speling op kogelomloop-as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door Kjelt »

Ik heb er geen verstand van maar wel een mening :mrgreen:
Die 0,4mm als first pass lijkt mij teveel.
Wat ik zou willen weten of die eerste bewerking soms al die “ribbel” veroorzaakt.
Hoe klonk de frees tijdens het frezen, hoorde je weerstand, oscillatie? Gekoeld?

Oftewel een proefstukje toolingplate nemen en eens twee passes van 0,1mm doen , halverwege stoppen en kijken wat er is gebeurt onder een microscoopmof met je taster aftasten.
Verder wat is je g code, hou je de zas op dezelfde hoogte tijdens het frezen? Beweeg je heen en weer of steeds van dezelfde kant (kan haast niet zonder met je z omhoog te gaan).

Als dat niets uitmaakt dan was mij destijds in mijn topic verteld bij het vlakken dat die tweesnijder de oorzaak was. Het had eigenlijk een eensnijder moeten zijn, makkelijk te maken door een kant af te vijlen. Zo werkt een flycutter ook tenslotte.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Ik zal ook met 0.1 mm doen. Maar kunnen jullie wel vlak, zonder ribbel, frezen? Of zoals Kjelt, alleen met een soort van fly cutter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je een vierkant van buiten naar binnen steeds kleiner freest, of gewoon een spiraal naar binnen, dan moet je wel kunnen zien dat die frees kwispeld. (Of de hele Z-as constructie)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal, Hier een update...

Ik heb met de 12mm frees in 4 richtingen gefreesd (climb milling). In de richting van het portaal is de afstelling van de spindel goed, je voelt wel iets, maar zeker geen ribbel en in beide richting in het verlengde van het portaal, is hetzelfde voelbaar. In de richting haaks op het portaal, voel en meet ik wat ik al had, in beide richtingen hetzelfde.

Conclusie die ik trek is dat mijn frees niet (merkbaar) kwispelt.

Ik heb nog een keer gemeten de hoogte van de aluminiumplaat die ik gebruik en ik merk dat deze toch 0.05mm schuin ligt in richting van het portaal op 250 mm. Niet veel, maar niet recht zoals ik eerder heb vermeld. (gemeten door de meetklok in de spindel te hangen en dan de spindel in X en Y bewegen. In de andere richting is de hoogte wel gelijk overal.

Morgen ga ik mijn T-slotplaat vlak frezen. Ik heb 5mm dik PVC op de T-slot plaat gelijmd. Hier ga ik een halve mm afhalen. Dan ga ik nog een keer de spindel goed zetten en kijken wat het resultaat gaat worden.

Verder heb ik de lagers gekocht die Serum heeft aanbevolen om de speling uit de kogelomloop assen te halen.

Oja, wat mij ook opvalt is dat als ik frees in de richting van het portaal, wat een goed resultaat levert, dat ik dan geen cirkeltjes meer zie in het freespatroon, maar een soort van maantjes. Dit is beter denk ik..... in ieder geval veel mooier.

Links mooie maantjes recht in de andere richting gefreesd en minder mooi patroon en cirkeltjes.
IMG_20210720_110358848_HDR-COLLAGE.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

Mijn prognose is dat je machine een stuk minder rooskleurig recht is dan je in de eerste instantie hebt gemeten. Heb je iedere lineaire geleider onder 2 hoeken gemeten? (om evt. twisting uit te sluiten). Met name op de brug is dat dramatisch, waar de geleiders op 1 vlak zitten (die 10:1 hol is).

Geloof mij, aluminium profiel is zo krom en onrecht. Koop een haarliniaal van een mm of 600, probeer dan door je tranen heen te kijken hoeveel er inzit.

Heb je de spindel wel recht staan? ik meet hoe recht deze spindel staat als volgt;

staaf van 12mm 100 a 150mm lang in de spindel, langzaam ronddraaien, klok zal nu iets uitslaan, je meting is je gemiddelde waarde die je leest.. Dan de z omhoog bewegen, en de spindel langzaam rond blijven draaien.. Ook dit meet je weer vanuit 2 hoeken. (1 haaks op de Y en de andere haaks op de X as).

Spindel vlak zetten tav je bed is eigenlijk onjuist. Je doet dan de aanname dat je bed vlak is en dat je x/y perfect horizontaal bewegen.

Voor de Z as geldt hetzelfde; je gaat er vanuit dat je z as perfect verticaal beweegt, maar dat moet je eerst afstellen adhv je andere referentiepunten.. Zo bouw je rustigaan fout op fout op fout, daarom moet je nauwkeurig werken. Als je begint met 0,02, dan kan het zijn dat je ergens aan het einde iets op 0 zit te stellen met al 0,06mm afwijking. AFstellen doe je niet in een uurtje is mijn ervaring. Trek er gerust een dag voor uit.

Voor mijn grote spindel heb ik hier een referentieas van 32mmx250 met vaste opname voor, maar die past niet in de kleine machine.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Serum,

Je schrijft een heel verhaal, daarvoor dank!

Ik heb een rei van 600mm. Ik weet wat een haarlineaal is, maar misschien lukt het ook met de rei, anders zal ik een haarlineaal aanschaffen.

Een lineaire geleiding onder 2 hoeken meten, bedoel je hier één keer meten op de geleiding en één keer meten aan de zijkant van de geleider (de referentie rand)? Ik zal dit controleren. Ik neem aan dat ik tussen de geleider en het aluminium moet shimmen, net zo lang dat ik geen spleet meer zien. In de andere richting zal ik met wat duwen de geleiding recht moeten monteren.

Voor de spindel recht zeten, Z bewegen, een as in de spindel en meten in X en Y. Door rond te draaien en te middelen haal je de scheefheid/kromheid van de as eruit. Een kromme as zal onder meer uitslaan dan boven, maar door middelen van de extremen haal je de kromheid weg en kan je toch iets zeggen over hoe recht de spindel staat.

Hoe de Z as recht gezet moet worden, dat snap ik nog niet want, volgens mij kan dit alleen met een haakse hoek, goed zetten tov, de geleider waar hij aanhangt.

Ik ga morgen meten.....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

De spindel rechtzetten; je meet dan hoe haaks hij tav de x/y beweegt. Als in jouw methode het bed schreef staat, zet je de spindel net zo schreef.

Maar je moet in die methode beginnen met rechtzetten van 1 geleider op de y, dan de tegenoverliggende, die waterpas zetten, dan de x haaks stellen, geleiders op die as richten/uitlijnen en dan de z daar weer haaks op stellen en de geleiders vlak stellen. En dan kan je de motor stellen zoals ik het omschreef. En daarna vlak je het bed. Een rei moet eigenlijk groter zijn dan je werkbereik, dat is wel zo praktisch.

Op mijn manier zet je hem juist recht aan de geleider. Op jouw methode zet je hem haaks op het bed. Al zit de geleider onder 10 graden, je stelt hem dan toch af op je bed.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Mijn eerste check is dat de geleidingen recht gemonteerd zijn in 2 richtingen. Hier had ik ook rekening mee gehouden bij de bouw en toen had ik mijn rei al en die heb ik gebruikt. Ook zit de Z as haaks, maar dit is wel een hele moeilijke meting. Wat wel heel scheef zit is de spindel in richting van het portaal. De andere richting is redelijk goed (0.04 mm op ongeveer 100mm), maar zou wel iets beter kunnen. In richting van het portaal was het 0.35 mm op 100 mm. Dus heel slecht.

Vraag: Klopt het dat als ik een as inklem in de spindel. Dat de meetklok overal mag staan, als deze maar stabiel staat? Als ik de ingeklemde as draai, dan meet ik een wiebel van ongeveer 0.01mm boven en 0,02 mm onder aan de as. Dus de as is behoorlijk recht. Ik zet dus de meetklok stabiel neer en stel deze onderaan de as in bijvoorbeeld Y richting. Vervolgens beweeg ik de spindel in Z richting en kijk wat het verloop in Y richting is. Dan stel ik net zo lang de spindel, totdat de klok nauwelijks meer uitslaat als ik in Z de spindel beweeg.

Ik denk dat de scheefstand van de spindel de voornaamste fout is op dit moment. Ik ga deze morgen of overmorgen goed stellen en laat dan de resultaten weten. Wel sta ik versteld van de richting waarop de spindel scheef staat, ik had de scheefstand in de andere richting verwacht.

Serum, doe ik het goed op deze manier? Toch heb ik zo mijn vraagtekens want de scheefstand lijkt veel erger dan ik eerder op de freestafel had gemeten.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De spil / Z-as kan op 2 manieren scheef staan.
De geleidingen kunnen scheef staan, terwijl je spil als die weer scheef de andere kant op staat toch een omslagmeting laat zien die recht is.
(zie de abene freesbank, waar die geleiding behoorlijk scheef staat :lol: )
Even goed bekijken wat je aan het meten bent.
Eigenlijk moet je eerst een klok in / aan de spindel hebben en dan langs een blokhaak meten, in de Z-richting.

(maar ook al staat je Z-geleiding scheef, als de omslagmeting 0 is, zou je vlak freesresultaat moeten hebben)
Abene VHF 3 freesbank.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

als je een blokhaak gebruikt en de klok in de spindel, dan ga je er vanuit dat je freesbed goedstaat tov X en Y as. Toch :?:

Maar het is een lastig probleem. En goed meten blijkt een hele kunst te zijn, ook omdat je ergens vanuit moet gaan en vandaaruit alles goed moet zetten. in het begin gebruikte ik een machine waterpas om een aantal referenties goed te zetten, maar inmiddels lukt dit niet meer erg want het geheel is toch net buiten het bereik van de waterpas gekomen (0.02mm/meter)
Mocht ik nog een keer een machine maken, dan ga ik heel goed stil staan bij het afregelen van de machine.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 okt 2021 18:20 De spil / Z-as kan op 2 manieren scheef staan.
De geleidingen kunnen scheef staan, terwijl je spil als die weer scheef de andere kant op staat toch een omslagmeting laat zien die recht is.
(zie de abene freesbank, waar die geleiding behoorlijk scheef staat :lol: )
Even goed bekijken wat je aan het meten bent.
Eigenlijk moet je eerst een klok in / aan de spindel hebben en dan langs een blokhaak meten, in de Z-richting.

(maar ook al staat je Z-geleiding scheef, als de omslagmeting 0 is, zou je vlak freesresultaat moeten hebben)

Abene VHF 3 freesbank.jpg
Je kan die methode met de blokhaak alleen gebruiken als je weet dat je lineaire geleiders op een portaal allemaal haaks op elkaar staan en goed horizontaal/verticaal (om maar een referentie te nemen) En daarnaast moet je dan de aanname doen dat je bed vlak is. Als je je bed vlakt met een 3mm freesje en alles staat verder goed behalve de spindel, vertaalt de afwijking van de spindel scheefstand zich maar over de 3mm. Zo kan je het bed toch nog redelijk vlak krijgen (vlak genoeg voor een nauwkeurige meting) maar dan moeten de lineaire geleiders dus wel allemaal perfect recht staan en niet torderen.

Je begint daarom met het afstellen van de portaal zoals je hem hebt bij 1 geleider en dat is je referentie. Vanaf daar bouw je de nauwkeurigheid uit op je machine.

Kobus; je methode is inderdaad juist, zo meet je of de spindel recht staat tav de geleiders. En dat is een keurig rechte as en goede spantang met lage runout op je spindel. Als je hem draait is je waarde het gemiddelde van de afwijking. (dat is je nulpunt voor het afstellen) Al is je as een wokkel met 1mm afwijking, als je hem draait en het center van je meting als 0 neemt, stel je hem alsnog goed.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je moet ook bij het fundament beginnen.
Dat die tafel evenwijdig is aan de x en y heb je daarvoor al gemeten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

Mijn ervaring ondertussen is dat portalen maar zeikdingen zijn om af te stellen. Hoe nauwkeuriger je gereedschap, hoe groter je frustratie wordt. Alles is wanneer je een boutje aandraait ineens van rubber. Je raamwaterpasje die over 1m 0,02 nauwkeurig meet begint nare trekjes te krijgen, je doorgaans vriendelijk ogend haarlineaaltje is Freddy Kruger uit NIghtmare on elmstreet. (of een Mogwai in het slechtste deel van de film).

Als je 5 minuutjes na het afstellen van je machine vrolijk mee kan hossen op de polonaise van je zusjes trouwerij, zonder hulp van stimulerende middelen, sta je qua innerlijke rust stevig in je schoenen. :mrgreen:
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door XL500SZ »

weet niet of het al genoemd is, zag het zo snel niet.

Maar volgens mij meet je in het filmpje waar je tegen je spindel drukt voornamelijk de verbuiging van je portaal.
als je speling in je vaste kogelomlooplager wilt meten zou ik de klok op de zijwang vastzetten/klemmen dicht bij je lager en dan nogmaals meten.
Plaats reactie