Mijn eerste CNC-project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Mijn eerste CNC-project

Bericht door PieterH1954 »

Afgelopen maand had ik een paar keer gereageerd in het topic van Papaatje: mijn eerste project. Nu dan toch maar een eigen draadje gemaakt.

Na heel lang getwijfeld te hebben toch maar de knoop doorgehakt en besloten om een CNC-machine te gaan bouwen. Een aantal jaren geleden had ik bijna aangehaakt bij de projecten van John en Pascal in het kader Open Dag Hout, maar door persoonlijke omstandigheden was het er niet van gekomen. Op internet en dit forum zijn er nogal wat DHZ-projecten om na te bouwen, maar het merendeel is metaalwerk en best wel aan de prijs. Ik ben geen metaalman, maar een houtman, dus het bleef er maar bij. Totdat ik onlangs bij toeval een YouTube-filmpje voorbij zag komen van de Duitser Life Latitudes (Thomas) die er een gebouwd had voor onder de € 500: https://www.youtube.com/watch?v=76M3BY38OL4&t=1s

Nadat ik de serie tig keer had bekeken het besluit uiteindelijk genomen om eraan te beginnen. Eerst een plaat betonplex van 21 mm dik besteld. Dat was met € 150 al gelijk een flinke hap uit het budget.
Eerst maar eens alles goed aftekenen en uitzagen, frezen, schuren en in elkaar zetten met de nodige schroeven en deuvels. Dat frame is zeer stevig geworden. Inmiddels de benodigde hardware besteld via Amazon: lineaire geleiders en kogelomloopspindels. Het maken en monteren van de X- en Y-as is wel een heel nauwkeurig werkje gebleken. Alles moet goed pas en haaks. Telkens weer meten, passen, corrigeren, passen, meten, corrigeren, etc. Ik moet nog 2 kogelomloopspindels monteren en dan is de hardware klaar.
Daarna is de elektronica aan de beurt. Dat zal hier en daar nog wel wat hoofdbrekens gaan kosten, maar als ik de filmpjes bekijk is het allemaal appeltje-eitje.

Ik wil wel graag een paar foto's laten zien, maar krijg het niet voor elkaar. Wie kan helpen?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door benkr »

Kijk in het openingsscherm van het Portaal, en dan bij Het vak "algemene aankondigingen", het 3e topic gaat over afbeeldingen plaatsen.
PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door PieterH1954 »

Hier zijn ze dan. Bedankt voor de instructie.
DSCN1985 (Small).JPG
DSCN1987 (Small).JPG
DSCN1988 (Small).JPG
DSCN1989 (Small).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door hfjbuis »

Ziet er mooi uit. Wat voor spindel gaat het worden?

Voor afstellen een dag uittrekken is heel normaal bij zo'n project en dat moet goed zijn.
Gezien het formaat denk ik dat het met de stijfheid nog wel meevalt.

Ik ben benieuwd naar het eerste freeswerk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door PieterH1954 »

Voor de spindel denk ik toch voor de 500 W versie te gaan zoals in de YT-filmpjes Ik wil alles eerst goedkoop houden en vooral hout gaan frezen.
Forumlid Goudgele had een gebruikte 500 W spindel aangeboden, maar ik was daar te laat voor.

Misschien is er hier nog iemand ie er een over heeft en wil verkopen.

Nu hoor ik al menigeen zeggen: koop gelijk een goede en zwaardere want goedkoop is duurkoop. Dat weet ik ook wel maar ik wil het 1e project cheapo houden en ervaring opdoen en meters maken. Dat heb ik met andere hobby's als bierbrouwen en houtdraaien ook gedaan. Eerst goedkoop beginnen en dan pas bepalen wat je er echt mee wil.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door hfjbuis »

Zwaardere spindels hebben vooral een betere lagering wat bij frezen van metaal wel een voorwaarde is als het nauwkeurig moet (passingen).
Zelf heb ik 3 spindels gekozen voor mijn router in aanbouw. Ik begin met het testen van de eerste met als doel printplaten frezen. Die laat ik daarna een goed gelagerde ER11 collet houder aandrijven en herhaal de testen met frezen van printplaten en staal. Afhankelijk daarvan koop ik een 200W of 800W borstelloze spindel, althans dat is nu het plan.

Ik ben benieuwd naar jou resultaten.

De spindel met koolborstels:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08DTHDSM ... DSMV&psc=1
De spindel: 200W borstelloos
https://nl.aliexpress.com/item/10050015 ... 2442%22%7D
De spindel 0.8 kW
https://nl.aliexpress.com/item/32802762 ... 3166%22%7D
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door Sven »

PieterH1954 schreef: 16 nov 2021 09:13 Nu hoor ik al menigeen zeggen: koop gelijk een goede en zwaardere want goedkoop is duurkoop. Dat weet ik ook wel maar ik wil het 1e project cheapo houden en ervaring opdoen en meters maken. Dat heb ik met andere hobby's als bierbrouwen en houtdraaien ook gedaan. Eerst goedkoop beginnen en dan pas bepalen wat je er echt mee wil.
Als je je er van bewust bent is daar helemaal niets mis mee!
Als het een vast onderdeel van je hobby wordt dan moet je er sowieso twee bouwen. Dan kan je die eerste maar beter vlot en goedkoop achter de rug hebben ;)
Dan heb je er geen geld aan verspild als je het toch niks vind.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door Papaatje »

Leuk! :P

Goed bezig Pieter. Ik hoop dat je aan deze verslavende hobby net zoveel plezier beleefd als ik. ;-)
Doet me denken aan mijn begin. Life Latitudes was ook mijn voorbeeld.
Het wordt nu een kwestie van verbeteren, verbeteren, verbeteren......... :P
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door FreesKever »

Voor je volgende project (en voor anderen die dit lezen)

Gebruik niet die ronde assen.
Rechtoekige geleidingen zoals b.v. MGN15 kosten ook bijna niets, maar zijn beter in kwaliteit.

Verder zit diet er uit als een heel bruikbaar leuk machientje.
Ik vermoed dat hij al beter is dan de goedkope dingen uit China, ook al zijn die van Aluminium gemaakt.

Als je budget het toelaat, neem dan een BLDC motor.
Het grootste probleem met de goedkope varianten is dat er een dunne as op zit, en een losse ER spantanghouder die op de as geklemd zit.
Dat de ER spantanghouder er los op zit is nog acceptabel (maar niet ideal) het probleem is de dunne as achter de spantanghouder. Daar zit erg weinig stijfheid in waardoor je snel allerlei trillingen krijgt tijdens het frezen. Dunne as betekent kleinere lagers, end dus goedkoper.
Ik geloof dat ik een tijd geleden een "Niew model" BLDC motor gezien heb waaarbij de ER spantanghouder in de as geintegreerd is.

Aan de andere kant, als je echt een fatsoenlijke spindel wilt, dan is iet dergelijks als de G-Penny iet waar je jarenlang mee vooruit kunt, maar die zit boven je budget. Ik begrijp dat beginnen met iets "goedkoops" aantrekkelijk lijkt.

Ook het overwegen waard:
Met een erg goedkope spindel kun je al niet echt "veel meters maken". Kwaliteit in CNC betaalt zich snel terug in gebruiksgemak en de hoeveel lol die je aan je hobby beleeft. Met een fatsoenlijke spindel doet je machine het ook beter op de tweedehands markt als je er vanaf wilt.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 27 nov 2021 05:28, 1 keer totaal gewijzigd.
PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door PieterH1954 »

Bedankt voor al jullie goede raad en adviezen.
De eerstvolgende uitdaging begint zich al aan te kondigen.
De Arduino Uno (kloon) met CNC shield V3 had ik van Amazon ontvangen en gelijk teruggestuurd. De printplaat van de shield was geknakt.
Ook de 3 Nema's 17 High Torque binnengekregen. Daar zaten echter geen stekkers aan. Deze moeten straks aangesloten worden op de combinatie Arduino/CNC shield/drivers. Er moet een vrouwtjes stekker aan, maar hoe. Ik kom uit bij een krimptang (oerwoud aan types en modellen) en stekkers (JST in tig varianten, Dupont, etc.). Zie YT https://www.youtube.com/watch?v=b_FBSi1tmas&t=117s vanaf 7:20 tot 7:37.

Wat moet ik doen cq aanschaffen om slechts 3 stekkers aan de Nema's te zetten?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door hfjbuis »

Wat je nodig hebt is afhankelijk van de stekker die er aan moet. De specs van het bord geven vast wel aan wat het moet worden. Meestal Dupont of jst, pin afstand 2.54 mm. Bij Dupont zit er geen behuizing om de pinnen.
Ik heb beide tangen en kan je wel de link opzoeken. Je kunt ook langs komen, dan krimpen we samen de stekker er aan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door PieterH1954 »

Bedankt voor je aanbod. Alle informatie en links zijn welkom.
Om eventjes van Enkhuizen naar Hoensbroek te rijden voor 3 stekkerverbindingen lijkt me een beetje overdone.
Misschien iemand hier in de buurt die dat ook kan?

Let wel, ik ben best bereid om een tang en toebehoren aan te schaffen. Maar het moet wel de juiste tang zijn met de juiste stekkers. En dit laatste is mij niet duidelijk.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door hfjbuis »

Als het bord gelijk is als dat in de video, dan is het een standaard 4 pins 2.54 mm header zonder behuizing waar een dupont stekker op past. Hij drukt er een JST-XH connector op, maar daar van zijn de pinnen een fractie dunner, niet doen dus.

De tang die je moet hebben is een SN-28B.
https://nl.aliexpress.com/item/10050017 ... 4214%22%7D

Hier een complete geschikt voor hobby gebruik. Als je goed zoekt is er ook wel een goedkopere set of combinatie te vinden. Mocht je een tang van Plato tegen komen (geslepen bekken), die vind ik persoonlijk beter dan die van Colours (gegoten bekken).

Heb je de volgorde van de pinnen verkeerd, met een naaldje kun je het smalle plastic lipje oplichten en de pin weer uit de behuizing trekken. Op internet staan veel video's over het gebruik van zo'n krimp tang. Even naar kijken anders zul je zeker de connector verkeerd om in de tang plaatsen.

succes, huub

p.s. voor een JST-XH heb je een SN-01BM tang nodig
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 17 nov 2021 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door PieterH1954 »

Oké, bedankt. Zojuist besteld bij Amazon en wordt vrijdag bezorgd.
Plaats reactie