speling op kogelomloop-as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door Oscar f1 »

serum schreef: 20 okt 2021 17:48probeer dan door je tranen heen te kijken hoeveel er inzit.
Dit heeft een vrij hoog "Shakespeare" gehalte... ( drama )
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

Oscar f1 schreef: 22 okt 2021 07:59
serum schreef: 20 okt 2021 17:48probeer dan door je tranen heen te kijken hoeveel er inzit.
Dit heeft een vrij hoog "Shakespeare" gehalte... ( drama )
Als je er zo over denkt is je meetgereedschap niet nauwkeurig genoeg of doe je de aanname dat je machine beter is dan de werkelijkheid. (en in dat geval zal de shakespeare uitspraak je nog iets harder raken dan je dacht).. Of je geeft niet veel om nauwkeurigheid en je machine, kan natuurlijk ook. Hier zijn we met gelijkgestemden, lachen we om die mechanische tekortkomingen en durven we er voor uit te komen.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door Papaatje »

XL500SZ schreef: 21 okt 2021 22:41 weet niet of het al genoemd is, zag het zo snel niet.

Maar volgens mij meet je in het filmpje waar je tegen je spindel drukt voornamelijk de verbuiging van je portaal.
als je speling in je vaste kogelomlooplager wilt meten zou ik de klok op de zijwang vastzetten/klemmen dicht bij je lager en dan nogmaals meten.
dit dacht ik ook al te zien. De plaat buigt bij het duwen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Ik zal mijn meting dan over doen en de meetklok klemmen op de plaat waar het lager in zit. Bedankt voor de opmerking. :P
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

update.

Ik heb de spindel binnen een honderdste goed gezet met behulp van een as in de spindel en dan meten met een klok en de z-as omhoog en beneden te doen. Toch is het nog geen goed resultaat. Dit betekent dat de Z-geleiding niet haaks staat. Ik heb geprobeerd de Z-geleiding haaks te stellen, maar de bevestigingsgaten laten dit niet verder toe (zijn te klein). Ik ga vandaag deze gaten iets groter maken. Toen ik de freesmachine maakte heb ik alle gaten met een kolomboormachine geboord. Het zou heel goed kunnen dat niet alle gaten perfect zitten en vandaar dat ik dit probleem heb.
Positief is wel dat het frees vlak veel mooier is geworden, de tekening in het aluminium na het frezen is nu zoals ik denk dat het hoort.

Dus wordt vervolgd en Serum, je had dus gelijk, de Z as staat niet haaks. En ik zal de meting op de kogelomloopas nog een keer doen, maar dan goed :P

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Tijdje geleden, maar het is gelukt!!

Ik heb de Z-geleiding haaks op de X en de Y en de spindel evenwijdig aan de Z as. Ik snap nu ook hoe het recht en haaks stellen in zijn werk gaat.
Ik zal uitleggen wat ik heb gedaan, misschien dat iemand nog een opmerking erover heeft:

Het lukte mij niet om de Z geleiding haaks te zetten op de X -en Y-as met een haakse hoek, omdat de geleiding op het portaal verder naar achteren ligt dan de Z geleiding en ik dus moest werken met hulp stukken en de haakse hoeken die ik heb zijn niet haaks zijn tov elkaar. Kortom lastig om mee te werken.
Ik heb eerst met een as in de spindel gezorgd dat de spindel parallel staat aan de Z geleiding, op eerder genoemde wijze van Serum. Vervolgens heb ik een proefstukje gefreesd om te controleren of ik geen overgangen meer voeden (ribbels in het freeswerk). De ribbels voelde ik dus wel. Dit betekent dat de Z-geleiding niet haaks staat op de X en Y beweging. Nu ging ik de haaksheid stellen van de Z as, net zo lang totdat ik nagenoeg geen ribbels meer voeden (trial and error). Wat ik nu nog voel aan ribbels is heel weinig en zeker onder de 0.01 mm. Vingertoppen zijn zeer gevoelig en meten met een 0.01 klok lukt niet, die blijft nagenoeg stil staan.

Dit is niet een recht toe recht aan proces geweest, er zijn wat iteratie slagen geweest , maar na flink wat uren bezig te zijn geweest, is het resultaat mooi en ben ik zeer tevreden. Ook het bewerkingsvlak ziet er nu zeer netjes uit. Wel moet ik in het vervolg ervoor zorgen dat de frees helemaal van het werkstuk afkomt (lang genoeg door laat lopen), zodat je over de gehele baan een mooi bewerkingsprofiel ziet.

Bedankt iedereen die mij heeft geholpen :!: ! Ik heb weer veel geleerd en een volgende machine, die krijgt veel betere stelmogelijkheden :!:

Dan nog waar het oorspronkelijk over ging, de speling op de kogelomloopassen in richting van de as: Ik heb een nieuwe meting gedaan en nu de meetklok geklemd op de plaat waar het losse lager in zit, en de speling blijft. Ik heb nieuwe lagers gekocht van eerder aangegeven site van Serum. De lagers zijn inmiddels in het vliegtuig volgens AliExpress. Dus die zullen komende week wel binnen komen. Ik zie nog wel op tegen de klus, ik denk niet dat ik hier direct aan ga beginnen......
Hier onder wat foto's van het resultaat. Nu moet ik mijn freesbed gaan frezen en dan zou alles weer klaar zijn.

Bedankt allemaal en tot volgende week zaterdag in Wijk in Aalburg!
IMG_20211031_104021562_HDR.jpg
IMG_20211031_103627397_HDR.jpg
IMG_20211031_105505806 (Small).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door Kjelt »

Mooi dat het gelukt is en je tevreden bent.
TomAndKobus schreef: 31 okt 2021 11:27 Ik heb weer veel geleerd en een volgende machine, die krijgt veel betere stelmogelijkheden
Daar ben ik wel benieuwd naar want toen ik twee ervaren mensen hier naar vroeg zeiden ze allebij: nee niet doen.
Iedere stelmogelijkheid kan mechanisch een zwakke schakel zijn, zeker als je met schroefinstellingen werkt. De krachten op de spindel komen ook op die fijninstellingen en of ze daar dan tegen kunnen of gaan verlopen?
Ik zal geen namen noemen maar het advies was: gebruik shims van stevig metaal en bout de spindel zo vast als mogelijk.
Lijkt me wel een leuk discussie topic eigenlijk.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Kjelt, Je hebt daar wel gelijk in denk ik, maar het is al heel wat als je wat beter bij de bouten kan komen. Ik heb nu ook shims gebruikt en hopelijk alles goed aangedraaid, maar het is een heel gepriegel om bij alle bouten te komen en ik heb nu een setje inbussleutels waarvan de kleine L is ingekort zodat ik ergens tussen kan komen. Verder was mijn machine hand genaakt (zonder andere cnc machine) en hierdoor waren niet alle boutgaten precies in lijn en moest ik hier en daar wat boutgaten opboren om genoeg ruimte te krijgen voor het stellen van de machine. Op voorhad denken hoe de machine zijn haaks en rechtheid moet verkrijgen is misschien toch slim.

Verder... Nu weet ik pas echt hoe je een machine moet stellen en begrijp ik pas alle verhalen die ik al eerder heb gelezen. Op een of andere manier moet je toch zelf fouten te maken om te snappen wat andere al tegen je hadden gezegd. Dit kan je natuurlijk ook uitleggen als eigenwijs :mrgreen:

Net mijn freesbed afgefreesd. Nu dingen terug monteren die ik er tijdelijk af moest halen en we kunnen weer de machine gebruiken waar hij ooit voor bedoeld as, leuke werkstukjes maken :P

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

Denk dat een stuk context mist.

Zeggen dat de mogelijkheid tot verstellen automatisch leidt tot verzwakking zonder een constructie te hebben gezien kan echt niet.

Shims lijken mooi, maar je haalt je er snel scheefstand mee op je hals en bij het aandraaien krijg je een onvoorspelbare vervorming. Zeker als je het zo vast bout als mogelijk. 'even een machine afstellen' heeft wat meer voeten in aarde.
Je moet gewoon zorgen dat je je machine op kan bouwen en af kan stellen. En dat je goed bij de bouten kan om het af te stellen zonder dat je de hele machine moet demonteren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 31 okt 2021 14:30 Denk dat een stuk context mist.
Ja daar heb je gelijk in, de context was mijn OSPF.
Dus geen freesbank van 3000kg met M20 stelbouten ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

Zelfs op een frees van 100kg met m4 boutjes leidt de plaatsing van die afstelling niet perse tot een instabielere machine. Stelling is gewoon onjuist zonder dat je meer van de machine en de plaatsing van die afstelling weet.

het is net zoiets als zeggen dat een 8 cilinder motor altijd meer vermogen heeft dan een 4 cilinder. Het is gewoon niet waar.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 31 okt 2021 17:36 Zelfs op een frees van 100kg met m4 boutjes leidt de plaatsing van die afstelling niet perse tot een instabielere machine. Stelling is gewoon onjuist zonder dat je meer van de machine en de plaatsing van die afstelling weet.

het is net zoiets als zeggen dat een 8 cilinder motor altijd meer vermogen heeft dan een 4 cilinder. Het is gewoon niet waar.
Ik zeg toch duidelijk “KAN” in mijn post niet dat dit altijd en overal geldt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

Het kan net zo goed een versteviging opleveren. Ik snap die uitspraak domweg niet.
Plaats reactie