Welke zelfbouw cnc machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Arcss »

Hallo,

wegens mijn 'fascinatie' voor ontwerp-uitvoering-tastbaarresultaat zou ik een cnc freestafel willen.
Na wat inlezen kan het voordeliger zijn om deze zelf te bouwen, dit zie ik wel zitten.
Ik heb al heel wat gelezen op het forum hier en elders, maar kom eigenlijk alleen maar tot de conclusie dat het meeste wat ik vind al enkele jaren oud is. Grootste kanshebber momenteel is de Mantis, al zou een iets groter werkoppervlak wel leuker zijn.
Zie ik machines over het hoofd met een laag budget (voor mij hoog) van +-€500?
De bedoeling is vooral om mdf/multiplex te graveren/doorfrezen.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Jantje2k »

Ik denk dat je voor dat budget alleen maar kunt kijken naar een chinese 3040 ofzo. Zelfbouwen voor die prijs is denk ik best lastig.
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Arcss »

Jantje2k schreef: 26 nov 2021 09:52 Ik denk dat je voor dat budget alleen maar kunt kijken naar een chinese 3040 ofzo. Zelfbouwen voor die prijs is denk ik best lastig.
Hier was ik al bang voor.
Doordat je de Mantis kunt maken voor -€100 hoopte ik op meer :-)
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door benkr »

Arcss schreef: 26 nov 2021 10:10
Jantje2k schreef: 26 nov 2021 09:52 Ik denk dat je voor dat budget alleen maar kunt kijken naar een chinese 3040 ofzo. Zelfbouwen voor die prijs is denk ik best lastig.
Hier was ik al bang voor.
Doordat je de Mantis kunt maken voor -€100 hoopte ik op meer :-)
Begin eens met zo'n klein machientje, dan kom je er achter welke dingen echt belangrijk zijn voor jou gebruik en kies dan pas je volgende machine.

Toevallig heeft een forumlid zo'n klein machientje te koop, gaat denk ik wel in jouw budget passen.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=20&t=20261
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Goudgele »

Overweeg ook eens de dremelCNC. Past binnen budget en ik is helemaal prima om mdf en multiplex te frezen. Ik vond hem verrassend stabiel voor wat het is.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Oscar f1 »

Dit is best een leuk project voor je,
en past ook goed in je budget.


https://youtu.be/76M3BY38OL4

Het "Mantis"ontwerp heeft geen ondersteunde geleide rails,
dat is vragen om problemen.
Het ontwerp van die Duitse youtuber zou je ook
nog om kunnen bouwen naar een versie van aluminium platen,
dan heb je echt wel iets leuks.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door assink »

Zie hier:
viewtopic.php?f=8&t=20260

Pas ook aan begonnen door iemand hier op het forum.
Lijkt me een best stabiele basis.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door keesfrees »

In die YT filmpjes hier boven zie ik "schiereiland" werk tafel, en ook ietsje hoger dan een normale tafel.
Handig, leuk om te zien.
Ik werk ook graag op de juiste hoogte, afhankelijk van wat er te doen is.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Arcss »

Dat Duits model zie ik wel zitten.
Het moet hout worden aangezien ik geen materiaal/kennis heb om metaal te bewerken, Enkel maar met de haakse slijper.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door hfjbuis »

Dan een stevige machine bouwen en daarmee het aluminium voor eventueel een 2e machine frezen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door FreesKever »

Met onderstaande set heb je voor EUR350 de geleidingen & kogelomloopspindels voor een aardige basis voor de mechanische kant:
https://www.aliexpress.com/item/32955478058.html
2pcs HGR20 - 400mm linear rail
2pcs HGR20 - 700mm linear rail
2pcs HGR20 - 1000mm linear rail
12pcs HGH20CA Carriage
1pc SFU1605 - 400mm ballscrew with ball nut
1pc SFU1605 - 700mm ballscrew with ball nut
1pc SFU1605 - 1000mm ballscrew with ball nut
(3pcs ballscrew according to BK12/BF12 end machined)
3sets BK/BF12 Support
3pcs 8*10mm coupling
3pcs 1605 Nut housing

Een set voor de elektrische kant heb je ook voor ong EUR 300
https://www.aliexpress.com/item/1005002033570303.html
1 x 36V/9.7A 350Wswitching power supply
3 x TB6600 or DM542 or DM556 stepper motor driver
3 x Nema23 425 oz/in stepper motor(L112mm)
1 x 4 axis breakout board
1 x parallel cable

Doe daar nog wat geld bij voor houten planken (zoals hierboven) of metalen profielen en je kunt voor EUR 1000 een heel leuk CNC machientje bouwen die veel beter is in kwaliteit dan de complete "6040" machientjes uit China.
Voor een redelijke kwaliteit frees spindel moet je budget nog wat omhoog, maar je kunt b.v. beginnen met zo'n veel herrie makende hand-router, en later opwaarderen.

Je kunt goedkopere onderdelen bij elkaar ritselen, maar dan begin je snel heel veel kwaliteit in te leveren.
Een combinatie zoals de bovenstaande zie ik als het minimum om een fatsoenlijke machine te kunnen bouwen.
Ik zou iets meer investeren voor "closed loop" stappenmotoren. Het prijsverschil is klein en die bijlven koel en zijn ook een stuk stiller.

Je scheef al dat je het leuk vond om iets te ontwerpen, en een CNC machientje ontwerpen om een combinatie van de twee bovenstaande sets is een klusje dat goed te doen is. Tegenwoordig staat internet ook vol met allerlij zelfbouw CNC machines die je voor inspiratie kunt gebruiken.
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Arcss »

FreesKever schreef: 27 nov 2021 05:57
Je scheef al dat je het leuk vond om iets te ontwerpen, en een CNC machientje ontwerpen om een combinatie van de twee bovenstaande sets is een klusje dat goed te doen is. Tegenwoordig staat internet ook vol met allerlij zelfbouw CNC machines die je voor inspiratie kunt gebruiken.
Ontwerpen van iets digitaal naar iets tastbaar bedoel ik dan he :-)

De geleidingen en kogelomloopspindels zijn iets langer dan video hierboven. Zou de constructie nog stevig genoeg zijn als ik alles wat 'vergroot'?
Het formaat zie ik momenteel wel zitten.

Met hout kan ik goed mijn plan trekken, maar het elektronische gedeelte wordt nog een uitdaging. Daarom dat het toch op de een of andere manier een 'beproefd' projectje moet zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door benkr »

FreesKever schreef: 27 nov 2021 05:57 Met onderstaande set heb je voor EUR350 de geleidingen & kogelomloopspindels voor een aardige basis voor de mechanische kant:
https://www.aliexpress.com/item/32955478058.html
2pcs HGR20 - 400mm linear rail
2pcs HGR20 - 700mm linear rail
2pcs HGR20 - 1000mm linear rail
12pcs HGH20CA Carriage
1pc SFU1605 - 400mm ballscrew with ball nut
1pc SFU1605 - 700mm ballscrew with ball nut
1pc SFU1605 - 1000mm ballscrew with ball nut
(3pcs ballscrew according to BK12/BF12 end machined)
3sets BK/BF12 Support
3pcs 8*10mm coupling
3pcs 1605 Nut housing

Een set voor de elektrische kant heb je ook voor ong EUR 300
https://www.aliexpress.com/item/1005002033570303.html
1 x 36V/9.7A 350Wswitching power supply
3 x TB6600 or DM542 or DM556 stepper motor driver
3 x Nema23 425 oz/in stepper motor(L112mm)
1 x 4 axis breakout board
1 x parallel cable

Doe daar nog wat geld bij voor houten planken (zoals hierboven) of metalen profielen en je kunt voor EUR 1000 een heel leuk CNC machientje bouwen die veel beter is in kwaliteit dan de complete "6040" machientjes uit China.
Voor een redelijke kwaliteit frees spindel moet je budget nog wat omhoog, maar je kunt b.v. beginnen met zo'n veel herrie makende hand-router, en later opwaarderen.

Je kunt goedkopere onderdelen bij elkaar ritselen, maar dan begin je snel heel veel kwaliteit in te leveren.
Een combinatie zoals de bovenstaande zie ik als het minimum om een fatsoenlijke machine te kunnen bouwen.
Ik zou iets meer investeren voor "closed loop" stappenmotoren. Het prijsverschil is klein en die bijlven koel en zijn ook een stuk stiller.

Je scheef al dat je het leuk vond om iets te ontwerpen, en een CNC machientje ontwerpen om een combinatie van de twee bovenstaande sets is een klusje dat goed te doen is. Tegenwoordig staat internet ook vol met allerlei zelfbouw CNC machines die je voor inspiratie kunt gebruiken.
Ik heb deze week hier een set besteld:

https://www.amazon.nl/gp/product/B08X6S ... FBC9&psc=1

Een medeforumlid (hfjbuis) heeft daar al eerder een set besteld en was er goed tevreden over.
Als ze te lang zijn dan is dat zo opgelost, de slijptol doet wonderen, de KO spindel moet nog even afgedraaid worden voor het loslager, maar er zijn medeforumleden genoeg dit dit voor je willen en kunnen doen denk ik.

En b.v. hier:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... ousPage=lr

of Kelders in Boxmeer of Teunissen in Eindhoven hebben het ook best vaak liggen. Kost daar 3 Euro per kg.

Ik heb eventueel nog wel een paar drivers en stappenmotoren liggen en ook nog wel een controller kaartje en een voeding.
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Arcss »

Ik heb hier blijkbaar ook nog 2 90x45 profielen liggen van +-200cm elk.
Overkill?
IMG_20211128_202001.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie