Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.
Moderators: audiomanics, Moderators
Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.
Ik heb de lasnaden al maar stuur en lagers blijven delen die met bouten vast zitten.
heb liever goed advies dan een verkeerde keus hebben jullie de oplossing ?
goede grondverf of goede verf of goede coating of galvaniseren of olie in de gaten of wd40.?
of is er geen middel? dat het gewoon roest en dat je dat moet accepteren ?
heb liever goed advies dan een verkeerde keus hebben jullie de oplossing ?
goede grondverf of goede verf of goede coating of galvaniseren of olie in de gaten of wd40.?
of is er geen middel? dat het gewoon roest en dat je dat moet accepteren ?
Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.
te land, ter zee of in de lucht?
Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.
Het gat kan je op voorhand uitblazen met super droge druklucht (dankzij een droger op de compressor) of met een bus oplosmiddel zoals 'brake cleaner' of 'carburator cleaner'. Zeker maken dat er geen watervocht tussenzit dus.
Als het een blind gat is dan kan je een vlakke rondel gebruiken dat het gat dan afsluit. Als er niets in kan dan is de kans op roestvorming ook veel kleiner.
Op de bout zelf mag ook totaal geen oxidatie te zien zijn, anders heb je zo contaminatie van het boutgat. Liefst nieuwe bouten gebruiken dus.
Na het aanbrengen van de bout kan er een coating aangebracht worden ter bescherming/afdichting.
Een beetje (koper)vet op de bout smeren helpt ook veel.
Waarvoor dienen die gaten eigenlijk? Want niet aan alle bouten mag je zomaar vet doen zonder het te compenseren. Zo bijvoorbeeld bij wielbouten of motorblok bouten die op koppel moeten aangedraaid worden is dat een zeer slecht idee.
Eén en ander hangt dus af van de omstandigheden waarin jouw object zich gaat bevinden. De oplossing gaat niet hetzelfde zijn als het aan zeewater wordt blootgesteld of in een geklimatiseerde ruimte staat.
Als het een blind gat is dan kan je een vlakke rondel gebruiken dat het gat dan afsluit. Als er niets in kan dan is de kans op roestvorming ook veel kleiner.
Op de bout zelf mag ook totaal geen oxidatie te zien zijn, anders heb je zo contaminatie van het boutgat. Liefst nieuwe bouten gebruiken dus.
Na het aanbrengen van de bout kan er een coating aangebracht worden ter bescherming/afdichting.
Een beetje (koper)vet op de bout smeren helpt ook veel.
Waarvoor dienen die gaten eigenlijk? Want niet aan alle bouten mag je zomaar vet doen zonder het te compenseren. Zo bijvoorbeeld bij wielbouten of motorblok bouten die op koppel moeten aangedraaid worden is dat een zeer slecht idee.
Eén en ander hangt dus af van de omstandigheden waarin jouw object zich gaat bevinden. De oplossing gaat niet hetzelfde zijn als het aan zeewater wordt blootgesteld of in een geklimatiseerde ruimte staat.
When it fits stop using the hammer.
Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.
Zink spray op blank staal werkt prima, zolang er maar niets gaat schuren en de zinklaag aantast.
Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.
Topic staat in cnc machines maar het gaat hier om een auto ? Is wel van belang ivm waar het vocht vandaan komt.
Of het vocht alleen indirect uit de lucht is, of direct zoals bij regen of zelfs met kracht zoals spat water bij het rijden.
Daarnaast lijkt het mij wat hierboven ook al gevraagd is belangrijk of er mechanisch wrijvend contact is of dat de gaten "vrij" liggen.
Als ze vrij liggen en spatwater (voor een auto) lijkt me zinkspray inderdaad goed, die had Dabit me ooit ook aangeraden.
Geen auto dan weet ik niet of je dit topic gelezen hebt?
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=235947#p235947
Na de tip van Markus heb ik de CRC SP 350 aangeschaft, kan in ieder geval tegen vocht uit de lucht en zachte krachten zoals regen maar weet niet of het bij hard spatwater lang houdt.
Of het vocht alleen indirect uit de lucht is, of direct zoals bij regen of zelfs met kracht zoals spat water bij het rijden.
Daarnaast lijkt het mij wat hierboven ook al gevraagd is belangrijk of er mechanisch wrijvend contact is of dat de gaten "vrij" liggen.
Als ze vrij liggen en spatwater (voor een auto) lijkt me zinkspray inderdaad goed, die had Dabit me ooit ook aangeraden.
Geen auto dan weet ik niet of je dit topic gelezen hebt?
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=235947#p235947
Na de tip van Markus heb ik de CRC SP 350 aangeschaft, kan in ieder geval tegen vocht uit de lucht en zachte krachten zoals regen maar weet niet of het bij hard spatwater lang houdt.
Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.
Op mijn motorfietsen krijgen algemene boutjes of een lik Loctite 243, of een lik vet (meestal Bel-Ray Waterproof Grease omdat ik nou eenmaal zo dol op dat spul ben dat ik het nog op de boterham zou willen smeren, maar gewoon wit lithium-'fiets'-vet is ook niks mis mee). Welke van de twee beslis ik terplekke.
Doet de truuk uitstekend.
Voor de puristen: uiteraard zijn speciaaltjes uitgezonderd van die situatie. Als de manual beschrijft dat je de boutjes netjes moet voorzien van een laagje olie, aan moet halen op 45Nm en dan nog 45 graden hoekverdraaiiing moet geven dan doe ik dat netjes. En boutjes die honderden graden heet worden krijgen ook wat anders dan een lik gewoon vet.
Doet de truuk uitstekend.
Voor de puristen: uiteraard zijn speciaaltjes uitgezonderd van die situatie. Als de manual beschrijft dat je de boutjes netjes moet voorzien van een laagje olie, aan moet halen op 45Nm en dan nog 45 graden hoekverdraaiiing moet geven dan doe ik dat netjes. En boutjes die honderden graden heet worden krijgen ook wat anders dan een lik gewoon vet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.
@TS,
Dik in de witte tefgel.
Wij gebruiken het bij de vleet in de boten bouw.
Mvg,
Frans32
Dik in de witte tefgel.
Wij gebruiken het bij de vleet in de boten bouw.
Mvg,
Frans32
Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.
Dit is niet helemaal waar. Als je het gat alleen afsluit kan je wel condens vorming krijgen wat er vervolgens niet meer uit kan ventileren waardoor de oxidatie juist versneld word. In sommige gevallen is het dan juist beter het gat open te laten.
Het beste is gewoon om te zorgen dat het gat "vol" zit. Dus schroefdraad met goed vet erop. Zelf zou ik in zo'n geval molykote p74 pakken maar als het maar om een enkel gaatje gaat zou ik dat er niet speciaal voor gaan halen.
Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.
Ter land.
Het krijgt te maken met Regen / Zon / Vorst.
En de kracht van het vastdraaien.
Het krijgt te maken met Regen / Zon / Vorst.
En de kracht van het vastdraaien.
- Portje
- Donateur
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
- Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?
Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.
Ik heb er vandaag met een kennis over gehad.
Ik kreeg als antwoord " een butplug "
ohh, ik weet niet of dit hier wel kan.
haal het dan maar weg
Ik kreeg als antwoord " een butplug "
ohh, ik weet niet of dit hier wel kan.
haal het dan maar weg
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw