Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door Sven »

Als ik je plaatje goed inschat dan is het een goed idee om eerst het hele ontwerp te presenteren.

Ik dacht het al te lezen en je plaatje lijkt het te bevestigen, klopt het dat je 4 geleidingen (2 per kant) wilt toepassen?
Dat is slechter en duurder dan 1 per kant.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door ocf81 »

Bjornski1976 schreef: 03 nov 2021 15:54 Voor een machine die uitwendig maatvoering heeft van 75 x 75 x 75 cm en is uitgevoerd met een bewegende brug vind ik het te verwachte werk bereik van 40 x 40 x 15 cm een hele uitdaging.
Om stabiliteit te halen op de zijden moet het fors geconstrueerd zijn. Een overweging zou zijn om de bewegende brug heel kort op de wanden te zetten, zie voorbeeld de open source ontwerp.
Alternatief is een vaste brug en bewegend bed. Dit is gelijk aan bovenstaande stevig te construeren i.p.v. platen die een 2 a 3 cm dik zijn.
In deze laatste twee gevallen ben je wel instaat om het e.e.a. 3D te printen en dan later te upgraden naar aluminium.
Ga je in je verhaal uit van een machine die gelijk het hele werkbereik probeert te bedienen in de bootstrap configuratie? De hoogte van de bootstrap configuratie zal denk ik genoeg moeten zijn om platen van 3cm dikte te kunnen bewerken. Ik denk dus aan een X-Y verbinder die hooguit 5 cm (plaatmateriaal en wat hoogte voor klemmen) tussen het werkvlak en de onderkant van het portaalbalk voor het bootstrappen.
Een opstelling waarbij je in de bak duikt,om het zo maar even uit te drukken, zoals de bij OSPF is inderdaad wel een goede oplossing om het korter te houden.
Sven schreef: 03 nov 2021 16:02 Als ik je plaatje goed inschat dan is het een goed idee om eerst het hele ontwerp te presenteren.

Ik dacht het al te lezen en je plaatje lijkt het te bevestigen, klopt het dat je 4 geleidingen (2 per kant) wilt toepassen?
Dat is slechter en duurder dan 1 per kant.
Onder het mom van beter goed gejat dan slecht bedacht heb ik dit afgekeken van de Sorotec Alu-Line Heavy Gantry. Er zijn wel meer machines die deze configuratie lijken te gebruiken. Wat zorgt ervoor dat dit slechter is?

Het ontwerp is denk ik door tijdgebrek na deze week pas over een paar weken klaar.
¡Onafhankelijk denker!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door Sven »

Ik ben misschien iets te stellig geweest.
Met slechter bedoel ik dat je met twee geleidingen per kant extra afstellen toevoegt dat als het verkeerd gaat extra slijtage geeft.

Voor zover ik het kan zien of bedenken probeert men er een slap geconstrueerde brug stijver te maken.
Komt een beetje gekunsteld op me over.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door ruudpg »

In plaats van aan elke zijde 2 lineaire geleidingen van 15mm te gebruiken, het geld is kennelijk van ondergeschikt belang, zou ik eerder kiezen voor een enkele maar zwaardere geleiding per kant, bijvoorbeeld 20 of 25mm, is nog goedkoper ook. Maar even afhankelijk wat je wil gaan bewerken is voor hout en aluminium naar mijn mening 15mm vaak ook al voldoende, de stevigheid moet uit de basis komen waar de rails op gemonteerd is, niet uit de rails zelf.
Dubbele geleidingen per zijde wordt bijna niet toegepast bij (kleinere) commerciële machines, dat is waarschijnlijk ook niet voor niets...
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door ocf81 »

Sven schreef: 03 nov 2021 22:20 Ik ben misschien iets te stellig geweest.
Met slechter bedoel ik dat je met twee geleidingen per kant extra afstellen toevoegt dat als het verkeerd gaat extra slijtage geeft.

Voor zover ik het kan zien of bedenken probeert men er een slap geconstrueerde brug stijver te maken.
Komt een beetje gekunsteld op me over.
Ah, ok. Ik had op youtube iemand gezien die bij een RatRig KillerBee eerst de bovenste rail afstelt en vervolgens de onderste rail vastzet. Op die manier zou je geen binding moeten krijgen.
ruudpg schreef: 04 nov 2021 13:30 In plaats van aan elke zijde 2 lineaire geleidingen van 15mm te gebruiken, het geld is kennelijk van ondergeschikt belang, zou ik eerder kiezen voor een enkele maar zwaardere geleiding per kant, bijvoorbeeld 20 of 25mm, is nog goedkoper ook. Maar even afhankelijk wat je wil gaan bewerken is voor hout en aluminium naar mijn mening 15mm vaak ook al voldoende, de stevigheid moet uit de basis komen waar de rails op gemonteerd is, niet uit de rails zelf.
Dubbele geleidingen per zijde wordt bijna niet toegepast bij (kleinere) commerciële machines, dat is waarschijnlijk ook niet voor niets...
Ik ben wel benieuwd naar de precieze redenering achter je verhaal. Dat de ondergrond van de rail de eigenlijke basis is snap ik. Ik had echter verwacht dat met 2 rails per kant er een grotere werkarm is en de druk die wordt uitgevoerd over een groter deel van het profiel verdeeld wordt. Je zou dus verwachten dat dit een betere oplossing is.
¡Onafhankelijk denker!
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door FreesKever »

Ik ben nu ook begonnen met het tekenen van een vergelijkbare machine in FreeCAD, maar ik ga waarschijnlijk stalen kokers gebruiken.

In je eerste bericht screef je dat je MGN15 railzen wilt gebruiken. Deze zijn wel erg goedkoop, en leuk voor een kleine machine, maar voor een machine van dit formaat past een HGR20 rails beter. De MGN heeft slechts 2 kogel banen per lagerblok, en de HGR rails heeft 4 kogel banen in een lagerblok en zijn daarmee een stuk sterker / stijver. De railzen dubbel uitvoeren heeft ook niet veel nut. Gedoe met afstellen, en mogenlijk zwaar lopen met b.v. temperatuur verschillen. Daarbij sluit ik me aan bij wat ruudpg en Sven eerder geschreven hebben. Gebruik per kant slechts een geleiding, maar voer die zwaarder uit.

Ook:
Voor ong. EUR 300 kun je een komplete set geleidingen (X + Y +Z + 12xHGH20 + 3x kogelomloop spindels + BK lagerblokken) kopen.
Hiermee heb je een goedkope basis om te beginnen, en als je beter wilt, kun je geleidingen later vervangen of opwaarderen met Hiwin onderdelen naar behoefte.

Dergelijke sets worden op Aliexpress aangeboden met verzending vanuit Spanje of Polen, dus binnen de EU dus geen douane gedoe.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 10 dec 2021 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door assink »

FreesKever schreef: 10 dec 2021 12:23 Ik ben nu ook begonnen met het tekenen van een vergelijkbare machine in FreeCAD, maar ik ga waarschijnlijk stalen kokers gebruiken.

In je eerste bericht screef je dat je MGN15 railzen wilt gebruiken. Deze zijn wel erg goedkoop, en leuk voor een kleine machine, maar voor een machine van dit formaat past een HGR20 rails beter. De MGN heeft slechts 2 kogel banen per lagerblok, en de HGR rails heeft 4 kogel banen in een lagerblok. De railzen dubbel uitvoeren heeft ook niet veel nut. Gedoe met afstellen, en mogenlijk zwaar lopen met b.v. temperatuur verschillen. Daarbij sluit ik me aan bij wat ruudpg en Sven eerder geschreven hebben. Gebruik per kant slechts een geleiding, maar voer die zwaarder uit.

Ook:
Voor ong. EUR 300 kun je een komplete set geleidingen (X + Y +Z + 12xHGH20 + 3x kogelomloop spindels + BK lagerblokken) kopen.
Hiermee heb je een goedkope basis om te beginnen, en als je beter wilt, kun je geleidingen later vervangen of opwaarderen met Hiwin onderdelen naar behoefte.

Dergelijke sets worden op Aliexpress aangeboden met verzending vanuit Spanje of Polen, dus binnen de EU dus geen douane gedoe.
Linkje? Kan 'm zo snel niet vinden?
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door FreesKever »

https://www.aliexpress.com/item/1005002212268138.html
https://www.aliexpress.com/item/32955478058.html
https://www.aliexpress.com/item/1005002281437562.html


Als je bij Aliexpress zoekt met de toverwoorden:

6pcs square linear


Dan vind je winkels van o.a.
RATTM, L&Y Store, CoolFei Store, Smart-Caraftsman Store en nog een hele zwik anderen.
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door ocf81 »

Bedankt voor de tip, ik zal dit zeker meenemen in mijn overwegingen. Ik ga pas over een paar weken weer door met het werk aan de machine. Ik heb het nu even te druk met andere dingen.

Geld in China besteden als dat ook in Europa kan is het ondermijnen van de eigen economie. Chinezen kopen heel weinig in Europa. Tevens ben ik geen fan van het hele circus dat douaneafhandeling in gang zet. In principe koop ik niks van Ali Express (of welke Chinese shop dan ook) tenzij het niet anders kan.
¡Onafhankelijk denker!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Geld in China besteden als dat ook in Europa kan is het ondermijnen van de eigen economie. Chinezen kopen heel weinig in Europa. Tevens ben ik geen fan van het hele circus dat douaneafhandeling in gang zet. In principe koop ik niks van Ali Express (of welke Chinese shop dan ook) tenzij het niet anders kan.
Ik denk dat heel veel wat je in Europa koopt uiteindelijk toch uit China is gekomen :shock:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door ocf81 »

Ballegooijen schreef: 10 dec 2021 14:32
Geld in China besteden als dat ook in Europa kan is het ondermijnen van de eigen economie. Chinezen kopen heel weinig in Europa. Tevens ben ik geen fan van het hele circus dat douaneafhandeling in gang zet. In principe koop ik niks van Ali Express (of welke Chinese shop dan ook) tenzij het niet anders kan.
Ik denk dat heel veel wat je in Europa koopt uiteindelijk toch uit China is gekomen :shock:
Dat is helaas een feit. Maar als je dan maar direct bij de Chinezen koopt sloop je ook de supply chain in Europa. Als je wél in Europa koopt, en als het even kan Europees, dan blijft er nog de kans dat het ooit weer beter zal gaan. En sinds Corona is er toch ook een beweging opgestaan om meer lokaal te gaan produceren. Ieder mag daar zijn eigen keus in maken natuurlijk. Ik kies voor de route die niet bij voorbaat al de eigen glazen ingooit.
¡Onafhankelijk denker!
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door keesfrees »

ocf81 schreef: 03 nov 2021 14:30
Kars-cnc schreef: 03 nov 2021 14:06 Wat is dat eigenlijk "bootstrappen" in het kader van een CNC machine?
Ik kon er geen Nederlandstalige term voor bedenken, dus heb ik maar even leentjebuur gespeeld en een Engels begrip proberen toe te passen. In algemene zin is bootstrappen beginnen met iets minimaals wat je in staat stelt om de verdere stappen te faciliteren. In mijn geval dus het maken van tijdelijke verbindingsplaten voor de X-as en Y-assen om zo een CNC werkend te krijgen waarmee ik vervolgens de definitieve machine kan maken die ik voor ogen heb.
Ik vroeg me dat toen ook af, daarom wist ik niet hoe te reageren op deze vraag.
Maar nu begrijp ik het, machine maakt machine, maakt machine, enzzzz.

NB : De betekenis/vertaling van bootstrap is opstarten.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door ocf81 »

keesfrees schreef: 10 dec 2021 15:21
ocf81 schreef: 03 nov 2021 14:30
Kars-cnc schreef: 03 nov 2021 14:06 Wat is dat eigenlijk "bootstrappen" in het kader van een CNC machine?
Ik kon er geen Nederlandstalige term voor bedenken, dus heb ik maar even leentjebuur gespeeld en een Engels begrip proberen toe te passen. In algemene zin is bootstrappen beginnen met iets minimaals wat je in staat stelt om de verdere stappen te faciliteren. In mijn geval dus het maken van tijdelijke verbindingsplaten voor de X-as en Y-assen om zo een CNC werkend te krijgen waarmee ik vervolgens de definitieve machine kan maken die ik voor ogen heb.
Ik vroeg me dat toen ook af, daarom wist ik niet hoe te reageren op deze vraag.
Maar nu begrijp ik het, machine maakt machine, maakt machine, enzzzz.

NB : De betekenis/vertaling van bootstrap is opstarten.
Ja, inderdaad. Zie ook wikipedia. (De definitie zoals aangegeven bij de Business paragraaf komt dan het meest overeen, in de zin dat je begint met wat je hebt)

Ik heb op het gebied van dimensionele nauwkeurigheid een orde van grootte meer vertrouwen in dingen die ik met mijn 3D-printer maak is dan in de dingen die ik met de hand maak. (wellicht kan ik wel mijn 3D-printer gebruiken om boormallen te maken) Alu is te lastig om betrouwbaar met de hand te bewerken en te duur om te verknallen. Daarom gebruik ik daar liever een tijdelijke configuratie voor: De bootstrap machine. Dus in dat opzicht lijkt bootstrappen mij de methode met de hoogste kans op succes.

Inmiddels bedacht dat ik waarschijnlijk wat multiplex platen ga aanvallen om ze in de juiste vorm te krijgen met de hulp van wat 3D-geprinte boormallen. Dat was volgens de meesten die ik hier over gesproken heb op de CNCZone dag waarschijnlijk de beste methode als je alles zelf wil doen.
Laatst gewijzigd door ocf81 op 10 dec 2021 15:58, 5 keer totaal gewijzigd.
¡Onafhankelijk denker!
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Beste materiaal voor bootstrappen portaalfrees

Bericht door keesfrees »

Men gebruike wat voor handen is cq waar je mee bekend ben.
Voor hout(plaat) bewerken zijn er mogelijkheden te over, een hele mooie manier om gelijke vormen te maken is een kopieerfrees, een freesje met een lager in de boven of onder frees.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie