Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.

Bericht door tombarink »

Ik heb de lasnaden al maar stuur en lagers blijven delen die met bouten vast zitten.
heb liever goed advies dan een verkeerde keus hebben jullie de oplossing ?
goede grondverf of goede verf of goede coating of galvaniseren of olie in de gaten of wd40.?

of is er geen middel? dat het gewoon roest en dat je dat moet accepteren ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.

Bericht door serum »

te land, ter zee of in de lucht?
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.

Bericht door Swake »

Het gat kan je op voorhand uitblazen met super droge druklucht (dankzij een droger op de compressor) of met een bus oplosmiddel zoals 'brake cleaner' of 'carburator cleaner'. Zeker maken dat er geen watervocht tussenzit dus.

Als het een blind gat is dan kan je een vlakke rondel gebruiken dat het gat dan afsluit. Als er niets in kan dan is de kans op roestvorming ook veel kleiner.

Op de bout zelf mag ook totaal geen oxidatie te zien zijn, anders heb je zo contaminatie van het boutgat. Liefst nieuwe bouten gebruiken dus.

Na het aanbrengen van de bout kan er een coating aangebracht worden ter bescherming/afdichting.

Een beetje (koper)vet op de bout smeren helpt ook veel.

Waarvoor dienen die gaten eigenlijk? Want niet aan alle bouten mag je zomaar vet doen zonder het te compenseren. Zo bijvoorbeeld bij wielbouten of motorblok bouten die op koppel moeten aangedraaid worden is dat een zeer slecht idee.

Eén en ander hangt dus af van de omstandigheden waarin jouw object zich gaat bevinden. De oplossing gaat niet hetzelfde zijn als het aan zeewater wordt blootgesteld of in een geklimatiseerde ruimte staat.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.

Bericht door javanree »

Zink spray op blank staal werkt prima, zolang er maar niets gaat schuren en de zinklaag aantast.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.

Bericht door Kjelt »

Topic staat in cnc machines maar het gaat hier om een auto ? Is wel van belang ivm waar het vocht vandaan komt.
Of het vocht alleen indirect uit de lucht is, of direct zoals bij regen of zelfs met kracht zoals spat water bij het rijden.
Daarnaast lijkt het mij wat hierboven ook al gevraagd is belangrijk of er mechanisch wrijvend contact is of dat de gaten "vrij" liggen.

Als ze vrij liggen en spatwater (voor een auto) lijkt me zinkspray inderdaad goed, die had Dabit me ooit ook aangeraden.

Geen auto dan weet ik niet of je dit topic gelezen hebt?
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=235947#p235947
Na de tip van Markus heb ik de CRC SP 350 aangeschaft, kan in ieder geval tegen vocht uit de lucht en zachte krachten zoals regen maar weet niet of het bij hard spatwater lang houdt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.

Bericht door DaBit »

Op mijn motorfietsen krijgen algemene boutjes of een lik Loctite 243, of een lik vet (meestal Bel-Ray Waterproof Grease omdat ik nou eenmaal zo dol op dat spul ben dat ik het nog op de boterham zou willen smeren, maar gewoon wit lithium-'fiets'-vet is ook niks mis mee). Welke van de twee beslis ik terplekke.

Doet de truuk uitstekend.

Voor de puristen: uiteraard zijn speciaaltjes uitgezonderd van die situatie. Als de manual beschrijft dat je de boutjes netjes moet voorzien van een laagje olie, aan moet halen op 45Nm en dan nog 45 graden hoekverdraaiiing moet geven dan doe ik dat netjes. En boutjes die honderden graden heet worden krijgen ook wat anders dan een lik gewoon vet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.

Bericht door frans32 »

@TS,

Dik in de witte tefgel.
Wij gebruiken het bij de vleet in de boten bouw.

Mvg,

Frans32
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.

Bericht door bartL »

Swake schreef: 29 aug 2021 21:59 Als het een blind gat is dan kan je een vlakke rondel gebruiken dat het gat dan afsluit. Als er niets in kan dan is de kans op roestvorming ook veel kleiner.
Dit is niet helemaal waar. Als je het gat alleen afsluit kan je wel condens vorming krijgen wat er vervolgens niet meer uit kan ventileren waardoor de oxidatie juist versneld word. In sommige gevallen is het dan juist beter het gat open te laten.
Het beste is gewoon om te zorgen dat het gat "vol" zit. Dus schroefdraad met goed vet erop. Zelf zou ik in zo'n geval molykote p74 pakken maar als het maar om een enkel gaatje gaat zou ik dat er niet speciaal voor gaan halen.
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.

Bericht door tombarink »

Ter land.
Het krijgt te maken met Regen / Zon / Vorst.
En de kracht van het vastdraaien.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Hoe kun je bout gaten beschermen tegen roest.

Bericht door Portje »

Ik heb er vandaag met een kennis over gehad.
Ik kreeg als antwoord " een butplug "
ohh, ik weet niet of dit hier wel kan.
haal het dan maar weg
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie