Welke zelfbouw cnc machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door benkr »

Arcss schreef: 28 nov 2021 20:51 Ik heb hier blijkbaar ook nog 2 90x45 profielen liggen van +-200cm elk.
Overkill?

IMG_20211128_202001.jpg
Nu heb je toevallig niet het meest sterke model (in het midden zit een redelijk zwak stuk door de dunwandige verbindingsstukken, maar dat soort profielen koop je dus bij de adressen die ik je gegeven heb.
Als je voor hout gaat, kies dan een degelijke soort betonmultiplex, de gladde en hard afgewerkte uitvoering, die is t.o.v. het standaard multiplex van dezelfde dikte veel robuuster, dat ga je merken als je er een M6 of M8 bout in vast wil draaien, als het niet echt massief is dan verdwijnt de kop (of moer) gewoon in het oppervlak en krijg je dus nooit een stevige verbinding.

Overigens is b.v. 10 mm aluminium plaat niet heel veel duurder en erg goed te verwerken op een cirkelzaag machine, op die manier kun je best wel aluminium bewerken voor het bouwen van een portaalfrees.
Als ik b.v. naar DaBit zijn machine kijk, wat best wel een beest van een machine is, die is vrijwel helemaal gebouwd met alleen maar handgereedschap, handboormachine, slijptol, ijzerzaag etc. etc.
Wat wel belangrijk is als je aluminium profielen of plaatmateriaal gaat gebruiken is dat alles eigenlijk perfect haaks en recht gezaagd moet zijn, anders worden haakse verbindingen heel moeilijk te maken, en dat merk je pas als de machine klaar is en je begint om alles haaks en recht te stellen, dat lukt dan eigenlijk niet. Of je moet daar in je ontwerp rekening mee houden, er zijn best wel manieren om ook met niet haaks en recht materiaal toch iets haaks en rechts te maken.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door remon_v »

Mocht je 10mm aluminium nodig hebben:
viewtopic.php?f=38&t=2634&p=247048#p247048

Dit is 2-zijdig machinaal gevlakt (dus erg vlak)
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Arcss »

Bedankt allen voor de info.

Het model zoals bij de link zie ik enerzijds wel zitten om te maken, maar anderzijds heb ik 0,0 ervaring met cnc machines.
Al ben ik er 99% zeker van dat ik het graag zal doen is €1000 toch veel geld om eens te proberen. Stel als het dan toch niks wordt vrees ik dat de machine niet veel waarde zal hebben omdat het zelfbouw is.

Zou dit iets zijn om te proeven, of is het vloeken in de kerk?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door hfjbuis »

Arcss schreef: 06 dec 2021 21:57 Zou dit iets zijn om te proeven, of is het vloeken in de kerk?
Dat is een machine om te graveren. Ik heb naar dit soort machines uitvoerig gekeken (YouTube) om PCB's te frezen. Mijn conclusie is dat dit de dunne sporen (0.4 mm) die ik nu standaard gebruik met de toner transfer methode, niet gaat halen. Het gebrek aan stijfheid en de runout van de spindel is hier van de oorzaak.
Genmitsu heeft een verbeterde versie op stapel staan die net iets steviger is, maar ook niet echt geschikt is om aluminium mee te frezen als ik kijk naar de YouTube filmpjes.
https://www.sainsmart.com/products/genm ... a1k5_y23fn

Voor mijn eigen ontwerp (1216 CNC), dat een voorbeeld project moet worden, zit ik al op 25kg en €600 en dat met een spindel die twijfelachtig is. Daarnaast zie ik het uitlijnen van de geleidingen en de brug best wel als een probleem. Daarmee twijfel ik of passingen frezen wel haalbaar is. Mogelijk dat ik toch mijn BF16 moet gaan ombouwen dan heb ik een betere stijfheid en nauwkeurigheid.

Van de andere kant, als je zo'n kant en klare CNC als leerproject ziet, kun je er toch veel plezier aan beleven.

Ik heb sinds kort een 3D printer met 2040 profielen. Dat is al zwaarder dan voor de meeste van dit soort CNC graveer (frees) machines gebruikt worden. Wat dat betreft denk ik dat een zwaar houten exemplaar het waarschijnlijk al beter zal doen. E.e.a. is sterk afhankelijk van de grootte. Hoe groter, hoe meer flex!!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Arcss »

hfjbuis schreef: 06 dec 2021 22:55
Arcss schreef: 06 dec 2021 21:57 Zou dit iets zijn om te proeven, of is het vloeken in de kerk?
Dat is een machine om te graveren. Ik heb naar dit soort machines uitvoerig gekeken (YouTube) om PCB's te frezen. Mijn conclusie is dat dit de dunne sporen (0.4 mm) die ik nu standaard gebruik met de toner transfer methode, niet gaat halen. Het gebrek aan stijfheid en de runout van de spindel is hier van de oorzaak.
Genmitsu heeft een verbeterde versie op stapel staan die net iets steviger is, maar ook niet echt geschikt is om aluminium mee te frezen als ik kijk naar de YouTube filmpjes.
https://www.sainsmart.com/products/genm ... a1k5_y23fn

Voor mijn eigen ontwerp (1216 CNC), dat een voorbeeld project moet worden, zit ik al op 25kg en €600 en dat met een spindel die twijfelachtig is. Daarnaast zie ik het uitlijnen van de geleidingen en de brug best wel als een probleem. Daarmee twijfel ik of passingen frezen wel haalbaar is. Mogelijk dat ik toch mijn BF16 moet gaan ombouwen dan heb ik een betere stijfheid en nauwkeurigheid.

Van de andere kant, als je zo'n kant en klare CNC als leerproject ziet, kun je er toch veel plezier aan beleven.

Ik heb sinds kort een 3D printer met 2040 profielen. Dat is al zwaarder dan voor de meeste van dit soort CNC graveer (frees) machines gebruikt worden. Wat dat betreft denk ik dat een zwaar houten exemplaar het waarschijnlijk al beter zal doen. E.e.a. is sterk afhankelijk van de grootte. Hoe groter, hoe meer flex!!!!
Mijn doel is toch een stuk bruter dan pcb's. De kriebel is gekomen wanneer ik het idee had om een bartop arcade te maken. Het is niet de bedoeling om metaal te frezen. Enkel/vooral hout: mdf, multiplex.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door hfjbuis »

Dan zou ik de machine uit betonplex maken met geleiders die niet zweven. Het formaat afstemmen op de plaat die er onder moet en de ruimte in het budget gebruiken voor de spindel. Een standaard bovenfrees gebruiken kan natuurlijk ook.
Als je dan de behoefte krijgt om het nog eens te doen, weet je wat je kunt verbeteren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom betonplex? volgens mij is dat spul zo zacht als wat, enige voordeel dat er een prachtig gladde laag op zit.
Heb ooit wel eens bij een gebruikte materialen handel / sloop een tafelblad van een stalen buro gekocht, 28mm dik heel fijn gelaagd multiplex met 2 zijdige bekleding.
Maar ook reststukken van aanrechtbladen zouden wel eens heel goed toegepast kunnen worden.
Allemaal afhankelijk van het gewenste bereik.

Ik zie net dat betonplex ook in vele varianten bestaat, die versie die ik onder ogen gehad heb zal wel populier geweest zijn. Dus is het wel nuttig om de juiste soort uit te kiezen.
https://www.houthandelonline.nl/plaatma ... /betonplex
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door tuonov4 »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tuonov4 schreef: 07 dec 2021 11:04 als je dan toch bezig gaat: www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/cnc ... 97-84-1413
Waar doet die me nou aan denken ? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door FreesKever »

Die eerder geposte link naar de sainsmart machine is zonde van je geld.
Hij zit in de prijsklasse "Ja het werkt", maar na 2 weken verdwijnt hij achter de kast omdat je er nawuelijks iets fatsoenlijks mee kunt maken.

Een "fatsoenlijke" CNC machine kost geld. Die ong. EUR 1100 is echt het minimum om iets fatsoenlijks te kunnen bouwen.

Onderstaande machine wordt door verschillende winkels bij Ali aanbevolen.
Ik zou hem zelf niet kopen, omdat ik hem niet goed genoeg vind, maar het is wel het beste wat je voor die prijs (EUR650) kunt kopen.

Machine is opgebouwd van staal, en heeft assen die over de volle lengte ondersteund zijn, en daarmee heb je relatief veel stijfheid.

Voor die prijs moet je wel een paar forse compromissen maken.
* Trapezium draad spindels met matige lagering.
* Kleine stappen motoren (en met trapezium spindels is dat niet zo'n handige combinatie.
* Ik vermoed dat hij scheef in elkaar zit. Een machine goed afstellen kost tijd en aandacht, en dat kan niet voor die prijs.
* De spindel motor is erg slecht. Vermoedelijk wil je snel een betere motor (BLDC Motor + aansturing ong. EUR 120).
CNC_Mini_RATTM.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door FreesKever »

Hierbij een andere machine die ik wel aan durf te raden.

Hij is grotendeels uit (dikke) PVC plaat gemaakt, en daarmee vermoedelijk wat minder stijf dan die stalen machine, maar daar staat tegenover dat de geleidingen veel beter zijn. Ik denk zelfs dat er kogel omloop spindels op zitten. Dat maakt deze machine aantrekkelijker als je er zelf aan wilt gaan knutselen. De geleidingen zijn het waard om iets goeds mee te maken. Als je b.v. de plastic platen voor aluminium (of staal) vervangt, dan kan dit een erg degelijke machine worden. Ook kun je b.v. 12mm multiplex nemen en daar aan bijde kanten 1mm aluminum plaat op lijmen.

Net als bij die andere machine is de spindel motor erg slecht en die wil je vermoedelijk opwaarderen voor een betere. Ook is PVC een nogal milieu onvriendelijke kunststof.
CNC_Mini_PVC.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door remon_v »

FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door FreesKever »

remon_v schreef: 13 dec 2021 19:27 Misschien is deze wat voor je?
Die wil ik allebij afraden.
Bijde machines hebben dunne en niet-ondersteunde assen in de geleidingen, en daarmee zijn ze zo slap als een natte vaatdoek.
Zulke machines zijn hooguit geschikt voor heel licht graveerwerk.
Je kunt er vermoedelijk letters mee graveren in een metalen naam bordje, maar dan de contour van het bordje uitfrezen lukt dan nauwelijks.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door javanree »

FreesKever schreef: 13 dec 2021 19:53
remon_v schreef: 13 dec 2021 19:27 Misschien is deze wat voor je?
Die wil ik allebij afraden.
Bijde machines hebben dunne en niet-ondersteunde assen in de geleidingen, en daarmee zijn ze zo slap als een natte vaatdoek.
Zulke machines zijn hooguit geschikt voor heel licht graveerwerk.
Je kunt er vermoedelijk letters mee graveren in een metalen naam bordje, maar dan de contour van het bordje uitfrezen lukt dan nauwelijks.
Sterk overdreven en de geleidingen zijn bij die machine echt niet het grootste manco...
Ik heb zo'n zelfde machine (assen zijn 20mm trouwens, op 600mm buigt dat amper, het is eerder speling tussen as en schuivende bussen en de staanders van de bewegende brug waar de flex zit), home switches toegevoegd en een nieuw bed er op (aluminium T-sleuf tafel van Vakuumtisch , originele bed is 3 stukken extrusie die niet vlak zijn, niet aansluiten en resoneren) en ik frees staal , aluminium, hout en kunststof, toleranties +/- 0.05 is prima te doen, +/- 0.02 is haalbaar. Mijn machine heeft gelukkig wel een VFD en 800W aircooled spindle , dat is wel een must. De kleine DC spindels lopen vaak niet zuiver doordat de ER11 / ER8 spantanghouder een opzetstuk op de motor as is ipv onderdeel van de spindel.
Plaats reactie