussen de metingen niet dusdanig zal schommelen dat dit zo'n invloed heeft lijkt me.
Kars-cnc schreef: 27 aug 2021 07:52 Bedenk ook dat de sensor een stukje (interne) eigen opwarming zal hebben, al zou ik verwachten dat die na een kwartiertje wel gestabiliseerd moet zijn. Waarschijnlijk stond jou machine al langer aan?
Wel mooi te zien dat het resultaat zo stabiel en herhaalbaar is, bedankt voor het delen!
De machine stond al even aan en ik was al een poosje aan het spelen met de sensoren en de afstelling ervan. Dan zullen ze intern toch inmiddels wel een stabiele temperatuur hebben.

Ik ben ook zeker niet ontevreden met het resultaat, maar ik vond alleen die eerste metingen zo opvallend.
DaBit schreef: 27 aug 2021 08:11 ...maar ze meten alleen de herhaalnauwkeurigheid op korte termijn.
Exact, en dat is ook precies wat ik wil. Mocht er tijdens een programma een keer een drivererror plaats vinden dan kan ik resetten, homen en weer verder hobbelen. Dat is eigenlijk mijn enige doel. Met de oude switches ontkwam ik niet aan opnieuw nullen en dat vind ik nou net niet zo'n leuk werk :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 27 aug 2021 10:40 In het geval ATC zou ik toch eigenlijk een robuuste mechanische schakelaar op de Z aan willen raden.
Ik heb zo'n ultranauwkeurige schakelaar die precies voor dat doel gemaakt is op de Z. Kost wat (als je nieuw moet kopen),
Interessant. Wat is het merk en typenummer zodat ik een idee heb?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 27 aug 2021 10:46 Exact, en dat is ook precies wat ik wil. Mocht er tijdens een programma een keer een drivererror plaats vinden dan kan ik resetten, homen en weer verder hobbelen. Dat is eigenlijk mijn enige doel. Met de oude switches ontkwam ik niet aan opnieuw nullen en dat vind ik nou net niet zo'n leuk werk :mrgreen:
Ik heb glaslinealen op de assen; zolang ik de besturing niet uitzet blijft-ie de posities daarmee aardig behouden, ook als er een drive in error schiet (dan heb ik meestal wel grotere problemen dan een niet-kloppende positie :mrgreen: )

Maar voor die initiele positie: ik heb een toolsetter op de tafel staan en de spindel (en eventueel taster) aan de Z-kolom. Handig als de onderlinge posities een beetje accuraat zijn. Maar noodzaak is het opzich niet.
Kjelt schreef: 27 aug 2021 11:13 Interessant. Wat is het merk en typenummer zodat ik een idee heb?
Merk is Euchner. Typenummer is zo uit het hoofd N101D. Ik heb die dingen ooit gekregen; moest ik ze kopen dan mocht het een maatje subtieler dan dat. Plug en pray zijn de ook niet, want om de nauwkeurigheid te halen moet ook de hellingbaan waar ze op activeren kloppen (30 graden hoek) en je word geacht die hellingbaan te harden.

Maar het werkt uit de kunst.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 27 aug 2021 10:40 bij de BLTouch trouwens ook
Maar hoe kun je nu een meetinstrument uitvoeren met plastic onderdelen, dat is toch zo temperatuur afhankelijk als wat?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 aug 2021 13:12 Maar hoe kun je nu een meetinstrument uitvoeren met plastic onderdelen, dat is toch zo temperatuur afhankelijk als wat?
Klopt. Al zit de sensor behoorlijk dicht bij de bevestiging wat de Z-fout wel reduceert. Daar is toch wel over nagedacht.
De naald is bij de nieuwere types ook plastic (polycarbonaat), en daar merk je meer van. Als die BLTouch een tijdje boven een tot 120 graden verwarmd bed heeft staan soepen in plaats van een normalere ~60 graden dan is het triggerpunt zo 0,05-0,1mm verschoven.

Een drama is het echter niet. Voor kboutergetuurde plasticpoepers voldoet het uitstekend want de verschillen tussen de plasticsoorten zijn al groter (ABS wil graag op de eerste laag stevig tegen de bouwplaat aangedrukt worden, PETG vind iets meer speling fijner, om maar een voorbeeld te noemen) en de vervorming van de printer al helemaal, dus je moet toch zo af en toe een kleine correctie uitvoeren voor je met je print begint.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 27 aug 2021 12:00 Merk is Euchner. Typenummer is zo uit het hoofd N101D.
Maar het werkt uit de kunst.
Dat staat in de catalogus als een limit switch dus geen homing switch. Gespecced op safety niet op nauwkeurigheid dus wel apart dat deze beter is dan een gewone schakelaar.
Eding wil een stuk verder door"rijden" na de aktivering vd switch dus dan wil je eigenlijk niet zo'n vreemd geslepen punt hebben maar laat aub als je weer eens tijd hebt een foto zien hoe je dit gemonteerd hebt.

Nu we het toch over Euchner hebben wat is hier dan de toepassing van ? 5 schakelaars op rij....
4CE44C0B-BE5D-412F-B8E9-5D3A2D046C5C.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 27 aug 2021 15:26 Eding wil een stuk verder door"rijden" na de aktivering vd switch dus dan wil je eigenlijk niet zo'n vreemd geslepen punt hebben maar laat aub als je weer eens tijd hebt een foto zien hoe je dit gemonteerd hebt.
Die vreemd geslepen punt is de oploop naar een evenwijdig deel, daar kan die naar hartelust een paar cm overheen schuiven.

Maar dat kun je zelf ook wel verzinnen als je de rail ziet waar die nokken op zitten.
In het verleden hadden CNC machines daar 3 nokken met bijbehorende schakelaar.
De 1e voor de voedingsreducering bij homen, de 2e voor het homen, de 3e als limitswitch die in die tijd niet softwarematig was.
Trip-rail.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 27 aug 2021 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door janplastiek »

Nokschijven die op een bepaald moment een schakeling maken. Werd op Philips veel gebruikt, is snel bij te regelen.
Voorloper van een plc
Breek de dag, frees een lijntje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door Kjelt »

Ja ik zie het nu ook bij Euchner.
Er wordt nergens een accuracy genoemd, bij de high precision types noemen ze 0,01mm.
9AE24D21-DC5C-4751-9064-04E24D5FEE5B.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Meten van fout proximity sensor op Z as

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 aug 2021 13:12
DaBit schreef: 27 aug 2021 10:40 bij de BLTouch trouwens ook
Maar hoe kun je nu een meetinstrument uitvoeren met plastic onderdelen, dat is toch zo temperatuur afhankelijk als wat?
Gelukkig hebben onze cnc machines een wat minder grote temperatuurvariatie dan 110 graden.

Je gebruikt ze doorgaans voor meerdere doelen: interpretatie van de afwijking/kromming van het verwarmde bed, rechtstellen van een dubbele/drievoudige z as en dan als laatste het nullen van je z. Maar in de meeste firmware heb je voor de eerste laag een eenvoudige z correctie en je kan dmv een macro een lengtecompensatie meenemen afhankelijk van de kamer temperatuur.

Optimaal is het niet, maar voor 10e mag je niet al te lang zeuren. :mrgreen:
Plaats reactie