Portaalfrees project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Re: Portaalfrees project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is die resonantie op die as met 1400mm ko spil?
En doet die dat overal of op een bepaald gebied van het bereik.
Ik zou daarvan alles nog maar eens extra controleren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

Sven schreef: 28 aug 2024 07:59 En weet je zeker dat er gaandeweg toch niet iets een tikje scheef is gaan zitten, dat iets klem loopt?
Ik meen me te herinneren dat ik dat in het begin ook heb gehad.
Ik heb geen rails los gehad nog, dat zal ik even moeten meten. Maar het ook niet dat hij overbelast word, want hij draait op 100% gewoon van links naar rechts zonder resonantie.
hugo stoutjesdijk schreef: 28 aug 2024 09:54 Is die resonantie op die as met 1400mm ko spil?
En doet die dat overal of op een bepaald gebied van het bereik.
Ik zou daarvan alles nog maar eens extra controleren.
De resonantie zit niet in de lange as, maar de as van de spindel beweging. Resonantie is aanwezig over de gehele 360mm verplaatsing. Als ik er aan voel voel ik ook geen schokken of iets, puur vlagen van trillingen. Ik kan het eens proberen met meer of minder pulse/rev
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

Sven schreef: 27 aug 2024 14:25 Ik zou eerst proberen vast te stellen dat het resonantie is en niet op een aanname met zand aan de slag gaan.

Als ik me goed herinner kan je ook met verkeerde microstepping een vergelijkbaar geluid krijgen,
Ik ben gisteravond even aan het spelen geweest met de microstepping instellingen. Ze stonden op 1600pulse/rev. Momenteel heb ik alle assen op 6400pulse/rev staan, en daarbij ook de motor configs aangepast. Het resoneren is nu bijna weg met een ijlgang van 6m/min. Dat lijkt me meer dan voldoende :lol:
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Jurrian1 schreef: 30 aug 2024 10:18
Sven schreef: 27 aug 2024 14:25 Ik zou eerst proberen vast te stellen dat het resonantie is en niet op een aanname met zand aan de slag gaan.

Als ik me goed herinner kan je ook met verkeerde microstepping een vergelijkbaar geluid krijgen,
Ik ben gisteravond even aan het spelen geweest met de microstepping instellingen. Ze stonden op 1600pulse/rev. Momenteel heb ik alle assen op 6400pulse/rev staan, en daarbij ook de motor configs aangepast. Het resoneren is nu bijna weg met een ijlgang van 6m/min. Dat lijkt me meer dan voldoende :lol:
Die 6400 ppr is complete waanzin, je krijgt dan een resolutie van 0,0005 mm of zoiets, ga naar 800 ppr en je hebt nog steeds bij een KO spindel met een spoed van 5 mm, 800/5= 160 pulsen voor 1 mm verplaatsing, de resolutie is dan nog steeds ruim kleiner dan 0,01 mm.
Bedenk dat hoe meer microsteps je kiest, hoe kleiner je koppel wordt, daarom die 800 ppr of zelfs 400 ppr.

Afhankelijk van je uiteindelijke instelling is het denk ik ook een goed idee om eens te experimenteren met de stroominstelling wat lager te zetten, heel vaak verdwijnt daardoor dit soort problemen ook.
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 30 aug 2024 11:23
Die 6400 ppr is complete waanzin, je krijgt dan een resolutie van 0,0005 mm of zoiets, ga naar 800 ppr en je hebt nog steeds bij een KO spindel met een spoed van 5 mm, 800/5= 160 pulsen voor 1 mm verplaatsing, de resolutie is dan nog steeds ruim kleiner dan 0,01 mm.
Bedenk dat hoe meer microsteps je kiest, hoe kleiner je koppel wordt, daarom die 800 ppr of zelfs 400 ppr.
En valt bij Microstepping de motor niet terug naar de dichtst bij zijnde hele stap als de spanning wegvalt?

(Dan ontstaat er een discrepantie tussen waar de machine is en waar de software denkt dat hij is)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

Het heeft even geduurd maar er zit leven in. Gisteravond als eerste klusje het bed gevlakt:
Afbeelding

Nu nog een paar nokjes maken voor de soft limits en dan kunnen we van start :lol:
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ehh, soft limits? Dan heb je genoeg aan virtuele nokjes. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Jurrian1 schreef: 30 aug 2024 10:18 Het resoneren is nu bijna weg met een ijlgang van 6m/min. Dat lijkt me meer dan voldoende :lol:
Hé Serum, das best wel snel hè 😁
serum

Bericht door serum »

:mrgreen:

Gaat als de brandweer.
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

Misschien een domme vraag, maar ik kan er nog niet heel veel over vinden, kan ik 'gewoon' een 24v signaal over interne SSR van de pokeys57cnc kaart sturen? is voor het aansturen van de flood cooling.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Pokeys heeft zelf geen SSR, wel 2 relais én een stuursignaal voor twee externe SSR'n die beide vanuit een 5V bron worden gevoed.
Hier zul je het mee moeten doen dus.
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

Afbeelding

ik bedoel dat als ik met een 24v signaal bij bijvoorbeeld relais 2 poort 1 naar binnen ga en deze hem laat inschakelen om uit poort 2 een 24v signaal te krijgen, dat kan toch? het relais blokje mag tot 28vdc 10A of 240vac 7a als ik het zo bekijk.
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

Oja, het eerste officiële klusje is ook gefreest: :mrgreen:
Afbeelding
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Jurrian1 schreef: 14 okt 2024 20:38 Afbeelding

ik bedoel dat als ik met een 24v signaal bij bijvoorbeeld relais 2 poort 1 naar binnen ga en deze hem laat inschakelen om uit poort 2 een 24v signaal te krijgen, dat kan toch? het relais blokje mag tot 28vdc 10A of 240vac 7a als ik het zo bekijk.
Ja hoor, geen probleem.
Plaats reactie