Recent heb ik 95% van de onderdelen om een OSPF te bouwen overgenomen van een forumlid welke de onderdelen weer had gekocht van weer een ander forumlid. Gezien ik de 3e "vader" ben, ben ik hem liefkozend mijn adoptie CNC gaan noemen, dus vandaar

Hij is nog steeds niet compleet en heeft dus ook nog nooit gedraaid maar... 3x is scheepsrecht, dus ik ga hem een vol leven bieden!

Dit topic zal het bouwlogboek worden en de plek waar ik kom huilen als het niet lukt met de opvoeding haha.
Gezien ik nieuw ben op het forum zal ik mij even voorstellen en mijn voorkennis even kort toelichten.
Ik ben 32 jaar, werk als beroeps brandweerman.
Ik heb ooit 1 jaar achter een CNC lasersnijder gestaan bij een staalbedrijf, later een paar maanden achter een CNC bij een houten kozijnen boer. Beide meer als een operator, en niet zozeer programmeur of technicus. Ik heb een prusa MK3s 3D printer gebouwd en redelijk veel in gebruik icm. fusion360 als tekenprogramma. Verder bouw ik af en toe eens een drone of ander mechanisch of elektronische projectje.
Mijn interesse ligt vooral op het houtbewerkingsvlak, en daar zal deze OSPF ook hoofdzakelijk voor gebruikt gaan worden.
Genoeg over mij, nu door naar de adoptie OSPF!
Dit moet het ongeveer worden:

Dit worden globaal de afmetingen, verzonnen door mijn voorganger, en het geheel is gebaseerd op een werkbereik van 1000x1000mm.
Voor mij aardig overkill, maar verkleinen kost moeiten, geld en kan altijd nog.

Zoals al vermeld is het grootste deel verzameld door de 2 voorgangers, dus hier even een opsomming van wat ik tot nu toe heb:

-aluminium ITEM profielen
-bijpassende hiwin geleiders en karretjes
-bijpassende KO spindels en lagers
-het OSPF platenfreeswerk
-de bijpassende moeren, boutjes en hoekstukken.
-4x 2Nm closed-loop nema23 stappenmotoren en drivers van leadshine + spacers en koppelingen
-2.2Kw Chinese spindelmotor & VFD + "remweerstand" en motor mount
-netfilter 250V, 10A
-IGUS chainflex kabels (16m 3-polig, 18m 4-polig en 19m 7-polig)
-4 proximity sensoren
-2x 48V voeding 10A, 24V voeding 5A en 5v voeding 5A-
-mini windows pc (Asrock J3355B-ITX, Intel Celeron J3355, 8Gb ram +120Gb SSD+ voeding)
-elektra kast (600x600x250)
-mesa 7176e CNC controller
De mesa 7176e aansturing zal hoogst waarschijnlijk vervangen worden door of een eding-cnc kaart of een masso G3 kaart, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Hier dan even het geheel uitgelegd op de grond:

Mijn voorganger had een plan om de OSPF achterin een bestelbus te bouwen en had daardoor een specifieke tafel verzonnen met een kleinere voetafdruk omdat de wielkasten in de weg zaten. Ik kamp niet met dat probleem, dus ik moet nog even zien wat ik van de overgebleven profielen kan hergebruiken en wat ik ga bijbestellen om hem volwaardig te ondersteunen.
Voor de geïnteresseerde, dit was het originele plan:

En dit is het overbodige profielen restant:

Verder heb ik nog een hoop secundair spul zoals afzuigingsmotor, voorafscheider, luchtpompje, smeermiddelen, vetpomp, meetklokje, afdicht strips en wat ander klein spul wat op dit punt nog niet heel interessant is.
Voor nu is dit even de aftrap want de schuur waar dit geheel in moet komen te staan is nog in aanbouw dus momenteel zal ik mij voornamelijk richten op het bouwen van de aanstuurkast, en het verzamelen van de laatste onderdelen om de OSPF af te bouwen.
Ik zelf kijk in een topic graag naar plaatjes dus ik zal proberen vaak en veel voortgang te laten zien met foto's.
Voel je vrij om alles in twijfel te trekken, te bekritiseren, tip's, suggesties en ideeën te geven en te vragen wat je wilt weten want dat maakt de leukste topic's om te volgen natuurlijk!