Was weer op zoek om naar een hobby dus dacht pack het cnc'en weer eens op. Volg de printNC community al een tijdje. Leuke manier om relatief betaalbaar en snel er weer in te stappen. Met een redelijk freesbereik. Community is ook zeer actief dus goed om feedback te krijgen, feeds en speeds etc.

Over het fromaat zelf ben ik nog niet helemaal over uit. begin eerst even met de Z-as dan ga ik bepalen welk formaat ik deze ga maken. Standaard is dit 1300x900mm. Het model is parametrisch dus je kan ervan maken wat je wilt.
Componenten:
- JMC 180W servo's (voorheen steppers gehad maar servo's lijken ook wel leuk. Niet veel duurder dan goede stepper set)
- Constructie uit 100x50x4/5 stalen kokers
- Makita RT0700 freesmotor initieel, mogelijk dati k nog een oude BF20 spindel ombouw want een ATC is wel zo fijn
- "china" geleidingen en kogelomloopspindels (10mm spoed X,Y - 4mm op Z) -> voor X en Y kijk ik ook wel op marktplaats voor leuke opties
- besturing tbd -> voorheen eding gebruikt, werkt wel fijn al is dat tegenwoordig wel prijzig voor 4 a 5 assen variant. Waarschijnlijk gewoon GBRLhal2000 i.c.m. IOsender of Mach3/4
Z plaat en tram plaat zijn al besteld en onderweg:

Zodra de machine draait zullen de zwakke delen in dit ontwerp vervangen worden door staal.
Printer is aan de slag met de Z-as delen