speling op kogelomloop-as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem:

Ik heb mijn spindel recht gezet tov. het freesbed door het volgende te doen:
  • Ik heb een vlakgefreesde ingekochte aluminium tooling-plaat gebruikt die ik op het bed heb gelegd. Vervolgens heb ik de hoogte van de plaat tov. de spindel gecontroleerd over het hele vlak en de aluminium plaat lag binnen 0.01 mm. Dit is een meting die goed moet zijn onafhankelijk van hoe scheef de spindel staat tov. het vlak.
  • Vervolgens heb ik de spindel recht gezet door te meten met een klok en arm van 100mm (zie foto)
Ik heb de spindel op +/- 0.03 mm goed gezet met een arm van 100 mm. Ik heb met een rond 12 mm frees een stukje aluminium vlak gefreesd. De fout die je dan verwacht is maximaal 4 mu (in ideale wereld). Echter ik voel duidelijk een ribbel en kan ook met mijn nagel blijven hangen op deze ribbel. Als ik de ribbel meet, dan lijkt deze ongeveer 0.02 mm hoog te zijn. Niet veel, maar goed voelbaar.

Ik had hier al vaker last van en loste dit op door de spindel zo te stellen dat er bijna geen ribbel meer voelbaar was. Maar dit lijkt mij niet de juiste methode.
IMG_20211013_163903044.jpg
https://youtu.be/jAF9YqQPpME
https://youtu.be/fNHo7-iquTw

Eerst dacht ik dat dit zou kunnen komen door slapte in de geleidingen. Door de kracht van het frezen kan de spindel verdraaien waardoor de frees schuin op het oppervlak komt. Dus heb ik wat metingen gedaan en uiteindelijk kom ik er achter dat er speling zit (in de lengte richting) van de kogelomloop-as. Zie filmpje. De moeren bij het vaste lager van de kogelomloop-as heb ik goed vast gezet. Toch meet ik 0.05 mm verplaatsing (in meerdere assen).
Is het fout dat ik deze speling heb? Zou deze speling eigenlijk niet mogen bestaan? Kan dit het probleem verklaren?
Zover ik na kan gaan, zijn mijn geleidingen wel goed, ik kan de spindel niet verdraaien. Het is echt een translatie die ik meet.

https://youtu.be/H8l5a9xT59U

Maar een translatie van de kogelomloopas veroorzaakt geen rotatie bij de spindel lijkt mij?!?

De moeren om de kogelomloopassen vast te zetten zijn deze. Ik heb hier de kunststof ring weg gesneden en een borg schroefje in gezet, maar het zijn niet hele fijne moeren. Ik ga dus hier beteren voor bestellen.
moer.jpg
Het is een heel verhaal geworden. Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn. Kan iemand mij verder helpen. Moet ik proberen de speling in de kogelomloopassen naar 0 te brengen? Kan het zijn dat ik nog ergens anders last van heb?

Alvast bedankt, Tom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lastig om op afstand iets over te zeggen.
Maar het zal je verbazen hoeveel zo'n frees toch nog veert.
Daarnaast zou de freesspil zelf ook kunnen veren. (wat voor freesspindel had je ook al weer?)

Hoeveel materiaal haal je weg.
Misschien doet een kwalitatief betere frees wonderen.

Haal eens een stukje waterproof over het aluminium, is het geen braampje? (blokje hout, schuurpapier 240 of zo, 1 streek er overheen en dan kijken wat je ziet)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Mijn spindel:
https://nl.aliexpress.com/item/20388035 ... 4c4dfsrfLM
Ik heb een 12 mm frees van Sorotec. Ik denk dat de kwaliteit goed is:
https://www.sorotec.de/shop/Cutting-Too ... ng-cutter/
De frees was redelijk kort ingespannen (16 mm uitsteeklengte), rpm was iets van 10000 toeren,
De freesbewerking was 0.4mm diep en na frezen met 0.1mm diep. Ik denk dat ik 2mm overlap had. Niet extreem lijkt mij. Aluminium was ENAW 6061
Ik zal kijken of het een braam is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

Die 0,05 speling is veel op de plek die je meet in het 3e filmpje (heeft niets te maken met je probleem trouwens). Wat voor lagers zitter er in je vastlagers? Gebruik van fatsoenlijke 7001 lagers lost dit op. Ik heb op die meting minder dan 0,005mm speling bij +/- 250N
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb fatsoenlijke aliexpress lagers 8) https://nl.aliexpress.com/item/32911499 ... 4c4dfsrfLM
Het is dus verstandig om deze te vervangen voor betere kwaliteit (als ik je goed begrijp). En ik snap ook dat dit mijn probleem niet verklaart, maar wat is dan mijn probleem?

Over de vaste lagers, dit lijkt mij een goede, maar ook duuuur. https://www.damencnc.com/nl/fk10-fixed- ... 1431?c=308
Kan ik goedkopere lagers gebruiken of ontkom ik er niet aan om even fors in de portemonnee te grijpen.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

Wat je probleem wel is is koffiedik kijken. Frees je 1 kant op, bv climbing? Vergeet niet dat een meting ook afhankelijk is van de diamteter van je meetkogel. Je hebt groeven bij het vlakken met de frees.

Je hebt je frees haaks staan tav je bed op die specifieke plek waar je meet. Maar staat hij ook haaks op een andere plek waar je bv freest? realiteit met alu profielen is dat ze krom zijn en dat ze ook nog eens hol zijn. Die kromheid en hol staan is niet overal gelijk. Als je een lineaire geleider recht hebt staan, wil dat niet zeggen dat hij lineair beweegt op 2 assen. Zeker niet icm met 2e lineaire geleider die een stukje verderop op een alu profiel zit. Vandaar dat ik mijn aluminium profiel heb gevlakt en alles onder 2 verschillende hoeken (90 graden verzet) heb afgesteld.

Je hebt 7001 lagers nodig. Item 32832904804 op Alie. C DB, gebruik ze zelf ook.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 19 okt 2021 13:45 Ik heb een 12 mm frees van Sorotec. Ik denk dat de kwaliteit goed is:
https://www.sorotec.de/shop/Cutting-Too ... ng-cutter/
De frees was redelijk kort ingespannen (16 mm uitsteeklengte), rpm was iets van 10000 toeren,
De freesbewerking was 0.4mm diep en na frezen met 0.1mm diep. Ik denk dat ik 2mm overlap had. Niet extreem lijkt mij. Aluminium was ENAW 6061
Ik zal kijken of het een braam is.
Die schacht van 6 baart me zorgen. Is 6 het dikste wat je kunt spannen, of heb je ook spantang 12?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Ik kan tot 13 geloof ik inspannen.

Ik heb de haaksheid op verschillende plaatsen gecontroleerd en zit overal in de zelfde orde van grootte.

Meestal gebruik ik 4 of 6 mm freesjes. Dit is een 12mm frees met een 6mm schacht. Maar ik neem niet veel materiaal weg. Kan het dan toch zijn dat ik de frees buig?
Ik heb 2 kanten op gevlakt. dus heen en weer. Voor goed zou ik natuurlijk alleen climb moeten doen. Ik zal het schuurpapiertje van Hugo doen om te kijken of het geen braam is en ik zal alleen in climb richting nog een keer gaan vlakken.

groeten, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Serum, ik heb een isel spindel en zover ik weet (zal na meten) is de diameter waar het lager zit 10mm. Dan heb ik toch de 7000 serie nodig?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

Ja, 7001 is voor de bk/bf 12 series. 7000 heeft een 10mm binnendiameter.

Had niet gezien dat het asje 6mm is. En nog geen carbide ook. Die wil wel buigen hoor.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

hmmm...... Die wil wel buigen.......

Hugo, het is geen braam. en ik heb nog een keer 0.3 mm van de bovenkant afgehaald met de 12mm (6mm schacht) en nu alleen climb (een kant op frezen) en kort ingespannen. Dit geeft het zelfde resultaat. Ik heb vervolgens 0.3 mm afgehaald met een 6mm frees (schacht 6mm) dit geeft uiteraard een beter resultaat (theoretisch factor 2) maar nog steeds ribbels duidelijk voelbaar. Ook nu alleen climb gebruikt. Frees is wel veel langer ingespannen. Zie filmpjes van wat ik heb gedaan...

12mm frees
https://youtu.be/Ih6LGcNgQvA
6mm frees
https://youtu.be/iPcrJpDP-4I

Ik ga de lagers die Serum voorstelt bestellen. Ik neem aan dat deze dan passen in de behuizingen die ik al hebben.

Bedankt alvast voor het meedenken!

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Ik zou dus veel dikkere (schacht) frezen moeten kopen om mooi te kunnenvlakken :?:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door serum »

Ik weet niet of dat het oplost. Je kan het testen door de richting te wisselen en te kijken of de frees voorspelbaar verbuigt. Als de frees buigt, komt dat door de snijkrachten. met die informatie moet je wel wat tests kunnen bedenken. Van voor naar achteren, van achteren naar voren, links rechts. klimmend, conventioneel. Daar kan je wel wat mee testen. Meet je een verloop in een enkel pad Ook kan het zijn dat je machine niet stabiel of vlak is en dat hij beter presteert als je over de X as je facing doet. (kan je opgeven in Fusion, 90 graden verdraaiing).

Wees creatief. Eerst wat meer uitsluiten voordat je er een conclusie uit opmaakt.

Misschien kan je een kleinere overlap kiezen tussen de passes.

Ik had deze gekozen als ik voor de keuze had gestaan;
FP0103.0140.050
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: speling op kogelomloop-as

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Serum, ik ga morgen maar eens spelen dan :P
Plaats reactie