PrintNC bouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: PrintNC bouw

Bericht door Markus »

Ik zou meteen vullen

Dit lijkt er speciaal voor bedoeld

https://hc-maschinentechnik.de/Polymerb ... rgussmasse

en echt moeilijk is het niet



Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PrintNC bouw

Bericht door DaBit »

spikee schreef: 10 mei 2022 09:25 4mm dik staal heeft best wat stabiliteit.
Hangt van de dimensies en geometrie af. In dit geval is het ongeveer de stabiliteit van een colablikje. Als je doel een 3mm frees in MDF is dan kan het, wil je meer dan zou ik er wat aan doen. Gaan je frezen een stuk langer mee.

Vullen kan ook, maar behalve resonantiedemping brengt dat niet zo heel veel ten opzichte van de kokerstukken omtoveren tot 6-zijdig gesloten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: PrintNC bouw

Bericht door JoepS »

DaBit schreef: 10 mei 2022 18:37 Hangt van de dimensies en geometrie af. In dit geval is het ongeveer de stabiliteit van een colablikje. Als je doel een 3mm frees in MDF is dan kan het, wil je meer dan zou ik er wat aan doen. Gaan je frezen een stuk langer mee.

Vullen kan ook, maar behalve resonantiedemping brengt dat niet zo heel veel ten opzichte van de kokerstukken omtoveren tot 6-zijdig gesloten.
Voordat zo'n stalen rechthoekige koker verandert in een parallellogram en invloed heeft op het freeswerk, zal hij last krijgen van de 3D-geprinte onderdelen die z'n kogelomloopspindels en -moeren stationair moeten houden. Ik denk niet dat spikee zich hier zorgen om hoeft te maken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PrintNC bouw

Bericht door DaBit »

Maar die werden direct gerepliceerd in aluminium.

Het is in dit stadium een kleine moeite. Niks wat je niet kunt met een stukje strip van de bouwmarkt, een slijptolletje (of zaag/vijl) en tube Bison kombi metaal of soortgelijk
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Heb het in de simulatie gegooid voor de grap. Voor de doorbuiging /moment doen die end caps niet zoveel.
Jah het doet wel iets maar niet heel bijzonder. (Input 500n aan force op midden van koker met -15graden hoek/moment)

Simulatie met gevulde stalenkoker /alu profiel doet het meest. Gevuld of niet gevuld doet in de random vibration spectrum analysis ook niet bijzonder veel. Jah op bepaalde plekken <200hz is het de helft van een lege,maar verder niet heel bijzonder.

As is doen deze machines het echt wel aardig in alu en staal.l zeker voor het gewicht. Ga je er kilo's tegenaan gooien dan gaat je stijfheid en massa vaak snel omhoog. En bijbehorend extra stijfheid dus zwaardere cuts en hogere material removal rates.

Met de printnc pro single/double risers wordt de balk anders gemonteerd, dan heb je het moment direct op je hgw20 roller staan, dat zal ook flik schelen. Heb je meteen anti rotatie support.
https://wiki.printnc.info/en/mods/PNCPro

De krachten die op het geheel komen te staan zijn nogal afhankelijk van je frees parameters. Een tool als millalyzer geeft daar een goed inzicht op. Hier kan je ook meteen zien welke frequenties en op welke amplitude deze worden geïntroduceerd met een bepaalde frees, material en frees strategie.

Mbt het vullen laat de simulatie (Ansys) zien dat het niet zoveel uitmaakt of je het nu met graniet vult of met beton o.i.d. ik vermoed dat hier mogelijk een skin effect meespeelt. Al ben ik niet zo bekend met de literatuur hieromtrent. Lijkt vooral met stijfheid te helpen, waardoor je minder deflectie he t en dus minder snel chatter -> zwaardere cuts kan doen

De machine wordt beetje bij beetje geupgraded en zal min of meer direct staal en alu gaan frezen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PrintNC bouw

Bericht door DaBit »

Simulatie is leuk als je het hele plaatje ziet. Realiseer je bijvoorbeeld dat de aangrijping per tand bij kleinere freesjes vaak maar 0,005-0,02mm/tand is. Als je constructie 0,025mm vibreert dan krijgt een tand niks te doen, en de volgende word zwaar overbelast.

Het gevolg is een relatief korte levensduur van je frezen, afbrokkelen van snijvlakken en breken. Maar voor de duur van een YouTube videootje snijd-ie keurig netjes, en zo niet dan krijgt de CAM de schuld.

Massa, stijfheid en demping is zinvol, dat weet iedere bezitter van een freesmachine. En het verschil tussen redelijk en 100x slechter presteren is vaak maar een paar stukjes ijzer en een investering van 5% van de bouwtijd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Ondertussen al een stuk opgeschoten:
Afbeelding

Boel functioneert allemaal. Servos moet ik nog tunen. Spindel zit nog in het vliegtuig.
Heb ook wat metingen uitgevoerd:
(Yas "trekken" aan midden van gantry. assen locked met klemmen)
Afbeelding

(Z naar boven en naar onder)
Afbeelding

Resultaten:
Afbeelding
Afbeelding

Gantry heeft wel wat deflectie in het midden :lol:

Iemand anders in de Printnc discord heeft ook metingen gedaan: (machine is net wat anders maar vergelijkbaar):
Afbeelding
100x50x5 koker, 1meter lang (die van mij is 1430)
Afbeelding

in Y richting ~68% beter
Even snel rekenen 4mm naar 5mm dik is 25%
1000 mm vs 1430 mm gantry lengte is ~43%
Samen 68% -> dat lijkt wel te kloppen dan.

Wil ik dezelfde deflectie halen dan moet mijn koker ongeveer 6.7mm dik worden.
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Bij staal frezen kan ik het dus beter in de hoek doen i.p.v. het midden :P

Ben nog aan het denken mbt manieren om dit steviger te maken. Vullen met beton is waarschijnlijk het makkelijkste. Denk ook dat die optie het meeste doet.

Simulatie gaf destijds het volgende aan:
150n point load, middle of gantry (1280mm length) , fixed at the HGW20CC blocks.
0.1414 mm boxed (4mm thick end caps)
0.0033 mm rubble/cement filled

0.1687 mm non boxed -> praktijk waarde is ~0.143mm bij 164N , dat lijkt dus best aardig te matchen.
Dat zou betekenen dat met ~extra 12kg in gewicht de deflectie van ~0.143 -> ~0.0033 zou moeten gaan
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Ik heb Durfill besteld. Zag dat mapefill ook wel mogelijkheden had maar dan moet je weer testen e.d. Is wat voor de volgende keer.
https://durcrete.de/wp-content/uploads/ ... 1_2019.pdf

Het idee is om de 200mm 8mm betonstaal er in te (punt)lassen:
Afbeelding

Datasheet heeft het specifiek over het begin van de tube waar hij gemonteerd is bij de rollers. Maar ik kan mij voorstellen dat het de stijfheid ten goede komt als je dit op meer plekken doet. Ik zal dit nog even checken met mortelshop dr.backstein
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Ik had op begeven moment de vraag of de deflectie in de gantry buis zelf zit of ergens uit de rollers komt.
Dan gaan we even een testopstelling maken:
Afbeelding

Resultaten:
Afbeelding

Conclusie: de deflectie komt voor meer dan 95% uit de gantry buis zelf.
De fitness gewichten zijn niet helemaal accuraat, maar dit geeft toch wel een goed idee. En de metingen zijn in lijn met toen het gemonteerd zat op de machine en metingen werden gedaan.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: PrintNC bouw

Bericht door Kars-cnc »

Je conclusie dat de doorbuiging grotendeels van de gantry buis af komt lijkt wel te kloppen. Als je een beetje door de meet onnauwkeurigheid heen kijkt zit er weinig verschil in en dat is ook wel logisch lijkt mij.

Slim bedacht om je fitness gewichten hiervoor te gebruiken! Wel vroeg ik me af waarom je bij de kale gantry een mooie reeks kg/Newton waardes hebt en bij de geassembleerde allemaal vreemde waardes?
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Kars-cnc schreef: 10 jun 2022 19:23 Je conclusie dat de doorbuiging grotendeels van de gantry buis af komt lijkt wel te kloppen. Als je een beetje door de meet onnauwkeurigheid heen kijkt zit er weinig verschil in en dat is ook wel logisch lijkt mij.

Slim bedacht om je fitness gewichten hiervoor te gebruiken! Wel vroeg ik me af waarom je bij de kale gantry een mooie reeks kg/Newton waardes hebt en bij de geassembleerde allemaal vreemde waardes?
Hoi bij de geassembleerde is dit gedaan door middel van een bagage weeg ding en dan aan de gantry te trekken. Vandaar de waarden (heb geen poellie o.i.d. om dat beter te doen op dit moment).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PrintNC bouw

Bericht door DaBit »

Je meet en rekent het in ieder geval allemaal goed na, top!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Voor torsiestijfheid is meer diameter beter. Maar ik vermoed dat er nog andere parameters meetellen. Zoals lokale compressie d.m.v. de krachten die vanuit de hgw karretjes op de buis duwen (dikker is beter).

Ik denk dat een goede compromis 100x100x8 (~30kg) of 100x120-150x8mm (~40kg). Ik ga dubbele y rails toepassen dus daar heb je toch al een montageplaat van 150mm lang beschikbaar.

Kunst is nu een dergelijke buis op marktplaats e.d. te vinden voor een leuke prijs. Nieuw voor 5.60 per kg is me wat veel van het goede. Probeer mijn staal het liefst rond die 1 te krijgen.

Mocht iemand nog wat hebben liggen.... Dan hoor ik het graag. Betreft ~1430mm lang omgeving Eindhoven
Plaats reactie