Na een tijdje mee te hebben gelezen op dit forum moest het er toch maar eens van komen, samen met mijn broertje heb ik een cnc portaalfrees gekocht. Deze voldeed prima aan onze wensen qua bereik en bouwkwaliteit. deze heb ik voor een zacht prijsje over kunnen nemen van een mede forummer, Lenomi. Sinds zijn laatste bericht is er niet veel veranderd/ gedaan aan de freesbank. De BF30 kop is nog steeds aanwezig. de machine is inmiddels wel voorzien van een 900mm lang bed, in combinatie met T sleuven voor het opspannen. de machine weegt aardig wat, ik schat hem op 1300kg totaal. de machine is werkend, alleen heb ik nog wat probleempjes met de x-as. deze is niet zo vloeiend in het omschakelen van draairichting bij het frezen van een cirkel als de y as. het bed stopt als het ware even lijkt het. als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag. systeem draait op een pokeycnc57 met mach3. leadshine dm856 icm 12nm nema34 stappenmotoren.
to do lijst voor de komende tijd:
frame schilderen, de verf is aardig los gelaten op verschillende plekken
monteren smeersysteem voor de kogelomloop en lineaire geleiders.
andere spindelmotor monteren 15nm 3000rpm servomotor (eventueel ook andere spindel, alleen ik weet nog niet watvoor)
behuizing maken tegen de rommel eromheen
hier even een foto hoe het er nu bij staat.